Draaien van wijnflesstopper

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar had je een een flink stuk hout voor nodig voor dat ene bolletje ;)
Ziet er wel mooi uit, nu nog even een paar fraaie close up foto's
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hoi Rick,
Leuk filmpje, maar denk je eraan dat Gouden Regen giftig is! Je staat zo lekker te schuren zonder bescherming.
Wellicht een suggestie om de volgende keer je camera wat dichterbij te zetten of in te zoomen. Het beeld zal dan voor kijkers wat duidelijker zijn. Zeker de nieuwe houtdraaiers zullen daarmee gebaat zijn.
Wat is dat voor een hulpstukje wat je gebruikt?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Leuk filmpje. Houtdraaien lijkt me erg verslavend, en ik heb al teveel hobby's. Ik houd het maar bij kijken.

Oh ja: "Always stop the lathe when moving the toolrest". Maar dat vergat je (rond 3:25, rond 5:32 nog eens) nadat je het korte stukje inspande op dat speciale hulpstukje.
En twee: met de hand afremmen nadat je de motor gestopt heb zou ik hooguit met de vlakke hand doen, bovenop het hout. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als het snel draaiende hout opeens grip krijgt op je hand..... Dan zit je lelijk tussen 'toolrest' en hout bekneld... Maar misschien zie ik hier wel beren die er niet zijn.
 
Laatst bewerkt:

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Een lap los vasthouden (dus zonde je vingers erin) is nog niet helemaal ongevaarlijk, ik he dat ook wel fout zien gaan met het smeren va een motorketting (opbokken en stationair in zijn eerste versnelling). Laatik volstaan met bij de spoed hadden ze weer het nodige hechtwerk. Verder wel een erg mooi resultaat!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Leuk filmpje. Ik begrijp de werkwijze van Rick ik werk meestal ook zo. Arbo gezien misschien niet helemaal juist maar dit is wel bij mij de praktijk.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk filmpje en mooi eindresultaat! Heerlijk hout, gouden regen. Ik draai er ook graag mee.

Mooi om te zien hoeveel kracht er achter jouw draaibank zit. Zeker bij het schoondraaien van een stammetje staat mijn HBM450 vaak ineens stil.... Ooit komt hier die nieuwe draaibank wel.

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@o-peatey : normaal staat je afzuiger tijdens het schuren aan...dit keer niet ivm het geluid wat er dan geproduceerd wordt

@hein : ik stop mijn vingers inderdaad nooit in een stukje stof....zorg dus altijd dat ik mn vingers vrij heb....heb ook wel eens papier geprobeerd maar daar was ik niet tevreden over

@houten klaas : dergelijke zaken zijn goed om op te letten....wat wim kluck zegt "niet arbotechnisch verantwoord maar in de praktijk gaat dat wel eens anders" ...toch goed om je bewust te zijn van het potentiele gevaar en niet klakkeloos dingen vast te pakken
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hoi Rick,
Ik heb er van genoten, met een wijntje erbij.
En omdat ik nog geen stop heb, zal ie leeg moeten..... ;)

Groeten, Raymond
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@sunrayes : leg er wel eentje klaar...wil het natuurlijk niet op mijn geweten hebben dat je elke keer een hele fles leeg moet drinken...

@resetter : Bier ? Geniet er maar lekker van !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.