Hout buigen doormiddel van stomen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben plannen aan het maken voor een tv kast
Hier wil ik kwartiers gezaagd wengé in gaan leggen (strook 5mm breed en 3 tot 5 diep (diepte is minder belangrijk want die zie je niet)

Nu wil de hoeken van het blad rondzagen (radius 5cm) op 2 cm van de rand komt het ingefreesde wengé
Nu lijkt het mij met mooiste om dit met de hoek mee te laten buigen
Dat kan alleen als ik het wengé ook kan buigen

De enige methode die ik (van horen zeggen) ken is stomen, maar lukt dit ook met wengé
Zo ja, hoe lang moet je stomen voordat je kan buigen ?
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Misschien is fineren ook mogelijk, lijkt me makkelijker..

Eerst laag op laag plex in een kwart cirkel buigen en lijmen en als laatste een fineerlaag. Is maar een idee
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
makkelijker is zeker niet leuk
ik ga in ieder geval voor volhout, of ik wel of niet het buigen moet laten varen zal ik moet uitvinden
Voor nu ga ik in ieder geval info verzamelen en het proberen

20131119_095019.jpg

Dit is een proefstukje (voorbeeldje voor mijn vrouw) hoeken moeten dus rond worden en ik zou het wengé graag ook zo mee laten buigen
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
aangezien de buiging in de hoeken komt wordt dat een zeer lastige klus. Je zal de strook wenge wellicht met tweemaal dezelfde lengte moeten verlengen om de 2 buigingen te maken en dan is het nog een sport om de buigingen op precies dezelfde plaats te krijgen. Het zal veel helpen als je ook een mal maakt waarover je kan buigen. Wellicht eerst even flink oefenen met een goedkoper stukje hout:).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dat uit 1 stuk is nog niet zeker
Ik overweg om een glazen strook in het ontwerp op te nemen, dan kan ik mooi dat latje ook in twee delen doen, dat scheelt een hoop

een mal heb ik ook aan zitten denken, dan kan ik ook met een korter stukje (50cm) oefenen en zien hoeveel het terug veert
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
naast stomen zou je misschien ook kunnen branden. Ik weet niet hoe dit met wenge gaat, maar ik heb ook mooi scherpe bochten in bankirai gemaakt dmv branden gewoon met een gasbrander.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Deze mannen zijn meesters in het buigen van hout. Zag ze voor het eerst in Arnhem en later in Woerden op Houtsporen. Niet te beroerd om wat uit te leggen latten ze ook zien hoe gemakkelijk het allemaal is. Zullen vast wel collega's hier zijn die hun naam weten.

DSCF0429.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
naast stomen zou je misschien ook kunnen branden. Ik weet niet hoe dit met wenge gaat, maar ik heb ook mooi scherpe bochten in bankirai gemaakt dmv branden gewoon met een gasbrander.

Dan verbrand het hout toch of zie ik dat verkeerd.

JPAJS, zeer benieuwd naar een naam/namen...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Of plan C.... je dikt een blok met de juiste samenstalling op tot minstens 50mm en dan frees je een radius van 50mm, moet je dus wel een flinke frees te pakken zien te krijgen. of je radius iets naar beneden bijstellen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die radius is met een geleider wel te halen
het opdikken opperde rick vanmiddag ook, blijft wel 1 verschil met buigen loopt de tekening van het hout door, met opdikken niet
Dat was dus plan b ;)

Maar als er al 2 met dat idee komen en er ook signalen zijn dat wengé niet te buigen valt, moet ik die optie misschien toch maar overwegen
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
het vereist wel enige subtiliteit. Je verwarmt het hout daar waar het moet buigen zonder het te verbanden. Dit wordt vaker toegepast in de botenbouw, naast het stomen uiteraard. Je kunt met een gasbrander heel makkelijk lokaal werken, veel beter dan met stoom. Maar wenge zal wel heel moeilijk blijven. Bankirai overigens ook en dat ging toch beter dan ik destijds had gedacht.

Dan verbrand het hout toch of zie ik dat verkeerd.

JPAJS, zeer benieuwd naar een naam/namen...
 

tuoh

Oud hout
Houtsoorten met kruisdraad zijn kl** om te plooien, zowel branden als stomen gaat heel slecht. als ze uiteindelijk toch willen plooien is de radius altijd een stuk ruimer dan bij Eik, Beuk, etc. Ze plooien meestal dan nog in een richting die je nu net niet wilt:p

Hout buigen over zijn grootste breedte lukt nauwelijks of niet. Je zal moeten opteren voor een plan x vrees ik.

Mvg,

André
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb nog wat wenge latjes staan in dezelfde maat als die ik wil gaan gebruiken
Met een pan gaat het wel lukken een soort van stoomcabine te maken
Zal vandaag eens een mal maken op MDF en dan een test doen

Maar eens beginnen met een uurtje stomen

JPAJS
bedankt, ik heb ze een mail gestuurd.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Toxiq: leuk, iedereen zit het hier af te raden en je gaat het gewoon wel lekker uitproberen:D Ik mag dat wel! Laat even weten hoe het afloopt?

Groet, Rob.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha....soms moet je een beetje eigenwijs zijn
Een pannetje opzetten is geen moeite, latje er op, overmaatse deksel er overheen en stomen maar, hoe simpel kan het zijn (bedacht ik me vanacht) dus proberen is leuk :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.