Na een poos hier voyeur te zijn geweest..

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Al best een poos ingeschreven en een regelmatige lezer maar heb me nooit geïntervenieerd in vragen of discussies. Het lijkt alhier een ongeschreven regel dat men zich eerst introduceert om vervolgens actief deel te nemen, en wel zo aardig. Nu is het mijn beurt :eek: zodat ik schaamteloos en met een goed geweten zo af en toe wat kan schrijven.

Mijn naam is Maurice en ben 34. Heb ,als ik het me goed heug, dit forum in eerste instantie gevonden omdat ik op zoek was naar vak terminologie in moerstaal en vond alhier het draadje met de verwarde medemens. Ik ben woonachtig te Finland (sinds 2005) en ben geïnteresseerd geraakt in het bewerken van hout toen ik al verhuist was naar hier. Mede daardoor schaar ik me onder de velen van jullie die in het Engels een redelijk eind de ambachts vocabulaire machtig zijn maar in moerstaal beschamend om de hoek komen. Ondanks het vinden van dit forum en het aandachtig lezen (dus niet zo zeer bestuderen) van dit draadje dwaalde ik al snel af naar ander topics wat toch aanduid op interesses die niet in terminologie alleen bleven hangen ;) Dus... ik zal er zo een zijn die dikwijls met Engelse termen zal moeten deelnemen in een draadje :rolleyes:

In den beginne, toen we nog in een appartement woonden, had ik een werkbank in onze woonkamer staan en deed ik vrijwel alles met handgereedschap. Tijdens de renovatie van ons huidig huis, die anderhalf jaar in beslag nam, had ik m'n werkplaats in de kelder van het huis en heb gedurende die tijd veel elektrisch handgereedschap aangeschaft. Vandaag de dag heb ik een vrijstaande werkplaats naast het huis.

Maurice dus :cool:
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Welkom!

Je bent nog niet helemaal ingeburgerd in Finland, want veel te breedsprakerig!
:eek:

Zit een groepje vrienden (Finnen) in het bos zelfgestookte alcohol te drinken. Na verloop van tijd zijn de glazen leeg en zegt er een: "nog eentje?". Waarop zijn maat bestraffend zegt: "We zijn hier gekomen om te drinken, niet om te praten"
 
Laatst bewerkt:

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Nou houtenklaas,

Jij lijkt al aardig thuis te zijn in de cultuur hier! Is een mop die de Fin de buitenlander verteld wanneer er naar Finse eigenschappen gevraagd wordt. Maar dit heb je uit ervaring vast al ondervonden. :)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb een aantal keren lezingen gegeven in Espoo, Helsinki en tijdens een conference-cruise op de ferry van Helsinki naar Stockholm vv. Mijn vrouw is ook wel eens meegeweest, we vinden Helsinki een heerlijke stad. Ook Fiskars bezocht, en dat eiland voor de kust bij Helsinki (naam even kwijt), en diverse musea (Modern art, keramiek).

Groet, Karel
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Welkom Maurice! Een mooi land waar veel kennis van hout is en mooie houtverwerkende industrie. Ik kan nog dagelijks genieten van de fraaie kiep/schuifdeuren in onze Finse blokhut, geimporteerd uit jouw land.

Fons
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Even nieuwsgierig. Wat doet een Nederlander in hemelsnaam in Finland? Die taal is toch volstrekt onmogelijk en onbegrijpelijk!
Verders lijkt het me een prachtig land hoor.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Dank allen voor de verwelkomingen.

@Karel, dat verklaart al een boel. Helsinki is ook een leuke stad en ik kom er dan ook met regelmaat. Zelf woon ik in Tampere, da's zo'n twee uurtjes van Helsinki.

@Fons, Fijn dat je zo geniet van de blokhut. Toch moeten we ook niet vergeten dat Finland het land is dat prefab heeft "uitgevonden" en dat is dan in de steden hier ook overal zichtbaar. (tot m'n groot verdriet) Hand in hand met deze ontwikkelingen gaan vanzelfsprekend het vergaan van de rijke kennis uit het verleden.

@Pieter, mijn liefde is een Finse. De taal is ook daadwerkelijk onmogelijk en ook voor mij na acht jaren nog dikwijls onbegrijpelijk.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Dag Maurice,

hartelijk welkom, ik ben zeer benieuwd wat je ons uit Finland komt vragen en brengen, er zijn enkele zeer goede houtsnijders.

Waarom heb je <Botte Bijl> als alias? Maurice is OK!

Ben benieuwd en kijk uit naar je input.

Groet,

Hans
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ha ha, Hans is ook OK... wijk0983 ;)

PS, ik zal m'n best doen en het "forum faq en mededelingen" doorspitten zodat ik misschien ook eens een foto plaatsen kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.