Zaaggeleiding lintzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Daar mijn lintzaag geen zaaggeleiding heeft, vroeg ik mij af wat de voors en tegens van de verschillende soorten zaaggeleiders zijn . Ik zie ze met wieltjes, met glijblokjes en een wieltje , met hardmetalen glijblokjes.Wanneer gebruik je wat, en waarom? De lintaag is een oude kirchner met wielen van 350 mm. De zaagsnelheid van de zaag is 800m/min.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Zijn ze eraf of zaten ze er nooit op. Er zijn diverse sites waar ze te koop zijn meestal Amerikaans. Je hebt twee systeem een met lagers en een met glijblokjes. Even zoeken upgrade bandsaw of in die trend.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bij oudere lintzagen ontbreken ze vaak, weggehaald om extra zaaghoogte te krijgen denk ik. Nieuwe zijn te koop (inderdaad even google gebruiken), maar ook relatief simpel zelf te maken als je een klein beetje metaalvingers hebt. Ik heb trouwens ook wel geheel houten mechaniekjes gezien, werkte ook prima!

Voor kleinere lintzagen vind ik pokhouten geleiders ideaal, voor de grotere kogellagers links, rechts en achter. Dat uiteraard zowel boven als onder de tafel.

Kleine stukjes pokhout zijn nog wel te krijgen, ook bij onze eigen houtboer (masavehout)

Groet, Rob.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik neem aan dat je het hebt over de geleiding boven de tafel. Wat voor geleiding heb je onder de tafel?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Ik ben bekent met alle systemen die te koop zijn, Maar daar ik geen enkele ervaring heb met lintzagen, wilde ik graag van ervaringsdeskundigen horen wat zij voor systeem hebben en of dat bevalt.Op dit restauratieproject was geen ondergeleiding aanwezig en een incomplete zelf van hout geknutselde bovengeleiding. Ik ga de nieuwe geleiding zelf maken.Ik ben een ervaren ijzerboer.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Bottebijl: De gemiddelde lintzaag heeft zowel boven als onder het blad een zaaggeleider. Daarmee bedoel ik (en ook de topicstarter, neem ik aan) niet de zijaanslag waar het te zagen hout tegen aan ligt (op het blad), maar de delen die het lint zelf geleiden en vasthouden.

@Chevy66: Zelf maken, leuk! Ik zou dan zelf gaan voor geleiding met kogellagertjes. Pokhout is ook een goede keus, zeker voor kleine lintzagen maar dat moet je vaker bijstellen en vervangen. Hardmetalen geleiders heb ik zelf een hekel aan, al was het alleen maar vanwege het geluid.

Op internet zijn legio afbeeldingen te vinden van de verschillende systemen.

Groet, Rob.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Heb zelf metalen schijven links, rechts en achter boven de tafel. Onder de tafel zaten Eiken blokken als geleiders en deze heb ik vervangen met nylon blokken met lagers, in de hoop de geleiding te kunnen verbeteren. Omdat, zoals de foto's illustreren hoop ik, de blokken niet in gelijke horizontale lijn met elkaar liggen is mijn gefrummel met nylon en lagers nou niet echt een verbetering, het werkt even goed als de Eiken blokken. Ook had (heb) ik graag een geleider achter het zaagblad onder de tafel gehad maar hier is gewoonweg geen ruimte voor. Afhankelijk van het zaagblad dat ik heb lopen, werk het geleiden onder de tafel, goed, minder goed of niet. Mijn zaag kan tot iets over de 300mm hoogte zagen wat ik met enige regelmaat ook doe. Goede geleiding onder de tafel zal dan ook zeker de kwaliteit van de zaagsnede ten goede komen al mag ik niet klagen. Heb trouwens een artikel gelezen van een Engels talige site dat men Eiken blokken "impregneerde" met WD40 wat het slijten van de blokken tegen ging. Ik dacht dat ik deze site gebookmarked had maar kan deze zo snel even niet vinden.

Met een Groet,
Maurice
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Vergeten de fotos toe te voegen. Heb ook in de gaten dat ik door de site niet gewaarschuwd word wanneer ik een bericht post terwijl tijdens het schrijven van de post iemand ander, Rob in dit geval, een bericht post. Zal wel zo handig zijn zodat we dit in acht kunnen nemen.
6abapy3e.jpge5ypypyg.jpg

Groet
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Als je lagertjes neem gebruik dan lagertjes die stof dicht zijn ,ik heb lagertjes die niet stof dicht zijn dus die moet je dan wel regelmatig met terpentine schoonmaken.
Doe je dit niet dan gaan ze vast zitten en rollen dan niet meer.

Simon
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Als je lagertjes neem gebruik dan lagertjes die stof dicht zijn ,ik heb lagertjes die niet stof dicht zijn dus die moet je dan wel regelmatig met terpentine schoonmaken.
Doe je dit niet dan gaan ze vast zitten en rollen dan niet meer.

Simon

Uiteraard ;)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Botte: we zaten wat langs elkaar heen te praten inderdaad :eek:

Onder EN boven de tafel had ik hardmetalen geleiders. Die heb ik vervangen door pokhouten geleiders, wat veel beter bevalt. Recent heb ik ze weer helemaal vervangen, ik doe ongeveer een jaar met een setje. Mijn lintzaagje is een stuk kleiner dan de jouwe, ik zou zelf bij jouw lintzaag toch een poging doen om met kogellagers te werken. Je kan de achterste "plat" plaatsen zodat de achterkant van je lint tegen de zijkant van je lager loopt. Je hebt dan minimaal de ruimte nodig van de dikte van je lager, vanaf een 4 a 5 mm dus. Zo op het zicht zou dat passen, ook onder je tafel?

Succes!

Groet, Rob.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
4mm zou misschien net kunnen maar ik zaag met linten van 5mm t/m bladen tot 30mm in wijdte (of diepte, hoe duid men dit eigenlijk?) en dan wordt het problematisch het lint op de wielen te centreren. (wat ik op mik met het installeren van een ander lint) De wijdte van m'n linten is nu al enigszins een probleem in combinatie met het lager-gefrutsel die ik ter vervangen van het pokhout (weer een nieuw woord:)) onder de tafel heb gezet. Ik zal er eigenlijk weer eens naar moeten kijken of, en hoe, verbetering aangebracht zou kunnen worden.

PS: pardon chevy66, nu gaat het over mijn geleider issue maar heb zeker niet de intentie je draadje te hiijacken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Botte: ik snap je probleem. Als het mijn zaag was zou ik een poging doen vanaf de andere kant, dus een gat maken in het metaal en dan van buitenaf een lagertje op een asje plaatsen. Dan hoef je ook niet noodzakelijkerwijs "plat" te plaatsen maar je kan het lager volledig benutten. Als je een beetje handig bent met metaal is dat goed te doen, voor zover ik nu kan zien, maar ik weet natuurlijk niet of er aan de andere kant iets zit (bevestiging tafel oid?).

Pokhout is een houtsoort, dus geen benaming voor een onderdeel. Pokhout is zwaar, hard en vettig, daardoor ideaal voor geleiding van metalen. Het werd vroeger veel gebruikt in takelblokken aan boord van schepen, daar is het tegenwoordig wat te zeldzaam voor.

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
Ik ben bekent met alle systemen die te koop zijn, Maar daar ik geen enkele ervaring heb met lintzagen, wilde ik graag van ervaringsdeskundigen horen wat zij voor systeem hebben en of dat bevalt.Op dit restauratieproject was geen ondergeleiding aanwezig en een incomplete zelf van hout geknutselde bovengeleiding. Ik ga de nieuwe geleiding zelf maken.Ik ben een ervaren ijzerboer.

Dit type zaaggeleiders zijn het meest geschikt. Volledig verstelbaar, niet gevoelig voor stof, behoeft praktisch geen onderhoud en werkt met alle breedtes van zaaglinten. Mits wat pas- en meetwerk zijn die dingen op praktisch elke lintzaag wel op te bouwen.

Voor zeer zwaar zaagwerk, dan spreek ik over machines met een wieldiameter van 800mm of meer, loont het de moeite om het achterste steunwiel te bestucken met HM, dat is een stuk slijtvaster. Voor de kleinere lintzagen is dat hoegenaamd niet nodig.

Een goede zaaggeleiding is een essentieel onderdeel van een lintzaag, zonder die dingen zwabbert een zaaglint alle kanten op.

zaaggeleiding.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: orgelman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.