Scheppach NSM200 of iets anders?

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik zag net bij Buitelaar de Scheppach NSM200 natslijper in de aanbieding, nou lijkt deze aardig op een Tormek..... maar is het nou wat? En passen de Tormek jig's (voor een elsworth grind op een schalen guts) hier op.

Met andere woorden, heeft er iemand ervaring met dit apparaat.
 

Bartelstam

Nieuw lid
3 dec 2013
7
0
Hoi Resetter,
Geen gekke prijs inderdaad.
Ongeveer de helft van een T3
Vraag jezelf af hoe vaak je slijpt en hoeveel lol je daaraan beleeft en hoe lang je in de toekomst nog gaat slijpen.
Vergelijk het met een autorit naar een stad 100 km verderop.
Met een Jaguar lukt dat net zo goed als met een lelijke eend alleen zul je de rit anders ervaren.
Wat is het je waard?
De accessoires van Tormek passen op de Scheppach, geen probleem.
Wat mij opviel is dat de steen bij de Scheppach links zit en bij de Tormek rechts.
Wat heeft je voorkeur?
De Tormek zou je vrij makkelijk andersom kunnen zetten omdat de schakelaar bovenop zit.
Bekijk de machines eens in het echt en zoek de verschillen.
Succes met je keuze
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Op zich gaat het ook wel met een normale slijper maar een natte wat rustigere manier van slijpen staat mij wel aan, maar goed dan heb ik ook nog zo'n jig nodig van tormek.. en die zijn ook weer 60 a 70 euro :X
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Echt niemand met een oordeel of info over deze machienes ? wellicht een anders adress voor tormek cloon addons?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo resetter,
Ik ben zelf ook een beetje aan het kijken naar een natslijper. Bij holzwerken (duitse uitgever) hebben ze sinds afgelopen week een 'werkzuegkompas 2014'. een boek waarin verschillende machines, waaronder ook natslijpers, doorgrondig zijn getest.
https://www.holzwerken.net/silver.econtent/catalog/vincentz/holzwerken/buecher/holzarbeiten_und_techniken/holzwerken_werkzeug_kompass_2014
Heb zelf dit boek besteld, mede door de vele tests, en krijg hem als het goed is morgen binnen. Je kunt hem ook als PDF downloaden?
En ik weet niet hoe goed je duits is? Anders wil ik wel als ik hem binnen heb voor jou wat info doorsturen?
Laat maar weten,
roel
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Hallo resetter,
Ik ben zelf ook een beetje aan het kijken naar een natslijper. Bij holzwerken (duitse uitgever) hebben ze sinds afgelopen week een 'werkzuegkompas 2014'. een boek waarin verschillende machines, waaronder ook natslijpers, doorgrondig zijn getest.
https://www.holzwerken.net/silver.e...nd_techniken/holzwerken_werkzeug_kompass_2014
Heb zelf dit boek besteld, mede door de vele tests, en krijg hem als het goed is morgen binnen. Je kunt hem ook als PDF downloaden?
En ik weet niet hoe goed je duits is? Anders wil ik wel als ik hem binnen heb voor jou wat info doorsturen?
Laat maar weten,
roel
Ik kan me er mee redden ;) dus graag!
 

Bartelstam

Nieuw lid
3 dec 2013
7
0
Hallo Resetter en Kluck,
Het hoogtoerig slijpen is wel even andere koek, niet te vergelijken.
Voor het slijpen van een houtdraaibeitel gaat het wel, daarom heeft Sorby (pro Edge) ook een bandschuurmachine om Houtdraaibeitels en Houtdraaigutsen te slijpen.
Als je bijvoorbeeld een schaafbeitel wil slijpen werkt een laagtoerig, natte methode wel zo prettig en loop je in ieder geval niet het risico dat je beitel verbrand.
Mijn ervaring is dat het resultaat van de laagtoerige natte slijpmethode boor het slijpen van beitels mooier is.
Onlangs heb ik een Veritas schaafbeitel geslepen met een flinke hap uit de vouw. (spijker tegengekomen??)
Op de Sorby Pro Edge heb ik het ruwe werk gedaan totdat er geen hap meer meer zichtbaar was. Tussendoor steeds koelen in koud water om verbranden te voorkomen.
Daarna op een Tormek de beitel weer onder de juiste hoek zijn model weer teruggegeven. Resultaat: Als nieuw!

Ik ben welbenieuwd naar de bevindingen van het kompas van Holzwerken.

Groet!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bartelstam ik slijp zelf al jaren met de Tormek. Maar hoogtoerig gaat ook. Ook met schaafbeitels. Het gaat met koelen hoogtoerig nauwelijks sneller dan met de Tormek. Voor hss is het echter een ander verhaal.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb deze machine gehad van scheppach meteen terug gestuurd en een Tormek T7 besteld hier een filmpje van de Scheppach die ik gemaakt heb.
Eerste heette die tiger toen nms.

 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Stukje lopen kijken naar natslijpers en de JET`s lijken ook wel erg goed te zijn, maar helaas hiet niet voor een normale prijs te krijgen, de Tormek t3 is te duur voor wat er bij zit, en het volledige pakket van een t7 is dan prijstechnisch beter... maar goed dat is alsnog een BESTE sloot geld, en dan komt daar nog een woodturners setje bij.....

Moeilijk moeilijk.....
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey resetter,
ik heb het boek/tijdschrift binnen gekregen.
Daarin diverse testen van diverse gereedschappen, oa bovenfrezen, decoupeerzagen, beitels en dus ook slijpsystemen.
Ze hebben 4 machines getest, te weten de Tormek T7 (520 euro), de Scheppach TiGer 5.0 (350 euro), de Jet JSSG-10 (330 euro) en de droogslijper Worksharp WS 3000 (290 euro).
Als testwinnaar komt de Tormek uit de bus, met het cijfer 9. De scheppach krijgt een 6,8 en de Jet een 7,8. We Worksharp is verkozen tot beste prijs/kwaliteit, cijfer een 7,7.

Wat vooral blijkt uit deze test is dat Tormek alles heel degelijk heeft, een fijn afstelling voor de slijphoek (wat dus heel cruciaal is bij (nat)slijpen). Ook heeft Tormek de meeste aanbouwmogelijkheden met de beste kwaliteit.

De Jet is de enigste natslijper waarvan je de toeren kunt regelen, tussen de 90 en 150. Dat is een groot pluspunt van deze machine. Maar bij deze machine is de meegeleverde slijphulp niet helemaal goed. Als je de beitel vast klemt dan komt de beitel iets scheef te zitten, dus dan ga je de beitel iets scheef weg slijpen.

Dat probleem heeft de Scheppach ook. Plus dat je dus de snijhoek niet met een fijnafstelling kunt afstellen.

De Worksharp is een droogslijper, je slijpt daar op schuurpapier. Het slijpen gaat snel, je moet echter wel oppassen met vonken ed.

Bovenstaande is een beetje een samenvatting van het artikel 'Holzwerken werkzeug kompas 2014'.
Zelf zit ik ook wel eens te kijken naar die machines, en na lezen van het artikel zou mijn keuze gaan voor de tormek. Je betaalt wel veel geld in het begin, maar het is een investering voor het leven. Mocht je dan na verloop van tijd een hulpstuk nodig hebben kun je altijd weer wat bijkopen.
trouwens, de prijzen heb ik ook overgenomen van het artikel, weet dus niet wat de prijzen van de machines hier in nederland zijn.

Succes met je keuze....
 

Bartelstam

Nieuw lid
3 dec 2013
7
0
Interessant Roeliepoelie,
Eerlijk gezegd zou ik ook doorsparen voor een Tormek.
Ik zou met de T3 goed uit de voeten kunnen.
Scheppach komt inderdaad wat minder degelijk over.
De behuizing is van vrij slap plastic, de beitelhouder/ slijphulp blikkerig.
Tormek is wat robuuster.
aar eh... de hulpstukken van Tormek passen op de Scheppach.


groet!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Inderdaad, de hulpstukken van de Tormek passen ook op de Scheppach EN de Jet. Dus je kunt ook eventueel een iets goedkopere 'basismachine' kopen en dan de hulpstukken van tormek. Maargoed, dan bespaar je misschien een kleine honderd euro. Want bij de tormek t7 zitten al diverse hulpstukken bijgeleverd die je dan weer bij de andere machines bij moet kopen. Daar moet je met vergelijken van de machines ook goed op letten.!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Inderdaad, de hulpstukken van de Tormek passen ook op de Scheppach EN de Jet. Dus je kunt ook eventueel een iets goedkopere 'basismachine' kopen en dan de hulpstukken van tormek. Maargoed, dan bespaar je misschien een kleine honderd euro. Want bij de tormek t7 zitten al diverse hulpstukken bijgeleverd die je dan weer bij de andere machines bij moet kopen. Daar moet je met vergelijken van de machines ook goed op letten.!

En daarom zat ik ook te kijken naar een t7 gezien daar een hele zwik dingen al bij zitten die NIET bij de t3 zitten, en om dat los te kopen kan je net zo goed de t7 halen, maar goed ca 500 voor de machine en dan nog eens 200 voor een houtdraai jig-set dat is wel erg gretig voor de hobbyist.

Ik zit ook te denken aan een "normale" natslijper (chineese ferm rommel e.d.) en daar mijn huidige jig op aan te passen, (wolverine cloon) zo heb je toch nog een natslijp systeem en voornamelijk heel wat minder OPM dan met een standaard droog slijper.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Hebben jullie het filmpje gezien die ik gepost heb?
Ik heb de tormek t7 gekocht. Bevalt me erg goed. De opties zijn misschien duur maar daar doe je je hele leven mee. In verhouding bespaar je dus een boel geld en je wilt nooit meer wat anders.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als niet draaier kijk ik als volgt tegen zo'n investering aan:

Als scherp gereedschap net zo belangrijk is voor een goed resultaat als de draaibank, dan mag een slijpinrichting toch ook net zoveel kosten?

groet, Karel
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Een collega-draaier met een Tormek vertelde mij het volgende.
Ik versleet 2 gutsen per jaar door het slijpen met een conventionele werkbankslijper. Je slijpt per keer toch gauw 0,1 -0,5 mm weg.
Met de Tormek is dat maar 0,01 mm; hierdoor doe ik jaren langer met mijn gutsen waardoor de Tormek snel terugverdiend is.

Ik realiseer me wel dat dit verhaal alleen opgaat als je heel veel draait zoals hij dat doet.

Verder blijft het natuurlijk een heel mooi en degelijk apparaat.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Als niet draaier kijk ik als volgt tegen zo'n investering aan:

Als scherp gereedschap net zo belangrijk is voor een goed resultaat als de draaibank, dan mag een slijpinrichting toch ook net zoveel kosten?

groet, Karel

Ja maar dan is de slijpinrichting 2 keer zo duur als de draaibank.... :p (als het niet 3 keer is)

En @ O Peatey, ja vandaar ook dat ik van het highspeed slijpen af wil, zo veel draai ik niet maar "ons ben zunnig"
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
ik heb deze machine gehad van scheppach meteen terug gestuurd en een Tormek T7 besteld hier een filmpje van de Scheppach die ik gemaakt heb.
Eerste heette die tiger toen nms.


Je moet ook water in die bak doen en geen bier, je slijpsteen is dronken :p
Waardeloos zeg een nieuwe machine met een kromme as?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.