advies over aankoop Lintzaag machine

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste woodforum lezers ik heb al heel wat gelezen over lintzaagmachines ook over de Hammer 4400.
Enkele jaren gelden heb ik voor mijn hobby een HBM 350 gekocht over deze machine ben ik uitstekend tevreden.
Maar wat is het geval ik ga steeds grotere,dus met zwaardere houtsoorten b.v. beuken 10x10 cm aan de slag en daar heeft mijn HBM 350 enige moeite mee vooral bij het schalpen(over lengte door zagen).
Nu overweeg ik om mijn machine in te ruilen en een nieuwe Hammer 3800 aan te schaffen euro 1265,00 incl btw en excl verstek hulpstuk, hefboominrichting met hefarm en afleveringskosten.
Mijn vraag: Wie heeft er ervaring met de Hammer 3800 230 volt.
En is deze lintzaagmachine zijn geld waard.

Allen bedankt die op deze vraag reageren.

Simon
 
Laatst bewerkt:

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Dag Simon,

Ik heb zelf de Hammer 4400,230 volt en ben hier tevreden over ,behalve de stofafzuiging die kan beter.
Voor je overstapt naar een ander zaag, welke zaaglinten gebruik je?
Ik ben recent overgestapt naar zaagbladen van Tuffsaws, op aanraden van dit forum, en die maken een wereld van verschil. Hiervoor zaagde ik , maar nu snij ik door het hout.
Zeker voor de kleinere lintzagen zijn hun zaagbladen aan te raden , deze zijn namelijk dunner dan standaard en daardoor beter op spanning te brengen door kleinere zagen.

10 cm dikte zou geen probleem mogen zijn voor een goed afgestelde lintzaag van jouw formaat indien voorzien van een goed zaaglint.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nee, inderdaad. Met een blad van Tuffsaws schulp ik 11 cm teak met een Inca Euro 260, voorwaar ook niet de zachtste houtsoort/zwaarste lintzaag
.
Ik zou eerst eens een paar tientjes wagen aan een of twee Tuffsaws bladen, en als dat niet helpt verder gaan kijken. Je huidige zaag is met een vlijmscherp lint van Tuffsaws ook beter te verkopen...

Ik heb deze linten in gebruik:
  • 1870mm x 5/8" x 3tpi Extra Set SuperTuff Sabrecut Bandsaw Blade
  • 1870mm x 5/8" x 3/4 SuperTuff Premium Vari-Tooth Bandsaw Blade
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik ga maar eens provisie vragen bij tuffsaws geloof ik..., volgens mij kan hij draaien op woodworking linten :) mooi voor Ian fijne kerel... Zulke mensen gun je het....
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik heb heb ook de hbm 350 en ook ik gebruik tuffsaw blades
ik heb toevallig gisteravond ook beuken staan schulpen, 15-16 dik droog beuken.
t was iets wat langzamer dan ik gewend was maar t ging uitstekend

ook doe ik mn bladen van tuffsaws zelf slijpen dit doet ook totaal geen kwaad!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Simon en Frans, hoe bevalt jullie die HBM 350.
Ben zelf ook nog op zoek naar een andere lintzaag, heb nu een merkloos klein lintzaagje, merk dat ik de lintzaag toch wel heel veel gebruik. Teveel, en daar is dit kleine zaagje niet voor geschikt.
Zat dus al te kijken naar die HBM 350. Die is nog enigszins binnen mijn budget.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi,

Ik ken de HBM machine niet maar heb even ge-googled. Met schalpen (weer een nieuwe term geleerd!) is behalve het zaagblad dat men gebruikt, een zaag met een grote diameter wielen gewenst. Hoe groter de wielen, hoe meer momentum, de beter het zaagt door dik en hard hout. Ondanks ik niet heb kunnen vinden welke diameter wielen het de HBM 350 betreft, 10X10 is toch niet erg dik. Zoals eerder hier gesuggereerd, probeer eens een ander zaagblad. Het is de goedkoopste mogelijke oplossing.

Groet, Maurice
 
S

sharadee

Guest
wat koop je tuff zagen

:confused:
Hoi,

Ik ken de HBM machine niet maar heb even ge-googled. Met schalpen (weer een nieuwe term geleerd!) is behalve het zaagblad dat men gebruikt, een zaag met een grote diameter wielen gewenst. Hoe groter de wielen, hoe meer momentum, de beter het zaagt door dik en hard hout. Ondanks ik niet heb kunnen vinden welke diameter wielen het de HBM 350 betreft, 10X10 is toch niet erg dik. Zoals eerder hier gesuggereerd, probeer eens een ander zaagblad. Het is de goedkoopste mogelijke oplossing.

Groet, Maurice
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Roelipoelie,
Ik heb destijds ook vanwege mijn beperkt budget rond gekeken en vond de HBM 350 voor mij het meeste geschikt.
Ik moet je zeggen dat dit machientje mij uitstekend bevalt ,natuurlijk zijn er betere machines maar daar betaal je ook meer voor.
Omdat ik van een bedrijf hier in de buurt het krattenhout weg mag halen waar soms beukenhout als vloerdelen worden gebruikt maak ik al mijn meubels van beulenhout.
Ik schulp beukenhout 10x10 cm wat redelijk gaat zoals je heb kunnen lezen was ik op zoek naar een iets groter machine maar enkele woodforum leden hebben mij aangeraden eerst maar eens Tuffsaws aan te schaffen dus ga ik dat dan maar doen.

Van Frans zou ik graag willen weten welke Tuffsaw hij heeft gebruikt voor het schulpen van droog beukenhout met een dikte van 16-16 cm.
en hoe slijp Frans deze zagen zitten op deze zagen dan geen geharde tanden.

Simon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.