Je grootste blunder

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Van de week ging er iets niet helemaal goed, achteraf zie ik wel waarom
Nu is een blunder (achteraf) meestal wel lachwekkend, dus nodig ik jullie uit om óók jullie blunder hier te vermelden

---------------

Vorige week ben ik begonnen aan de kastje, hier moesten meerdere hoeken in komen te zitten van 45graden
Nu had ik bedacht om de balkjes eerst op de schaafbank naar 22,5 graden te schafen en die dan de verlijmen.
Dat ging geweldig ! eenmaal alles klaar verlijmde ik de delen en bedacht toen hoe ik verder zou gaan.
aan de achterkant van de nieuwe (samengestelde) delen zou een rand uitgefreesd worden van 10x10 mm zodat daar een paneeltje in verlijmd kon worden

Dat was goed bedacht, vond ik zelf ;)
Maaruh.... doordat het hout verlijmd was zat de kromming aan de verkeerde kant en kon ik de lat niet goed tegen de aanslag van de freestafel zetten :(

Na wat puzzelen was ik er uit (althans, dat dacht ik)
De aanslag zette ik verder van de freesbeitel af zodat de houten delen tussen de frees en de aanslag door konden.
Zo kon ik de houten delen met de kromming naar buiten (zeg maar over de frees heen) plaatsen en zo de benodigde kant frezen.

De eerste proef resulteerde in een afgeschoten projectiel, de houten lat liep met de frees mee en werd met een rotgang over de tafel geschoten...oeps
de andere kant dan maar, dat leek goed te gaan, echter doordat er nu geen steun meer is aan de andere kant ging de het hout naar buiten wijken en liep de frees geheel de andere kant op (naar buiten)

Uiteindelijk is het wel gelukt, ik heb meer (dieper) weg moeten frezen om de fouten er uit te halen
Positief is dat het geheel nu mooier is geworden dan dat ik in eerste instantie bedacht had

Wat heb ik hier van geleerd: 1. denken 2. kijken 3. nog een keer denken 4. áls er verlijmd gaat worden, kan ik er dan nog bij :D
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
mijn grootste blunder in hout bewerken tot nu toe...

moest een hele wand met schappen ingericht worden , dus ik meten en tekenen en hout voorzien. In de garage de mdf verzagen en ineenknutselen,de (halve) schappenwand rechtzetten en willen verplaatsen naar de ruimte waar die moet komen... ja hoor kon niet meer weg door de deuren in mijn huis; du helemaal mogen uit elkaar halen en ter plaatse weer mogen ineensteken
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik was bezig aan een MDF kast voor hierthuis, een behoorlijk stevige: 230cm hoog, 150 breed en 50 cm diep.

Eens het frame in elkaar stond met alle tussenstukken besloot ik het geheel even naar buiten te verhuizen om hem daar rechtop te zetten, om te controleren of alles zat zoals ik het gepland had.
Dat verhuizen op zich ging prima, maar toen ik hem buiten recht wilde zetten, kwam ik tot de conclusie dat de achterwand meer stevigheid verschafte dan ik had verwacht. Of beter gezegd: dat hem rechtzetten ZONDER achterwand een slecht idee was. De kast klapte al scharnierend helemaal in elkaar en ging met het volle gewicht tegen de grond.

Het litteken op mijn linkerschouder is daar nog steeds getuige van.

Gelukkig is MDF maar gewoon stevig geplet karton met lijm, dus de uitgescheurde shroefgaten heb ik terug dichtgeklemd met genoeg lijm, en nadien alles terug in elkaar kunnen schroeven en mét achterwand verder opgebouwd. Na wat maneuvreren (ik had nog 1 à 2 cm speling om hem binnenshuis te krijgen) staat hij ondertussen al een jaar op zijn plek met aardig wat gewicht in, dus dat komt wel goed :-
 

WR1944

Oud hout
Ik zou niet weten wat m'n grootste blunder was, ik heb er zoveel gemaakt. En die blunders bestrijken een breed gebied en een flinke periode in tijd alsof je er nooit van leert.
En die blunders zijn meestal stomme dingen die je je pas achteraf realiseert maar waar je gelukkig smakelijk om kan lachen (behalve als er bloed heeft gevloeid).

Eén blunder uit m'n vroege klusperiode staat me nog redelijk scherp bij. Ik was een wasbak in een slaapkamer aan het installeren bij een vriendin. De vorige bewoner had de wasbak weggehaald zodat er wel een toe- en afvoerleiding naar die kamer liep, ik moest alleen de leidingen vanaf onder de houten vloer opnieuw aansluiten. Dat was nog in de tijd van loden leidingen en dat solderen was een erg delicate klus. Toen alles aan gesloten was en werkte ging de vloer weer terug. Ik probeerde alle planken weer op de oorspronkelijke plaats te krijgen maar ik bleek achteraf twee planken verwisseld te hebben. M'n redenatie was dat met de planken op de originele plek je spijkers kon slaan in de oude gaten en zodoende de leidingen, die net onder de vloer in de uitsparingen in de balken lagen, zou missen. Niet dus. Met het opendraaien van de hoofdkraan hoorde ik een onheilspellend gesis en sprong de spijker omhoog, gevolgd door een lieflijk fonteintje. Door snel de hoofdkraan weer te sluiten kon ik erger voorkomen maar bij de benedenburen had zich al een reuze watervlek in hun plafond gevormd.

Een echt stomme blunder kwam door m'n onterechte vertrouwen in m'n eigen onfeilbaarheid. Ik zou een ladekastje maken uit multiplex en een houten frame van balkjes. Op een spreadsheet had ik een heel systeem opgezet waarbij je enkel de buitenmaten van het kastje zou hoeven opgeven en de maten van alle componenten rolde er uit. Dat had ik al een keer uitgeprobeerd en het werkte perfect. In m'n huiskamer wilde ik een nis vullen met zo'n kastje. De breedte en diepte waren resp. 500 en 600. Bij het invoeren van de cruciale maten herinnerde ik me dat de ene maat 100 verschilde van de andere. Ik voerde 400 en 500 in en draaide de zaaglijst uit. Het uitzagen en samenstellen ging vlot maar toen ik het blad er op monteerde als laatste handeling bekroop me een onzeker gevoel. Ik had me het kastje iets groter voorgesteld. En toen ik het kastje in de nis schoof had ik zekerheid, ik had een super stomme fout gemaakt. Ik heb direct de goede lijst uitgedraaid maar het heeft een paar weken geduurd voordat ik afgekoeld was en ik de platen multiplex weer door de zaagmachine haalde. Bij mijn verhuizing naar Amerika hebben beide kastjes gelukkig een goed tehuis gevonden.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Mijn grootste oeps heeft me geleerd in gevaarlijke omgevingen nooit meer alleen te werken. Ik was aan het klussen aan ons schip, op een heerlijk werfje aan een van de zijkanalen van het Noordzeekanaal. Rond een uur of negen vond ik het tijd om naar huis te gaan. Het schemerde, ik liep over een aantal schepen naar de kant. Het laatste stuk was een liggende oude sluisdeur. Het miezerde. Ik liep langs de kant van de sluisdeur naar de wal, het ding lag vol met allemaal ooit nog wel eens bruikbaar staal. Toen gleed ik uit. Ik schoot met mijn voet onder een stuk damwandprofiel, mijn knieholte lag ter hoogte van de rand van de deur, en ik hing ondersteboven aan de sluisdeur. Met het hoofd onder water. Er was nog iemand aan het werk op de houtzolder, maar die zou me boven de machines uit nooit horen. Bovendien moest ik eerst boven water komen om geluid te kunnen maken. Gelukkig was het er niet diep, ik kon met mijn handen bij de bodem en mezelf opduwen, zodat ik weer kon ademen en schreeuwen. Geen reactie. Op een stoot adrenaline heb ik mezelf een slinger weten te geven waardoor ik iets op de deur kon vastgrijpen, en mezelf op de sluisdeur weten te draaien. Ik ben eerst een hele tijd op de grond gaan zitten bijkomen en beseffen door wat voor klein oog van de naald ik was gekropen, en ben tenslotte naar huis gereden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik maak nooit blunders. Achteraf blijk ik het altijd zo bedoeld te hebben. ;)

Zonder dolle, ik heb de meest ontzagwekkende blunders begaan, ik ga ze hier niet vermelden. Laat ik volstaan met te zeggen dat ik me tegenwoordig zoveel mogelijk laat leiden door het volgende:

10 keer denken, 5 keer tekenen, 3 keer meten en dan één keer zagen..... En dan nog, soms.....

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Waar moet ik beginnen ? Eigenlijk teveel om op te noemen. Gisteren was weer een mooi voorbeeld....Wilde in de werkplaats wat esdoorn balkjes zagen....Netjes gevlakt en gestreken voor t zagen....Zaagtafel aan....En toen kwam er een boog vuurwerk...snel de zaag uitgezet....Wat bleek nu ? De dag ervoor had ik de zaagtafel als een soort aflegblad gebruikt voor het hout wat daarna ingeladen moest worden ...blijkbaar is het hout tegen het spouwmes gekomen en die is tegen het zaagblad aangeschoven....Nou...dat geeft vonkjes hoor.....Zaagblad gelijk bot....;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Lekker zagen door kalkzandsteenblokken om plek te maken voor een inbouwtoilet en een inbouwkastje... ineens in plaats van kalkzandsteengeluid een schrapend geluid, ik dacht, ook geg een metaalgeluid in kalkzandsteen.... totdat het water eruit spoot en ik zo tegen half tien in de avond een lekke waterleiding had die ik net had doorgezaagd en dus geen winkel open om materiaal te halen eea dicht te maken. gelukkig had ik alles nog in mijn kist zitten anders hadden we vanaf dat moment geen water meer gehad ;-)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Daar zijn fraaie apparaatjes voor om de leidingen te vinden :D
Yep. Boormachines noemen ze die.

Ik had van 't weekend ook weer een leuke: ben bezig om de poort in de muur tussen mijn tuin en de straat te vervangen. Het kozijn had ik al een keer opnieuw moeten starten omdat (eerste blunder) ik erachter kwam dat de muuropening anders in elkaar zat dan ik dacht en de deuren wat dikker waren geworden dan eerder gepland. Ofwel: eerst zéker weten dat je alle maten hebt voordat je gaat starten.

Nu zit er halverwege een verspringing in de muuropening én mijn deuren zijn 62mm dik. Dat zou een lastig profiel in een fors blok hout opleveren als je dat uit een stuk maakt, dus ik heb het kozijn opgebouwd uit een "binnendeel" met een sponning voor de verspringing in de muur en een "buitendeel" met een sponning voor de scharnieren. Door de maten goed te kiezen vormt het binnendeel dan de aanslag waar de deuren tegen dichtslaan. Dus dat was allemaal goed gegaan: buitendeel paste netjes, binnendeel paste netjes. Vorig weekend alles netjes afgetekend en de stijlen tegen elkaar gelijmd en de bovendorpel ook. Zaterdag wilde ik de stijlen aan de bovendorpel lijnen… Ja hoor: bij het verlijmen van de stijlen had ik geen rekening gehouden met de diepte van de aanslag van de bovendorpel. Dus er zat netjes een gat van 2 1/2 cm tussen de stijl en bovendorpel van het buitendeel. Leuk klusje: een dubbele pen een beetje netjes corrigeren in een onregelmatig gevormd stuk hout waar je moeilijk op kunt aftekenen door alle hoeken en sponningen. Maar goed, het is gelukt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Okee:
Die ene pen is dus minder breed omdat daar de sponning voor de verspringing in de muur nog komt. Leek me handiger om die pas te zagen als de stijl erin zit.
Kozijn 0.jpg
Het zit precies mooi bij het lijntje. Alleen zit deverkeerde onderkant bij het lijntje :mad:
Kozijn 1.jpg
Schouder van de pennen aan de linkerkant 2 1/2 cm laten zakken (ja, ik heb er héél goed bij nagedacht dat ik ze niet aan de rechter-kant verder moest inzagen!) Dat zit beter.
Kozijn 2.jpg
Kan verlijmd worden. En ja: ik had eerst gekeken of het a) wel in m'n werkplaats past als het samengevoegd is b) ik erbij kon om het überhaupt in elkaar te krijgen en c) of ik het geheel dan nog de werkplaats uit krijg.
Kozijn 3.jpg
En zo komt het dan uiteindelijk op de deur te zitten. Maar dan witgeschilderd en de deur groen.
Kozijn 4.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Eén van mijn blunders.
Bij het frezen van zwaluwstaarten de copierring vergeten.
Gevolg, nu is mijn zwaluwstaartmal niet meer zoals hij moet zijn, frees is heel gebleven
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Sympathiek topic!
Een vervelende blunder beging ik toen ik de kielbalk van mijn te bouwen roei-zeilbootje bewerkte. Een prachtig en prijzig stuk kwartiers eiken, dat ik al de juiste taps toelopende vorm had gegeven naar voren en naar achteren toe.
Om plaats te bieden aan de uiteinden van de huidlatten diende er in de kielbalk een sponning te worden geschaafd, over de volle lengte van voor naar achter. Het eerste stuk van die sponning kon worden gemaakt door langs de kielbalk te frezen met een vingerfreesje. Het freesje op de juiste diepte ingesteld, de aanslag op de juiste breedte, en gaan met die banaan. Enkele meters gefreesd hebbende, dacht ik nog: Het lijkt wel, alsof het steeds zwaarder gaat, en komt er nu meer schaafsel van af, of lijkt dat maar zo?? Nou ja, toch maar doorzetten. Aan het eind gekomen, het werk in ogenschouw genomen... Lelijk woord! Wat bleek? Ik had kennelijk het freesje niet stijf genoeg vastgezet, die was in de loop van het werk naar beneden gezakt, zodat de sponning steeds dieper werd. Veel te veel materiaal weggefreesd. Hersteloperatie: strook eiken inlijmen, en daarna opnieuw frezen. Goed opgelost, maar toch even een gruwelijk baal-moment.

Vaak kun je blunders nog wel weer rechtzetten, behalve te kort afzagen.
De Engelsen zeggen het zo mooi. Measure twice, cut once.
Ik meet vaak nog wel vaker na.

Verder werken na een pauze, of nadat je afgeleid bent door een bezoekje of telefoontje, dat is vaak ook een valkuil. Dan maak ik ook sneller een vergissing.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Een spiegel in twee gezaagd met de cirkelzaag. Was vergeten dat die een de binnenzijde van een MDF paneel was gekleefd. Effe snel in twee zagen dacht ik dan past het beter in de auto om af te voeren ... Ik ben me toen heel bewust geworden van de ontzettende kracht van machines. Ik had zelfs niets gemerkt tijdens het zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.