Laatste ovale draaiwerk

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb voor de verandering maar eens wat groters gedraaid op mijn ovale draaiapparaat.
Moet uiteindelijk toch maar eens ontdekken wat ik daar zoal mee kan doen.
Deze keer een grote eikenhouten gesegmenteerde fruitschaal erop gedraaid, wat best goed ging. De asafmetingen van de schaal, 285mm x 250mm, en 40mm hoog. Ben tot de conclusie gekomen dat ik er hogere schalen op kan draaien, dan dat ik tot nu toe gewend was na 8 draaisels met alleen een lager profiel.
Hier een paar fototjes van de fruitschaal.
Alvast bedankt voor het kijken.
Ad




Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Blijft mooi he, ovaal draaien. Wat dat betreft is deze schaal ook weer mooi gelukt.

Heb er eens naar zitten kijken, en heb ook eens wat ander gesegmenteerd werk van je opgezocht. Ook eens gegoogled op segmented turnings, en het valt me op dat veel segmented turners er niet in slagen om net dat beetje extra in hun werkstukken te leggen, wat goed gesegmenteerd werk wel heeft.

Ik vraag me ook altijd af bij gesegmenteerd draaiwerk uit een houtsoort, wat het nut daarvan is. Mijn persoonlijke mening is dat gesegmenteerd draaiwerk alleen 'toegevoegde' waarde heeft als de kleuren van het verschillende hout en de figuren ervan perfect op elkaar afgestemd zijn. Zoals op de bijgevoegde foto, mooi in eenvoud en de kleuren benadrukken elkaar. Dit resultaat krijg je nooit uit massief hout. Tenzij je echt van puzzelen hout, geef ik de voorkeur aan massief hout als het werkstuk maar uit een houtsoort bestaat.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Bedankt Woodworker.
Wat gesegmenteerd werk betreft, kun je het op verschillende manieren bekijken.
De ene manier is om hout te besparen door zoals bij de ovale fruitschaal waar ik oude eiken planken heb gebruikt, een gesegmenteerde constructie te maken, eigenlijk wel logisch dus.
De andere manier is om verschillende houtsoorten te gebruiken, zoals bij het plaatje wat je gepost hebt, wat er ook blits uitziet. Maar dan ligt de vraag wat voor houtsoorten gebruik je, het moet wel goed bij elkaar passen om het goede resultaat te krijgen. Soms doe ik dat ook wel, als ik tenminste de goede houtsoorten ervoor heb.
Sommige gesegmenteerde houtdraaiers gaan wel erg ver, zoals Malcolm Tibbens, maar die heeft dan ook een compleet machine park ter beschikking, waar hij de vreemds gevormde segmenten mee kan maken. Maar dan noem ik dat geen handwerk meer, iets wat ik nastreef.
Maar hoe dan ook, het blijft interessant en leuk werk om gesegmenteerd te werken op welke manier dan ook.
Beste groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.