Afwerken snijplank

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Aankomende zondag is mijn moeder jarig en aangezien de snijplank na vele jaren dienst op zijn eind is wou ik zelf wel 1 gaan maken. Qua houtsoorten denk ik aan een combinatie (Argentijns) Notenhout, Esdoorn en Padoek.
Maar dan de vraag: Hoe ga ik dit afwerken? Nu ik me er een beetje in verdiep kom ik veel tegen dat er bijenwas wordt gebruikt ter afwerking.
Volstaat alleen dit al, of moet er nog met meerdere middelen gewerkt worden?
Ik lees dat Rick groot voorstander is van druivenpit olie?
 
Laatst bewerkt:

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Die ken ik ook.. Walnotenolie, olijfolie en je hebt zelfs food-safe finishes..

Over food-safe gesproken... Padoek in de buurt van etenswaren is volgens mij geen goed idee... Even nakijken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb walnootolie gebruikt. Rick gebruikt druivenpitolie omdat sommige allergisch zijn voor noten. Olijfolie kan maar is niet ideaal. Ik zou het bij twee soorten hout houden. Dit is alleen een smaakadvies. Experimenteer gerust. Het kan echter erg druk ogen. O ja er kan in kops hout heel veel olie gaan.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Parafine olie. Wordt niet muf en is volledig veilig. Neemt ook zelf minder snel een luchtje aan, als je eens uien of knoflook op je plank hebt is dat wel prettig. Zelf Ikea verkoopt het voor het behandelen van hun snijplanken en houten aanrechtbladen, sommige diëten bevelen het aan als olie voor dressings; het wordt niet of nauwelijks opgenomen door het lichaam.

Was op een oppervlak wat nat of vochtig kan worden is nooit een goed idee.

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk verhaal, maar zoals de man zelf al inziet aan het eind van zijn verhaal: organische olie wordt na een poosje ranzig, muf, zeker als je de behandelde zaken niet dagelijks gebruikt. Dat wil je niet in je slabak of op je snijplank, vind ik. Het argument dat het een "chemisch" product is, tsja, dat klopt, maar dan mogen we een heleboel niet meer gebruiken wat we nu wel doen. Dat het niet goed "pakt" heb ik niet gemerkt. Ik behandel planken en slabakken hier in huis standaard eens per maand met een dun laagje en het blijft allemaal prima, ziet er ook goed uit. Als je organische olie gebruikt zal je dat ook moeten doen.

Kortom: ik blijf paraffineolie propageren voor al het hout dat gebruikt wordt icm levensmiddelen. Veilig en fris!

Groet, Rob.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Paraffineolie doet het. Osmo heeft zelfs een verpakking waarop expliciet is aangegeven dat het geschikt is voor voedseltoepassing.

Beetje paradoxaal, maar juist de natuurlijke olien zijn geneigd tot bederven en dus slecht voor voedsel. (ik weet het, niet allemaal: walnoot, druivenpit etc.)

Daarnaast zijn de minerale olieen ook praktisch in gebruik, want ze harden snel uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boo

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Zeker paraffine olie.

Mijn ervaringen met Padouk in een snijplank is allerminst geslaagd. Allereerst heeft het hout zoveel olie in zich dat het moeilijk verlijmt maar is te verhelpen door de te verlijmde zijden af te nemen met bv. terpentine. Tweede puntje is dat het Padouk tijdens de afwerking met (paraffine) olie afgeeft op het omringende hout, voornamelijk zichtbaar op het blankere hout. Dus het noten is geen issue denk ik maar Esdoorn... ik weet het niet. Natuurlijk helpt het de plank zo glad mogelijk te schuren of beter nog schrapen alvorens de paraffine olie aan te brengen.

PS, end grain snijplank neem ik aan?
Pps, ik haal mijn paraffine olie bij de apotheker. It's the real thing.

Groet en success,
Maurice
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Als je bijvoorbeeld kijkt in de shop van etsy.com zie je daar toch een heleboel planken staan waar Padoek in verwerkt is.
Om maar even mijn inspiratie te tonen:

il_570xN.113074338.jpg


il_570xN.194896483.jpg


il_570xN.224782228.jpg


Het zijn geen end grain snijplanken maar dit heeft momenteel toch meer mijn voorkeur. Het mes wordt dan wel sneller bot, maar daar hebben we de Tormek weer voor.
Ik heb een tijdje geleden een tissue doosje gemaakt met o.a. padoek. Nu heb ik het naderhand niet uit elkaar proberen te trekken maar voor zover ik merk van padoek en het is me niet opgevallen dat daarbij het lijmt niet goed hechtte. Maar misschien was het mazzel...
Ik zal eens gaan kijken naar Paraffine olie. Bedankt allen!
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat het mes sneller bot wordt is volgens mij niet het belangrijkste bezwaar van langshout voor snijplanken, wel dat het in gebruik gaat splinteren... (don't ask). Persoonlijk zou ik ook geen padouk voor een snijplank gebruiken - al was het maar vanwege het mogelijk afgeven van kleur ;-)

En afwerken: persoonlijk kies ik voor een drogende olie - druivenpitolie of lijnolie. Een echt drogende olie wordt niet ranzig - de polymerisatie gaan sneller dan de oxidatieve afbraak. Olijfolie of zonnebloemolie zou wel ranzig worden - die kunnen wel oxideren maar nauwelijks polymeriseren. Echter de doordringing van olie in hout is zo oppervlakkig dat ik verwacht dat de slijtage van de geoliede laag sneller gaat dan de oxidatie... EN anders kun je altijd nog kokosolie/kokosvet of stearine (ossewit) gebruiken. Vrijwel volledig verzadigde vetten, en dus worden die überhaupt niet rans. Gewoon smelten en warm inwerken - of eventueel met een snel verdampend oplosmiddel verwerken (de ossewit).
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Excuseert U mij, kops hout is voor mij een nieuwe term :)
Een langshout plank is volgens mij in beter gebruik als serveerplank. Langshout, ha, voor mij ook een nieuwe term :)

Met een groet,
Maurice
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ben nu wel erg benieuwd geworden naar je ontwerp voor de snijplank......

Ik gebruik inderdaad zelf veel druivenpitolie. Een houtvriend wees mij daar eens op, heb gelijk een heleboel info gekregen over de samenstelling van druivenpitolie... Ik verkoop redelijk wat snijplanken, deze werden allemaal afgewerkt met notenolie....voor mensen met een allergie bleek de druivenpitolie een beter alternatief....

Paraffine olie heb ik nog niet gebruikt, ga ik zeker eens proberen.....Had me net voorgenomen om wat minder verschillende soorten afwerkmiddel te willen hebben staan...haha

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00046786/
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Eigenlijk kon ik het niet laten om het bij 1 snijplank te houden. Aangezien je met het lijmen van de delen toch moet wachten tot het gedroogd is, kan je in tussentijd mooi verder met de volgende. Heb 3 snijplanken gemaakt, dus kan ze kiezen welke ze gaat gebruiken.

1 snijplank van kops hout: Eiken en Mahonie. Gezaagd, gevlakt en vandike geschaafd tot ongeveer 4,5 cm.
20131203_195157.jpg

Flink wat lijm er tussen en de lijmklemmen erop.
20131203_200356.jpg

Vervolgens begonnen met snijplank 2, in combinatie: Esdoorn, Padouk en Argentijns Noten. Ook weer eerst de delen gezaagd, gevlakt, vandikte geschaafd en gelijmd.
20131203_222248.jpg

Volgende dag was het lijm goed droog dus toen begon het weer overnieuw. Eerst enkelzijdig geschaafd zodat ik mooi vlak lag om hem op maat te zagen.
20131204_174223.jpg

De stukken die hier af gezaagd werden gelijk getest op hoe sterk de lijmverbinding daadwerkelijk was. Zeker voor het Padoek omdat het daar nog maar de vraag was of het zich goed laat verlijmen of niet. Ik heb 1 stukje met veel kracht los weten te breken.. Waren ook maar smalle strookjes, maar dat lukt me bij de bredere afvalstrookjes absoluut niet. Heb het gewoon 1 op 1 verlijmd zonder eerst te behandelen met terpentine o.i.d, en dat krijg je voor geen mogelijkheid meer op de lijmnaad uit elkaar.
20131204_174309.jpg


Hierna beide planken weer vandikte geschaad tot een mooi vlak geheel.
20131204_174843.jpg
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
20131204_200122.jpg

Vervolgens de boel weer opnieuw gezaagd in strookjes om zodoende de kopse kant te kunnen benutten.
Enkele van deze strookjes ook weer opnieuw gezaagd om nog even een ander verband er in te krijgen ipv het dambord idee.

20131204_190053.jpg

Alleen.. Tjsa.. Toen ik alles weer aan elkaar wou maken en ging schuiven om de blokjes in dat dambord motief te krijgen had ik zowel bovenaan als onderaan een blokje Mahonie over. Dan was het natuurlijk niet mooi meer om het blokje wat er onder afgehaald wordt er boven weer aan te plakken, want dan is het niet om en om meer. Met het gevolg dus dat de snijplank een cm of 8 kleiner is geworden dan de bedoeling was.
20131204_195514.jpg

Aangezien ik dit ook eerst weer een dag wou laten drogen, begonnen met een derde snijplan: Argentijns noten met 2 smalle strookjes esdoorn er tussen.
20131204_220849.jpg
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Volgende dag had ik dus 3 planken waar ik mee verder kon:
20131205_173700.jpg

Eerst de snijplank met de blokjes maar even klaar gemaakt. Beide uiteinden afgezaagd en weer gevlakt en het geheel geschuurd. Eerst korrel 100, daarna korrel 180 en afgewerkt met 800 voor een mooi glad resultaat.
20131205_204719.jpg

Daarna de volgende snijplank op vorm gemaakt.
20131205_220643.jpg

Bij de laatste snijplank nog een gootje er in gemaakt met een klein Proxxon bovenfreesje. Geen idee waar dat goed voor is maar dat had onze vorige snijplank ook dus waarom ook niet. Dat breekt de boel weer een beetje.
20131207_103304.jpg

Eindresultaat afgewerkt met Parafine olie:
20131208_093636.jpg

Nog niet echt een eigen ontwerp gemaakt dus maar dit was zo leuk om te maken dat dat vanzelf wel gaat komen ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.