slaapkamertafeltje

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Omdat ik al heel erg lang een stoel naast mn bed heb staan, was het nu wel eens tijd om een nachttafeltje te maken.
Dit is weer een project om mijn schrijnwerkers/meubelmakers technieken te verbeteren.
Gekozen voor vurenhout want er waren een paar meubelplaat planken voorradig.
proef met mix van bio afwerkmiddel nl bijenwas carnaubawas lijnolie en terpentijn
nachtkastje.jpg
IMG_2941.jpg
IMG_2944.jpg
IMG_2949.jpg
Ervaringen:
Ik had de poten aanelkaar geplakt om te schaven met veels te aggresieve dubbelzijdig tape, moest dit er af pulken met aceton en afbreek mesje.
Vuren hout vind ik geen meubelmakershout.
ruiten pen en gat in bovenblad ging met bijtels erg moeilijk en is niet erg mooi geworden. Missschien beter te doen met een figuurzaag?
Mischien te veel was in mijn mix, ik moest dit nog behoorlijk uitpoetsen.
groet Blom
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
waarom vind je vurenhout geen meubelmakershout?
Als ik het goed zie heb jij ook grenen gebruikt.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Naar mijn idee is het een beetje te zacht en te slap om leuke vormen in te maken, het beschadigd erg snel, meestal rondom noesten, als je daar je bijtel in zet dan springen er zomaar stukken los. Dat heb je in ander hout minder snel, toch?
Ik denk dat de meubel plaat plank mischien grenen is?
sorry mijn hout soort kennins is niet al te best.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
(Dubbelzijdig) tape verwijderen: schildersfohn er op, verwarmen, voorzichtig er af trekken, restanten met wasbenzine weghalen.

Meubelhout: tja, persoonlijk werk ik best graag met vuren. Beetje de juiste stukken uitzoeken en de moeilijke stukken gebruiken voor onzichtbaar werk. Juist het zachte, vergevingsgezinde, karakter van het vuren spreekt me aan, milimeterfoutjes krijg je makkelijk en onzichtbaar weg. En met een beetje oefenen is het prachtig af te werken.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja ik moet ook meer oefenen met bijtel technieken, ik ben soms wat lomp en ongeduldig en dan maak je fouten, misschien waren mn bijtels wel weer bot geworden. De ruitvormige gat verbinding heb ik eerst met een klein boortje op de hoekjes ingeboord, en de flauwe hoek met een grotere boor, de vorm ingekerfd met een stanleymes en toen gaan bijtelen maar ik nam steeds een paar mm van de binnenkant mee.
 
A

Athanor

Guest
Vurenhout is timmerhout. Het enige stuk vurenhout dat in mijn meubelmakersopleiding gezien heb is het blok hout waarmee we moesten leren schaven....

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Kijk eerst eens of je beitels echt scherp zijn. Je moet je ermee kunnen scheren. Of neem een a4tje en kijk of je er kleine krullen af kunt snijden. Dunne plakjes kan je er zo vanaf steken. Maar het blijft lastig om het te bewerken zonder dat er stukjes afbreken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.