Azobe tuintafel

FredV

Nieuw lid
12 aug 2013
1
0
Dag allemaal

Na wat hoogteverschillen op te vangen in m'n tuin heb ik nog wat Azobé planken over (4cm dik, 10cm breed, 200cm lang, tand en groef) en ben aan het overwegen om hiermee een tafel te maken (vierkant, 180cm). De onderconstructie zou ik maken in Inox en het blad dus uit de Azobe balken.

Ik heb al gelezen dat Azobe hier niet echt het geschikte hout voor is aangezien het nogal hard werkt. Hoe doe ik dit het best? Ga ik m'n balken verlijmen tot 1 blad, of laat ik m'n balken onderling los en verbind ze gewoon aan m'n inoxen onderconstructie?

Andere ideeën, tips?

Met het werken met MDF heb ik al wat ervaring, maar het werken met 'echt' hout is nogal nieuw voor mij.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten
Fred.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik denk dat het HM materiaal om de boel te verwerken harder moet werken dan het hout zelf werkt. Azobé is ontzettend keihard hout. ik zou die planken gewoon verlijmen en vervolgens op zo'n manier op de inox frame vastzetten dat het bal in zijn geheel nog kan werken. Dat doe je dmv het blad dmv schroeven door een sluef in het inox vast te zetten bijvoorbeeld. Wel opletten met RVS schroeven die kunnen makkelijk afbreken in azobé dus ruim voorboren is het devies.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Die steen schotten hebben door en door draadeinden. Zou dat ook bij jou tafel doen gewoon een gat boren door de balk. Aftekenen aan beide zijde en dan iets verder dan halverwege boren. Daarna vanaf de andere kant helemaal door boren. Door van beide kanten te boren heb je meer controle dat het recht gebeurt. Mooiste zou zijn met een langgatboormachine.

Steenschotten-en-Frans-eikenhout-voor-tuin-en-binnen-29036561.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik zou de planken er gewoon los opleggen,niet verlijmd dus. Dan ruim voorboren en vast zetten met schroeven. Zo kan het hout makkelijk werken. Azobe is erg onrustig hout, verlijmen lijkt me ook nog eens erg lastig aangezien het hout waarschijnlijk relatief vochtig is...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zou de planken er gewoon los opleggen,niet verlijmd dus. Dan ruim voorboren en vast zetten met schroeven. Zo kan het hout makkelijk werken. Azobe is erg onrustig hout, verlijmen lijkt me ook nog eens erg lastig aangezien het hout waarschijnlijk relatief vochtig is...

Is het werkelijk zo onrustig dat een goede PU bruislijm (D4) het niet houdt?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een terras gemaakt in 5 cm dikke azobe balken. Op zich zijn de balken stabiel, maar als je er eentje doorzaagt, gaat het hout alle richtingen uit. Een rechte balk levert twee kromme kepers op. Zoals Rick zegt, individueel vastzetten op het frame met voldoende tussenruimte. Om te lijmen moeten de planken op de zijkant geschaafd worden. Maar het hout is zo agressief dat het je schaafmessen gewoon opeet.
Boren gaat vlot met een gewone metaalboor.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Oké duidelijk niet lijmen dus. Met draadeindes zou het dus wel kunnen. Ik weet niet of een gewone metaal boor vlot gaat. Dat hangt af hoe azobé verspaant. Als de spoed van de boor niet snel volloopt dan gaat het wel goed. Loopt de spoed snel vol dan verbrand je boor snel op dat spul. Je hebt daarvoor speciale boren met hitte afvoerende eigenschappen en aangepaste spoed.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vollopen zal de boor zeker, maar dan moet je de boor regelmatig terugtrekken om de spanen af te voeren. Voor één project lijkt me een speciale (en waarschijnlijk erg dure ) boor niet nodig.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Ik heb in de voortuin de schotten toegepast als verhoogde borders. Boren met metaal boren en speedboren ging prima, zijn wel iets eerder aan vervanging toe. Wel twee zagenbladen met widia tanden bod gezaagd.

Afwerken met als voorbeeld steenschotten lijkt mij mooier als losse plaken. Dan zal je eerst de v eer en groef er af moeten zagen. Azobe is een stoere houtsoort waarbij stoere materialen, als draadstangen en moeren, prima past
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.