domino, lamello, of deuvelfrees????

PBT

Actieve deelnemer
op dit moment ben ik aan het kijken voor 1 van bovengenoemde machines.
Waar ik een beetje mee zit is, wat is de juiste keuze?
Waarvoor zou ik hem gebruiken: verbinden van zijkanten e.d. van kasten en dit soort werk

waarom een lamellofrees?
- goedkoop in aanschaf (een makita is de helft goedkoper dan de domino en deuvelfrees (mafell))

waarom een domino?
- garantie van festool
- kan ook gebruikt worden voor smallere werkstukken
- goede stofafzuiging i.c.m. ctl 26
- ik heb het meeste van mij gereedschap van festool

waarom een deuvelfrees?
- deuvels zijn overal te krijgen
- deuvels zijn aanzienlijk goedkoper dan domino's

iemand tips wat de beste keuze is?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Lamello, want veelzijdiger. Op zoekfunctie vind je meer van dit soort onderwerpen...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zonder twijfel de domino, daarbij kan je heel makkelijk zelf dominos maken. In een uurtje maak je er emmers vol met afvalhout en dan heb je weer genoeg voor een jaar of twee. Dat kan niet met lamello's of deuvels.

De andere twee methodes hebben elk beperkingen die de domino niet zo zeer heeft en de domino verbinding is een losse pen, technisch gezien is dat nog steeds pen en gat. De meubels die je er mee maakt hebben volgens mij dan een meerwaarde, het zijn geen industriële ikea dozen.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Op het eerste zicht zou ik ook Domino zeggen
Maar ik vind beiden eigenlijk 2 volwaardige machines met elk hun doelgroep.
Zo heeft Lamello demonteerbare verbindingstechnieken die je niet bij een Domino vind, ook Lamello scharnieren is iets appart.
Ik heb het hier wel over de echte Lamello, die kost toch ook als snel 450 euro dacht ik.


Met geen van beide doe je een miskoop, maar voor massief hout, dat niet gedemonteerd hoeft te worden zou ik voor de Domino gaan.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik denk dat als je hem effectief voor zijkanten enzo gaat gebruiken een lamello de logische keuze is.
Ik heb die van Makita en ben daar best tevreden over.

Natuurlijk als je ook veel met massief werkt voor meubeltjes, een verbinding is ongeveer 10x sneller gemaakt met een domino als met pen en gat. (of zo lijkt het toch voor de niet domino gebruikers)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Heb voor dezelfde keuze gestaan en heb de Domino aangeschaft omdat deze het best bij mijn werkwijze past. Meest veelzijdige apparaat als je niet voor demontabel werk gaat m.i.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik heb zelf de lamello en de domino. Maar sind ik de domino heb is de lamello nooit meer gebruikt. Dus ik zou zeker voor de domino gaan.
 

WR1944

Oud hout
Deuvelen heb ik alleen uit de hand gedaan met als toppunt van luxe de centreerpuntjes om het aansluitende hout te markeren. Dat was altijd maar afwachten hoe het uitpakte. Met Lamello's heb ik alleen maar ervaring opgedaan bij een demo-dag. Ik was niet erg onder de indruk. Toen de Domino uitkwam ben ik weer naar een demo-dag geweest en ik was gelijk verkocht. Als houtbewerkende leek vind ik dit op het gebied van de amateur houtbewerkers nog steeds het meest vernieuwende stuk gereedschap. Ik heb daarom een afbeelding in m'n avatar staan.
Als je naast domino's alleen schroeft kan je de verbinding later losnemen zolang je de domino's maar aan één kant vast lijmt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De Domino frees, weet niet meer waar dat staat maar ooit ergens een test gelezen waarbij werd gekeken hoe sterk dat de verbindingen waren, bleek de domino te zijn.
Jammer genoeg is dit ook de duurste, maar het blijft een geweldige machine.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Ik heb uiteindelijk de deuvelmachine 2e hands gekocht. Was m.n. een kostenoverweging t.o.v. de domino. Voor puur hobbymatig gebruik vond ik (zelfs 2e hands) het domino systeem te duur. De standaard deuvels spraken mij ook wel aan.
Qua gebruik is het me niets tegen gevallen. Zowel met de aanslagpennetjes als los uit het handje (mbv de haarlijn in het midden), het zit allemaal naadloos. En het is een superdegelijke machine. (ik heb daardoor ook een mafell cirkelzaag aangeschaft maar dat terzijde :)) Ik denk dat je met de deuvels 90% kunt wat je zou willen doen, wellicht dat de domino's net wat meer mogelijkheden bieden. Maar dus wel tegen een hogere prijs (in gebruik zowel als in aanschaf).
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Wat ik mij afvraag.?????
Waarom word er bij de meeste interieurbouwbedrijven toch gekozen voor Lamello, en kom je de domino's eigenlijk niet tegen. ???
Dit zijn wel bedrijven die voornamelijk plaatmateriaal verwerken.
De prijs voor de machine maakt voor deze bedrijven niet zoveel uit, er word vooral gekeken of de aanschaf terug te verdienen is.
Ik heb het idee dat de domino alleen gebruikt word door zzp-ers en hobbyisten.

Zelf gebruik ik zo'n 20 jaar een lamello frees voor plaatmateriaal, en de verbindingen zijn wel degelijk sterk, mits een goed passende frees en de lijm juist aangebracht.
op dat moment is het plaatmateriaal (mdf, multiplex, spaanplaat word door mij niet gebruikt) de zwakke schakel.

Overigens sta ik ook open voor de overstap naar domino, als daar een goede rede voor is (een groene stekker is dit voor mij niet).
Op dit moment zie ik de combinatie van Lamello voor plaatmateriaal en de domino XL voor massief als ideaal
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
whaa wat zijn ze duur ja. groene stekker ding is bijna 1000 pleuro, die maffe rooie iets goedkoper. Lamellen ook erg prijzig.
Ik gebruik een boortje en deuvel nog geen 10 euri.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.