Bril

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het draaien hiervan schreeuwt om het maken van een filmpje !!

Wat een enorm stuk....ben nieuwsgierig naar je werkvolgorde...
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Rick je filmpje komt er aan.
Ik begin eerst met een afruwguts van crown 44mm. Als de stam bijna rond is stap ik over naar een 19mm Hamlet schalendraaigutsen,
kleinwerk doe ik met een 13 mm schalendraaiguts, tot ik tevreden ben over de vorm. Als de vorm het toelaat haal ik hem vlak met een 50mm vlakke beitel van Gläser. En dan schuren 120/180/240/320/400.
binnenzijde van een vaas hol ik uit met een ringbeitel. Kleinwerk tot 200mm diep doe ik met een hamlet Big Brother ringbeitel 13mm. groot werk met een zelfgemaakte beitel daarop een ringbeitel 25mm. Afwerking olie/lak/wax net waar ik zin in heb of waar het hout om vraagt.
Zelf draai ik vaak niet snel, meestal onder de 800 pm, ik begin meestal met ca 100/150 pm Uithollen met een ringbeitel ook niet te snel anders snijd je ringbeitel niet ca 200/300 pm
voor wie het een keer wil zien is welkom in mijn werkplaats.

IMAG0887.jpgIMAG0888.jpgIMAG0883.jpgIMAG0884.jpgIMAG0885.jpg



gr mark
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Dat is een mooi stukje hout.
Een vraagje is je bril wil stijf genoeg, zie op de foto dat je er een spanband om hebt zitten.
Had zelf een klein bril van hhout gemaakt maar vond deze niet stijf genoeg.
Heb nu een stalen en deze werkt goed.

gr. Gert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ziet er goed uit. Mooie vaas en taxus vind ik fantastisch hout. Als ik het goed zie heb je een Harvey bank. Blijft deze goed staan bij zwaar hout?
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Gert, de spanband zit er omheen om de wielen goed tegen de vaas te houden. Maar het geeft ook stevigheid aan het geheel. Hij is mij stijf genoeg ooit ik ga hem nog een keer ik staal maken om hem nog stijver te krijgen. Maar het werk en koste niets.
Wim, de bank staat los. En heeft geen moeite met dit blokhout.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Hallo, ik heb genoten van je fotoos en de beschrijving die je erbij geeft.
Ben nu alleen wel héél benieuwd of het al klaar is enhoe het er dan uitziet....
denk je dat er nog een foto bij mag, hier?

práchtig hout en knap draaiwerk!


edit - om toe te voegen dat ik kennelijk geen toegang had - opnieuw moest inloggen en daarna pas zag dat je er wél een is-klaar foto bij hebt gezet ;-)

sorry - weet nu niet hoe ikdit bericht weg kan halen

erg mooi geworden!
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Nou zeker ZEER mooi, ben je wel een tijd mee bezig geweest denk ik.
Glimt tegen je op, mooie afwerking, waar heb je dat mee gedaan.
groet
marco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.