hoe maak je een houten zwembad van onbehandeld teak?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Kreeg gisteren de vraag voor een zwembad dat van binnen van onbehandeld teak gemaakt moet zijn. Het zwembad is rechthoekig van vorm en heeft onderwater zitbanken die in de vorm zijn opgenomen; er zitten dus geen ronde hoeken in. Ik denk dat massief teak te veel gaat werken maar zou 3 mm dik fineer, dat door en door gelijmd is met epoxy, zich goed houden?
Ik zag bij de interieurbouwer ook een aantal houten zitbaden voor dezelfde klant staan, helaas allemaal nog ingepakt, maar wel interessant van constructie. Zodra ze uitgepakt worden zal ik hier een paar foto's plaatsen.

jaap
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Interessant vraagstuk.
Als je teak zou kunnen krijgen met een voldoende hoog vocht gehalte en je zou het in relatief korte tijd kunnen verwerken hoeft het m.i. geen probleem op te leveren. Als de eigenaar dan plechtig beloofd het bad nooit heel lang leeg te laten staan blijft het keurig dicht. Overigens werkt teak bijzonder weinig zeker als je het kwartiers gezaagd kunt krijgen.
Ik denk schrijvenderwijs dat ik de hoeken toch rond zou maken. Dan kun je de delen van de wand met een vorm van spanbanden bij elkaar trekken. Voor de verbinding zou iets van losse veren wel kunnen.Omdat het hout o.i.v. het water alleen uit kan zetten zullen de naden zich zelf dichten. Van de bankjes denk ik dat ik ze er op een of andere manier los in zou hangen of zo....
Wat ook goed overdacht moet worden is de constructie van de bodem. Ik zou nu zeggen in een groef maar dan zodat hij nog wel uit kan zetten. En ter versteviging krimp vrije ribben dwars onder de bodemdelen door.
Afhankelijk van de grootte zou ik ook eens (laten) rekenen aan de vereiste sterkte van de wanden. Daar kan flink druk op komen te staan. Ik ben benieuwd of het door gaat!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Onze oplossing voor de teakhouten jacuzzi past eigenlijk niet helemaal op ons houtforum, want we hebben veel gebruik moeten maken van kunststoffen. De jacuzzi is bedoeld voor het grootste superjacht wat tot nu toe in Nederland gebouwd is. Op de huidige boot van de toekomstige eiganaar zit een soortgelijke jacuzzi, maar die is na een aantal jaren niet zo best meer. De massieve delen zijn deels losgekomen en ingewaterd. Dat fineer verkeerd echter nog in een prima staat en daarom is hier ook gekozen voor verlijmd teak fineer. Alleen de randen van de zitting is massief en natuurlijk het potdeksel etc. Lekkage zou een kleine ramp betekenen en daarom hebben we een binnenbak gemaakt van een composiet, dwz schuim met aan beide zijden een aantal lagen glasweefsel en epoxy. Omdat de bak van binnen met 5 mm teakfineer beplakt wordt, dient deze superstrak afgewerkt te worden om doortekenen te voorkomen. Daar waar de nozzles zitten, is in de composiet bak het schuim weggefreest en vervangen door massieve kunstof inserts. De meubelmakers op de werf hebben het houtwerk gedaan, ons bedrijfje leverde alleen het composiet deel, maar ik wilde toch een paar foto's laten zien van het (bijna) eindresultaat.

jaap




Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.