Beton tafelblad met houten poten, advies gevraagd

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een buitentafel, houten poten met beton tafelblad te maken. Zit te denken aan ferro-cementconstructie met verschillende lagen kippengaas en een verloren bekisting van betonplex. Traditioneel tafelmodel met poten en regels, ook nog regels om de betonplex te ondersteunen, zodat het blad niet te dik en zwaar wordt. Tafelrand wordt aan de buitenkant opgedikt zodat de betonplex niet zichtbaar is.

Heeft er iemand ervaring met ferro-cement of betonbladen in het algemeen? Of misschien tips, not-dones of interessante links? Ik zit te denken aan ca. 20mm dikte voor het tafelblad in het midden.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Gr. CSK
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Een vriend van mij heeft ooit ook eens een betonnen tafelblad gemaakt, hij gebruikt m nog steeds. (moet ook wel, want even afvoeren zit er niet bij...)
Het blad is 2 bij 1 meter, en ik geloof 10 cm dik.
Hij heeft het blad op betonnen blokken staan, dus niet zoals jij wilt op poten.
En omdat het blad zo dik is heeft hij ook gebruik kunnen maken van betonijzer.
Ik kan hem wel eens vragen over het hoe en wat. Maar is 20mm niet heel erg dun? Dan moet je al een beste stevige constructie maken wel het blad niet door midden breken.
Want kippengaas is wel mooi voor wat hechting, maar dat zal volgens mij nooit een blad stevig genoeg maken zodat het niet doorbuigt/breekt.
Maar, misschien dat iemand anders een betere mening heeft?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Betonnen blad moet zeker lukken. Kippengaas niet... Ik zou een bekisting maken die je volledig verwijdert, geen betonplex laten zitten.... Blad ondersteboven gieten (gladde kant tegen de bekisting en betonijzer gebruiken van 8 ofzo en dit zorgvuldig ophangen in de bekisting zodat het nooit aan de bovenzijde kan doorkomen.... Fijn grint gebruiken. Dikte vanaf 3 - 4 cm is volgens mij haalbaar als het voldoende afgesteund wordt door het onderstel. Zoek eens op youtube 'DIY concrete coutertop'. Vriend heeft eigen keukentablet gegoten, is knap gelukt... Machtig tablet voor 150 à 200 euro...
 
Laatst bewerkt:

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Een dunne betonplaat als tafelblad is perfect uitvoerbaar mits rekening te houden met een paar belangrijke punten:
Het beton : zo klein mogelijke steengranulaten. Het ‘kifbeton’ is ideaal voor deze klus. Niet te veel water gebruiken voor de aanmaak van het beton. Inderdaad, het water dient enkel voor de chemische reactie van het cement (binding). Al het overtollige water dient achteraf te verdampen met kleine holle ruimtes tot gevolg. Deze kleine holle ruimtes maken het beton poreus wat tot schade leidt bij vrieskoude.
Het wapeningsstaal: normaal moet de wapening onderaan geplaatst worden en moet het een betondekking van minimaal 4 cm hebben. Ten einde de dikte van de plaat niet te groot te maken moeten we hier een beetje afwijken van de normen. Ik zou een dekking nemen van minimum 2 à 3 cm. Een wapeningsnet (minimum diameter 6 mm met tussenafstand van maximum 10 cm) zou mi moeten voldoen. 8 mm is zeker voldoende.
Dikte van het beton : ik denk dat je d’er moet komen met 8 cm : 3 cm beton onderaan, wapening en 5 cm beton boven op wapening.
Verwerking: droog beton en verdichten zijn twee tegenover gestelde gegevens. Toch zul je hier een compromis moeten vinden. In de ‘bouw’ gebruiken ze hiervoor trilnaalden en trilplaten. Ik veronderstel dat je niet beschikt over dit materiaal. Dus zul je je beton vloeibaar genoeg (doch niet te plat) moeten maken om met de hand je plaat perfect te verdichten zodat het beton perfect aansluit met de bekisting.
Minstens 4 weken wachten met de ontkisting en daarna het beton instrijken met een hydrofuge en een perfect tabelblad is klaar.
Succes
Bert
 
  • Leuk
Waarderingen: t4m4h0

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Trillen gaat relatief goed met een boorhamer & beitel op de allerlichtste beitelstand aan de buitenzijde / onderzijde van de bekisting.

Laat in elk geval weten hoe het gelukt is, wil ook ooit nog zoiets gaan doen (op onze keuken ligt een voorlopig goedkoop werkblad, ga eerst de bijkeuken proberen en indien resultaat OK de echte keuken...)

Op youtube vind je echt veel, van de doe-hetzelver tot de professioneel met triltafels en freesmachines om de randen van papegaaiebek te voorzien etc. Ook de leukste kleurtjes....

http://www.youtube.com/watch?v=U7GuE2O2DAo
http://www.youtube.com/watch?v=yoQvodEQ3D4


Wapening van 8 is waarschijnlijk wel zwaar overdreven... Op youtube vind je het met chapenetjes en met glasvezelversterkt beton... Let wel hier gaat het over keukenwerkbladen die veel frequenter afgesteund zijn dan jouw blad van 1 bij 2 meter. Kippengaas lijkt me echt wel te licht voor wat je wil doen (gewoon gezond verstand, heb niet de kennis om dit te berekenen ofzo).......
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou als wapening een fijnmazig verzinkt wapeningsnet gebruiken iets van rond 5 in een raster van 50mm
dergelijk netjes zijn standaard te koop in het tuincentrum voor klimplanten.
trillen gaat ook goed door een schuurmachine tegen de bekisting te houden.
ik zou de bekisten kant van de plaat als bovenzijde van de tafel houden. (dit is de beste kant van de plaat)
voor de poten een soort paalhouders instorten.

Bij dunne platen is de nabehandeling van het beton heel belangrijk de beton mag niet uitdrogen voordat alle cement verhard is.
je moet afhankelijk van de temperatuur de plaat af en toe met nevel besproeien en afdekken met folie om de zorgen dat het vocht niet verdampt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman
A

Athanor

Guest
Volgens mij zitten jullie op het spoor van traditionele betonverwerking. Ferrocement wordt vaak gebruikt om zelf een boot te bouwen, inderdaad veelal met kippengaas.... Ja Ja!

Het gaat hier dus om een andere aanpak; ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet wel dat er boten mee gebouwd werden.


Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ferrocement (dus geen ferrobeton!) wordt in 3e wereldlanden veelvuldig toegepast. Werkt als een zonnetje: mengsel van 2 delen zand op 1 deel cement, bevochtigen met water (vrij droog houden)

Laagje cement (1/2 tot 1 cm dik) in een mal strijken, gaas er overheen, weer laagje cement, weer gaas, etc. Niet dikker maken dan drie cm. Goed door laten drogen, zeker twee weken, liefst nog langer.

Ferrocement werkt eigenlijk alleen echt goed in gebogen vormen (halve buizen, tbv dakbedekking. Onwaarschijnlijk sterk!). Het ontleent dan zijn sterkte aan juist die gebogen vorm. Voor een recht tafelblad zou ik het als zodanig niet gebruiken. Ik heb het ook wel gemaakt met kunststof gaas en heb het zien maken met plastic afval van uien- en -aardappelnetten. Dit leek wat meer stevige flexibiliteit aan het materiaal te geven en kon ook wat dikker (4 a 5 cm) Misschien kan dat wel als tafelblad, zou in ieder geval een leuk experiment zijn. Misschien met een paar staven betonijzer in de lengte van het blad?

Voor wie meer wil weten over het bouwen met ferrocement (en nog veel meer erg leuke materialen en technieken):

The barefoot architect. ISBN-13:978-0-936070-42-1. Lang niet alle, maar wel veel van de beschreven technieken zijn hier in NL toepasbaar. Maar het is ook gewoon erg leuk leesvoer voor iedereen die iets met bouwen en duurzaamheid heeft.

Groet, Rob.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Iedereen bedankt alvast! Zal nog eens flink gaan brainstormen. De reden dat ik aan ferro-cement dacht is vooral dat het blad dan niet te dik (en dus niet unheimleich zwaar) wordt. Hoe groot zal de kans zijn bij ca. 3cm dikte en normale wapening op betonrot?
Voor de sterkte, MET een goede ondersteunende constructie moet dat wel kunnen denk ik..
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zwaluwstaartplaten als ondersteuning en wapening ineen? Weet niet hoe die zich buiten houden, maar zijn wel verzinkt. Heb ik zelf gebruikt bij een plateau voor een wasmachine.

Nog nooit eerder gehoord van ferro-cement, wel interessant om te lezen.
 
Laatst bewerkt:

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
bij normaal beton ijzer is de minimale dekking 30- 40 mm, hsngt ook af van de corrosie gevoeligheid van de wapening.
Beton kan goed tegen druk en veel minder tegen trek krachten. Dus wapening moet staks aan de onderkant zitten.
Als je dun wilt kun je kiezen voor extra wapening daar waar de poten komen, en ka kippen gaas kan maar zou dan toch wat dikker staal toevoegen, eventueel te koppelen aan extra stukken beton ijzer.

wat ook kan is glasvlies toevoegen aan het beton mengsel.

veel succes en ben benieuwd naar de foto rapportage en het eind product.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo collega,

Dat is al een tijdje terug.
Ik heb toen een mal gemaakt vant underlayment en zijkant van meubelpanelen met toplaag. het randje onderin afgekit. Beton gestort en toen 'gevlinderd' met een pleisterspaan waar ik het handvat in een accutol heb gedaan, zodat het dus ronddraaide :p. De hoeken van de pleisterspaan licht naar boven gebogen, zodat het niet hapte. Dat werkte eigenlijk verrassend goed. Verdichten dmv schuurmachine tegen de randen houden, zodat het door de trillingen verdicht. De verdichting was niet overal perfect, op enkele plaatsen brokkelde het randje af...

Het eindresulaat was een nogal zware tafel, wat niet handig bleek voor ons, dus hebben we hem weer maar verkocht.

Hou ons maar op de hoogte, vooral foto's houden we wel van!
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Heb toen ook een internet speurtocht gedaan over dit onderwerp.
Kwam toen tussen alle gesponsorde amerikanen een duitser tegen met voor ons goed verkrijgbare middelen en mixes.
Voorwaarde is dat je wel wat duits moet kunnen, maar deze man is meester in dunne betonnen meubels etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Deze gast doet veel met glasvezel versterkt beton


Heeft veel meer video's van werken met beton en de resultaten mogen er m.i. wel wezen!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
neem beton-cire of micro-cement. Geeft beton look, in alle kleuren en uitermate licht. Kun je gewoon stuccen. Wordt veel gebruikt in badkamers en als keuken aanrechtblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.