stofzuiger of stofafzuigsysteem?

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hoi,
Als pure amateur ben ik van plan een kleine stofafzuiging aan te schaffen. Budget tot 300EUR.
Ik zie echter dat velen werken met een stofzuiger.
Wat is het verschil en wat zou ik het best kopen? Het is puur voor houtbewerkingsmachines op aan te sluiten.
Ik dacht aan:

stofzuiger :
- Hitachi Alleszuiger WDE1200M
http://www.powertoolshop.be/product...gereedschap/hitachi-alleszuiger-wde1200m.html
- of de Festool Midi

stofafzuiging :
- Spero
http://www.toolmax.nl/spero-1pk-stofafzuiging-750w-p-8002.html

Wat zijn jullie ervaringen en welke machines zou je aanraden?
Thanks al.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Hangt helemaal af van je werkplek zeg maar. Die Spero oid is wel erg handig en doet het ws beter dan een stofzuiger. Met zo'n Spero model zul je echter wel wat buizen moeten gaan plaatsen om alles aan te sluiten. Werk je met allemaal echt stationaire machines dan zou ik daar voor gaan en eventueel ter aanvulling later een keer een stofzuiger.

Werk je met het mobielere spul dan gewoon een stofzuiger denk ik zelf. Mobieler in de zin van een festool zaagtafel oid.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hangt ook erg af van welke machines je gebruikt. Zaagtafel, afkortzaag, bandschuurmachine, daarbij kom je met een goeie stofzuiger een heel eind. Handmachines zoals bovenfrees, circelzaag en schuurmachine lukt daarmee ook. Vlak- en van diktebank en stationaire freesmachine gaat alweer een stuk minder in mijn ervaring.

Zelf heb ik alles aangesloten op een goeie bouwstofzuiger (Karcher) met een stoffilter er in, tevens voorzien van een herbruikbare stofzak. Daar hangt een lange 40mm slang aan die met klittenband en klemmen overal vast te zetten is. Dat werkt redelijk.

Aan bijna al mijn machines heb ik zelf nog behoorlijk moeten knutselen om stofafvoer (goed/beter) mogelijk te maken. Bij de aanschaf van machines let ik tegenwoordig ook veel meer op de mogelijkheden voor een goede stofafzuiging en als ik niet de indruk heb dat dat goed zit koop ik de machine niet.

Als ik helemaal opnieuw zou moeten beginnen zou ik investeren in een redelijk zware stofafzuiging met 100mm buissysteem door mijn werkplaatsje heen. Hoeft niet idioot duur te zijn, vanaf een 150 euro zijn er al systemen te koop en vanaf een 300 euro systemen met een goed stoffilter. Tel er 100 euro bij op voor buizen en dergelijke plus nog eens 50 om eea in te bouwen ivm herrie en dergelijke. Lijkt veel geld, maar het is een heel verantwoorde uitgave.

Voor "op de klus" is een goeie stofzuiger nog steeds het aangewezen apparaat.

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Er zijn al meerdere draadjes hierover geweest. Maar even het grootste verschil: kleine diameter slang stofzuiger erop. Grote aansluiting 100mm meestal dan een stationaire afzuiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.