PDA

Bekijk Volledige Versie : Je grootste blunder

Toxiq
08-12-13, 10:52
Van de week ging er iets niet helemaal goed, achteraf zie ik wel waarom
Nu is een blunder (achteraf) meestal wel lachwekkend, dus nodig ik jullie uit om k jullie blunder hier te vermelden

---------------

Vorige week ben ik begonnen aan de kastje, hier moesten meerdere hoeken in komen te zitten van 45graden
Nu had ik bedacht om de balkjes eerst op de schaafbank naar 22,5 graden te schafen en die dan de verlijmen.
Dat ging geweldig ! eenmaal alles klaar verlijmde ik de delen en bedacht toen hoe ik verder zou gaan.
aan de achterkant van de nieuwe (samengestelde) delen zou een rand uitgefreesd worden van 10x10 mm zodat daar een paneeltje in verlijmd kon worden

Dat was goed bedacht, vond ik zelf ;)
Maaruh.... doordat het hout verlijmd was zat de kromming aan de verkeerde kant en kon ik de lat niet goed tegen de aanslag van de freestafel zetten :(

Na wat puzzelen was ik er uit (althans, dat dacht ik)
De aanslag zette ik verder van de freesbeitel af zodat de houten delen tussen de frees en de aanslag door konden.
Zo kon ik de houten delen met de kromming naar buiten (zeg maar over de frees heen) plaatsen en zo de benodigde kant frezen.

De eerste proef resulteerde in een afgeschoten projectiel, de houten lat liep met de frees mee en werd met een rotgang over de tafel geschoten...oeps
de andere kant dan maar, dat leek goed te gaan, echter doordat er nu geen steun meer is aan de andere kant ging de het hout naar buiten wijken en liep de frees geheel de andere kant op (naar buiten)

Uiteindelijk is het wel gelukt, ik heb meer (dieper) weg moeten frezen om de fouten er uit te halen
Positief is dat het geheel nu mooier is geworden dan dat ik in eerste instantie bedacht had

Wat heb ik hier van geleerd: 1. denken 2. kijken 3. nog een keer denken 4. ls er verlijmd gaat worden, kan ik er dan nog bij :D

Jesse
08-12-13, 13:08
;)

smirri13
08-12-13, 13:54
mijn grootste blunder in hout bewerken tot nu toe...

moest een hele wand met schappen ingericht worden , dus ik meten en tekenen en hout voorzien. In de garage de mdf verzagen en ineenknutselen,de (halve) schappenwand rechtzetten en willen verplaatsen naar de ruimte waar die moet komen... ja hoor kon niet meer weg door de deuren in mijn huis; du helemaal mogen uit elkaar halen en ter plaatse weer mogen ineensteken

massis
08-12-13, 14:07
Ik was bezig aan een MDF kast voor hierthuis, een behoorlijk stevige: 230cm hoog, 150 breed en 50 cm diep.

Eens het frame in elkaar stond met alle tussenstukken besloot ik het geheel even naar buiten te verhuizen om hem daar rechtop te zetten, om te controleren of alles zat zoals ik het gepland had.
Dat verhuizen op zich ging prima, maar toen ik hem buiten recht wilde zetten, kwam ik tot de conclusie dat de achterwand meer stevigheid verschafte dan ik had verwacht. Of beter gezegd: dat hem rechtzetten ZONDER achterwand een slecht idee was. De kast klapte al scharnierend helemaal in elkaar en ging met het volle gewicht tegen de grond.

Het litteken op mijn linkerschouder is daar nog steeds getuige van.

Gelukkig is MDF maar gewoon stevig geplet karton met lijm, dus de uitgescheurde shroefgaten heb ik terug dichtgeklemd met genoeg lijm, en nadien alles terug in elkaar kunnen schroeven en mt achterwand verder opgebouwd. Na wat maneuvreren (ik had nog 1 2 cm speling om hem binnenshuis te krijgen) staat hij ondertussen al een jaar op zijn plek met aardig wat gewicht in, dus dat komt wel goed :-

WR1944
08-12-13, 21:10
Ik zou niet weten wat m'n grootste blunder was, ik heb er zoveel gemaakt. En die blunders bestrijken een breed gebied en een flinke periode in tijd alsof je er nooit van leert.
En die blunders zijn meestal stomme dingen die je je pas achteraf realiseert maar waar je gelukkig smakelijk om kan lachen (behalve als er bloed heeft gevloeid).

En blunder uit m'n vroege klusperiode staat me nog redelijk scherp bij. Ik was een wasbak in een slaapkamer aan het installeren bij een vriendin. De vorige bewoner had de wasbak weggehaald zodat er wel een toe- en afvoerleiding naar die kamer liep, ik moest alleen de leidingen vanaf onder de houten vloer opnieuw aansluiten. Dat was nog in de tijd van loden leidingen en dat solderen was een erg delicate klus. Toen alles aan gesloten was en werkte ging de vloer weer terug. Ik probeerde alle planken weer op de oorspronkelijke plaats te krijgen maar ik bleek achteraf twee planken verwisseld te hebben. M'n redenatie was dat met de planken op de originele plek je spijkers kon slaan in de oude gaten en zodoende de leidingen, die net onder de vloer in de uitsparingen in de balken lagen, zou missen. Niet dus. Met het opendraaien van de hoofdkraan hoorde ik een onheilspellend gesis en sprong de spijker omhoog, gevolgd door een lieflijk fonteintje. Door snel de hoofdkraan weer te sluiten kon ik erger voorkomen maar bij de benedenburen had zich al een reuze watervlek in hun plafond gevormd.

Een echt stomme blunder kwam door m'n onterechte vertrouwen in m'n eigen onfeilbaarheid. Ik zou een ladekastje maken uit multiplex en een houten frame van balkjes. Op een spreadsheet had ik een heel systeem opgezet waarbij je enkel de buitenmaten van het kastje zou hoeven opgeven en de maten van alle componenten rolde er uit. Dat had ik al een keer uitgeprobeerd en het werkte perfect. In m'n huiskamer wilde ik een nis vullen met zo'n kastje. De breedte en diepte waren resp. 500 en 600. Bij het invoeren van de cruciale maten herinnerde ik me dat de ene maat 100 verschilde van de andere. Ik voerde 400 en 500 in en draaide de zaaglijst uit. Het uitzagen en samenstellen ging vlot maar toen ik het blad er op monteerde als laatste handeling bekroop me een onzeker gevoel. Ik had me het kastje iets groter voorgesteld. En toen ik het kastje in de nis schoof had ik zekerheid, ik had een super stomme fout gemaakt. Ik heb direct de goede lijst uitgedraaid maar het heeft een paar weken geduurd voordat ik afgekoeld was en ik de platen multiplex weer door de zaagmachine haalde. Bij mijn verhuizing naar Amerika hebben beide kastjes gelukkig een goed tehuis gevonden.

Toxiq
08-12-13, 21:30
leuke bijdrages, wie volgt ;)

houtenklaas
08-12-13, 22:15
Mijn grootste oeps heeft me geleerd in gevaarlijke omgevingen nooit meer alleen te werken. Ik was aan het klussen aan ons schip, op een heerlijk werfje aan een van de zijkanalen van het Noordzeekanaal. Rond een uur of negen vond ik het tijd om naar huis te gaan. Het schemerde, ik liep over een aantal schepen naar de kant. Het laatste stuk was een liggende oude sluisdeur. Het miezerde. Ik liep langs de kant van de sluisdeur naar de wal, het ding lag vol met allemaal ooit nog wel eens bruikbaar staal. Toen gleed ik uit. Ik schoot met mijn voet onder een stuk damwandprofiel, mijn knieholte lag ter hoogte van de rand van de deur, en ik hing ondersteboven aan de sluisdeur. Met het hoofd onder water. Er was nog iemand aan het werk op de houtzolder, maar die zou me boven de machines uit nooit horen. Bovendien moest ik eerst boven water komen om geluid te kunnen maken. Gelukkig was het er niet diep, ik kon met mijn handen bij de bodem en mezelf opduwen, zodat ik weer kon ademen en schreeuwen. Geen reactie. Op een stoot adrenaline heb ik mezelf een slinger weten te geven waardoor ik iets op de deur kon vastgrijpen, en mezelf op de sluisdeur weten te draaien. Ik ben eerst een hele tijd op de grond gaan zitten bijkomen en beseffen door wat voor klein oog van de naald ik was gekropen, en ben tenslotte naar huis gereden.

Heckemann
08-12-13, 22:29
Ik maak nooit blunders. Achteraf blijk ik het altijd zo bedoeld te hebben. ;)

Zonder dolle, ik heb de meest ontzagwekkende blunders begaan, ik ga ze hier niet vermelden. Laat ik volstaan met te zeggen dat ik me tegenwoordig zoveel mogelijk laat leiden door het volgende:

10 keer denken, 5 keer tekenen, 3 keer meten en dan n keer zagen..... En dan nog, soms.....

Groet, Rob.

Toxiq
08-12-13, 23:01
Oei klaas, dat lijkt me een enge ervaring

Komop rob, laat ons ook meegenieten ;)

rickkoorman
09-12-13, 06:35
Waar moet ik beginnen ? Eigenlijk teveel om op te noemen. Gisteren was weer een mooi voorbeeld....Wilde in de werkplaats wat esdoorn balkjes zagen....Netjes gevlakt en gestreken voor t zagen....Zaagtafel aan....En toen kwam er een boog vuurwerk...snel de zaag uitgezet....Wat bleek nu ? De dag ervoor had ik de zaagtafel als een soort aflegblad gebruikt voor het hout wat daarna ingeladen moest worden ...blijkbaar is het hout tegen het spouwmes gekomen en die is tegen het zaagblad aangeschoven....Nou...dat geeft vonkjes hoor.....Zaagblad gelijk bot....;)

Scheppie
09-12-13, 07:17
Lekker zagen door kalkzandsteenblokken om plek te maken voor een inbouwtoilet en een inbouwkastje... ineens in plaats van kalkzandsteengeluid een schrapend geluid, ik dacht, ook geg een metaalgeluid in kalkzandsteen.... totdat het water eruit spoot en ik zo tegen half tien in de avond een lekke waterleiding had die ik net had doorgezaagd en dus geen winkel open om materiaal te halen eea dicht te maken. gelukkig had ik alles nog in mijn kist zitten anders hadden we vanaf dat moment geen water meer gehad ;-)

Toxiq
09-12-13, 07:26
Daar zijn fraaie apparaatjes voor om de leidingen te vinden :D

henkverhaar
09-12-13, 08:03
De dag ervoor had ik de zaagtafel als een soort aflegblad gebruikt voor het hout wat daarna ingeladen moest worden ...blijkbaar is het hout tegen het spouwmes gekomen en die is tegen het zaagblad aangeschoven....Nou...dat geeft vonkjes hoor.....Zaagblad gelijk bot....;)

Oeps. Dat was mijn hout. Toch?

rickkoorman
09-12-13, 10:30
@henk : Klopt dat was die partij.....:o....Weer wat van geleerd !!

ArtHarg
09-12-13, 11:03
Daar zijn fraaie apparaatjes voor om de leidingen te vinden :D
Yep. Boormachines noemen ze die.

Ik had van 't weekend ook weer een leuke: ben bezig om de poort in de muur tussen mijn tuin en de straat te vervangen. Het kozijn had ik al een keer opnieuw moeten starten omdat (eerste blunder) ik erachter kwam dat de muuropening anders in elkaar zat dan ik dacht en de deuren wat dikker waren geworden dan eerder gepland. Ofwel: eerst zker weten dat je alle maten hebt voordat je gaat starten.

Nu zit er halverwege een verspringing in de muuropening n mijn deuren zijn 62mm dik. Dat zou een lastig profiel in een fors blok hout opleveren als je dat uit een stuk maakt, dus ik heb het kozijn opgebouwd uit een "binnendeel" met een sponning voor de verspringing in de muur en een "buitendeel" met een sponning voor de scharnieren. Door de maten goed te kiezen vormt het binnendeel dan de aanslag waar de deuren tegen dichtslaan. Dus dat was allemaal goed gegaan: buitendeel paste netjes, binnendeel paste netjes. Vorig weekend alles netjes afgetekend en de stijlen tegen elkaar gelijmd en de bovendorpel ook. Zaterdag wilde ik de stijlen aan de bovendorpel lijnen… Ja hoor: bij het verlijmen van de stijlen had ik geen rekening gehouden met de diepte van de aanslag van de bovendorpel. Dus er zat netjes een gat van 2 1/2 cm tussen de stijl en bovendorpel van het buitendeel. Leuk klusje: een dubbele pen een beetje netjes corrigeren in een onregelmatig gevormd stuk hout waar je moeilijk op kunt aftekenen door alle hoeken en sponningen. Maar goed, het is gelukt.

Toxiq
09-12-13, 11:28
Dat vraagt om foto's ;)

ArtHarg
09-12-13, 12:52
Okee:
Die ene pen is dus minder breed omdat daar de sponning voor de verspringing in de muur nog komt. Leek me handiger om die pas te zagen als de stijl erin zit.
11302
Het zit precies mooi bij het lijntje. Alleen zit deverkeerde onderkant bij het lijntje :mad:
11298
Schouder van de pennen aan de linkerkant 2 1/2 cm laten zakken (ja, ik heb er hl goed bij nagedacht dat ik ze niet aan de rechter-kant verder moest inzagen!) Dat zit beter.
11299
Kan verlijmd worden. En ja: ik had eerst gekeken of het a) wel in m'n werkplaats past als het samengevoegd is b) ik erbij kon om het berhaupt in elkaar te krijgen en c) of ik het geheel dan nog de werkplaats uit krijg.
11300
En zo komt het dan uiteindelijk op de deur te zitten. Maar dan witgeschilderd en de deur groen.
11301

de Haan
09-12-13, 13:07
En van mijn blunders.
Bij het frezen van zwaluwstaarten de copierring vergeten.
Gevolg, nu is mijn zwaluwstaartmal niet meer zoals hij moet zijn, frees is heel gebleven

Nerflander
09-12-13, 13:26
Sympathiek topic!
Een vervelende blunder beging ik toen ik de kielbalk van mijn te bouwen roei-zeilbootje bewerkte. Een prachtig en prijzig stuk kwartiers eiken, dat ik al de juiste taps toelopende vorm had gegeven naar voren en naar achteren toe.
Om plaats te bieden aan de uiteinden van de huidlatten diende er in de kielbalk een sponning te worden geschaafd, over de volle lengte van voor naar achter. Het eerste stuk van die sponning kon worden gemaakt door langs de kielbalk te frezen met een vingerfreesje. Het freesje op de juiste diepte ingesteld, de aanslag op de juiste breedte, en gaan met die banaan. Enkele meters gefreesd hebbende, dacht ik nog: Het lijkt wel, alsof het steeds zwaarder gaat, en komt er nu meer schaafsel van af, of lijkt dat maar zo?? Nou ja, toch maar doorzetten. Aan het eind gekomen, het werk in ogenschouw genomen... Lelijk woord! Wat bleek? Ik had kennelijk het freesje niet stijf genoeg vastgezet, die was in de loop van het werk naar beneden gezakt, zodat de sponning steeds dieper werd. Veel te veel materiaal weggefreesd. Hersteloperatie: strook eiken inlijmen, en daarna opnieuw frezen. Goed opgelost, maar toch even een gruwelijk baal-moment.

Vaak kun je blunders nog wel weer rechtzetten, behalve te kort afzagen.
De Engelsen zeggen het zo mooi. Measure twice, cut once.
Ik meet vaak nog wel vaker na.

Verder werken na een pauze, of nadat je afgeleid bent door een bezoekje of telefoontje, dat is vaak ook een valkuil. Dan maak ik ook sneller een vergissing.

Donald Duck
09-12-13, 13:26
Een spiegel in twee gezaagd met de cirkelzaag. Was vergeten dat die een de binnenzijde van een MDF paneel was gekleefd. Effe snel in twee zagen dacht ik dan past het beter in de auto om af te voeren ... Ik ben me toen heel bewust geworden van de ontzettende kracht van machines. Ik had zelfs niets gemerkt tijdens het zagen.

RichardDrempt
09-12-13, 15:34
Tof topic!

Plankje even snel doorzagen met een japanner in een krappe ruimte, dus ik leg de plank maar even op mijn bovenbeen/knie.
Ik was er bijna doorheen dus nog 1 haal; door het plankje heen en de zaag beland in mijn knie... AU!

Toxiq
09-12-13, 15:47
Nu heb ik vandaag net een japanner gehaald en geprobeerd dus ik kan me er iets bij voorstellen :-)
Zeker een leuk topic

RichardDrempt
09-12-13, 16:17
Nu heb ik vandaag net een japanner gehaald en geprobeerd dus ik kan me er iets bij voorstellen :-)
Zeker een leuk topic

Bereid jezelf voor op een diepgewortelde zaagverslaving, waarbij alles dwangmatig verzaagd moet worden.
Meubels, deuren, alles wat je tegen komt.
Als dat gebeurt hebben we hier weer nieuw topicvoer :)

Wim Kluck
09-12-13, 18:26
Ik werk niet dus ik maak geen fouten.
De meeste blunders ben ik vergeten. Maar mijn eerste niet. Toen ik vijf was had ik de gewoonte om met een klein ijzerzaagje stukjes uit de magazijnstellingen van onze winkel te zagen. Na enige waarschuwingen werd mijn vader boos en zag dat ik weer bezig was. Toen ik schrok zaagde ik vrij diep in mijn duim. Mijn gedrag werd dus een keer ouderwets gecorrigeerd en eendoor de pijn in mijn duim.

Zweihaak
09-12-13, 18:30
@Toxiq
Had je er al een klap met een hamer opgeven? :)

Toxiq
09-12-13, 19:21
Nee dat nog niet :-)

WR1944
09-12-13, 20:18
Misschien zijn andermans blunders leuker, voor mij persoonlijk zeker.
Ik was op vakantie aan het toeren door Frankrijk. Ergens in Midden-Frankrijk (Massif Central) stopte ik langs de kant van de weg voor een sanitaire stop in de bosrijke omgeving. Op enige afstand waren mensen bezig met een kettingzaag. Opeens verstomde het geluid op een onnatuurlijke wijze. Als techneut hoor je het verschil tussen het normaal uitschakelen van een kettingzaag en een blokkade. Omdat ik vreesde dat er een ongeluk was gebeurd ging ik kijken. Vier mannen stonden rondom een boom waar een kettingzaag halverwege in de stam klem zat. Met geen macht was de zaag te verwijderen. Men had tegen de wind in gezaagd en met een windvlaag was de zaag klem gelopen. Met z'n vieren waren ze niet in staat de boom vrij te duwen door de wind. Ik haalde een flink stuk trekkabel uit de auto en bond het touw tussen deze boom en een andere boom in. De mannen stonden met glazige ogen te kijken naar wat ik deed. Ik ging toen in het midden aan het touw hangen en als door een wonder (voor de Fransen althans) kon ik de boom zover opentrekken dat de zaag vrij kwam. Ze stonden met open mond te kijken. Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar ik zag weinig begrip doorbreken. Toen ik ze vertelde dat ze met de wind mee moesten zagen zeiden ze allemaal oui. Om het wonder te vieren ging een fles met heerlijke zelfgemaakte rode wijn rond. Toen die leeg was vond ik het tijd om op te stappen. Na nogmaals uitgelegd te hebben dat ze met de wind mee moesten zagen liep ik naar m'n auto. Nog voordat ik de motor startte hoorde ik de kettingzaag alweer blokkeren. Ik ben toen enigszins moedeloos maar weg gereden. Hier viel geen eer te behalen. Ze waren in ieder geval beter in het wijn maken.

Toxiq
09-12-13, 20:59
Haha, mooi verhaal
Wellicht hadden ze al meer dan 1 fles genuttigd en was dat de reden dat je boodschap niet goed overkwam ;-)

WR1944
10-12-13, 01:21
Haha, mooi verhaal
Wellicht hadden ze al meer dan 1 fles genuttigd en was dat de reden dat je boodschap niet goed overkwam ;-)

Het is altijd lastig om het IQ of het promilage van gezichten af te lezen maar ik had de stellige indruk dat ze zich in het verleden heel weinig in het vak mechanica hadden verdiept. Hun antwoorden werden eerder door hoffelijkheid ingegeven dan door een strikt gevoel voor de waarheid. En na verloop van jaren van wijnconsumptie maakt het voor de argeloze beschouwer weinig uit bij het bestuderen van de motoriek van de onderhavige bomenzagers of ze wel of niet aan de wijn hadden gezeten. Men ontwikkelt na verloop van tijd een wazige levenswandel.
Na m'n diensttijd kreeg gelukkig het gezond verstand de overhand bij mij en kon ik dat pad verlaten. Vroeger zei men dat de diensttijd van een jongen een man maakte maar in sommige gevallen ging dat verder dan men bedoelde en ontaarde het in een dronkeman.
Sorry voor de ietwat off-topic wending.

Toxiq
10-12-13, 08:12
haha, herkenbaar....

Ruurd.A
10-12-13, 15:42
Mooi topic, leuk om te zien dat er meer mensen zijn die wel eens minder handige dingen doen..

Mijn grootste blunder tot nu toe was afgelopen zomer, ik was bezig om met een beitel een stuk uit een plankje te steken (om mijn slijpsteen in te bewaren). Toen ik vond dat ik voldoende hout had weggehaald heb ik het plankje losgehaald, ik had het met een lijmklem aan mijn werkblad vastgeklemd. Het plankje had ik in de ene hand en met de andere hand, waarmee ik de beitel vast hield zou ik even wat losse stukjes hout weg schrapen.
Wat er daarna gebeurde kun je wel raden.. de beitel bleef even haken, schoot los en sneed daarbij een snee van zo'n 4cm lang en 1cm diep in mijn hand, tussen de duim en wijsvinger in. 3 uur later, na een bezoekje aan de huisarts en vervolgens het ziekenhuis was ik vier hechtingen rijker en mocht ik weer naar huis.. Gelukkig geen gewricht of pezen beschadigd, wel een spier ingesneden.
Inmiddels is alles weer hersteld, alleen is de duim iets minder bewegelijk dan daarvoor maar niet beperkend in het functioneren.

Wat ik al wist werd door dit voorval nogmaals bevestigd; steek altijd van jezelf af met scherp gereedschap..

Ruurd

Jurriaan
10-12-13, 16:54
Ik heb al vroeg geleerd dat als je vingers onder het hout uitsteken, je moet uitkijken met de decoupeerzaag.

Daarna leerde ik dat je met lassen ook gaten kunt maken in plaats van dichten.

Laatst kocht ik een lintzaag op een veiling. Bij de bezichtiging stond de stroom uit (expres, weet ik nu). Handmatig lint rondgedraaid, het
rubber op de wielen gevoeld, alles los en vast gedraaid, zag er allemaal goed uit.

Thuis ding aangezet, ik geloofde mijn ogen niet, hij maakte een onwijs kabaal en de as zelf van het onderste wiel leek cirkels te draaien. Alles los
en het onderste wiel heeft 1-2 cm speling in de hoogte. Oeps! Nu moet ik die kogellagers vervangen, wat zeker niet gepland was. Heeft er iemand
een 90 cm brede poelietrekker te leen? Dit zie ik zelf wel als een blunder, ja.

zuma
10-12-13, 18:02
Voorzichtig tikken met een rubberhamer en een blokhout om dat wiel los te krijgen?

Blom3dd
10-12-13, 19:16
Ja ik weet er een.
Ik was tijdens mijn studenten tijd voor een opdracht bezig met een stukje piepschuim, ik verloor mijn concentratie en begon wat te klooien met het materiaal dit door middel van, jawel een aansteker. eerst heel leuk maar toen begon het te fikken en brandde een lekker diep gat in mn vinger. au au au.

Oceans'11
10-12-13, 22:46
Toen ik ze vertelde dat ze met de wind mee moesten zagen zeiden ze allemaal oui.

Misschien had je het in het Frans moeten zeggen ??? :D :D :D

Ik heb ook al een aardige reeks (gelukkig niet al t erge...) blunders op mijn naam staan. Gek genoeg moest ik echt even nadenken bij het lezen van de titel van dit topic... Dat zegt genoeg over de werking van mijn hersenen: ver wegstoppen die blunders, dan de deur goed op slot en de sleutel weggooien... :rolleyes:). Door de jaren heen heb ik in ieder geval al wel geleerd om alles goed en vooral doordacht te meten, tenminste 3 meetpunten op te tekenen (als extra controle, ze moeten immers alle 3 in 1 lijn liggen...) oppassen voor vingers en overige ledematen etc. etc.

Recent nog wel een mooi voorbeeldje van onbedachtzaamheid: voor overbuurman R zou ik wel even een bureaublad op maat maken. Hierop kan hij zij gitaar-versterker en laptop plaatsen en in het onderkastje kunnen de mappen met bladmuziek. Aangezien de ruimte waarin dit bureau moest komen k voorzien is van een kledingkast en tevens wordt gebruikt als strijk-kamer voor buuf G kon het blad niet simpel rechthoekig worden, maar waren er wat golvende lijnen noodzakelijk. Appeltje eitje toch??? Immers, genoeg apparatuur in de werkplaats om dit 'probleem' te tackelen. Aangezien ik nog wel een restant van een plaat multiplex had liggen waarvan een zijde was voorzien van een mooie laag beuken fineer hoefde er geen dure nieuwe plaat gekocht te worden. Kon het allemaal ook nog eens voor een vrienden-prijsje. En dus een ontwerp gemaakt, een tweetal mallen (de n wat breder dan de andere) en daarmee naar buur R gelopen. Superlatieven schoten tekort (want eindelijk werd zijn "bureau-probleem" eens opgelost... :o), de keuze voor de maat werd gemaakt en dus kon ik los.

In de werkplaats aangekomen de mal op de multiplex plaat gelegd en afgetekend. Tevens (voor de dikke rand) nog een tweede strook afgetekend. Het paste precies op het rest-stuk. YES!!! Vol enthousiasme met de decoupeerzaag de grove vormen gezaagd. Daarna de randen opgedikt en daarna met een frees met geleider alles mooi op model gefreesd, alles goed geschuurd en al snel was het bureaublad klaar. Helemaal tevreden. Aansluitend nog snel even het onderkastje maken en monteren en klaar was dit projectje.

Omdat ik het leuk vind om foto's te maken van de dingen die ik maak het kastje op de werkvloer gezet en vervolgens het blad erop gelegd (en nee, ik heb op dit punt nog steeds niet door welke blunder ik heb gemaakt...). Voor de show er nog even een lampje op gezet. Tevreden loop ik van de werkplaats naar mijn huis om de camera op te halen. Weer terug zet ik de camera tegen mijn oog... stel scherp en... SLIK... NEEEEEE... BIEP BIEP BIEP (een paar woorden die niet voor dit forum geschikt zijn). Ik kom er dus nu pas achter dat de mooie, luxe fineerlaag - inderdaad, u voelt hem al aankomen - aan de onderkant zit... :mad: :mad: :mad: #zucht

Buur R kon er wel om lachen en is ook altijd nog uitermate blij met de minder mooie bovenkant... Gelukkig hebben we de foto's nog... :mad: :mad: :mad:

11422

Toxiq
10-12-13, 22:59
Hahaha.....
Dat is net zoiets als 3x kijken, 2x meten, aftekenen, 2x nameten en vervolgens aan de verkeerde kant van het lijntje zagen :D

Oceans'11
10-12-13, 23:03
Dat is net zoiets als 3x kijken, 2x meten, aftekenen, 2x nameten en vervolgens aan de verkeerde kant van het lijntje zagen :D

Oempf... :eek: ik hoor ineens in de bovenkamer een kluisdeur opengaan... :rolleyes:

houtenklaas
10-12-13, 23:05
Heb jij nou net op een publiek forum verteld dat buuf G gaat strijken bij overbuurman R :confused: ??
Dat lijkt me op zich ook al weer het vermelden waard in dit topic :p :p

Oceans'11
10-12-13, 23:11
Heb jij nou net op een publiek forum verteld dat buuf G gaat strijken bij overbuurman R :confused: ??

Ssssst... niet verder vertellen hoor !

:D :D :D Hoe later op de avond... etc. ;)

Toxiq
11-12-13, 07:33
Oempf... :eek: ik hoor ineens in de bovenkamer een kluisdeur opengaan... :rolleyes:

Ik zie een paar heerlijke verhalen aankomen ;)

Jesse
11-12-13, 08:33
Jaren geleden tijdens de werkplaats te bouwen stond er een fiets naast mijn werkbankje. De steen die ik wou slijpen met een diamant schijf van 2200 watt ging mooi doormidden. Ik legde de grote slijptol op de bagagedrager van de fiets. Hij was nog aan uitlopen en viel eraf... Uit reactie wou ik hem opvangen... werd ziekenhuis met 3 dikke hechtingen zonder verdoving, geen gevoel meer in me linker pink nu.

Blunder: JA.
Maar zo leer je dat je ronddraaiend gereedschappen gewoon gevaarlijk zijn en je uit moet kijken al lijkt zo'n machine soms onschuldig.

Hein5689
11-12-13, 09:37
Dat zijn dingen die gebeuren, ik heb door (gelukkig beperkte) schade en schande geleerd dat als iets valt het te laten vallen. Zoveel vingers heb ik niet ;-) oh ja, en veiligheidsschoenen zijn ook wel prettig.

burley
11-12-13, 22:39
Geniaal topic! Genoten van alle mooie verhalen! Dus nu ook mijn bijdrage.

Een paar jaar geleden was ik in de werkplaats van mijn toenmalige compagnon bezig, het was vroeg en ik had bijzonder weinig geslapen.
Ik was dus nog een beetje suf, maar dat liet zich al raden.

Ik gebruikte op dat moment, bij gebrek aan beter, de zaagtafel als werkblad. Op gegeven moment moest ik, om de een of andere reden, de underlayment plaat waarmee ik bezig was met de cirkelzaag bewerken. Zogezegd, zogedaan. Netjes afgetekend, liniaaltje ernaast en gaan. Het zagen ging prima, werd wel iets zwaarder op een gegeven moment, maar het echte lampje ging pas bij me branden toen het 'zaagsel' zwart werd (en ook toen duurde het nog even)...

Gestopt en voorzichtig de plaat opgetild, het resultaat was een zeer mooie zaagsnede van zo'n 20 cm dwars door de alu aanslag van de geleiderail EN het dikke stalen blad van de zaagtafel!! Helemaal vergeten de plaat op hoogte te leggen....

Mijn compagnon kwam niet meer bij en heeft me dit uiteraard nooit laten vergeten :rolleyes: Overigens hadden we daarna allebei wel een hernieuwd respect voor de cirkelzaag, het was een licht en vooral goedkoop black en decker cirkelzaagje met dito blad. Maar het had desondanks geen enkele moeite met het stalen blad en miste na het voorval slechts een paar tanden...

Maar ja, live and learn :)

Toxiq
11-12-13, 23:28
Oei dat doet me ineens aan een voorvalletje denken....

een jaartje (misschien anderhalf) had ik de mogelijkheid wat groenestekkerspul te kopen, 1 van de dingen daarbij was een domino XL
Mijn lieve echtgenote liet al geruimte tijd weten iets van planken aan de muur in de keuken te willen

Na een beetje rondsurfen had ik een idee van hoe het moest gaan worden.
Tekening maken, maten noteren en op naar de bouwmarkt en MDF laten zagen

Het geheel zou slechts van MDF, houtlijm n domino's in elkaar steken

Nu was het werkplekje dat we nu hebben nog niet wat het nu is dus werd de huiskamer even omgetoverd tot werkplek

Mijn vrouw zegt nog: schat, doe je voorzichtig dat je niks laat vallen, de vloer is pas een jaar oud (mooie plavuizen vloer)
Jaja....ik zal er op letten

Fanatiek trek ik de domino uit de koffer en ga aan de slag
So far so good, het ene na het andere onderdeel wordt voorzien van domino's en in elkaar gelijmd

Nog een paar plankjes.....
Ik plaats de domino en boor het zoveelste gaatje, na (wat minuten leek) ging er een lampje branden.... #$^%Q#&$^Q ik ben de diepte instelling vergeten terug te zetten

Dagelijks wordt ik nog herinnerd aan dit pijnlijke voorval
11447

zuma
12-12-13, 20:00
Heb je nog ergens een losse plavuis liggen? Je kan namelijk voorzichtig de voeg rondom de plavuis wegslijpen en dan de kapotte plavuis eruit tikken. Vervolgens alles netjes opschonen (buurman plavuizen even ontdoen van voegresten met een schuur/slijptolletje en het laatste restje met de hand wegschuren. Vloer vrij maken van lijmresten en dan nieuwe tegel er weer in lijmen en de boel weer afvoegen.

Toxiq
12-12-13, 20:43
heb nog wel plavuizen, maarrrrrrrrr

de voegen zijn erg dun (gevoegd met micromortel) deze tegels zijn erg hard en er ligt vloerverwarming onder dus dat maakt het al een stukje lastiger

Ik heb mezelf voorgenomen dat we hopen dat als er een tegel stuk gaat het gewoon die moet zijn, dan is er een goede reden om hem er uit te halen, maar voorlopig wagen we ons daar maar even niet aan.

klusrob
12-12-13, 21:26
Ook een van mijn kant. Niet door mijzelf maar jaren geleden door mijn opa.
IJzeren balk oid doorgeslepen, buiten tussen de werkplaats en het woonkamerraam in, om binnen geen gevaar te veroorzaken met de vonken.
De week erop mijn oma zich afvragen waarom ze het raam niet schoon kreeg, en er allemaal zwarte puntjes op de ruit zaten...:confused:

WR1944
12-12-13, 23:13
Ik schijn toch een vrij negatief ingesteld geheugen te hebben. Andermans fouten en blunders blijven beter in m'n geheugen hangen dan m'n eigen hick-ups. ;-)

M'n zwager zou een wastafel in hun nieuwe huis verplaatsen want een kast uit hun oude huis paste net niet. Nu is hij vliegtuigbouwkundig ingenieur dus dat is hem wel toe te vetrouwen dacht ik in m'n onschuld. Na een paar maanden reed er 's nachts een zware vrachtwagen door de straat en door de trillingen kwam de wastafel los en knalde op de plavuizen. Wastafel kapot, een zootje tegel aan gruizels en een onbedoeld waterfontein. Toen de ravage tijdelijk aan kant was heeft hij de wastafel voor een later moment bewaard en begon in het eerstvolgende weekeind de gebroken tegel vervangen. Hij kon gelukkig passende tegels kopen.

Fast-forward naar de winter. Toen een etage lager de verwarmingsketel aan ging bracht dat zoveel spanning in de vloer door het uitzetten dat op een gegeven moment alle nieuw gelegde tegels met luide knallen uit de vloer sprongen. De heer des huizes werd er helemaal moedeloos van en besloot zich niet meer buiten het gebied van vliegtuigen te begeven. Broerlief werd smachtend aangekeken en ik toog met m'n gereedschap naar de plaats des onheils. Ik kon gelukkig nog steeds de passende tegels kopen. Na het voorzichtig weg tikken van de oude tegels en de tegellijm heb ik alles vastgezet met flexibele tegelkit en later met voegsel. Probleem 1 opgelost.

Bij het verplaatsen van de wastafel waren de verkeerde ankers gebruikt en die hadden gaten achtergelaten waar je je vuist in kon steken. Na het vullen van de gaten kon ik eindelijk weer de wastafel solide aan de muur krijgen en het pijpwerk aansluiten. Toen ze jaren later het huis verkochten zat alles nog op z'n plaats en was er zelfs geen scheurtje tussen de tegels te ontdekken.

Het gebruik van muurankers was bij de heer ingenieur toch een ietwat problematisch punt. Hij had een kast in de keuken opgehangen waar hun glasservies in werd opgeborgen. Toen m'n zus de bovenkant afstofte en heel licht op de kast leunde om haar evenwicht te houden kwam n anker los, hing de kast op n oor en was een compleet glasservies naar de gallemiezen. En wederom een vuist grote krater in de muur.

Oceans'11
13-12-13, 10:04
Even een hl recente (en eigenlijk ook geen blunder...) maar...

Ik loop vanmorgen met mijn goede fatsoen om 8 uur (!!) al in de AH omdat thuis een paar viervoeters zaten te wachten op eten (dat op was...).
Staat daar een enorme tafel met een A3 formaat papier waarop staat:

Deze week in de Kerst-bonus: FEESTSTOL gemaakt met echte roomboter.
.
.
.
.
(zeg nou eens eerlijk, hoeveel van jullie lazen de eerste keer ook een naam van een hier erg bekend merk ?? Hint: denk aan groen/grijze kleuren...)

Is dit een 'blunder' of gewoon een voorbeeld van forum-deformatie??? :confused: :rolleyes:

PS: de chte blunder is, dat ik bovenstaande bericht bij een totaal verkeerde post plaatste... :eek: Bedankt Fons voor je opbeurende reactie aldaar... ;)

roald
13-12-13, 10:20
... (zeg nou eens eerlijk, hoeveel van jullie lazen de eerste keer ook een naam van een hier erg bekend merk ??...
Inderdaad: ik beken :eek:

zuma
13-12-13, 10:46
Heb je nog ergens een losse plavuis liggen? Je kan namelijk voorzichtig de voeg rondom de plavuis wegslijpen en dan de kapotte plavuis eruit tikken. Vervolgens alles netjes opschonen (buurman plavuizen even ontdoen van voegresten met een schuur/slijptolletje en het laatste restje met de hand wegschuren. Vloer vrij maken van lijmresten en dan nieuwe tegel er weer in lijmen en de boel weer afvoegen.

Oh van die loeiharde tegels. Dan slijp je gewoon het grootste gedeelte van de stukke tegel eruit en dan voorzichtig de rest eruit tikken en slijpen. En vloerverwarming eronder? Geen probleem: je weet de tegel dikte dus gewoon een plank met bepaalde dikte gebruiken als steun om niet te diep te slijpen. Verwarmingsbuizen behoren overigens nimmer direct onder de tegels te liggen ze horen in het midden van de dekvloer te zitten. Of is het zo'n electrisch matje die op de dekvloer is geplakt? Tsja dan ben je wel de sjaak

Toxiq
13-12-13, 10:49
Haha..... ik zit nog in de ontkenningsfase ;)

Baan
13-12-13, 12:08
Daar ging het toch juist mis: die diepte instelling.... :confused: Nu dus beter opletten.

Toxiq
13-12-13, 18:32
Die ontkenningsfase was bedoeld op de kersstol :-)
Voor wat betreft de tegel, die laat ik maar even voor wat het is....kan altijd nog

ariette
17-12-13, 19:18
Tjongejonge ;-)) wat is dit fraai allemaal !
Wat fijn om te lezen dat iedereen er kennelijk last van heeft
dat het niet overal altijd goed gaat
dat sommige mensen het wel helemaal bont maken
dat anderen weer overmatig veel geluk lijken te hebben ....
en dat het eigenlijk een wonder is dat er nog zoveel goed gaat...

Het geeft me wel het gevoel dat ik niet snel iets stoms zal doen dat de krant gaat halen !

FF denken wat ik wel eens stom heb gedaan...
gezien het feit dat ik geen enge of overdreven gevaarlijk gereedschappen gebruik, en geen supergrote constructies maak
ook geen bloedlinke werkplekken heb...uuuhhh, oja:
ik maakte een schuur-apparaat. Een dik rond blok in de draaibank, bekleed met schuurlinnen. (let wel, inmiddels zou ik dit niet meer bedenken ;-)
omdat handschuren van platte delen spierballen vraagt dacht ik slim te zijn door een platte lat tegen het schuurblok te houden...
dat ging goed, totdat de kopspijkertjes het schuurlinnen niet meer vasthielden en eruit schoten.
Linnen flap gaf met bloedhoge snelheid een klap tegen de lat, die rondsprong en me op mijn vingers tikte: letterlijk!
Vier gekneusde vingers maakten me snel een heleboel wijzer en voorzichtiger.

paulus
19-12-13, 12:08
Niemand is zonder zonde......dus:
Jaren geleden had ik snel een stuk flexibele elektriciteitsbuis nodig. Ik loop naar de schuur en houd een stuk buis stevig in mijn vuist. Met mijn andere hand pak ik een oud keukenmes met een hoornen handvat dat al bij wijlen mijn vader in de gereedschapskast lag en dat ik eigenlijk niet anders kende als verkerende in de staat: bot. Ik wist dus ook precies hoeveel kracht ik moest uitoefenen om e.e.a. tot een goed einde te brengen. Tot zover niets aan de hand. Maaaar...., 1 week eerder: Ik had mezelf getrakteerd op een 'slijpmachine met natslijpinrichting'. Mooi ding. Uitpakken, en gelijk maar testen. Even rondkijken in de schuur naar iets dat wel en slijpbeurt kon gebruiken. En wat vond ik? Een oud keukenmes met een hoornen handvat dat al bij........enz! Het slijpen ging geweldig. Binnen een mum van tijd had ik het ding vlijmscherp. Dat had eigenlijk jaren eerder moeten gebeuren, daar ik dan een hoop plezier van gehad. Het mes was zo scherp dat hij voor mijn gevoel zelfs zonder enige druk te zetten soepeltjes door de elektriciteitsbuis gleed en daarna zijn weg vervolgde door mijn gekromde wijsvinger waar hij ook al geen moeite mee had. In een fractie van een seconde kreeg ik een erg warm gevoel dat ik mijn geld goed had besteed aan een slijpmachine met natslijpinrichting, en koude rillingen toen ik die lap vlees naast mijn wijsvinger zag bungelen. Even een pleistertje plakken dan maar. Die wilde op een of andere manier niet zo goed plakken. Mijn zus maar gebeld (woont vlakbij en is handig met pleisters) maar die kon er ook niets mee. De huisarts wilde er wel een paar draadjes inknopen. Ik was dus even uit de running, maar ik zou de volgende dag met een vriend een paar dagen naar de oktoberfeesten in Munchen gaan. Mocht hij het hele stuk rijden. Ik moest alle dagen die literpullen met 1 hand tillen, en heb ook geleerd dat je behoorlijk hoofdpijn kunt krijgen van een sneetje in je vinger. Vooral 's morgens vroeg!

Veel klusgeluk, groet, Paul

EvdL
19-12-13, 14:15
Gelukkig maak ik geen fouten maar over komen ze mij wel......
Op de vraag of ik even een nep openhaard van karton voor school wilde maken voor de kerst maar dat die wel over 1 dag klaar moest zijn zei mijn vrouw dat dit geen probleem was.

Even met de juf gemailt wat de afmeting moest zijn ivm een tv scherm die er in moest passen gelijk aan de gang gegaan. Aangezien er geen verwarming in de schuur is maar op zolder in elkeer gezet.
Aangezien er een scherm van 42 inch in moest werd de haard iets groter dan ik in gedachte had. Toen die klaar was paste deze niet meer door het trapgat. Ook de ramen waren 1 cm te klein zodat ik de haard kon slopen om hem daarna in de woonkamer weer in elkaar te zetten.
De volgende dag getracht de haard met de auto mee te nemen maar dat paste natuurlijk ook niet..... nu is de school "slechts" 900 meter van mijn huis en dus maar te voet naar school.

Uiteindelijk heb ik 5 haarden en 3 nep piano's gemaakt die uit elkaar gehaald kunnen worden zodat ze wel door het trapgat en in de auto passen

WR1944
19-12-13, 16:49
M'n vroegste blunder die ik me kan herinneren beging ik toen ik zo rond de 6 of 7 was. We logeerden soms in de zomervakantie bij kennissen in Noord-Holland op een boerderij. Om door de prut rondom die boerderij te stappen zijn "stadse" schoenen niet zo geschikt. Dus togen we naar het dorp om klompen te kopen. Weer thuis gekomen waren die klompen natuurlijk nutteloos want wie gaat er nou in een stad op klompen lopen. Maar m'n vader had een goed idee, een zeilbootje.

Aldus geschiedde en m'n vader maakte een mooie mast, een giek, een kiel en een roer van een stukje blik van een conservenblik en twee zeilen. In een nabij gelegen plas de zeilboot uitgeprobeerd en het werkte perfect.

Ik had goed opgelet toen m'n vader aan het knutselen was en ik dacht dat ik het wel even na kon doen met de andere klomp. Hij had de mast gemaakt van een stuk hout door er met een bijltje een stuk af te klieven. Omdat ik die bijl niet kon vinden nam ik een broodmes. Als je het mes op de kopse kant op het hout zet, het naar beneden probeert te drukken en dat hout ook nog aan de onderkant vasthoud met je andere hand dan levert dat gegarandeerd problemen op.

Toen het hout spleet knalde het mes op de zijkant van de knokkel van m'n wijsvinger. Tot op het bot. Ik bloedde als een rund maar schreeuwde als een varken dat geslacht werd. Met m'n hand strak in een handdoek gewikkeld ging ik achterop de fiets (auto's waren toen nog extreme luxe) naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis en werd de zaak verbonden. Het is het enige lidteken dat na ruim 60 jaar nog zichtbaar is. Maar je leert er wel van want ik ben nog steeds erg voorzichtig met scherp gereedschap zodat jong geleerd en oud gedaan nog steeds op gaat.

ArtHarg
19-12-13, 17:34
Vroege jeugdzonden… Vlieger maken op een knutselmiddag in het Stedelijk Museum in Schiedam, ik zal een jaar of acht geweest zijn. Het was zo'n leuke vlieger van gespleten bamboe beplakt met vliegerpapier. Om het kruisstuk in te korten had ik alleen een Stanleymes. Dat gaat natuurlijk niet echt lekker op bamboe, dus ik zette veel kracht, schoot uit en had het mes tot aan het handvat in m'n dijbeen zitten. Gelukkig ben ik precies tussen alle aders en slagaders doorgegaan, anders had ik daar wel een probleem gehad. En de vlieger vloog ook nog voor geen meter :-)

Toxiq
19-12-13, 18:47
Haha.... een heerlijk begin van de vakantie (voor ons) gelukkig allemaal verhalen waar je na vele jaren nog hartelijk om kan lachen (ik wel tenminste)
Dank jullie voor het delen

Jan-Pieter
20-12-13, 01:44
Een tijdje terug heb ik een trommelkistje gemaakt voor op m'n bandschuurmachine. Ik wilde het gelijk mooi doen omdat het m'n eerste kistje was en heb fingerjoints gemaakt op m'n figuurzaag met deksel die er netjes oppast. De gladde sierlaag van het multiplex is aan de binnenkant beland.

Ik ben 4 yin yang hangertjes aan het maken (esdoorn/palissander). Gisteravond, na het lezen van deze thread, ging ik de esdoorn achterkanten bevestigen, ik had voor de zekerheid op alle voorkanten van de yin yang schijfjes een kruisjes gezet. Vanmorgen maak ik m'n klemmen open en zie ik 1 yin yang in spiegelbeeld grrr.

houtenklaas
20-12-13, 03:41
Wat is een trommelkistje?

Jan-Pieter
20-12-13, 09:57
Om stukjes hout in te trommelen waarna ze er als wood pebbles uitkomen.

yoek
20-12-13, 10:01
Om stukjes hout in te trommelen waarna ze er als wood pebbles uitkomen.

En wat zijn wood pebbles? :p

Jan-Pieter
20-12-13, 10:13
Pebbles=kiezelstenen :D Als je het even googlet snap je het wel.

yoek
20-12-13, 10:21
oh ja. http://indulgy.net/B/6N/UD/213850682275401004v6yIpAUxc.jpg

zuma
20-12-13, 11:57
Dit roept om een apart dradje over trommelkistjes!

gompy58
30-12-13, 18:21
Ook maar eens een blunder noteren...

Ik was bezig met zonneluiken...

Er moesten 4 van die luiken gemaakt worden. Dat ging voor luik 1 t/m 3 prima. Het hout voor de 4e was me echter ff te gortig in afwijking. Was getordeerd dus nieuw besteld. En ja... dan ben je uit je ritme want tijdens het wachten op die 2 nieuwe stijlen ga je door met de jalouzien voor de rest.

Toen kwamen de nieuwe stijlen. Eerst de pennen er maar opzetten. Even meten.... met de rolmaat... en ja... daar start ik altijd bij de 10 cm omdat dat lipje zooooo irritant is... Die 10 cm moet je dan dus wel bij de noodzakelijk lengte optellen he... Ja...idd... dat gaat bijna altijd goed....

Afgetekend, daar moet de pen komen. Pen gefreest, andere kant ook een pen...waar? daar.... ok, Frees erover heen... en terwijl ik het laatste stukje wegfrees op mijn nieuwe stijlen vraag ik me af of ik iets niet vergeet...

die 10 cm... Gloeiende gloeiende....

Halo? spreek ik met fijnhout Amsterdam? Ja? doe die laatste bestelling nog maar een keer :-(

Oceans'11
30-12-13, 18:40
Even meten.... met de rolmaat... en ja... daar start ik altijd bij de 10 cm omdat dat lipje zooooo irritant is...

H, dat herken ik... :) Ben dus niet de enige die het zo doet... En... ben dus ook niet de enige die een "eenvoudig" klusje op deze manier verkl**t (censuur...) heeft... :eek: :mad: ;)

Athanor
30-12-13, 20:29
Leuk om zo de blunders in het publiek te brengen, zal ook eens een uit mijn verdrongen geheugen zien te halen.....

Een paar jaar geleden is er ook zo'n topic gestart herinner ik me. Dat ontspoorde volgens mij toen Jaap filmpjes plaatste van blunders van anderen, waarbij bijvoorbeeld hele jachten uit de takel kukelden....... Tsja, daar konden wij natuurlijk niet tegenop:(

Fons

Jeevanbee
05-01-14, 12:32
Van de week nog een kleine blunder gehad. Aanbrengen van gaten met behulp van een lamellenfrees is zo gedaan. Halve plaatdikte instellen en knallen met dat ding. :)

Jammer genoeg was ik in verstekken aan het frezen en kwam ik er aan de buitenkant weer uit en pakte ik meteen de onderliggende volgende plaat mee. Gelukkig raakte ik deze aan de binnenkant.

Resultaat: 1 zijde van een kist heeft nu 4 mooie gaten in de zichtzijde. :( Wel een goede oefening om te kijken of we dit weg kunnen werken :rolleyes:

Toxiq
05-01-14, 12:36
Dit draadje groeit al lekker.
Hopelijk mogen we in 2014 nog veel leuke missers verwelkomen

SunRayes
07-01-14, 19:36
Niet echt mijn grootste blunder, maar wel eentje die steeds terugkomt.
Tijdens het schaven gebruik ik een kaars om de zool gladder te laten glijden.
En regelmatig verdwijnt het stukje kaars samen met de krullen in de prullenbak.

Naast een mesje gebruik ik ook potloden die ik slijp met een puntenslijper.
Ook daar zijn er al een paar spoorloos van verdwenen.

Krullen maken is leuk, maar je moet wel erg oppassen met kleine spullen.

Grts, Raymond

teus
07-01-14, 20:06
Een plaat MDF gekocht. Perfect uitgekiend en uitgetekend hoe ik al het hout ging versnijden, rekening houdend met de plaat versneden (bij groothandel) tot stukken van 120x120cm. Want de achterbank van mijn wagen is net iets meer dan 120cm breed. Achterbank kun je op een standaard oude Mercedes sedan niet platleggen. Ik ga met het versneden hout tot aan mijn wagen, blijkt dat de deuren achteraan slechts een breedte van 100cm toelaten. AAAAAAAAAAAAAARGH, voelde ik me een rund

Een kennis kocht OSB platen en vervoerde die met zijn opel corsa. Achterbank en passagierzetel plat, dan kwam de eerste plaat tot aan de voorruit en kon de koffer net toe. Hij stapelde de platen, toen hij zijn koffer wilde sluiten, dan werden de bovenste platen naar voor geduwd. Voorruit gebroken :/

Als klein kind was ik eens bezig met iets. Met mijn vader zijn klauwhamer wilde ik zeer hard slaan, met gestrekte armen. Ik haalde met beide handen de hamer snel omhoog, en kwam uit met de klauwhamer op het midden van mijn hoofd. Dat werd een bezoekje naar het hospitaal.

Tinker55
07-01-14, 20:43
Jaren geleden (ja, ik een ouwe bok aan het worden...) eens een aanrechtblad gesloopt, zo'n granieten, jullie kennen ze vast wel. Dat was in ons eerste huis; dat had zo'n smal keukentje met aan een kant dus plek voor het aanrecht, aan de andere kant voor de koelkast. Na uren van slopen samen met een maat van me waren we eindelijk klaar; afval naar beneden gebracht om af te voeren en dus tijd voor een welverdiend pilsje. Ik buk me om 2 pilsjes uit de koelkast te halen en draai me automatisch om om ze op het aanrechtblad te zetten (^#%*^@@@). Jullie snappen het wel he; die 2 pilsjes bleven om de een of andere reden niet zweven op de plek waar normaal gesproken het aanrechtblad zat....

smirri13
07-01-14, 21:06
Een plaat MDF gekocht. Perfect uitgekiend en uitgetekend hoe ik al het hout ging versnijden, rekening houdend met de plaat versneden (bij groothandel) tot stukken van 120x120cm. Want de achterbank van mijn wagen is net iets meer dan 120cm breed. Achterbank kun je op een standaard oude Mercedes sedan niet platleggen. Ik ga met het versneden hout tot aan mijn wagen, blijkt dat de deuren achteraan slechts een breedte van 100cm toelaten. AAAAAAAAAAAAAARGH, voelde ik me een rund

toevallig bij hanssens?
ik heb daar ook eens gestaan met een verzaagde mdf plaat en een skoda fabia.. uiteindelijk lag de mdf ook op het dashboard en moest ik er half onder kruipen aan de bestuurskant.. grappig zicht

teus
07-01-14, 21:33
ja, bij hanssens.
misschien moet ik maar eens kijken om hout op het dak van mijn auto te transporteren. beetje lastig zonder dakdragers.

ArtHarg
07-01-14, 23:29
Ik heb het bij Fijnhout Amsterdam wel eens andersom gehad: de man daar dacht dat ik 1m40 breed niet in een Clio zou krijgen. Ik wel, ik had het namelijk van tevoren al opgemeten. Na een paar keer wel-nieten is hij mooi mee naar buiten gelopen om het met eigen ogen te zien :-)

Willems Ontwerp
08-01-14, 18:43
Ik zal ook eens een blundertje bekennen....
U kent dat wel, enkel glas niet willen vervangen maar een inzetraam ervoor plaatsen, easy peasy. Frame gemaakt, glas erin, glaslatten erin, zo dat schiet op. Mooi geworden en tijd om de boel te monteren, gaatjes voorgeboord, raam in het desbetreffende kozijn geplaatst en vastschroeven. Bleek dat de oorspronkelijke sponning en het glas wat verder doorliepen dan gedacht en krak, originele glas kapot. Oeps...

WR1944
08-01-14, 19:33
Om de stroom met hout-gerelateerde blunders even te onderbreken voor een off-topic stom voorval met (achteraf) een komische ontknoping het volgende:

Ik woond een tijdje in Nieuwegein en ging op zekere dag met m'n motor naar het strand bij Kijkduin. Ik stalde m'n motor op het plein voor de strandopgang, zette die op slot met een stevig beugelslot en stopte de sleutel via de opening in de zijkant van m'n motoroverall in m'n broekzak. M'n motorspullen gingen in de koffer en met m'n strandspullen toog ik naar een rustig plekje om van de zon en het water te genieten. Na een paar uurtjes ging ik weer terug naar m'n motor om huiswaarts te keren. De verkleedpartij ging nu in omgekeerde volgorde en niet veel later stond ik er weer als motormuis. Voordat ik m'n laarzen aantrok wilde ik het slot van m'n achterwiel af halen. Ik greep via de overall opening naar de sleutel in m'n broekzak, geen sleutel te vinden. Al m'n zakken nagezocht maar geen sleutel. De grond afgespeurd en nog steeds geen sleutel. Misschien verloren in het zand. Ik heb m'n motorspullen weer in de koffer gedaan en ben het hele eind weer teruggelopen naar m'n plekje. Ik heb het zand nagevoeld en behalve schelpen kwam er niets uit te voorschijn. Geen sleutel dus een probleem. Maar gelukkig lag er thuis nog een reservesleutel.

Van Kijkduin nam ik de bus naar het station, de trein naar Utrecht en daar de sneltram naar m'n huis. De reservesleutel was snel gevonden en ik kon nog op het zelfde stempeltje op de strippenkaart naar het station terug. In Den Haag weer de bus naar Kijkduin en eindelijk het beugelslot van m'n motor te halen. Zeer opgelucht nu ik weer mobiel was deed ik m'n overall weer aan en stapte in m'n motorlaarzen. In de rechterlaars voelde ik een hard voorwerp. Toen ik het tevoorschijn haalde bleek het het sleuteltje te zijn van het slot. Reconstruerend moet het sleuteltje naast m'n broekzak terecht gekomen zijn en was in de broekspijp van de overall in m'n laars gegleden. Ik heb er zeker 10 minuten gestaan, twijfelend tussen opgelucht zijn of mezelf uitmaken voor een stom rund. Uiteindelijk ben ik maar met een lachend gezicht op de motor gestapt. Elke keer als ik er aan terug denk voel ik weer een opwelling van schaamte. Nu ik het publiekelijk heb gemaakt hoop ik het achter me te kunnen laten. ;-)

Athanor
11-01-14, 17:11
Vorige week moest ik met de gatenboor een paar schijfjes boren uit underlayment. Boor keurig ingesteld, ook met de dieptestop geloof ik en een extra plaat eronder om in te boren. Tijdens het boren wou het schijfje maar niet lossen. Nou dacht ik, dan de boortafel maar wat omhoog.... Met als gevolg een mooi gaatje in de boortafel:mad: Wat was het geval: de gatenzaag kroop omhoog langs de boor, ondanks dat ik die nog extra had vastgezet toen de zaag even slipte.....
Kijk hieronder en huiverrrr.....

Fons

12455

12456

jefmen
11-01-14, 18:30
Wat ben ik blij dat er in mijn tafel al een voorgeboord gat zat.

Athanor
11-01-14, 19:16
Ja,ik heb dus onbedoeld zelf een poging gedaan, alleen niet in het midden:(

Fons

WR1944
11-01-14, 20:26
Zo'n gepland gat in het midden van je boortafel is best handig. En ook goed voor je gemoedsrust. Ik plaats altijd m'n boor boven het gat, ook al boor ik maar een klein stukje in het hout. Mijn diepte-aanslag is niet zo makkelijk en fool proof in te stellen zodat ik altijd het zekere voor het onzekere neem. Maar we leven met je mee.
Maar je kan altijd nog een groter gat in het exacte midden en door en door boren zodat het foutje niet meer opvalt. ;-)

Emilio
11-01-14, 20:32
Eerste wat me te binnen schiet is dat het een goede gatenboor is geweest als je zover in het staal kunt komen.....

Oceans'11
11-01-14, 23:14
Kijk hieronder en huiverrrr.....

Brrrrrrrrr...

de Kastanjeboom
12-01-14, 00:29
Toch goede boren die je gebruikt Athanor

Athanor
12-01-14, 10:06
Dit is het probleemgeval:
12478

En hier zit te dader:
12479

Dus IK kan er niks aan doen:o

Fons

houtenklaas
12-01-14, 11:30
Ik heb het identieke tweelingbroertje van de dader. Zo te zien heb je de inbusmoer niet op het lange platte vlak, maar op een hoek aangedraaid. Bij mijn boor loopt dat platte vlak als een spiebaan, schuin dus. Als je hem daarop vastdraaid zou door de spievorm het ronde geval niet omhoog mogen kunnen kruipen.

SunRayes
12-01-14, 11:37
Ik heb ook zo iets, maar bij mij is er een stukje van 1,5 cm weg. En daar valt de bout in.
Zo hoef ik m ook niet zo heel vast te draaien, want hij kan niet weg schuiven.

Athanor
12-01-14, 13:20
Klopt, daar heb ik hem nu weer vastgezet. Maar ja..... Het gaat hier over blunders:rolleyes:

Fons

WR1944
12-01-14, 17:44
Het begint een beetje op Woodworkers Anonymus te lijken. Iedereen openbaart blunders als een vorm van therapie. Maar je kan er natuurlijk ook van leren.
In het geval van de zevengatenboor heb ik dat verschuiven ook mee gemaakt. En dan had ik niet eens zo'n luxe inbusschroef maar een gleufschroef. Die kon ik met geen kracht zo vast draaien dat het geheel op z'n plaats bleef zitten. Ten einde raad heb ik een klein gleufje dwars op de boorschacht geslepen waar die schroef in viel. Probleem opgelost.

Wim Kluck
14-01-14, 15:58
Nu een echt eigen schuld blunder. Heb een wild beest met groen stekker geaaid. Panterblad van festool. 12549

Schade zeer gering maar ik kreeg wel een wake up call.

Oceans'11
14-01-14, 16:27

Gelukkig maar !! Beterschap !

rudy
14-01-14, 16:43
Nachtkastje of gewoon kastje met laden herwerkt;)

zuma
14-01-14, 17:56
Mooie bouwpleister :D

Toxiq
14-01-14, 17:56
En gefixed met duct tape... Zo hoort het :D

Swave
14-01-14, 18:01
Tot nu toe, posten op het forum, komen alleen onnodige discussies en vervelende pb's van.

O ja en de tweede dovetail uittekenen op de verkeerde kant waardoor er een mooie _|- ontstond ;)

Heckemann
14-01-14, 18:10
Tot nu toe, posten op het forum, komen alleen onnodige discussies en vervelende pb's van. '

Ik hoop dat je me geloofd als ik zeg dat het een uitzondering is als er vervelende discussies ontstaan, laat staan dat er PB's worden verstuurd die niet aangenaam zijn. Laat je niet ontmoedigen en blijf vooral posten! Dit forum is veel te leuk en leerzaam om dat niet te doen.

Groet, Rob.

Oceans'11
14-01-14, 18:40
Ik hoop dat je me geloofd als ik zeg dat het een uitzondering is als er vervelende discussies ontstaan, laat staan dat er PB's worden verstuurd die niet aangenaam zijn. Laat je niet ontmoedigen en blijf vooral posten! Dit forum is veel te leuk en leerzaam om dat niet te doen.

We raken een beetje off-topic, maar... ik kan niks anders dan Robs bewering onderschrijven !!!

Ik zit nu bijna een jaar als actief gebruiker op dit forum. De keren dat het wat "onaangenaam" werd zijn op de vingers van 1 hand te tellen. En dan bleek het achteraf ook nog een te gaan om verkeerde interpretatie van geposte reacties te gaan. Dus: blijf posten !

jaap
14-01-14, 18:43
Nu een echt eigen schuld blunder. Heb een wild beest met groen stekker geaaid. Panterblad van festool. 12549

Wie zijn vinger schendt, schendt zijn ego ;) .

Beterschap Wim,

jaap

Wim Kluck
14-01-14, 19:05
Helemaal juist jaap mijn ego was behoorlijk geraakt.

zuma
14-01-14, 20:35
Tsja hier een mooie ontwerpblundertje....

Ik ben bezig met het maken van een spoelbak blad op de voorzolder. het idee is als volgt een zijde van het blad rust op een gording en de andere zijde op een massieve poot gelijk aan de diepte van het blad (een soort omgekeerde L dus).

Spoelbak mooi ingefreesd etc. Nu ben ik bezig ook de lade te maken die onder de spoelbak moet komen. de bodem va de lade moest precies onder de spoelbak doorlopen zodat ik nog wat verband uit die bodem kan halen en links en rechts van de spoelbak nog opbergruimte kan maken. Ik alles netjes uitgemeten om te bepalen hoe hoog het lade front moest worden en uiteraard de plank die aan de gordingzijde bevestigd moest worden onderaan het blad om later een ladegeleider aan te kunnen zetten. Ik alles precies opgemeten (met een speling van een halve centimeter). En de boel gezaagd, gelakt en de plaat voor onder het blad gemonteerd. Van de week had ik mijn geleiders binnen. Even de boel monteren. Geleider links aan de plank onder het blad opgehangen, even testen hoe het uitkwam met een stuk hout en waterpas. En jawel hoor hier komt de blunder! Ik was vergeten de dikte van de bodem van de lade mee te rekenen. Ik moest de geleider dus minstens 1,5 cm nog lager ophangen. Nu ging dat nog net op die plank onder het blad. De geleider steekt nu wat uit onderaan. En de lade front is dus ook niet hoog genoeg. Ik houdt nu een flinke spleet over tussen blad en ladefront. Maar goed je hoeft nu tenminste geen lade greep er op te zetten. je kan 'm gewoon opentrekken met je vingers tussen die spleet steken. Maar echt supermooi is het niet geworden. Ach tsja het is maar een washok.

Heckemann
18-01-14, 14:56
Nou, vooruit, dan toch maar mijn meest recente blunder. Echt stom!

Afgelopen week een bed aan het maken uit geschaafd vuren (jajaja, steigerhout, ook goed). Dat moest een lichtblauwe, verschoten, matte, poederachtige kleur krijgen, duidelijker gespecificeerd kon niet, voorbeeld er bij en alles. Dat kan, geen probleem, krijtverf is er goed voor. Wel duur. Alternatief bedacht, whitewash met kleurpigment er door! Testje, helemaal geweldig, ziet er echt trendy uit (let op, ik gebruik heel zorgvuldig niet het woord "mooi" hier :rolleyes:) Enfin, kleur laten goedkeuren en met de kwast opgebracht. Schitterbaar!

Maar. Echter. Doch.

Er moest wel nog een laagje of twee, drie lak overheen, ter bescherming. Dat doe ik meestal buiten, maar gezien het rotweer maar binnen gedaan deze keer. En binnen grijp ik automatisch naar watergedragen lak. Stom, want het pigment lost in die whitewash niet helemaal op..... In water wel..... Ik had dus een knalblauw bed met dieppaarse pikkeltjes.... Gelukkig had ik dat na n kant door, dus die eerst goed laten drogen. Zag er niet uit. Na een paar knetterende vloeken maar naar de bandschuurmachine gegrepen, het is niet anders...... Na veel geklungel ook weer de juiste kleur blauw teruggevonden (want dat is allemaal een kwestie van een beetje uitmikken bij mij en vooral niks opschrijven want ach, die verhoudingen zijn toch niet zo spannend.......

Geleerde lessen: voortaan pigment eerst oplossen in een beetje alcohol en dan die oplossing bij de whitewash gieten en geen watergedragen lak er over. En voortaan opschrijven in welke verhouding ik mijn papjes maak!

Groet, Rob.

houtenklaas
18-01-14, 15:08
En de lade front is dus ook niet hoog genoeg. Ik houdt nu een flinke spleet over tussen blad en ladefront. Maar goed je hoeft nu tenminste geen lade greep er op te zetten. je kan 'm gewoon opentrekken met je vingers tussen die spleet steken.

Kan je geen vaste strook aan het blad monteren, boven het ladefront? Dan is het net of het zo hoort ;) Heb ik ook gedaan toen onze inbouwmagnetron vervangen moest worden.

Groet, Karel

zuma
18-01-14, 18:12
Ik denk dat ik gewoon over de volledige breedte van de ladefront een alu greep ga zetten om de spleet op te vullen. Bij Hettich al wat gezien....

roekie
27-01-14, 20:10
plaatjes zeggen meer dan woorden :-) . zucht.

een van mijn eerste zwaluwstaartverbindingen, was om te oefenen. blijven oefenen jongen! :-)

gompy58
27-01-14, 20:58
Roekie, Ik vind het een doortastend ontwerp. Je mist nog een zijde maar een la maken die van twee kanten benaderbaar is vind ik echt een geniaal ontwerp!

Toxiq
27-01-14, 22:22
Hij is leuk... :D

Kor
27-01-14, 22:28
Is geen blunder hoor, zet hem maar overeind. Blijk je opeens te werken aan een kruising tussen Rietvelds Zigzag en Mart Stams buisstoel.

Bert2
31-01-14, 13:35
Het massief eiken blad op het kookeiland was een opknapbeurt nodig. Weer mooi glad maken en een nieuwe laag whitewash.
De rand was saai rechthoekig. In overleg met mijn vrouw de bovenfrees gepakt voor een fraaie afronding.

Heel bezorgd zei ze: dat gaat toch wel goed, natuurlijk schat.:o

Simpel karweitje. Hoogte instelling proberen op een proefstuk, goedkeuring vragen (waarom zou ik het beter hebben dan een ander....) Het gelagerde wieltje loopt keurig langs de rand, kan niet fout gaan tot........
wieltje van de frees af en een jaap in het blad:mad:

Gelukkig maar een paar mm. Invalzaag mmet lineaal gepakt, 4 mm van het blad afgezaagd en opnieuw gefreesd.

pfew, resultaat is prima, had thuis minder vredig kunnen aflopen,

MichelvdD
31-01-14, 13:59
Niet mijn grootste blunder maar wel de meest recente: Bij het badkamermeubel zat ook een spiegel, gewoon een simpele spiegel. Om het wat op te leuken besloten om een lijst te maken voor de spiegel. Spiegel mee naar de werkplaats. Meten, zagen, lamello's, lijmen, klemmen, schuren, grondverf, schuren, plamuren, nog maar een laagje grondverf, schuren, aflakken, schuren, laatste keer aflakken (dat alles verspreid over aan aantal avonden). Na de laatste laag verf de werkplaats maar eens aan kant maken. Vegen, vegen, vegen....pats!!!....de spiegel stond op de grond en is tijdens het vegen omgevallen. Nu heb ik een mooie lijst en heel veel spiegels..

Toxiq
31-01-14, 17:27
Scherven brengen geluk :-)

FoRMaTC
17-02-14, 21:39
Vorig weekend een slangenboor gekocht 19mm (40 eurootjes).
Ik dacht gisteravond laat ik is een gaatje boren (als test) in een stuk afval hout.
Nu was ik even vergeten om de boorkop goed aan te draaien.

Floep en precies op het puntje gevallen en ook nog een stukje van het snij gedeelte

$#%$%&^^%&#$#@$ waarom valt ie nou nooit op de achterkant?

Toxiq
17-02-14, 22:37
Logisch toch, al vele jaren een bekend probleem dat goed omschreven werd door ene Murphy

Anything that can go wrong will go wrong"

Emilio
17-02-14, 22:40
Murphy was an optimist.......

ArtHarg
17-02-14, 22:58
$#%$%&^^%&#$#@$ waarom valt ie nou nooit op de achterkant?
Omdat de voorkant zwaarder is...

Sang
17-02-14, 23:09
De fout die ik altijd maak met slangenboor is vergeten dat ze zich naar voren trekken. Ben je precies diep genoeg (voor een slot in een deur te plaatsen ofzo) en wil je de boor al draaiend terugtrekken.. Niet dus die boor schiet nog enkele centimeters de deur in

SamPonette
18-02-14, 00:23
wat ik wel eens net iets te vaak naar mijn zijn tegenkom op het werk: laminaat zagen met de voorritser op en dan vervolgens de voorritser vergeten wanneer je het werkstuk goed legt... grrr :mad:

WR1944
18-02-14, 02:20
In de familie van m'n vrouw zitten een paar uiterst onhandige types. Voor die figuren heb ik Murphy's Law moeten aanpassen.

Dingen die niet verkeerd kunnen gaan, gaan verkeerd.

Gelukkig vallen die blunders volledig buiten het houtbewerkingsgebied zodat ik ze niet wereldkundig hoef te maken.

Nou, vooruit, eentje dan. Het komt voor in een commercial zodat ik het hele verhaal niet hoef uit te leggen. Het start op ongeveer 20 seconden.
http://www.youtube.com/watch?v=BQr8bkuPZDs

Voor de goede orde, alleen dat geval met de airco is van toepassing, de andere zaken (nog) niet.

de Kastanjeboom
07-03-14, 01:20
Een nieuwe festool mal mfs400 laten vallen op de stenen vloer ... Dat verdient hier toch ook een plaatsje in deze rubriek? :mad:

WR1944
07-03-14, 04:51
Ik ben op dit moment bezig een bureau te maken. Daarvoor heb ik verschillende diktes en breedtes in hout nodig. Sinds kort kan ik met m'n lunch box planer zelf het hout op dikte maken. Dus voor de diverse onderdelen moet ik geschikt hout kopen. Nu had ik gedacht het ei van Columbus gevonden te hebben door op een gelinieerd vel papier op schaal de standaard lengte, 2m40, uit te zetten en daar de onderdelen met een bewerkingsmarge op af te passen. Dat werkte perfect.

Tot dat ik weer wat nieuwe planken nodig had en ze weer op schaal langs de lijntjes van 2m40 ging afzetten. Thuis gekomen ging ik de planken verzagen in de gewenste lengten. En ineens bleek dat ik tekort kwam. Na enig puzzelen kwam ik er achter dat ik voor het uitzetten van de 2m40 schaal 1:15 had gebruikt en voor het afpassen schaal 1:20. De volgende keer toch maar zoals het hoort de schaal bovenaan vermelden.
Met wat sprokkelen heb ik de missende lengten weer kunnen aanvullen.

Oceans'11
07-03-14, 08:29
Geen mooier vermaak dan leedvermaak... Het gevalletje van de airco is een klassieker.

Beetje off-topic... In het filmpje van Wim kom ik bij 0:47 een gevalletje tegen dat me erg herkenbaar voorkomt. In mijn jonge jaren zat ik met mijn klasgenoten op het plein voor school. De RSG was toen nog gelegen in het centrum van Leeuwarden. Onder dat plein was de parkeergarage gesitueerd. Een Duits echtpaar met kids komt aanrijden met een volgepakte auto met 2 kinderfietsen en 2 grote-mensen-fietsen op het dak... En toen... nah ja... kijk het filmpje nog maar een keer zou ik zeggen... ;) ;)

seb
12-03-14, 13:28
Eerste blunder in de eerste 5 min van een houtbewerking-hobby: ik was zelfstandig in de bouw: metselen, vloeren, opritten en terrassen leggen... Ik wou zelf een kast maken voor in onze berging. Niets wetende van houtbewerking een brads-nagelaar gekocht en na wat zoeken leek een bovenfrees ook handig. Nu ja, die bovenfrees... nooit 1 handen gehad, nooit zien mee werken, voel je de bui al hangen? Typisch aan de haakse slijpers die ik gewoon was te gebruiken is dat de bevestigingsmoeren zich aanspannen bij gebruik, dus niet te heel hard vastzetten om nog gemakkelijk te kunnen wisselen van zaagblad ed... Wel dat dacht ik dus ook van de bovenfrees. Heb een Hitachi gekocht, dat zwaar model met schachtopname 8 en 12mm.
Uit de ervaring met de haakse slijpers freesje erin gedaan en niet te hard aangespannen... tja, het zal zich dan nog wat aanspannen bij het werken toch!? Wel nee, niet dus! Een proefstukje willen frezen in de garage, en na 40 cm frezen en trekje gevoeld in de handen, de machine gaf een slagje en dan... ping...ping...ping zeker 4 keer hoorde ik iets tegen de muur voor mij, dan tegen de muur achter mij, dan weer tegen de muur voor mij, nog eens tegen de muur achter mij kletsen om dan iets met een metallisch geluid op de vloer te horen vallen. Met klamme handen het toestel afgezet en bleek dat het freesje verdwenen was.
Dan gaat er zoiets door je hoofd van "voel ik ergens pijn?", je weet als je iets tegen komt dat het vaak enkele seconden duurt tegen dat je het voelt, of de pijn breekt uit bij het zien van de wonde... Enkele seconden getwijfeld om te kijken, je kent het, de dikke zweetdruppels staan dan al op je voorhoofd, klaar voor de paniekaanval... Dan toch durven kijken, handen ok, armen ok, niets te voelen in het gezicht...
Dan maar onmiddellijk de stekker uitgetrokken, deur van de garage op slot en naar huis... 2 weken later heb ik dan een nieuwe poging gedaan. Sindsdien wordt het freesje altijd keihard aangespannen!!!!!!

Gr, seb

mans
12-03-14, 14:32
de machine gaf een slagje en dan... ping...ping...ping zeker 4 keer hoorde ik iets tegen de muur voor mij, dan tegen de muur achter mij, dan weer tegen de muur voor mij, nog eens tegen de muur achter mij kletsen om dan iets met een metallisch geluid op de vloer te horen vallen.
Gr, seb
vooruit ik geloof je 1 keer, je had cabaretier moeten worden.:rolleyes:

seb
12-03-14, 19:37
vooruit ik geloof je 1 keer, je had cabaretier moeten worden.:rolleyes:

Tja, ik weet dat het raar klinkt, maar zo is het wel gebeurd, met een sierfrees met kogellager schacht 8mm. Mijn garage is ook niet van de breedste, is slechts 3.2m breed. Nou ja, dat was mijn eerste ervaring met de bovenfrees.
Je moet het anders ook eens proberen, gewoon de spanmoer zonder sleutel aanspannnen. Ok, was wel dom, maar daarom was het ook een blunder.
Kan er ook niet aan doen dat mn blunder cabaretier waardig is.
Zal maar geen blunders meer posten, zie dat je inspiratie krijgt voor een show :o

zuma
12-03-14, 23:56
en ik altijd maar die spanmoeren van haakse slijpers met de sleutel extra hard aandraaien...:o

seb
13-03-14, 09:31
en ik altijd maar die spanmoeren van haakse slijpers met de sleutel extra hard aandraaien...:o

Zuma, pas op, de spanmoeren voor de haakse slijper die ik gebruikte waren niet met sleutels, deze met sleutels moet je net als de bovenfrees (weet ik nu) ook heel goed aanspannen!!! De spanmoeren die op mijn haakse slijpers staan zijn van bosch, quick-click als ik het goed voor heb. Dit is een soort snelspanmoer, en als je deze te hard aanspant krijg je die heel moeilijk los!!!!!
Die spanmoeren met sleutel moet je dus WEL goed aanspannen , anders kom je met je slijpschijf hetzelfde tegen als ik met mijn bovenfrees!!!:(

seb
13-03-14, 09:43
Ik heb trouwens nog zo'n blunder met de bovenfrees:
Ik wou een groef maken voor panelen met een groeffrees met kogellager. De frees in de machine, in de freestafel. Beginner zoals ik ben, met kogellager dacht ik, geen geleider nodig, dus beginnen frezen. Ik weet eigenlijk nog steeds niet goed wat er fout ging, ben ik in de verkeerde richting gaan frezen ofzo of te geweldig in het hout gegaan, ik weet het niet, maar het stukje hout dat ik wilde frezen werd gewoon van onder mijn vingers weggeslingerd. Het resultaat is dat ik geen groeven meer probeer te maken op die manier en dat het stukje hout dat ik wou frezen niet meer bruikbaar was.

seb
13-03-14, 09:50
De benaming groeffrees klopt waarschijnlijk niet, het is zo'n frees met een schijfje op net zoals een mini-zaagblad dat ik bedoel, weet niet wat de correcte benaming is.

zuma
13-03-14, 10:26
Kogelagers zijn alleen nuttig voor kopieren en profileren. Groeven maken doe je alleen met geleiding anders gaat het zeker mis verder altijd zorgen dat de geleiding zit aan de zijde waar de frees naar toe draait. Dan wordt het hout niet van de geleiding afgetrokken door het draaimoment of happen in wild hout. en je maakt ze ook niet in n gang maar werkt netjes per een paar mm tegelijkertijd. Je voelt zelf wel hoe ver je kan gaan. begin voorzichtig altijd (eerste gang bijv. 5mm of bij harder hout misschien zelfs maar 3mm)

Renault
13-03-14, 20:07
De benaming groeffrees klopt waarschijnlijk niet, het is zo'n frees met een schijfje op net zoals een mini-zaagblad dat ik bedoel, weet niet wat de correcte benaming is.

Ik vermoed dat je een schijffrees bedoeld.

seb
14-03-14, 11:26
Ik vermoed dat je een schijffrees bedoeld.

Ja, inderdaad, eens ingetikt in google, het is inderdaad een schijffrees dat ik bedoel.

seb
14-03-14, 11:31
Kogelagers zijn alleen nuttig voor kopieren en profileren. Groeven maken doe je alleen met geleiding anders gaat het zeker mis verder altijd zorgen dat de geleiding zit aan de zijde waar de frees naar toe draait. Dan wordt het hout niet van de geleiding afgetrokken door het draaimoment of happen in wild hout. en je maakt ze ook niet in n gang maar werkt netjes per een paar mm tegelijkertijd. Je voelt zelf wel hoe ver je kan gaan. begin voorzichtig altijd (eerste gang bijv. 5mm of bij harder hout misschien zelfs maar 3mm)

Het was een schijffrees dat ik bedoel, maar ik heb inderdaad wel gezondigd tegen wat je zegt. Ik heb helemaal geen geleiding gebruikt en tja, zag er het nut niet van om stapsgewijs te werken, gezien de kogellager en geen geleider... maw direct op volle diepte in eik.
Bedankt voor de tip!!! Volgende keer plaats ik een geleider en frees ik het in meerdere keren tot ik op de gewenste diepte ben!!!!
Dank je voor de tips!!!

Wim Kluck
14-03-14, 17:23
Ik gebruik mijn schijffrezen veel voor het maken van groeven. Afhankelijk van de diepte frees ik tot 10 mm diep in een gang. Nu heb ik een zware triton. Hiervoor met een 500 w Bosch deed ik het wel in drie keer.
Ik heb wel een goede geleiding op mijn freestafel.

WR1944
14-03-14, 19:57
Nu het meer een lopend verslag is geworden van verse blunders en bloopers kan er nog wel eentje bij, toevallig ook met een schijffrees.
Voor het maken van een groef en messing heb ik een Woodriver frees gekocht. Je krijgt twee schijffrezen en twee lagers. Voor de groef gebruik je twee lagers en n frees en voor de messing twee frezen en n lager. Met shims kan je de breedte van de messing bepalen. Dus moet je halverwege de klus de frees uit de freesmachine halen, het geheel demonteren en in de juiste configuratie weer monteren. Ik deed eerst de groef. Daarna de messing en bij het even testen voor de juiste hoogte-instelling was de onderste rand zwart verkoold en stonk het naar bos en heidebrand. Nog maar een stukje geprobeerd maar het resultaat was identiek. Ik bekeek de snijkanten om te zien of er misschien iets afgebroken was. Maar alles zag er goed uit. Nu werd het raadselachtig. Weer goed gekeken en toen pas viel het me op dat de onderste frees achterstevoren op de as zat. Toen dit gecorrigeerd was freesde de frees weer als een zonnetje. In een paar dagen is het St Patrick's Day dus ik denk dat het de schuld is van Murphy.
Maar je vindt jezelf wel een sukkel. Aan de andere kant zijn dit leermomenten en zal ik het niet snel weer verkeerd doen (hoop ik).

BramDeBelg
15-03-14, 16:52
Ik betwijfel of het mijn grootste blunder is :)

men is nieuw in houtbewerking en koopt diverse machines als daar zijn, freestafel , zaagmachine, afzuiginstallatie, vierkante gatenboor enzovoorts , alles netjes op 230V.

komt buurman langs, eens kijken naar wat die rare buurman allemaal aan het doen is.
ziet nieuwe machines , reactie "amaai netjes, zware machines, handig als je drijfkracht hebt h "

mijn reactie : nee hoor is allemaal op 230 gekocht want heb geen 400V 3fase
buurman loopt naar verdeelkast ..... DOH DOH , blijkbaar heb ik toch 400V :o

Wilco Flier
17-03-14, 18:31
Ik heb zaterdag ook een enorme blunder meegemaakt! Geluk bij een ongeluk is wel dat ik niet de eerste veroorzaker was van deze blunder, maar ik had er zeer zeker wel mee te maken en ben er nog steeds narrig om;

Voor mijn 'gereedschap-maak'activiteiten ben ik al jaren op zoek naar een goede, betaalbare en 'handzame' vlakslijpmachine, om zo de productie naar een hoger niveau te tillen. Ik heb al zeker 2 jaar marktplaats en aanverwante sites in de gaten gehouden, totdat ik hem vond. Een oude Jung vlakslijpmachine, massief gietijzer met zeker een ton aan gewicht, compleet met grote magneetplaat en semi-automatisch. De machine stond 200 km van huis af, maar dat is te overbruggen. Na hem bezichtigd en geprobeerd te hebben, wilde ik hem afgelopen zaterdag ophalen. Alles geregeld, een mobiel kraantje, hijsblok, aanhangwagen, grote auto enz enz. De verkoper, een particulier, had wel een pompwagen om de machine uit de schuur te rijden. Ik was helemaal happy dat het eindelijk gelukt was om een machine te vinden en zag mijzelf er al achter werken om zo de mooiste gereedschappen te maken.

Totdat: een van de klinkers van de oprit bleek los te liggen, de wielen van de pompwagen zakten daarin weg, de machine kantelde en klapte op de oprit met het bed en de kop tegen de punt van de muur. En dat is voor een dergelijke machine die een nauwkeurigheid van 1/1000ste mm moet kunnen halen natuurlijk funest. n zo'n losliggende klinker degradeert zo'n prachtige, perfect werkende machine praktisch tot oud ijzer. En wat daarna? Ik had me al schrap gezet voor de discussie wat nu te doen, maar de verkoper had zelf al zoiets van dat hij de machine niet zo meer wilde verkopen. Dus dat scheelde alweer. Desondanks met een zware kater de terugreis aangevangen, op naar de volgende vlakslijper. ;-( Ik baal er nog steeds van, het was echt een prachtige machine...

teus
17-03-14, 19:07
Jammer om dat te horen :/

ArtHarg
17-03-14, 19:24
Arrgh... Het enig positieve voor jou is dat het bij de verkoper gebeurde en niet op jouw oprit. En dat er geen gewonden zijn gevallen, want dat kan ook makkelijk als er een ton gietijzer aan de haal gaat.

Zonde man!

Pow
17-03-14, 19:37
Das een behoorlijke domper Wilco.

Mintip(waarschijnlijk overbodig): In Baarle-Nassau staan er twee te koop zag ik laatst....

Oceans'11
20-03-14, 13:17
Een echt grote blunder is het niet... of juist wl (op dit forum althans...). Want: onderschat nimmer de kracht van hout !!

Ik zou vandaag - eindelijk - weer eens wat verder met mijn 'project' MFTC-XL (http://www.woodworking.nl/showthread.php?8127-De-mobiele-werkbank-groeit-MFTC-XL&highlight=mftc). Tussen de bedrijven door wil ik nu toch echt die pootjes eronder hebben. Eigenwijs als ik ben zaag ik wat stukjes hout op lengte, draai de speedboor in mijn accuboor-machientje en ga aan de slag. Diepte moet ca. 40 mm worden. Met een nieuwe, scherpe boor van 28mm moet dat zo wel even lukken. Niks geen gedoe met ingewikkelde constructies op het plateau van de kolomboor. Nee hoor, gewoon "even" uit de losse hand.

Zo gezegd, zo gedaan... Beide pootjes voorzien van een mooi gat... even passen... uhm... niet klaar! De houtnerf heeft duidelijk het boortje een bepaalde kant uit gestuurd... Need I say more ??

14851

BramDeBelg
20-03-14, 13:23
Als je nu de MFTC helemaal schuin naar de andere kant opbouwt ? :cool:

Wim Kluck
20-03-14, 18:40
Ekko pootjes naar buiten zetten voor extra stabiliteit.

Oceans'11
20-03-14, 19:41
pootjes naar buiten zetten voor extra stabiliteit.

Dat had ik in eerste instantie al, maar dat zag er dus cht niet uit ! :eek: #hetoogwilookwat ;)

WR1944
20-03-14, 21:08
Dat is een bekend probleem. Voor dit soort van lastige gaten maak ik meestal hulpblokjes als ik met een slangenboor werk. Ik neem twee stukjes afval met buitenmaten van ruim 3 maal de diameter van de boor. Hier boor ik de gaten in op de tafelboormachine waarbij het gat op dezelfde afstand zit van een zijkant als bij het te boren object. Dan klem ik de blokjes op de werkbank met het te boren object in het verlengde van de gaten. Het object sluit aan op n blokje en het andere blokje zit zover weg dat het als aanslag dient voor als het gat op diepte is.

Oceans'11
21-03-14, 09:07
Precies Wim. Zo zou het ook moeten.

In tweede instantie het op een soortgelijke manier aangepakt: de twee te doorboren balkjes stevig ingeklemd tussen een aantal dikke reststukken hout, vervolgens goed haaks op de tafel van de kolomboor geklemd en rustig (lees: met beleid) de twee gaten geboord. Nu zitten ze zoals het hoort: precies in het midden en het ziet er niet langer uit als de toren van Pisa ;)

Moraal van dit verhaal: haastige spoed is zelden goed !

Houdiofiel
23-03-14, 12:34
2 weken geleden ... stukje van mijn vingertop afgezaagd op mijn zaagtafel. Het gaat zo snel en geeft veel rommel. Daar komt nog bij dat ik vanaf mijn geboorte maar 8 vingers heb. Dit maakt voor mij een heele wijze les en ga dus me hier eens goed inlezen van 'hoe het WEL moet!' ;)

sorry, is niet zo'n stimulerende eerste post van me op dit interessante forum

Oceans'11
23-03-14, 12:49
sorry, is niet zo'n stimulerende eerste post van me op dit interessante forum

Pffff... da's een binnenkomer zeg... Welkom op dit forum en tevens een oprecht gemeend "beterschap!" toegewenst !!!

Topklus
23-03-14, 12:57
Over een blunder gesproken.. ik moest een keuken monteren en aangezien daar alle handgreepjes nog aan moesten, besloot ik een malletje te maken voor de te boren gaatjes,
Ik heel wijs met mijn rolmaat de maat opnemen, dus ik leg het getal 1 van mijn rolmaat bij het eerste gaatjes op het hart en meet naar het volgende gaatje op het hart van de handgreep.
12,4 cm las ik af,, ik heel braaf een malletje gemaakt alle gaatjes geboord en zou de handgrepen erop zetten, toen kwam ik dus tot de conclusie dat alle gaten 1 cm te ver uit elkaar zaten...
Ik domme olifant was effe vergeten dat ik mijn rolmaat bij de 1 had gehouden.... dus had even 1 cm van de maat af moeten trekken..

Conclusie, 13 nieuwe frontjes moeten bestellen en een wijze les rijker...

Meten is weten.... mits men weet wat men moet meten... lol

Houdiofiel
23-03-14, 14:57
Pffff... da's een binnenkomer zeg... Welkom op dit forum en tevens een oprecht gemeend "beterschap!" toegewenst !!!

Hoi Ekko, dankje ... (he, we wonen niet zover van elkaar). Ik zal me verder even voorstellen in het juiste topic :o

Resetter
25-03-14, 20:47
Meten is weten.... mits men weet wat men moet meten... lol Dat ene centimetertje ken ik :p gelukkig kwam ik er altijd nog optijd achter.

Meten is weten, als je weet wat je meet!

samsites
26-03-14, 11:13
Een blunder die al bij al nog goed uitgedraaid is ...

Zucht, 3 jaar geleden.

Dus ik ben bezig met spantjes te maken voor m'n tuinhuis. Lekker wat zagen ... natuurlijk heb ik nog geen zaagmachine, dus gebruik ik die van m'n oom. Zo'n dewalt toestel die zaag/afkort combinatiemachine is.
Natuurlijk 0,0 veiligheden er meer op ... Geen beschermkap voor erboven, etc. Dat zat blijkbaar allemaal in de weg voor m'n oom.
Er is niets anders, geld heb ik niet genoeg voor een nieuwe machine. Dus deze zal het worden.

Enkele balkjes verder (in de afkortzaag-modus) leg ik perongeluk ergens m'n hand verkeerd en kom ik met m'n pink bij het zaagblad dat erboven uitsteekt, waar dus die bescherming weg is.
Ik trek m'n hand weg ... een klein kapje in m'n pink. Ik had niet mogen denken als m'n pink in het zaagblad zou getrokken zijn ... *brrrr* de rotatie van het zaagblad liep namelijk zo dat hij makkelijk verder in de zaagmachine kon getrokken worden. Zucht ... toen maar eventjes gestopt ...

Veiligheidsbeschermingen zitten er voor een reden ...

Nog een.
Dus na de spantjes moesten die dingen gemonteerd worden. Zware bouten leken mij ideaal. Dus zogezegd zogedaan, boormachine vader gehaald ... zwaar toestel, waarschijnlijk wel 40 jaar oud, nog zo sterk als iets ... gaatjes voorgeboord, nu de bout erin ... had die machine natuurlijk geen slipkoppeling. Snok ... pols verzwikt ... amper nog iets kunnen doen de komende week. Ergste was dat het de laatste bout was die ik moest doen en toen kon ik verder ... aargh! :)

Ben ik blij dat ik nu zelf veilige spullen heb met veiligheden en slipkoppelingen en al het nodige erop ...

de Haan
26-03-14, 12:41
40 jaar geleden.
Lekker aan het zagen op het werk met een kettingzaag.
Zaagkleding en gehoorbescherming, wat is dat.
Ik zagen, grote takken in een container klein zagen, kon er meer in.
Zaag komt mijn knie tegen, broek kapot en mijn knie gelukkig een schram.

Heb ondertussen meerdere keren een (verplichte) zaagcursus gedaan en bomen gezaagd en gelukkig geen brokken.
Gebruik tegenwoordig wel PBM,s

Bijtel
01-05-14, 20:23
http://youtu.be/x9sgHAghWCc

Willems Ontwerp
01-05-14, 20:44
Pfff mafkees ???:confused:

jjjlll
20-05-14, 20:36
Vandaag is me de blunder van de maand, zelfs jaar overkomen, hoewel overkomen?
Van het weekend had ik eindelijk weer eens de standaard zaagbladen van mijn zaagtafel en de invalzaag geslepen. Mijn balkon was af, ettelijke meters Azob waren er doorheen gegaan, je voelde aan het zagen dat de scherpte er van af was.
Vanmorgen, dinsdag dus, op de ark, eerst een latje afgekort met de invalzaag. merkwaardig, er zaten wat zwarte vlekken op het latje. Kan gebeuren, ik heb ooit in het dak van de ark door wat teer gezaagd, goed dat dat dit eens van mijn zaagblad afkomt.
Vervolgens een stuk 15 mm multiplex afgekort, iets van 30 cm, ik kwam er nauwelijks doorheen, halverwege rook ik al een schroeilucht, merkwaardig, hoe is dat mogelijk met het door mijzelf perfect scherp geslepen zaagblad?
Dan is er maar n mogelijkheid, hoewel, dat kan toch zeker mij niet overkomen: De klep open van mijn verder perfect werkende Mafell invalzaag, en ja hoor, het zaagblad verkeerd om er in gezet.
Enfin, ik ben op een leeftijd dat ik ook voor mijn stommiteiten uit kan komen, dus mag iedereen meegenieten.
Joep

WR1944
21-05-14, 05:07
Troost je maar, je bent niet de enige met dit soort van grappen en grollen. Kijk maar bij mededeling #136. Daar heb ik bij een samengestelde frees n element achterstevoren gemonteerd.
Het voordeel is wel dat je de komende periode extra oplet als je weer een zaagblad wisselt.

massis
21-05-14, 08:21
Vandaag is me de blunder van de maand, zelfs jaar overkomen, hoewel overkomen?
Van het weekend had ik eindelijk weer eens de standaard zaagbladen van mijn zaagtafel en de invalzaag geslepen. Mijn balkon was af, ettelijke meters Azob waren er doorheen gegaan, je voelde aan het zagen dat de scherpte er van af was.
Vanmorgen, dinsdag dus, op de ark, eerst een latje afgekort met de invalzaag. merkwaardig, er zaten wat zwarte vlekken op het latje. Kan gebeuren, ik heb ooit in het dak van de ark door wat teer gezaagd, goed dat dat dit eens van mijn zaagblad afkomt.
Vervolgens een stuk 15 mm multiplex afgekort, iets van 30 cm, ik kwam er nauwelijks doorheen, halverwege rook ik al een schroeilucht, merkwaardig, hoe is dat mogelijk met het door mijzelf perfect scherp geslepen zaagblad?
Dan is er maar n mogelijkheid, hoewel, dat kan toch zeker mij niet overkomen: De klep open van mijn verder perfect werkende Mafell invalzaag, en ja hoor, het zaagblad verkeerd om er in gezet.
Enfin, ik ben op een leeftijd dat ik ook voor mijn stommiteiten uit kan komen, dus mag iedereen meegenieten.
Joep

Ik heb zo ook enkele weken lopen zagen met een lintzaagblad dat er foutom op stond. Ik had er namelijk niet bij stilgestaan dat je die dingen door ze fout te ontrollen in de verkeerde richting kan "openplooien", waardoor ze dus foutom op je zaag komen te liggen...

Bosquet
14-04-15, 09:48
Een goed teken: dankzij alle beschikbare info worden er al bijna een jaar geen blunders meer gemaakt door de forumleden !!! :rolleyes: Of toch... ??? :confused:

SunRayes
14-04-15, 12:12
Ho ho!
Ik had gisteren nog een splinter in m'n vinger.
Met de nr. 4 handschaaf een essen plank glad geschaafd, met de hand er over om voelen hoe glad hij is.
En dan zit er een splinter aan de zijkant. :eek:

29303

Grts, Raymond

Bosquet
14-04-15, 12:25
Dat lijkt welhaast de achterkant van een knoop ;) ;)

29304

starterXL
14-04-15, 15:00
Kaptafel netjes in de grondverf gezet, fototje gemaakt voor facebook en dan kijk je nog eens..............
Wie ziet de fout nog meer??? :D

p.s. Daarom ben ik een fan van Steve Ramsey, die gebeurt dat ook haha

29305

maja158
14-04-15, 15:17
Volgens mij kijk ik nu tegen de achterzijde van de kaptafel aan. Ladegeleiders verplaatsen dus...

starterXL
14-04-15, 15:27
Klopt. :(
Ware het niet dat het bovenblad een overhang heeft van 2 cm......

de horizontale steunlat zal dus verplaatst moeten worden haha.
ff met de multimaster aan de gang dus

Bijtel
11-05-15, 14:09
Hier mag je berichten plaatsen waar je het schaamrood van op de kaken kreeg toch? Kwam er laatst achter dat de verstekinstelling makkelijker draait als je de borging eraf haalt door de hendel omhoog te doen :p Tipisch gevalletje RTFM :cool:

30400

Heb wel weer de laser netjes afgesteld (met de verkeerde schroevedraaier lees ik net in de handleiding) :rolleyes:

Toxiq
20-04-16, 21:26
Al bijna een jaar geleden voor de laatste blunder
komop mensen....er is (bijna) niks leukers dan leedvermaak :D

Lars.
22-04-16, 12:50
nog een klein blundertje gemaakt gister, ik moest laatjes maken en daarvoor moesten er in zijkanten van het laatje aan de onderkant en aan de achterkant een groefje in worden gefreesd. Ik was lekker bezig en toen wilde ik de boel in elkaar zetten was ik vergeten dat je gespiegeld moet frezen:p oftewel van elke la moest er een zijkant opnieuw worden gezaagd en gefreesd:p

BossyRangs
22-04-16, 22:38
Grappig topic. En ik ontdek het nu pas. Hier mijn bescheiden bijdrage:
ik had een oude bandschuurmachine waarvan de rubberen isolatie van het snoer versleten was door ouderdom. Ik dacht die te vervangen door een snoer van een computer, de eigenlijke stroomtoevoerkabel. Die zijn lekker dik, en dus dacht ik wel geschikt voor elektrisch gereedschap. Natuurlijk hangt daar dan nog een connector aan die eraf moet, dus even de kniptang bovengehaald en knip! Om dan te zien dat ik er de stekker afgeknipt had in de plaats :)
Heb er eens goed om moeten lachen, en gelukkig had ik er nog 1 liggen, dus de bandschuurmachine is weer tiptop.

tom op eigen houtje
22-04-16, 23:41
Nou vooruit dan maar nu kan ik er al wel een beetje mee lachen al is het nog behoorlijk groen

jullie kennen vast wel van die kleine doorslijpschijfjes voor op de dremel
die langst boven vastzitten met zo een klein rotschroefje

wat ik dus niet los kreeg
oo maar dat schroefje krijgt mij niet klein dacht ik
werkbankslijper even Aan
schroevendraaier mooi vlak ( en scherp ) slijpen
asje waar de schijf op zat geklemd in een vise grip tang
dan de vlijmscherpe schroevendraaier langst boven op dat rotschroefje

je glijd uit en tjak
schroevendraaier in me hand
hoop bloed dus maar naar binnen om te spoelen
en daar merk je dan aan de andere kant van je hand ook een klein sneetje
hu moet die schroevendraaier dwars door me hand gegaan zijn

nou dit was het moment dat ik toch even echt niet lekker werd
10 jaar in de bosbouw gewerkt en best wat meegemaakt
maar het besef dat dat ding tussen mijn wijsvinger en middevinger in mijn hand was geschoten
en door mijn handpalm er terug uit brrrrrr
ook later oo de eerste hulp een hoop verbaasde gezichten en ondanks de 20+ wachtende
was ik erg snel aan de beurt
tja meneer u heb geluk gehad niks geraakt met wat geluk komt het helemaal goed
en ja nu we een paar maanden verder zijn lijkt het inderdaad goed te komen
en dan nog te denken dat op de moment dat ik die schroevendraaier daar boven mijn hand plaatste
ik nog dacht tom dit is niet slim als je uitschiet ....
o terug thuis en beetje high van de pijnstillers
het asje in de bankschroef geklemd
en met een plat met even het schroefje los gedraaid
mvg tom

WR1944
23-04-16, 03:56
Mij is nagenoeg hetzelfde gebeurd toen ik zo tegen de 15 was (rond 1960). Ik zou even snel een stekker monteren aan een snoer met een gemeen dun fittingschroevendraaiertje. Ik schoot natuurlijk uit, dwars door m'n hand rakelings tussen de botjes door in een blokje hout dat toevallig op de werkbank lag. Pas toen ik met veel kracht de schroevendraaier los kon trekken begon het wat te bloeden en ik begon pas goed pijn te voelen toen ik op de eerste hulppost van een naburig hospitaal was. Het was het militair hospitaal in Den Haag waar we zo'n beetje vaste klant waren, m'n zusters en ik. Er zit nog een litteken maar het is aan het vervagen na ruim 55 jaar. Het maakt je wel voorzichtiger, bij mij althans. ;)

JPAJS
23-04-16, 07:00
Ok dan kan ik ook mee doen.......... Jaren terug, mag het dan nog hier, bekistings schotten aan het nieten. Spiegelglad plaatmateriaal dus uiteindelijk een nietje in de ringvinger over het bovenste scharnier puntje. Kwam het er bij de nagel riem er uit. Vraag me niet hoe ik het voor elkaar kreeg. Dus naar het ziekenhuis de eerste hulp. Prachtige afdeling met grandioze mensen. Zuster komt binnen en tilt de steriele doek omhoog. Vraagt kunt u alles nog bewegen en draaien. Dus ik draai de kant waar het nietje naar binnen is gekomen omhoog. Zuster laat de doek weer vallen en loopt lijkbleek weg. Dan denk je dat ze alles gezien hebben maar het onverwachte was iets te veel. Na uiteindelijk wat foto gemaakt te hebben bleek er niets geraakt te zijn anders dan wat vlees. Al het bot en spierweefsel keurig gemist. Toch iets goeds gedaan. Als herinnering een deukje in de nagelriem en een ervaring rijker.

Rizz
23-04-16, 08:06
AH, blunderverhalen.. :D

Was vorig een drempeltje aan het plaatsen hier in huis en ik was met de laatste schroef bezig. Die wilde er lastig in en het was een nogal lastige hoek, waardoor ik de schroef op een andere dan gebruikelijke manier moest geleiden. Natuurlijk ging dat mis en het bitje schoot van de schroef af, zo m'n vinger in. Dat zag er erg raar uit, een bergje gedraaid vlees uit m'n vinger. Ik dacht dat er een pees oid dergeljks geraakt was. Dus naar de eerste hulp. Daar heb ik een uur gezeten. Eindelijk aan de beurt kijkt de dienstdoende arts er even goed naar, prikt wat, voelt wat, kijkt nog eens en draait zich om naar het kastje achter zich, pakt vervolgens een pleister en plakt die er overheen. Zo meneer, fijne avond.. Het was slechts wat vet en vlees, komt wel goed met een week.. :D :p

karlz94
23-04-16, 09:31
ben dus niet de enige met blunders.

paar jaar terug...
even een gat boren in een plankje.
plankje op je bovenbeen, en gaan...
gat in plankje zitten. en wat voel ik nu..
gat in broek en n rondje van 6mm in mn been.

paar weken terug

even een plintje in de lengte opzagen met zaagtafel.

ging tijdje goed, en ineens was plintje rood, en hap uit duim.
eerst naar huisartsenpost, daarna naar eerste hulp.
resultaat: zenuw doorgezaagd, deze is nu weer gehecht.

ach en vaak zat verkeerd gemeten / gezaagd, de "normalere" dingen denk ik zo

willem1958
23-04-16, 12:19
Alweer wat jaren terug even een paar dunne ebben latjes van 1 cm op dikte schaven, schaafbank minimaal afgesteld en terwijl ik de latjes erlangs haal glijd ik met m'n wijsvinger eraf.
Meteen een plakje vlees mee geschaafd, gelukkig geen bot dus na een week of 5 was alles weer ok alleen het gevoel in m'n vingertop is nog steeds anders.

Een keertje in m'n begintijd met meubelmaken op de zaagtafel nog even snel een klein randje hout eraf willen zagen, niet goed de veiligheid in acht genomen dus geen bril op en het randje hout slaat terug...net naast m'n oog.

Een keer met de slijpschijf in een blok marmer bezig en de slijpschijf schiet uit, liep gelukkig goed af.

Lang geleden de eerste keer met een radiaalzaag aan de gang en niet wetende dat die dus vooral naar je toe wilt en ik te weinig tegendruk gaf, gelukkig stond ik er naast.

Op de metaaldraaibank vergeten de sleutel uit de chuck te halen en de draaibank aangezet, was ook niet leuk.

En natuurlijk de gebruikelijke rekenfouten waardoor ik teveel afzaagde bijvoorbeeld.

Ook nog wel iets leuks jaren geleden; de vlotter van de stortbak in het toilet bij een kennis sloot niet goed af en de wc liep door.
Ik wilde de vlotter iets opschuiven maar door de vele kalkafzetting ging dat niet soepel dus ik zet wat meer kracht en breekt het hele mechanisme af waardoor het water bleef stromen en de stortbak overliep.
Ik vroeg aan de kennis waar de hoofdkraan zat en die wist het dus niet dus het water stroomde lekker door en de wc vloer liep onder en de buren kwamen op de deur slaan en roepen dat het water door het plafond heen kwam.
Uiteindelijk de hoofdkraan gevonden en toen flink aan het dweilen geslagen, wat een toestand was dat!

Nog een gevalletje waterschade; m'n eerste wasmachine had indertijd zo'n afvoerslang die je in de gootsteen klemde zodat bij het centifugeren het water de gootsteen inliep.
Ging altijd goed tot ik een keer boodschappen ging doen en de slang losschoot en het water de keukenvloer overging.
Toen ik terugkwam hadden m'n buren de deur al opengetrapt.
Ik heb daarna nooit meer de was gedaan als ik weg moest.

Bijtel
25-04-16, 12:20
Ook nog wel iets leuks jaren geleden; de vlotter van de stortbak in het toilet bij een kennis sloot niet goed af en de wc liep door.
Ik wilde de vlotter iets opschuiven maar door de vele kalkafzetting ging dat niet soepel dus ik zet wat meer kracht en breekt het hele mechanisme af waardoor het water bleef stromen en de stortbak overliep.

Je dacht er niet aan even door te trekken? :rolleyes:

willem1958
25-04-16, 13:18
Je dacht er niet aan even door te trekken? :rolleyes:
Het is al zo'n 30 jaar terug maar voor zover ik me herinner was het hele mechanisme afgebroken waarom ik niet gewoon doortrok weet ik niet meer.
Ik denk door de paniek die ontstond toen zij de hoofdkraan niet wist, de boel onderliep en wij niet meer helder konden denken we vergaten dat gewoon doortrekken op dat moment een stuk handiger was geweest.

jpandriesse
26-04-16, 09:33
Zeker niet mn grootste blunder, maar gisteren wel een foutje waarbij ik even heb lopen balen van mezelf (ondersteund met een kleine @#@^&%).
Momenteel ben ik bezig met de inrichting van onze inloopkast, waarbij er steigerhouten planken komen te liggen op zware metalen plankdragers (icm steigerbuis voor het hang gedeelte, voor een beetje ruwe/industrile look). Nu is de plaatsing van de plankdragers afhankelijk van het framewerk achter het gips en die maten heb ik in gedachten gehouden voor de inrichting van de kast, echter ben ik aan 1 zijde zo stom geweest om dat als plank lengte op te nemen ipv er aan te denken dat dat de hart op hart afstand van de dragers zou worden. Resultaat -> planken welke net niet lang genoeg zijn.

Al met al zo hersteld door nieuwe planken op maat te maken, maar toch gewoon een domme fout en zonde van het werk en het hout.

ferdydesmet
26-04-16, 10:15
Ik had deze week ook weer een leuke. In was in de werkplaats een wand aan het schilderen en stond op een keukentrapje om de bovenzijde te sauzen. En dan ga je al snel een beetje hangen om net iets meer in 1x te kunnen doen zonder de trap te verplaatsen. Nou, dat had ik beter niet kunnen doen :rolleyes:.

Daar hang ik half over de trap, en voel ineens nattigheid op mijn broek. Ja hoor.. die halve verfbak over mijn broek, over alle treden van de trap zo op de vloer.. Eigenlijk kon ik direct lachen om mijn eigen stommiteit en dat is soms maar het beste om te doen :o.

willem1958
26-04-16, 15:46
Ik had deze week ook weer een leuke. In was in de werkplaats een wand aan het schilderen en stond op een keukentrapje om de bovenzijde te sauzen. En dan ga je al snel een beetje hangen om net iets meer in 1x te kunnen doen zonder de trap te verplaatsen. Nou, dat had ik beter niet kunnen doen :rolleyes:.

Daar hang ik half over de trap, en voel ineens nattigheid op mijn broek. Ja hoor.. die halve verfbak over mijn broek, over alle treden van de trap zo op de vloer.. Eigenlijk kon ik direct lachen om mijn eigen stommiteit en dat is soms maar het beste om te doen :o.

Och ferdy, ik kan je een hand geven alleen liep dat slechter af.
Ik was 'ns een keer als vrijwilliger aan het schilderen in het Heiligewegbad nog indertijd dat ik in Amsterdam woonde.
Ik stond bovenop de trap en net als jij kwam ik net niet in de hoek dus ik dacht even strekken en ja hoor; de trap ging om en ik klapte met m'n hoofd op de betonnen vloer.
Een lichte hersenschudding en een gebroken pols dus 6 weken uit de running.
Vorig voorjaar ook weer met schilderen van m'n voordeur en kozijn ben ik bij de laatste stijl van het raamkozijn en de vensterbank moest ook nog.
Je begint bovenaan en zo elke keer een treetje lager, de pot verf met nog een kwart erin op de bovenste tree.
Ik dacht nadat ik twee tredes was gezakt dat de volgende stap de grond was maar ik had nog een tree en gleed dus van de laatste tree af.
Ik bleef wel overeind maar de pot met verf niet.......en die viel dus op m'n tegels waardoor de helft van m'n tegels onder de witte verf zaten.
Nou waren ze al oud en ik wilde ze wel een keer vervangen maar dat kon ik toen dus al na een paar weken doen.
Doordat de al de verf dus nu op de tegels lag en ik het onderste stukje van de laatste stijl en de vensterbank nog moest doen gauw m'n kwast in de verf die op de tegels zat gedoopt en zo het laatste stuk afgemaakt....
Als ik zo even terug kijk naar m'n berichten over blunders dan kan je stellen dat ik tussen de blunders af en toe ook nog iets goeds maak.:p

PBT
26-04-16, 17:16
Geen echte blunder, maar wel een behoorlijk schrikmomentje vanmiddag.

Ik moest een sponning zagen in een meranti koplat van 12x45, omdat het (schoon) metselwerk wat uitstak t.o.v. het kozijn. Omdat ik mijn duwstok niet direct kon vinden maar ff met de duimstok het hout geduwd. Aan het einde raakte ik met de duimstok nt het zaagblad met als gevolg dat onderstaand hoopje ellende 4 meter verder tegen de muur belande. Van het zaagblad is helaas 1 tand afgebroken. Maar beter dit dan met mijn vingers in het zaagblad.

47451

usernaamvergeten
26-04-16, 17:34
Nou, zo'n soort schrikmomentje had ik laatst ook. Ik wilde wat hout schulpen, keurig een schulpblad erin gezet (voor het eerst) en gaan. De zaag laten invallen, kreeg opeens last van kickback. Gelukkig stond ik op een veilige positie, ik heb verder niks. Geleiderail heeft wel een schrammetje en een stukje van de plastic strip is kapot, en er zit nu een flinke jaap in mijn werkbank.
Volgende keer toch beter opletten dat de zaag niet op een te laag toerental staat als ik er een schulpblad in zet, en dat ik er goed voor ga staan want dat was nu dus ook niet het geval.

houtenklaas
26-04-16, 17:48
Festool TS zaag? Er is een blokje dat je op de liniaal kan schroeven zodat de zaag is gefixeerd tijdens het invallen.

Hunto
26-04-16, 18:18
Blunder niet, wel een leuke (achteraf) anekdote.

Het was tegen de jaarwisseling. Samen met schoonvaders bezig. Hij was hout aan het kloven en ik was achter hem aan het stapelen (tja, je moet nu eenmaal weten wie je het zware werk laat doen :p).
Op een gegeven moment had hij blijkbaar een stuk warrig hout te pakken, want op het moment dat de bijl door het blok kliefde, schoot het blok tussen zijn benen door tegen de zijkant van mijn gezicht aan.
Een beetje dizzy kom ik overeind om weer verder te gaan. M'n schoonvader had de schrik in de benen en stelde voor goch maar even naar binnen te gaan. Enfin, je weet hoe dat gaat, je luistert, schoonmoeders die je naar de dokter stuurt. Je luistert weer. De dokter die je voor de zekerheid naar het ziekenhuis stuurt. Ook daar luister je naar. Maar daar hebben ze niet de juiste specialist....En zo kom je van daar bij het streekziekenhuis terecht.
Uiteindelijk bij de juiste specialist blijkt je jukboogbeen gebroken. Nooit van gehoord, maar omdat het weekeinde is en rustig, kun je gelijk onder het mes.
Nu heb ik twee eigenschappen: oudejaarsdag doe ik altijd de oliebollen en appelflappen bakken dus dat zou ik ook dit jaar doen. Daarnaast kan ik niet tegen narcose. Dan ga ik wauwelen. Nou, ik heb het geweten. Zodra de narcose begon uit te werken op de verkoeverkamer, begon ik al te kletsen dat ik naar huis moest om oliebollen te bakken. Dat heb ik daar een poosje weten vol te houden tot ik daadwerkelijk bij kennis was! ;)
Maar goed. Ik zat nog niet in de auto of ik hoorde weer knap...... M'n jukboogbeen was weer van de plek. Dat hebben we maar zo gelaten. Ik moest tenslotte oliebollen bakken!

Toxiq
26-04-16, 18:23
Mooie vehalen, sommige leuk andere leerzaam....dank voor het delen

starterXL
27-04-16, 14:12
http://youtu.be/H5lKbtCmvzI :cool:

PBT
27-04-16, 16:09
Geen echte blunder, maar wel een behoorlijk schrikmomentje vanmiddag.

Ik moest een sponning zagen in een meranti koplat van 12x45, omdat het (schoon) metselwerk wat uitstak t.o.v. het kozijn. Omdat ik mijn duwstok niet direct kon vinden maar ff met de duimstok het hout geduwd. Aan het einde raakte ik met de duimstok nt het zaagblad met als gevolg dat onderstaand hoopje ellende 4 meter verder tegen de muur belande. Van het zaagblad is helaas 1 tand afgebroken. Maar beter dit dan met mijn vingers in het zaagblad.

47451

Er zat schijnbaar genoeg vaartt achter om een van de ruiten in de werkplaats te laten sneuvelen. Ik vermoed dat hier een stukje van mijn duimstok tegenaan is gekomen. Het raam zit ongeveer 4m van het zaagblad af.

47485

Huib
27-04-16, 16:49
Een grootste blunder kan ik zo 123 niet benoemen. Maak regelmatig blunders en op het moment van !!#$%#%^. Leuke van een blunder is dat ze je (tijdelijk) scherp maken en je jezelf voorneemt om je als een ezelt niet tweemaal aan dezelfde steen te stoten. Denk dat het mijn grootse blunder is om te denken dat het zo werkt.:cool:

starterXL
27-04-16, 17:30
Niet zo zeer een 'blunder', maar meer een 'linke soep' waarachteraf nog wel om gelachen kan worden.

we kennen ze wel, die tonnetjes / paneelverbinders van zelfbouwmeubels die je een kwart slag moet draaien om twee panelen te verbinden.

Nu heb ik het genoegen om in een oudere buurt te zitten waar regelmatig oude kasten bij de bak liggen.
Prima materiaal voor mallen en intern gebruik.

ik had dus weer twee meubeldelen kunnen redden van het eeuwig archief en het moest alleen nog even netjes recht gezaagd te worden.
Die tonnetjes had ik wel zien zitten maar dacht "mwoa..... zaag er wel langs".
En ja hoor, je voelt het al aankomen........ het tonnetje werd gegrepen door het zaagblad en werd afgevuurd met een snelheid waar je niet vrolijk van wordt.
Het tonnetje raakte mijn hand en een flinke krachtterm en wat rondspattend bloed was het gevolg. Ik besefte mij dat ik eigenlijk geluk had dat het tonnetjes slechts mijn hand had geraakt en dat ik het niet terug hoefde te koppen.

Een wijze les en uitspraken als 'mwoa kan wel' zijn hier (nagenoeg) taboe geworden.

L.N.
22-05-16, 06:05
Nou, ik kan ook een blunder toevoegen. Gister probeerde ik de deur van het fietshok uit de scharnieren te tillen. Dat ging lastig, dus 2 handen onder de deur en dan voorzichtig tillen. Maar dat heb ik toch niet voorzichtig genoeg gedaan. De deur schoot van de scharnieren en viel om. Precies met de glasplaat met op de bovenfrees die ik in het gras naast het fietshok staan. Het gevolg was dat ik meer dan een uur glas uit het gras heb kunnen halen en morgen naar de glashandel mag.

handig18
29-05-16, 06:57
Twee weken geleden moest ik bij mijn zoon vliegenhorren op maat maken en hangen.
breedte en lengte gemeten (in cm:p) staat er op de tekening neem de lengte -15mm.
Wat doe ik, ik trek er 15 cm af inplaats van 15mm. Dus veel te kort.
Dit was nog niet het ergste, afgelopen vrijdag zou ik een pliss hordeur op maat maken en hangen.
Wat denk je, overkomt me precies hetzelfde :mad::mad:.

Skybiker
29-05-16, 07:06
Mijn recente blunder is, dat ik gisteren de verkeerde lotto getallen heb ingevuld.

Toxiq
29-05-16, 08:00
Handig18....das niet handig
Sky, hoe krijg je het voor elkaar...volgende keer beter op letten :-)

bhengeveld
03-06-16, 20:41
Met een iets te botte speedboor aan het boren, beetje kracht erin dan maar: boor werd zo warm dat deze al draaiende een graad of tien verboog; dat ging ineens van knallemans tegen mijn wenkbrauw. Fraai bloedbadje (gelukkig gebruikte ik toen nog geen bloedverdunners), maar ben er toch ook goed van af gekomen; zo'n boor maakt natuurlijk pap van een oog... Scherp gereedschap is veilig gereedschap.

Ook een keer met m'n wijsvinger een draaiende cirkelzaag geschampt (dat geeft trouwens het gevoel van een dreun op je vinger). Zeer minimaal, maar potdikkie, het heeft vijf maanden geduurd voor ik weer zonder pijn gitaar kon spelen.

willem1958
04-06-16, 10:51
Met een iets te botte speedboor aan het boren, beetje kracht erin dan maar: boor werd zo warm dat deze al draaiende een graad of tien verboog; dat ging ineens van knallemans tegen mijn wenkbrauw. Fraai bloedbadje (gelukkig gebruikte ik toen nog geen bloedverdunners), maar ben er toch ook goed van af gekomen; zo'n boor maakt natuurlijk pap van een oog... Scherp gereedschap is veilig gereedschap.

Ook een keer met m'n wijsvinger een draaiende cirkelzaag geschampt (dat geeft trouwens het gevoel van een dreun op je vinger). Zeer minimaal, maar potdikkie, het heeft vijf maanden geduurd voor ik weer zonder pijn gitaar kon spelen.

Oei.....je hebt al een paar keer geluk gehad dus.
Geluk en pech liggen dicht bij elkaar maar met deze hobby/werk kan het soms een verschil van dag en nacht zijn.
Je moet er niet aan denken dat die speedboor een paar cm lager terecht komt zeg.

Capricorn
04-06-16, 14:44
Mijn grootste blunder was tijdens het hakken van aanmaak houtjes, na lange dag bezig in de werkplaats vuurtje aan en lekker opwarmen. Hout bleef niet rechtop staan dus "even" vasthouden.... 25min later werd ik gehecht. Kreeg wel het compliment dat doordat mijn bijl erg scherp en schoon was het een mooie wond was. Maarja daar heb je zo weinig aan als je ziet hoe je pees ineens terug schiet.
49035

jaap
04-06-16, 22:47
Waar moet ik beginnen ? Eigenlijk teveel om op te noemen. Gisteren was weer een mooi voorbeeld....Wilde in de werkplaats wat esdoorn balkjes zagen....Netjes gevlakt en gestreken voor t zagen....Zaagtafel aan....En toen kwam er een boog vuurwerk...snel de zaag uitgezet....Wat bleek nu ? De dag ervoor had ik de zaagtafel als een soort aflegblad gebruikt voor het hout wat daarna ingeladen moest worden ...blijkbaar is het hout tegen het spouwmes gekomen en die is tegen het zaagblad aangeschoven....Nou...dat geeft vonkjes hoor.....Zaagblad gelijk bot....;)

maar wel een scherp spouwmes......

burley
08-06-16, 22:27
Ik lees deze rubriek altijd met veel plezier (en enig leedvermaak uiteraard), maar anderzijds probeer ik er wel leering uit te trekken.
Dat betekend natuurlijk ook dat, wanneer mij iets gebeurd, ik jullie daar in laat delen (en natuurlijk van mee moet laten genieten):

Maar goed, ik was maandagavond bezig met het bouwen van een zuil voor een beursstand. Alles netjes gezaagd en dus hoefde het alleen maar gelijmd en gespijkerd te worden. Hiervoor had ik onder andere mijn tacker met micropins (35 / 0,6 mm) nodig. Zo gezegd zo gedaan, toen ik aan de laatste zijde van de eerste zuil toe was moest ik een en ander even bij elkaar drukken (het sloot niet helemaal netjes omdat het hout iets was kromgetrokken). Ipv een lijmklem duw ik een en ander wel even met hand en tacker recht, had ik bedacht. Dat werkt mooi snel door en ik heb er nog een stuk of wat voor de boeg.

Met de tacker aan de ene en mijn linkerhand aan de andere kant van de zuil drukte ik de boel mooi recht. Toen ik er een beetje kracht bij zette, brak het randje hout waar de tacker op leunde af en schoot de tacker rechtdoor. Met enige kracht botste hij tegen mijn linkerhand. Het duurde even voordat ik het doorhad (had handschoenen aan), maar toen ontwaarde ik toch een klein rood puntje op de bal van mijn linkerhand; oh shit!

Het duurde even voordat de SEH me serieus nam, op een klein rood puntje na was er immers amper wat te zien, maar onderstaand het resultaat.
Overigens zit de pin er nu nog steeds in, heel handig, en wordt hij er morgen op de OK uitgevist :s

RPVL
08-06-16, 22:58
Wow! Beterschap gewenst.

Bosquet
09-06-16, 05:46
Oempf... succes op de OK. Hopelijk valt het mee !

Jurriaan
09-06-16, 07:39
Gisteren een vaas uit het allermooiste essenhout, beoogde hoogte 55 cm, letterlijk in de laatste centimeters aan de binnenkant na 4 dagen draaien verkloot.

49184

De laatste paar centimeters kon ik ook met mijn grootste voeler niet bij. Wat doe je dan - een nieuwe voeler maken of denken 'ach, op het oog gaat het ook wel goed' ? Dan maak je dus een blunder, haal je de beitel er uit en zie je in de binnenkant een fel oplichtende ring met nog 0,5 mm hout. :mad:

Eventueel kan ik de vaas nog iets terugnemen tot plm. 2-3 mm hout en de plug aan de onderkant er weer in lijmen, maar je blijft het altijd zien en (veel erger) ik zal het me altijd herinneren.
Op de achtergrond zijn onderdelen voor een nieuwe voeler reeds zichtbaar. Te laat....

jaap
09-06-16, 09:06
succes en beterschap!

jaap

Pel
09-06-16, 09:10
Zeer Jammer Jurriaan, je komt er wel overheen, leermoment moet je maar denken.

Groet Pel.

Willems Ontwerp
09-06-16, 09:40
Jurriaan, das erg jammer. Kun je er geen lampenkap van maken ?

willem1958
09-06-16, 12:02
@Burley; beterschap, mooie foto's ook trouwens.....

willem1958
09-06-16, 12:11
Jammer Jurriaan, je kan van een mooi wat donker hout eventueel een ring draaien die je er tussen verlijmt en daarna mooi afwerken, dan staat het als decoratieve ring best mooi en denken anderen dat het zo de bedoeling was.:)

burley
09-06-16, 13:58
@Burley; beterschap, mooie foto's ook trouwens.....

vond ik ook :) Inmiddels is ie eruit, volgens de chirurg had hij op een haar na mijn zenuw gemist, maar hou ik er geen blijvende schade aan over :D

BramDeBelg
24-08-16, 14:46
Belangrijk bericht aan alle gebruikers van een vlak- en vandikte bank.

Hout op vandikte maken met 3 grote schroeven in werkt niet! Ik weet dat velen nu zullen denken "ach joh, komop , maak het nou, dat kan ECHT wel" , maar geloof me
aub, dat werkt echt niet goed. Je messen zijn na deze behandeling heel raar gevormd, het werkstuk bevat nu wel een golvend oppervlak, haast zoals je "Curly" hout zou hebben.
Dus wil je van een gewoon stuk esdoorn, een mooie Curly esdoorn maken dan kan je dit wel uitvoeren, maar behalve dat heeft het geen nut.

Nogmaals jongens, geloof me op mijn woord aub, het werkt echt niet, je moet het niet zelf proberen, bespaar u de moeite !

DOH !!! :D:D:D:D:D

Pel
24-08-16, 14:59
Wat zal die vandiktebank gejankt hebben!

Groet Pel.

Bijtel
24-08-16, 15:36
En zo ontstaat een volledig nieuwe werkwijze :rolleyes: Ben wel benieuwd wat voor golven je hebt geproduceerd! Foto?

BramDeBelg
25-08-16, 09:05
@Bijtel : U vraagt, wij draaien :cool:

51765

Bijtel
25-08-16, 09:25
Messen stukje verschuiven en gaan ;)

zaagfabriek
25-08-16, 09:28
Goedemorgen jurriaan, Ik zie dit bericht nu pas. Hoe is het met de vaas afgelopen? inmiddels verlijmd? kan me voorstellen dat dat vrij snel moet vanwege het vervormen na het draaien. En ja ik ken ook de hoek met ' lopende projecten;-) waar nog wel eens iets te lang blijft liggen als ik het eenmaal uit het oog ben verloren en uiteindelijk nog 5x moet verzetten omdat het in de weg staat'

Komt dit trouwens uit die mooie essen die destijds (febr/maart) op internet stonden ( marktplaats) met een foto op heftrucklepels? die ook beuken had liggen? dat waren inderdaad prachtige stammen die je niet vaak tegen komt.

mvg wilco

Gisteren een vaas uit het allermooiste essenhout, beoogde hoogte 55 cm, letterlijk in de laatste centimeters aan de binnenkant na 4 dagen draaien verkloot.

49184

De laatste paar centimeters kon ik ook met mijn grootste voeler niet bij. Wat doe je dan - een nieuwe voeler maken of denken 'ach, op het oog gaat het ook wel goed' ? Dan maak je dus een blunder, haal je de beitel er uit en zie je in de binnenkant een fel oplichtende ring met nog 0,5 mm hout. :mad:

Eventueel kan ik de vaas nog iets terugnemen tot plm. 2-3 mm hout en de plug aan de onderkant er weer in lijmen, maar je blijft het altijd zien en (veel erger) ik zal het me altijd herinneren.
Op de achtergrond zijn onderdelen voor een nieuwe voeler reeds zichtbaar. Te laat....

aloga
25-08-16, 09:40
Hallo Bram de Belg en allen
Probeer van de nood een deugd te maken .
Op dit Forum staat ergens als onderschrift , : MET MIJN FOUTEN CRER IK : .
Maak er een kunstwerk van .
Mvrgr Adr L

Jurriaan
25-08-16, 10:27
Goedemorgen jurriaan, Ik zie dit bericht nu pas. Hoe is het met de vaas afgelopen? inmiddels verlijmd? kan me voorstellen dat dat vrij snel moet vanwege het vervormen na het draaien. En ja ik ken ook de hoek met ' lopende projecten;-) waar nog wel eens iets te lang blijft liggen als ik het eenmaal uit het oog ben verloren en uiteindelijk nog 5x moet verzetten omdat het in de weg staat'

Komt dit trouwens uit die mooie essen die destijds (febr/maart) op internet stonden ( marktplaats) met een foto op heftrucklepels? die ook beuken had liggen? dat waren inderdaad prachtige stammen die je niet vaak tegen komt.

mvg wilco

Ja, het kwam uit die essen (uitzonderlijk hout, klopt), en van het beuken heb ik ook een stukje meegenomen. De vaas staat er nog, ik denk er nog over na. Hij is zonder barsten gedroogd (geen wonder, met aan beide kanten een opening).

simonklein
25-08-16, 10:42
Nou vooruit.. Plaatduimen inhakken 10cm te hoog...

BossyRangs
25-08-16, 12:15
Haha, heel herkenbaar. Dat heb je nog mooi opgelost :)

ornament
26-08-16, 07:37
De laatste paar centimeters kon ik ook met mijn grootste voeler niet bij. Wat doe je dan - een nieuwe voeler maken of denken 'ach, op het oog gaat het ook wel goed' ?

Jurriaan,
hoe ziet zo'n voeler eruit?

groeten,
Ornament

JPAJS
23-04-17, 10:56
Man vast in boom in Surhuisterveen Publicatie:
do 20 april 2017 16.40 uur

SURHUISTERVEEN - Een man is donderdagmiddag vast komen te zitten in een boom toen hij in de boom aan het zagen was. De man was aan het werk aan de Warreboslaan in Surhuisterveen. De hulpdiensten (politie, ambulance en brandweer) werden rond 15.53 uur gealarmeerd voor de beknelling. Ook de traumahelikopter van het UMCG kwam ter plaatse.
De brandweer moest er aan te pas komen om het slachtoffer te redden. Hij zat vermoedelijk met een arm bekneld tussen de stam / takken. De arts van het Mobiel Medisch Team is eerst met de brandweer in de lucht gegaan en daarna is er een stuk van de boom afgezaagd om het slachtoffer definitief te bevrijden uit zijn benarde positie. Met de man ging het vervolgens relatief goed en hij kon het laatste stukje zelf naar beneden klimmen. Hij is daarna onderzocht door de arts die met het Mobiel Medisch Team ter plaatse was gekomen. Hij is vervolgens meegenomen naar het ziekenhuis per ambulance.

https://www.waldnet.nl/repo/1492703086/1.jpg

https://www.waldnet.nl/repo/1492703086/2.jpg

https://www.waldnet.nl/repo/1492703086/3.jpg

https://www.waldnet.nl/repo/1492703086/4.jpg

https://www.waldnet.nl/repo/1492703086/5.jpg

Toxiq
23-04-17, 12:37
da's een duur stukkie brandhout geworden

jelmer
23-04-17, 13:37
Ik hoop niet dat jij dat was. Ik had het gelezen. Dat is hier redelijk in de buurt.

pietjeekes
03-05-17, 19:07
2 stomme leer momentjes.
ik moest op het werk een stukje hout wegschuren. Omdat de schrijnwerkers een karkas voor een want die gestoffeerd moet worden niet goed hadden Gemaakt. Er zat al wel de mousse in en deze was al vast geplakt. nu hebben we op het werk enkel een Slijpmachine met schuurkop op. Ik duw de mousse opzij met mijn hand en Komt die schuurkop net boven de veiligheidskap. Gevolg vinger tegen de schuurkop en een gleufje in mijn vinger.

Thuis voor mijn zus een kubus maken van 40cm op 40cm. Nu zullen 2 vlakken 41,8cm op 40cm zijn. Was vergeten rekening te houden met de dikte van het hout. Denk ik ook weer te laat aan.
Dit dankzij de al veel te late uurtjes en te weinig slaap.

Toxiq
03-05-17, 19:12
is dat met 9mm materiaal of 18mm ? ander is de kans groot dat die 2 vlakken 436mm zijn :)

pietjeekes
03-05-17, 19:46
9mm materiaal dus is 1,8 cm :p

Toxiq
03-05-17, 22:54
pfew....gelukkig, anders was dat een blunder binnen de blunders geweest :)

Kees78
04-12-17, 15:44
Toen ik een jaar of 15 was wilde een vriend van mij kabel in zijn slaapkamer. Geen probleem zei ik geef maar wat om te meten. 10 meter kabel werd het maar bij instaleren veels te kort. Dacht dat het meetlint 1 meter was maar bleek 1,5 meter te zijn

Bijtel
16-12-17, 11:56
M'n tafel (https://www.woodworking.nl/showthread.php?23022-Boomstam-plankjestafel&p=264499&viewfull=1#post264499)begint zo langzamerhand mijn grootste blunder te worden :( Laat ik het maar een hl groot leermoment noemen...

71359

Hubert.
28-12-17, 16:34
De messen van mijn vlak/vandiktebank waren bot, dus ik haal ze er uit en leg er nieuwe in.
Ze zitten met 3 boutjes vast.
Bij het vastdraaien van de laatste schiet mijn steeksleuteltje er af en klap ik zo met mijn middelvinger vol het gloednieuwe mes in....
Net onder mijn nagel hing de hele vingertop tot aan het eerste kootje los.:rolleyes:
Gelukkig geen bot geraakt, dus ingezwachteld en tape er over.

Nu Jaren later zie je er bijna niks meer van, maar soms bij weersveranderingen voel ik het wel :D

Toxiq
28-12-17, 18:48
auw....

rjmulder
28-12-17, 19:55
Dat schoot ook door mijn hoofd bij het lezen.

JPAJS
29-12-17, 10:54
De messen van mijn vlak/vandiktebank waren bot, dus ik haal ze er uit en leg er nieuwe in.
Ze zitten met 3 boutjes vast.
Bij het vastdraaien van de laatste schiet mijn steeksleuteltje er af en klap ik zo met mijn middelvinger vol het gloednieuwe mes in....
Net onder mijn nagel hing de hele vingertop tot aan het eerste kootje los.:rolleyes:
Gelukkig geen bot geraakt, dus ingezwachteld en tape er over.

Nu Jaren later zie je er bijna niks meer van, maar soms bij weersveranderingen voel ik het wel :D

Tijdens mijn opleiding ook uitsgeschoten op een scherp vlakbankmes. Alleen was bij mij de pees voor 95 procent door. Dus nu een ook prachtige weers voorspeller er bij. Heeft drie weken gips/spalk opgeleverd. Gelukkig al weer heel veel jaren terug

Daarna geleerd dat je tot 90 graden haaks op de beitel vast draait en daarna de sleutel er weer opnieuw in steekt. Als je dan uitschiet is het nooit richting de beitel.

Bosquet
29-12-17, 10:59
Daarna geleerd dat je tot 90 graden haaks op de beitel vast draait en daarna de sleutel er weer opnieuw in steekt. Als je dan uitschiet is het nooit richting de beitel.

Tjemig, wat een verhalen allemaal. Wordt je niet vrolijk van (maar wel wijzer...). Ok zo is er veel te leren hier op het forum...

Hubert.
01-01-18, 16:39
je had de buurvrouw moeten zien kijken toen ik haar vroeg of ze een pleister had :D

Rikky
26-01-18, 15:31
Nou ben wel eens waar nieuw, maar toch wel een blunder van jaren terug ("07). Geleerd op school dat als iets valt, je het moet laten vallen en zorgen dat je zelf geen schade op loopt. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan, blijft toch een reflex.

Ik werkte in de weekenden (bijbaantje) bij een meubelmaker. Hout (o.a. vele MDF platen) word gebracht met heftruck en daar bovenop staat een doos met spullen erin (freesjes, lijmen etc.) die doos begint te vallen, dus stap naar voren om de doos op te vangen. En opeens sta ik vast, staat de heftruck geparkeerd op mijn voet. Teen verbrijzeld (3 nagels op 1 teen nu) maar was al heel blij dat ik legerkisten aan had in plaats van veiligheidsschoenen anders waren mijn tenen afgeknipt.

Dus die reflex was heel snel afgeleerd.

Pel
26-01-18, 16:17
Zou een veiligheid schoen met stalen neuzen dat niet kunnen hebben Rikky?

Groet Pel

Pine
26-01-18, 16:33
http://kwc.org/mythbusters/2005/11/episode_42_steel_toe_amputatio.html
Stalen neuzen test

Ronald L.
19-01-19, 17:07
Vanmorgen een T-track in de geleider van de freestafel gemaakt om een featherboard, hoe heet dat op z'n Nederlands?, te bevestigen. Nee dat hoeft niet over de gehele lengte, een kort stuk in het midden is genoeg.
Track erin gelijmd en geschroefd, maar hoe krijg je nu die plaatmoer erin? :confused:
Oh, daarom laten ze die doorlopen tot het einde.
Nu maar de groef wat verder frezen in de geleider.

Puff
19-01-19, 17:12
Kun je geen uitsparing maken met een forstner boortje oid zodat je die plaatmoer er inkrijgt?

Toxiq
19-01-19, 19:18
Heb ook nog een leuke recente.....

Niet lang geleden kocht ik een slijphulpstuk voor de schaafbeitels (vvd bank)
Dus die moeten geslepen worden
Even afgetekend de messen er in zaten, messen slijpen en weer terug
Bij het 2e mes gleed mijn hand over de messen (schaaf richting) en het viel mij op dat het helemaal niet scherp aanvoelde :confused:

De andere richting wel, dat voelde echt als snijden.
Even een hulplijntje gebeld, kreeg niet goed uitgelegd hoe het er in zat, dus die kwam even kijken.
We waren er vrij snel over eens dat de messen het afgelopen 1,5 jaar verkeerd om hebben gezeten

Gek genoeg schaafde het beste nog wel aardig of beter gezegd, het schraapte wel aardig, vooral smalle delen ging prima
Nu eenmaal omgedraaid schaaft het wel beter :o:p

FredL
19-01-19, 21:13
Vandaag bij zoonlief laminaat leggen. Bijna klaar, alleen nog een stuk tussen de deurposten. Nu zaag ik zoiets altijd vrij krap. Liever nog een stukje er af dan in 1x teveel. Enfin, de plank paste bijna, nog een mm of 5 er af en klaar...
Moet je wel 5 mm aan de juiste kant er af halen... Maar even een andere gemaakt.

chilltuup
21-01-19, 09:42
Gisteren wilde een bekende bij mij wat plankjes op maat laten zagen. Gaf aan dat hij wel handig was en wist wat hij deed, zag er in eerste instantie ook zo uit. Ik denk, dan ga ik even kijken hoe het met m'n vriendin is, die lag ziek op de bank....

Eenmaal terug in de kelder/werkschuur, zag ik dat hij met mijn beitel spijkers uit de planken was het wippen......Mijn blunder om mensen alleen aan m'n gereedschap te laten zonder toezicht.

Toxiq
21-01-19, 09:53
Oei, kan me voorstellen dat je even niet vrolijk was

Jurriaan
21-01-19, 10:57
Ik vind dat inderdaad wel handig, om dat met andermans beitels te doen.

BossyRangs
21-01-19, 19:04
Sterkte! Mensen die niet weten hoe je een beitel slijpt, gebruiken die meestal voor dergelijke klusjes eens de snee eraf is. Hoe heb je hem er dan over aangesproken? Ik had hem wellicht de keel overgesneden met een andere (scherpe) beitel :D

chilltuup
22-01-19, 10:14
Sterkte! Mensen die niet weten hoe je een beitel slijpt, gebruiken die meestal voor dergelijke klusjes eens de snee eraf is. Hoe heb je hem er dan over aangesproken? Ik had hem wellicht de keel overgesneden met een andere (scherpe) beitel :D

Ik heb hem netjes uitgelegd dat het daarvoor niet bedoeld was, dat daar andere gereedschappen voor zijn, van mijn part een oude verroeste platte schroevendraaier.

Ik moet daarbij wel eerlijk zeggen, voordat ik ook maar iets met hout aan het prutsen was kon ik beitels ook niet echt goed. Mijn vader had 1 a 2 beitels in de garage liggen die al 15 jaar niet gebruikt of gespleten was die ik in de jongere jaren ook voor alles gebruikt heb waar ik iets plats voor nodig had.