Populier hout

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
Het is geweldig gemakkelijk te bewerken hout, en is helemaal niet zo minderwaardig als de toepassingen waar het de dag van vandaag voor gebruikt wordt (paletten ...)
Vroeger werd het zeer algemeen gebruikt voor allerlei toepassingen (zeg maar: alles waarvoor tegenwoordig naaldhout gebruikt wordt)
Helaas is er vrij moeilijk aan dit hout te geraken, weinigen hebben het op voorraad. Jammer ...

w
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Op mijn oude stage bedrijf bij een interieurbouwer deden ze er van alles mee. Constructies, maar voornamelijk als je een kopprofiel van een koof moet hebben en die moet in een kleur gelakt worden etc. Het is qua bewerking te vergelijken met vuren. Misschien nog wel iets zachter.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo, dit is nog eens het zelven!
Als ik jouw berichten hier op dit forum lees en op jouw website kijk zal de lokale bouwmarkt weinig aan jouw verdienen :lol:
Prachtig dat sommige mensen de oude ambachten nog echt toepassen.

Wat ben je eigenlijk van plan met dit hout te doen?
 

tuoh

Oud hout
Don,

vroeger gebruikten we Populier om daken mee te timmeren, voornamelijk de spanten en gordingen werden hier mee vervaardigd.
Het is een taaie houtsoort, heel moeilijk om een spijker in te slaan, bij het timmeren moesten we elke spijker even door het vet halen om hem door het hout te kunnen slaan, (maat spijkers 6mm x 125mm)je had er een zware klauwhamer voor nodig(1000gr).
Het hout zaagden we zelf met de boomzaagmachine, de bouwers leverden ons de stammen.
Hier in het Waasland(B) plante elke landbouwer Populier rond zijn akkers, het hout werd oorspronkelijk gebruikt voor de klompennijverheid, maar eens deze verdwenen was moest voor de bomen een ander gebruiksdoel gezocht worden.
Veel Populier word gebruikt om afrolfineer van te snijden, deze vellen worden gebruikt als binnenfineer voor triplex.
Maar de meeste Populier verdwijnt nu naar de papierfabriek en word daar verwerkt tot papierpulp, of word verzaagd tot pallethout.


Mvg,

André
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik vind het zeker interessant hoor.

Ik heb het zo niet voor exotisch hout, niet dat ik het hout niet mooi vind maar ik zou liever hebben dat ze het in het land van herkomst op een duurzame manier gebruiken en dat het de plaatselijke bevolking ten goede komt.
Een meubel gemaakt in zebrano is 10 keer meer waard dan het zelfde meubel in beuk. Net alsof je een stuk ivoor in je woonkamer hebt staan.
Ik vind het een schande dat we om onze eigen luxe te kunnen handhaven de bossen van een ander kappen.
Ik heb het halve land moeten af bellen voor ik een Europes es te pakken kreeg, telkens ik om een alternatief vroeg kreeg ik iets exotisch te horen,het is dus makkelijker om een boom te vinden die de halve wereld moet afreizen dan eentje die in je buurt kan groeien....dan besef je hoe afhankelijk we zijn van de natuurlijke rijkdom van anderen en hoe slecht het met de onze gaat.

Toepassingen met houtsoorten van hier of die zich hier goed thuis voelen vind ik dus zeker de moeite waard. Blijven posten dus.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Geert zei:
Ik vind het zeker interessant hoor.

Ik heb het zo niet voor exotisch hout, niet dat ik het hout niet mooi vind maar ik zou liever hebben dat ze het in het land van herkomst op een duurzame manier gebruiken en dat het de plaatselijke bevolking ten goede komt.
Een meubel gemaakt in zebrano is 10 keer meer waard dan het zelfde meubel in beuk. Net alsof je een stuk ivoor in je woonkamer hebt staan.
Ik vind het een schande dat we om onze eigen luxe te kunnen handhaven de bossen van een ander kappen.
Ik heb het halve land moeten af bellen voor ik een Europes es te pakken kreeg, telkens ik om een alternatief vroeg kreeg ik iets exotisch te horen,het is dus makkelijker om een boom te vinden die de halve wereld moet afreizen dan eentje die in je buurt kan groeien....dan besef je hoe afhankelijk we zijn van de natuurlijke rijkdom van anderen en hoe slecht het met de onze gaat.

Toepassingen met houtsoorten van hier of die zich hier goed thuis voelen vind ik dus zeker de moeite waard. Blijven posten dus.

Weet wel dat als je hier geen tropisch hout meer gebruikt, je ginder mensen zonder werk zet. Een belangerijk stuk van hun economie is wel de houtexport. In die regio's is landbouw dan het enige alternatief en het is vooral daardoor dat het regenwoud verdwijnt.
Hout uit productiebossen of selectieve houtkap is ecologisch best verantwoord hoor. Het is vooral door landbouw dat de bossen vedwijnen, de bodem uitgeput wordt en modderstromen tot gevolg geven. Natuurlijk is er ook een hoop roofbouw door houtindustrie, maar als we er een beetje op letten dat we FSC gelabeld hout kopen, hoef je je volgens mij toch niet te schamen hoor!

Als je hier graag meer over weet klik je maar eens op onderstaande link. FSC is trouwens mee ondersteund door het WWF.


http://www.fsc.be of http://www.fsc.nl
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Misschien erg "off-topic" en kortzichtig mijnerzijds.
Maar waarom krijg ik altijd het idee dat certificering zoals FSC veel meer een marketingtool is dan wat het beoogt te zijn. (een certificering van duurzaam geteeld en gekapt hout)

Nu ben ik erg voorzichtig omdat ik me niet echt verdiept heb in het FSC.

Dus wie kan ons hierbij helpen. (misschien in een nieuw topic?)

Groeten
Frank
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Tegenwoordig is al wat groen en ecologisch is mode. Kijk maar hoe ze de laatste tijd auto's verkopen. Alles staat in het teken van de co² uitstoot. Of het een goede of een slechte evolutie is weet ik niet en ik spreek er mij dus ook niet over uit.
Wat betreft FSC heb ik reeds twee bijscholingen gevolgd en ik heb toch niet de indruk dat het een marketingsstunt is. Het is een organisatie die zowel kap, transport als vehandelen tracht te volgen. Om zeker te weten of het geen lege doos is zou je een boom van kap tot eindproduct moeten kunnen volgen maar zoveel tijd heb ik jammer genoeg niet. Anderzijds zijn er bv in België enkele bossen waarin hout gekapt wordt onder FSC label. Hier worden de bossen wel degelijk terug aangeplant. Verder heb ik enkele foto's gezien van regenwouden, 5 jaar na een selectieve houtkap. Ze kappen dan geen grote oppervlakken maar kappen stroken van enkele tientallen meters breed. Uit die strook kappen ze dan ook nog enkele zijstroken. Nadien laten ze dat gebied zichzelf terug herstellen. Na 5 jaar staan er terug bomen van enkele meters hoog. Ik wil ze nog wel eens opzoeken want ze staan te vinden op het internet.
Eén van de bijscholingen was in het museum voor midden Afrika waar ze de vierde grootste houtcollectie ter wereld hebben. Ik denk niet dat deze wetenschappers uiteenzettingen gaan geven over marketingtools.
Maar zoals steeds zal de waarheid wel ongeveer in het midden liggen zeker?


Heb nog een mooi filmpje gevonden: http://www.fsc.be/default.aspx?ID=11&Taal=NL
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Jokke

Nu ga ik vast over het te balanceren randje heen, maar zijn de meeste musea (en zelfs afdelingen op universiteiten) ook niet gesponsord?

Wat ik wel geloof is dat FSC projecten in derde wereld landen bijdragen aan grootschalige ontbossing, alleen als ik op de site van de belgische FSC een willekeurige zoekactie naar te kopen hout start, krijg ik als eerste resultaat een erg groot logo van de Brico. En dat vind ik wel bedenkelijk.
Ook op de Nederlandse FSC site is het niet veel beter. Bij "wat is waar te koop" komen de grote doe het zelf bedrijven wel erg naar voren. En ik snap alle organisatie hebben geld nodig, maar om de sponsors of deelnemende bedrijven dit voordeel te geven.........

JA ja ik weet het , ik heb ondertussen een apathie tegen certificeringen gekregen. (ook tegen ISO, "ik kies bewust", HACCP enzovoort, enzovoort......)

Frank
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Frank zei:
JA ja ik weet het , ik heb ondertussen een apathie tegen certificeringen gekregen. (ook tegen ISO, "ik kies bewust", HACCP enzovoort, enzovoort......)

Frank

ISO is toch wel van een ander caliber dan de anderen die je noemt Frank. ISO is een internationale organisatie dat zoveel mogelijk eenheden standaardiseert, zodat we wereldwijd over hetzelfde praten. Neem bijvoorbeeld de eenheid voor snelheid; m/s, het zou een mooie bende worden als elk land dat in zijn eigen meetkundige eenheid zou zetten.

Maar ik ben het met je eens dat veel keurmerken uitgemolken worden, inspelen op de huidige trends en vaak weinig onderbouwd worden.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Woodworker
Je hebt helemaal gelijk over ISO en de standaardisering voor eenheden (of gebruiken ze nu nog steeds imperial voor lengtematen in een groot deel van de wereld ? ;) )
Ik had moeten zeggen: ISO9000 en 9001

Frank
 

tuoh

Oud hout
Don,

voor de daktimmers hadden we meestal verschillende afmetingen van balken nodig, voor de kapspanten gebruikten we hout met een sectie van 75mm x 225mm, gordingen en balklagen werden meestal gezaagd op een sectie van 65mmx185mm, soms werden ook de kepers mee gezaagd uit populier, deze hadden een sectie van 65mmx80mm.
Wanneer de opdracht binnen was werd er met de eigenaar rond gekeken naar geschikte bomen, diameter en foutvrije lengte waren heel belangrijk, ook moesten het mooi rechtopstaande bomen zijn zonder trekhout.
Daarna werd het aantal bepaald, en afspraken geregeld voor het vellen van de bomen, de stammen werden dan op ons atelier afgeleverd.
Meestal zaagden we de boomstammen in de winterperiode, daarna bleef het hout enkele maanden liggen, en tegen de zomer konden we beginnen met het verwerken ervan.Het hout werd altijd redelijk nat verwerkt, het droogde in het werk.

Voor het zaagwerk hadden we een Danckaert vertikale boomzaag met manuele loopwagen om de stammen te verzagen, de machine was voorzien van een elektr.motor van 55pk, de zaagbladen waren ong.100mm breed, en werden met de hand gevijld en getrokken, één zaag vijlen en trekken was al snel twee uur werk.
Bij een manuele zaagwagen moet voor elke plank of balk die je wil zagen de stam door middel van enkele hendels verplaatst worden richting zaag en dit tot je de gewenste dikte kan zagen.

Het was een werkje waar je het warm van kreeg, ook de stam werd enkel met ellebogenstoom op de wagen gerold door twee man en met behulp van enkele handspaken.
Van stofafzuiging was toen nog geen sprake, diegene die achter de zaag stond om de plank of balk aan te nemen zag op het einde van de dag dan ook wit van het stof.

Het onderste wiel van een boomzaag draait onder de grond in een gemetste put, deze moest dan ook om de paar dagen leeg geschept worden, ook niet direct de leukste klus, maar ja het hoorde er bij.

Maar alles bijeen deed ik het wel graag, als we begonnen zagen kwamen er meestal wel enkele buren kijken of eventueel een handje toesteken, en met een pintje bier erbij, of een versgebakken wafel was het meestal wel een leuke boel.
Ons atelier lag midden in landbouwgebied, het was dan ook normaal dat we de machine's regelmatig eens moesten stilleggen als de ene of de andere buur een praatje kwam slaan.

Stress was een woord dat toen nog moest uitgevonden worden :lol:

Meestal hadden we elke winter wel een dikke twee maanden zaagwerk aan Populier, er werd ook voor derden gezaagd.

* De soorten die we het meest zaagden zijn - "Populis x canadensis" Robusta
- "Populis x canadensis" Regenerata

Beide soorten werden in Vlaanderen heel veel aangeplant, en zeker in het Waasland, ze worden hier aangeduid als " Canada's"

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Andre,

Dit vind ik een mooi verhaal over een mooi vak en hoe dat vroeger werd beoefend. Brengt ons weer even terug bij de essentie van het werken met de handen. Ook de meer concrete verbinding met de natuurlijke hulpbronnen breng je daarmee op een mooie manier tot uitdrukking. Fijn dat je die ervaringen uit het verleden voor ons naar het heden brengt!

Fons
 

tuoh

Oud hout
Hallo Fons,

ja het was toen een andere tijd, het was bij mijn eerste werkgever, een kleine zelfstandige die samen met zijn broer een zaak had, en waar ik kwam werken vers van de vakschool (16 jaar).

Beide waren van vader op zoon opgeleid als wagenwaker, en zijn nadien schrijnwerkerij gaan doen.
Het waren twee excellente vakmannen die hout door en door kenden, ik heb daar in de praktijk geleerd om te werken met haalmes en dissel, zagen vijlen en zetten, etc.

Ons werk bestond voor het merendeel uit de klassieke schrijnwerkerij, daktimmers, meubelmakerij (massief) en doodskisten maken.

De boomzaag was indertijd aangekocht door de vader die er hout mee zaagde voor de wagenmakerij,
Robinia, Populier, Es, eik, Beuk, en fruitbomen Appel, Peer, en kersenhout, deze laatste soorten voor meubels.

Doodskisten werden letterlijk op maat gemaakt, het waren geplooide kisten met een vlakke bodem in Populier van 36mm dikte, en uitgezaagd in de vorm van een liggend persoon.

Lengte van de persoon, en breedte van de schouders moest eerst gemeten worden alvorens de kist kon gemaakt worden. In het atelier hingen verschillende mallen om deze vormen te reproduceren.
De zijkanten en het deksel werden vervaardigd uit mooie Eik van 12mm dikte (deze werd speciaal voor dit doel gezaagd)

Het deksel werd opgebouwd uit drie delen in de breedte samengebouwd waarbij het middelste vlak lag en beide zijkanten afhellen, op de beide hellende delen kwam dan een dwarse klos even hoog als het middendeel om zo een kruis te vormen.
Eens er een opdracht was moest alle ander werk blijven liggen, en was het met drieën samen eerst de kist bouwen en afwerken, meestal 2 dagen werk.
Daarna een propere overall aantrekken ( werd speciaal gewassen en gestreken door de bazin) en met de kist op pad om de overledene te gaan inkisten, deze persoon lag meestal thuis opgebaard.
Eens het werk gedaan werd er door de familie een borreltje klaargezet voor ons.

Maar er waren ook plezantere opdrachten, zo heb ik ook eens moeten gaan helpen bij een van de buren, daar was en koe aan het kalven, maar het kalf zat vast met het bekken en de dierenarts had enkele vrijwilligers nodig om te trekken, 't was een mooi kalf, en er volgde dan ook al gauw enkele borreltjes om één en ander te vieren, van werken is die dag niet veel meer gekomen.

Als ik zo mijn loopbaan eens overloop kan ik misschien beter een boek schrijven :lol:


Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben zelf altijd nog eens van plan om een oude lintzaag te kopen, en deze om te bouwen tot een kleine mobiele zaag voor eigen gebruik. Moet werken dacht ik zo, en je eigen hout zagen geeft een heel mooie extra dimensie aan de hobby.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Don,

laat die gebonden rijstplant een residu achter op het hout zoals was of iets dergelijks?

'T is altijd jammer dat dergelijke opdrachten te maken hebben met het lijden van een medemens, maar zelf vond ik het altijd mooi en aangenaam werk.

Er heerste direct een andere sfeer in het atelier eens je aan een doodskist begon, ook eventuele bezoekers waren dan meer ingetogen.

Maar we dwalen wel af van het oorspronkelijke topic.

Wilgenhout werd vroeger ook veel gebruikt voor ong. dezelfde toepassingen als Populier, meestal de Salix Alba.
Men gebruikte het hout voor kast corpussen die nadien afgewerkt werden met een geschilderde houtnerf van een edelere houtsoort. Enkel de binnenzijde bleef onbehandeld, ook schuiven en schabben werden gemaakt uit wilgenhout. Het hout is stabieler dan Populier eens het gedroogd is.
Was meestal enkel te krijgen in kortere lengtes.
Heb er vroeger nog keukenkasten mee gemaakt, een massief frame in wilgenhout met ertussen blokplaat van 18mm, nadien werd alles gelakt, en voorzien van gechromeerde trekkers( in die tijd het summum)
De deurtjes werden gezaagd uit blokplaat of staafjesplaat en afgewerkt met een massieve rand in wilgenhout rondom in verstek gezaagd en voorzien van tand en groef om rond de plaat te lijmen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.