Westerse zaag met Japans geslepen zaagtanden

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Geen ervaring met deze zaag, wel met een Ikeda zaagblad in mijn Nobex verstekzaag. Die heeft een mooie Japanse zetting maar wordt geduwd. Qua snelheid onovertroffen, maar nauwkeurig zagen is erg lastig en bij grotere stukken is het me nog op geen stukken na gelukt om de nauwkeurigheid te bereiken die met de standaard (westers gezette) Nobex zagen behaald kan worden. Dan is deze zaag nog strak ingespannen ook, met een gewone handzaag lijkt het me nog lastiger. Ik kan het niet technisch verklaren of bewijzen, maar mijn gevoel zegt me dat het niet goed werkt als de werkrichting wordt omgekeerd. De vertanding is te agressief om goed controleerbaar te zijn bij duwend zagen. Bij trekkend zagen blijft het blad in lijn, bij duwend, voor mijn gevoel, niet. Ik zou het graag eens uitproberen, maar om er een aan te schaffen voor dat doel gaat me te ver.

Ik heb een ruime ervaring met Japanse zagen en kan er goed mee uit de voeten. Mijn eerste ervaring met een Japanse zaag stamt uit 1983, toen ik als supercargo op een Japans containerschip voer. De Japanse bemanning kwam niet meer bij van het lachen toen hij mijn pogingen tot zagen met een Japanse zaag zag. Eenmaal gewend was ik verkocht, maar het duurde weer tot 2004 voor ik weer in het bezit kwam van een goede japanse zaag en gebruik sindsdien zelden nog een ander soort zaag.

Omdat het Ikeda blad razendsnel zaagt blijf ik het wel gebruiken op werk waar de nauwkeurigheid niet zo heel hoog hoeft te zijn.

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Rob als je de tandvorm van sommige Stanley hardpoint zagen bekijkt wijken die behoorlijk af van de vorm die in de oude boeken staan. Ze gaan lijken op een interraciale zetting.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Die zou ik wel eens aan de tand willen voelen - figuurlijk dan ... mooi gerief - benieuwd naar de ervaringen als die er (al) zouden zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.