begrenzen openingshoek van binnendeur

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Hallo,

Bij het afwerken van onze badkamer heb ik het volgende probleempje: De deur draait open tegen een glazen wand van de douche. Ik zou ten alle prijze willen vermijden dat een van de kids de deur met de klink in de glazen wand ramt.... m.a.w. de openingshoek moet begrensd.. ergens tussen de 90° en de 120°. Het betreft een verfdeur (tubespaandeur) in een omkasting van yellow pine waarbij er geen slaglat wordt gebruikt, maar waar de deur in een rabat verzonken zit (zie foto van andere binnendeur in ons huis....) Een deurstopper in de vloer inboren is niet mogelijk want het krioelt hier van de verwarmingsleidingen: hier passeert het traiect van de collector naar alle verwarmingstoestellen boven... een gat boren is vragen voor miserie....

Zelf vond ik op het wereldwijde web het volgende toestel: dictator deuropeningsbegrenzer (http://www.dictator.nl/ned/frdob.htm)

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit bestand tegen dagdagelijks veelvuldig gebruik (de hoofdbadkamer & 4 vrouwen tussen 0 en 34jaar in huis)?
Is dit de beste oplossing voor mijn situatie of zijn er betere oplossingen / dingen die ik niet ken of over het hoofd zie?
Ik heb even gedacht aan een ingebouwde deurdranger / pomp, maar heb eigenlijk geen behoefte aan een deur die vanzelf sluit....

Een paar foto's van de situatie en onze deuren...



Mvg. Bert
 

Bijlagen

  • PICT0256.jpg
    PICT0256.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 226
  • PICT0258.jpg
    PICT0258.jpg
    46,8 KB · Weergaven: 226
  • PICT0255.jpg
    PICT0255.jpg
    32,2 KB · Weergaven: 226
  • PICT0253.jpg
    PICT0253.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 226
  • PICT0252.jpg
    PICT0252.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 226
  • PICT0254.jpg
    PICT0254.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 226

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Wat bedoel je met zo een simpele deurstop: iets dat je vastboort kan niet, iets dat los staat wordt vroeg of laat verplaatst...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Hoewel dit product voor mij nieuw is heb ik de andere producten van dictator jarenlang verkocht. Op dit gebied is het top kwaliteit en alle mij bekende producten werken uitstekend en jarenlang on de zwaarste omstandigheden. Nu is de vraag vind ik dit ding mooi genoeg. Er zijn ook deurdrangers met openingsdemping. Neem er een met glijarm. Ook hier is de vraag is het je smaak. Behoudens de montage vraag.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Bert,

Je kunt een gewone deurstop gebruiken verlijmen op de ondergrond met een goede polymeer kit, bv sicaflex.
Ik neem aan dat je tegels en of natuursteen op je badkamervloer hebt liggen.
Na droging zit het object echt muurvast heb zo diverse onderdelen op mijn badkamervloer verlijmt ivm de vloerverwarming (oa toiletpot, deurstopper) Zelfs massief houten eiken plinten van 18mm bij 120mm heb ik zo koud verlijmd op tegels en beton werk in 2002 en het zit nog steeds muurvast (het spreekt voorf zich dat de ondergrond en het te verlijmen object schoonzijn)

Roeland
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Je hebt ook losse deurstops van rvs met rubberring. Die wegen 1 of 2 kg en staan los op de grond. Niets lijmen of schroeven en werkt uitstekend. Door het gewicht worden die niet zomaar verplaatst zoals brt suggereert.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Alvast bedankt voor de reacties.


Mooi is het ding inderdaad niet, ik zit het misschien verkeerd te zoeken.... Met deurdrangers heb ik ook al geen ervaring, maar die kunnen we opdoen zeker....

Heb weer wat zitten surfen....

Bij Dorma vond ik het volgende:

http://www.dorma.com/be/nl/producte...rangers/ts_97_en/index-16765-16766-16773.html

vind ik precies al wat eleganter (een heel dunne deurdranger met openingsbegrenzer)...

ook vond ik volledig integreerbare deurdrangers:

http://www.dorma.com/be/nl/producte...angers/its_96_en/index-16765-16766-16768.html

http://www.g-u.com/BE/nl/deurtechniek/deursluiters/geintegreerde-deursluiters.html

Bij de dorma twijfel ik eraan of de openingshoek in te stellen is. Bij de GU denk ik dat dit wel kan, maar ik weet niet of het verstandig is deze te gebruiken: zit volledig aan de scharnierzijde, is de hefboomkracht op deze zijde van de deur dan niet erg groot? Wat bedoelt men in het tabelletje van de GU met 'eindslag': is dit de maximale opening van de deur die je kan begrenzen?

Zou zo een deurdranger erg hinderlijk zijn op een lichte binnendeur?

Is het nodig er een te nemen met 'openingsdemping' of is enkel de begrenzing van de openingshoek voldoende? (De eerst vermelde elgeantere/dunnere Dorma heeft een mechanische openingsbegrenzer, maar geen openingsdemping, de grotere modellen hebben openingsdemping)?

Alvast hartelijk dank voor de reacties. Ik denk dat ik vanavond (meer tijd....) eens een mail naar Dorma ga sturen om te zien wat zij adviseren.... in de hoop dat ze antwoorden op een particuliere vraag...

Ik veronderstel dat een deurdranger de elegantere oplossing zal zijn zeker.... het betreft een badkamer in landelijke stijl waar eigenlijk redelijk wat geld is uitgegeven aan rustieke tegeltjes, verlichting, sanitaire toestellen, graniet aan bad en werkblad etc.... De rommel op de hal en de voorlopige trapleuning zijn absoluut niet representatief voor de stijl & inrichting van de badkamer....
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
@ Roeland: Ligt een gewone keramische tegel op de vloer (imitatie verzoete blauwe steen)... Was wat bang voor verlijmen van deurstopper: de dag dat ze de deur openrammen en deze loskomt, gaat ie meteen ook door het glas... misschien is mijn angst wat overdreven...

Als ik geen andere degelijke oplossing vind gaat het dit worden, maar wil toch eerst een verder kijken naar de deurdrangers.

Een losse deurstop is echt geen oplossing, vroeg of laat wordt die na het kuisen niet terug gezet en is het prijs....
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Waarom draait de deur naar binnen? Niet echt gebruikelijk.

Een deurstopper kan ook op de muur bevestigd worden. Evt. met een metalen beugel.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Naar buiten draaien is een slecht alternatief, de deur geeft uit op een soort kruispuntje in de gang. De gang en de vide, elk krap een meter breed komen hier samen en je komt tevens ongeveer op hetzelfde punt boven aan de trap. Achter de deur (die ook weer niet volledig open kan) zou er dan een trapje van 2 treden omhoog zijn (bovenverdieping in 2 niveaus). Naar buiten draaien zou echt 'verkeerd' overkomen en je zou de gangbewandelaar als het ware omver / op het ene trapje / van de ander trap slaan als je eens snel de deur open doet. Ook komt hier nog een deur van het toilet uit, waarbij de deuren net niet in elkaars vaarwater komen, maar ook dit zou weer als stuntwerk overkomen.
Naar de andere zijde opendraaien kan niet i.v.m. lichtschakelaars.

Van een deurstopper op de muur, met een beugel, heb ik enkel oplossingen gevonden voor tuinhuisjes... Niet echt iets dat je in je badkamer wil. Nog lelijker dan mijn eerste oplossing (de openingshoekbegrenzer van dictator).
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Dorma heeft 'n type dat je bovenaan in de deur infreest en met een geleider die ingefreesd zit in het bovenste deel van het kassement van je deur. Gevolg: steekt helemaal weg en geen pomp of arm te zien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De geleider zit dan in de deur maar het veermechanisme moet ook nog ergens. Dit is in bestaande situaties vaak moeilijk. De dorma 97 is wel zwaar voor deze lichte binnendeur. Ook de bevestiging zal door en door gebout moeten worden. Want ging het niet om een kartonnen deur.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
en een gewone houten wig op de grond? Met kit kun je die prima vastzetten en als je 'm er echt af wil hebben is dat best te doen met tegels.

Voordeel van een wig tov een deurstop is dat je deur bij een deurstop eigenlijk terugketst. Die wig remt 'm af en houd 'm daarna vast.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Ben ondertussen helemaal de denkweg van de deurdranger op.... Ben hier niet zo goed in thuis, maar heb al een en ander uitgezocht:

Heb mijn zinnen mogelijk gezet op de dorma ITS 96 zijn met sluitkracht EN 2 -4 (bestaat ook in een variant met hogere sluitkracht). Deze is gelijk in kracht aan de TS 97, maar de pomp kan ingefreesd worden in de deur en de glijarm in de omkasting. Omkasting moet nog gemaakt worden, scharnieren & slot nog ingefreesd in de deur. Op dit vlak liggen alle mogelijkheden open. Het betreft een tubespaandeur, geen honingraatdeur: een verfdeur met een binnenstructuur van vezelplaat waar gaten in geboord zijn om wat gewicht te sparen, geen kartonnen honingraten. Zou die een dergelijke deursluiter aankunnen? De randen van de deur zijn natruulijk den.
Deze heeft een openingshoek tussen 80 en 120°. De sluitsnelheid kan je instellen, zou ik zo laag mogelijk instellen. En de eindslag (is dus de demping vlak voor de deur sluit) kan je ook instellen.

Zou dit kunnen werken of ben ik idioot bezig?
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat je naar het functionele eindresultaat moet kijken. Je wilt niet dat de deur door je glasplaat knalt. Dan moet je iets verzinnen wat de deur stopt voordat het de glasplaat bereikt. En voor de rest zou het de werking van de deur niet moeten beinvloeden. Voor het mooie zou de eindstop enige mate van vering moeten hebben om het mechanisme bij wat al te enthousiaste gebruikers te ontzien. Alle andere functies van het apparaat zijn in feite extra en je moet bij jezelf overleggen of dit gewenst is, of je er extra voor wilt betalen en of het de basisgedachte niet te buiten gaat. Daarnaast moet je ook bekijken of de verschillende opties niet te zichtbaar zijn en, indien zichtbaar, niet storend in beeld zijn.
Ik heb zelf de holle deuren van een vouwdeurset versterkt. De rand was een vrij dunne lat waar het bevestigingsmateriaal niet goed in bleef zitten. Met een Forstnerboor heb ik een stukje uitgeboord op de zwakke plaatsen, de restjes er met een beitel uit gestoken en er grotere blokken in gelijmd. Dit is van buiten niet te zien en alles zit als een huis. Door het grotere lijmoppervlak kan je aanzienlijk meer kracht overbrengen op de deurplaten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hoe dik is je chappe eigenlijk? Bij de normale 6 tot 8 cm hoef je geen schrik te hebben om te boren. Je moet natuurlijk wel zeker zijn dat je deze dikte hebt! Als de buizen over elkaar liggen, zal dit niet lukken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Straks nog eens met de vrouw bespreken, maar het gaat wellicht een deurpomp worden. Een ingebouwd model van dorma of assa abloy (bestaat in een variant die nog iets lichter opent...) waarbij de openingshoek begrensd wordt. Voor de bevestiging ga ik doen wat WR voorstelde: extra versteviging aanbrengen waar nodig.... Is niet de goedkooste oplossing, maar geen gedoe met lijm die al dan niet (n)ooit loskomt (als ik na plaatsing de begrenzing niet 100% betrouw kan ik nog altijd een buffertje lijmen als backup) , niks op de grond, makkelijk kuisen... minimale zichtbaarheid...
Boren in grond is echt geen optie: 7cm chape met véél buizen van CV die gekruist worden door de watertoevoer naar de douche en door verschillende electrische leidingen... begin ik niet aan (in de badkamer is er een linnenkoker waarlangs ook diverse leidingen naar boven komen... collectoren staan hier ook...).

Bedankt voor alle reacties

Zal foto posten als alles klaar is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.