Bepalen max maat zaagblad voor lintzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Hoe bepaal je de maximale zaagmaat voor je lintzaag? Mijn lintzaagproject heeft een zaagspanner die bestaat uit een gewicht dat je kan verschuiven over een stang, dus de maximale zaagspanning wordt bereikt met het gewicht aan het eind van de stang.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb (toen ik zagen bij tuffsaws bestelde) de maat genomen met de zaagspanner een klein stukje aangetrokken. Dan heb je de ruimte voor rek (als dat al optreedt). Zolang je lint maar niet korter is dan je minimale maat (zaagspanner op kortste stand) en niet langer dan je maximale maat. Ik heb een rolmaat gepakt en daarmee gemeten. Daarnaast nog een controlemeting gedaan met een bestaand (oud) blad. Ian van tuffsaws.co.uk was heel schappelijk, hij gaf aan dat als de linten niet zouden passen ik ze terug mocht sturen. Nog een reden om daar je linten te bestellen dus. (Die andere reden is dat de zaaglinten gewoon retegoed zijn, en ook nog eens niet duur. Verzendkosten vallen ook alles mee)
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Houtenklaas,
Welke zagen zou jij mij aanraden om beukenhout te schulpen met een afmeting van 150 mm.Let op mijn machientje is een HBM 350 en maar 750 watt.

Simon
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Simon,

Daarvoor heb ik nog onvoldoende ervaring. Ik heb in overleg met Ian het onderstaande besteld:

1 x 5/8" - SuperTuff Sabrecut 1800mm - 2280mm = £13.00
Blade Length ***CUSTOM LENGTH***
Bandsaw Model No. (optional) Inca Euro 260
TPI 3tpi Extra Set
1 x 5/8" - SuperTuff Premium 1800mm - 2280mm = £13.00
Blade Length ***CUSTOM LENGTH***
Bandsaw Model No. (optional) Inca Euro 260
TPI 3/4 Vari-Tooth
------------------------------------------------------
Sub-Total: £26.00
Zone Rates (Shipping to NL): £5.00
Total: £31.00

Dat is bedoeld als 'beginnersset' waar ik mee kan oefenen. Met de TPI 3/4 VariTooth schulpte ik 110mm hoog teak perfect. Veel meer heb ik ook nog niet gedaan, ik zit meer op het forum dan achter mijn machines. Het huis staat te koop, ik kan geen rommel maken, alles staat min of meer in opslag.

Ik heb ook maar een Inca 260, dat is een tafelmodel. Ik geloof dat ik met de geldende koers zo'n 37 euro kwijt was.

Wacht even het antwoord van wat ervarener lui af.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Bedankt voor jullie antwoorden,maar het ging mij niet om de lengte van de zaag , maar om de diepte? bv 3/8 of 1/2 of 3/4
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
De diepte is niet alleen afhankelijk van wat past maar ook van wat nog te spannen is. Ter verduidelijking ik heb een basato 4 lintzaag. Maximale diepte 30 mm. Met dit blad kan ik niet zagen het is te dik en vereist meer spanning dan de machine kan. Nog een reden om voor tuffsaws te kiezen de bladen zijn dunner en hebben daardoor minder spanning nodig. Ik zou maximaal tot 5/8 gaan. 16 mm en 1/2 12mm als standaard.voor bochten een 6mm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Dat is wat ik bedoelde , ik heb geen gegevens van deze zaag dus ik moet maar een gok doen naar wat past. Ik wil de zaag vooral gebruiken om hout te herzagen. De max houtdikte zal zo n 200 mm bedragen.Motor is 2 pk.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik las in een draadje van jou over de loopvlakken van de wielen van je lintzaag dat je maximaal 20mm tussen de flenzen op je wielen hebt. Dan ga ik uit van een maximale zaagbreedte van 16 a 18 mm.

Ben je er nog uitgekomen met die nieuwe loopvlakken? Is het binnenband geworden? En loopt je lint nog mooi over het wiel zonder dat de tanden tegen de flenzen komen?

Groet, Rob.

Aanvulling: trouwens, als je gewoon een mailtje stuurt naar Ian van tuffsaws met vermelding van naam en type van je lintzaag moet het al heel raar gaan als hij niet kan vertellen wat er op past.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Het gaat geen binnenband worden . Deze zaag is een restauratieproject wat ik tussen de bedrijven door opknap. Ik ga de wielen bekleden met leer of rubberkurk. De dikte van de banden moet 4 mm zijn om de zaag door het midden van de tafel te laten lopen.Ik heb de zaag eerst uitelkaar gehaald om alles schoon te maken ,daarna nieuwe lagers besteld, onderstel gelast, ik ben nu bezig met een kettingkast voor de v riem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
De lintzaag is een kirchner met 14 inch wielen. Het formaat is vergelijkbaar met een 14 inch delta maar dan minimaal 50 kg zwaarder.Het is een gietijzeren c frame met een tweedelige tafel. De lagering van de assen is met een instelbaar lager aan beide zijden van het wiel, net als bij zijn grotere broers waar je afbeeldingen van op het net kan vinden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geheel OT

Vandaag heb ik mijn lintzaag na een revisiebeurt door O'peatey voor het eerst gebruikt
Er zat een onbekende zaaglint op maar voelde wel zeer scherp aan (was ook de mening van O'peatey)
Ik kan je vertellen dat na 2 cm zagen door 13cm hoog amerikaans noten ik het opgaf, dat liep niet lekker

Blad gewisseld met een lintzaag van Tuffsaws en ik kan je vertellen, als een warm mes door de boter (3 meter door 13,5 hoog amerikaans notenhout)

Dus die bladen wordt je echt wel blij van !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.