Winter, kou, vriesweer en onverwarmde werkplaatsen.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor het eerst heb ik er aan gedacht om zo tegen december alle vloeistoffen, verf, lijm en dergelijke uit mijn onverwarmde klushok te halen en op te slaan in mijn garage waar het boven nul blijft! Trots op mezelf!

Omdat ik me herinner dat ik vorig jaar niet de enige was met bevroren spullen bij deze een reminder:

Haal alles wat niet mag bevriezen nu al uit je onverwarmde werkplaats!

Overigens, ik had vorig jaar beloofd om met bevroren en weer ontdooide lijm te experimenteren. Dat heb ik gedaan, maar waar ik de gelijmde stukken opgeborgen heb.... Ik ga zoeken!

Groet, Rob.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Klinkt als een goed plan!!!
Persoonlijk opteer ik voor een verwarmde kast voor de lijmen en vloeistoffen, maar effe op de TU website kieken voor een betaalbaar en regelbaar verwarmings element .
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ik heb jaren oude verf nog in de schuur staan e die is nog steeds goed.
Lijmen etc liggen wel binnen al een paar weken.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
De grootebus lijm licht al binnen. De rest maakt niet zo veel uit. Als er dadelijk ijs ligt dan stook ik de ruimte weer een beetje op per keer.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Staat nu bij ons in de kelder behalve de verven op terpentijnbasis, dat kan geen kwaad dacht ik.
En vergeet de hogedrukspuiten ook niet.
En nu maar afwachten wat voor winter we krijgen.
winter168.jpg
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ook mijn verf en lijm dit jaar vorstvrij gezet, een verwarmingslint onderin mijn kast gelegd!
verwarmde kast 1.jpgverwarmde kast 2.jpg

werkt super

cas
 
Laatst bewerkt:

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Heb je een site waar ik meer terug kan vinden over zo'n verwarmingsplint. Lijkt me nogal een energieslurper... of valt dat wel mee?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Je kan ook een terrarium warmtematje gebruiken.

Deze van 15cm bij 117cm verbruikt 29W:
http://www.terramania.nl/webwinkel/...27996982608acf3e/027b8c996310bf507/index.html

Ik ben erg benieuwd of het nog gaat vriezen in mijn werkplaats eigenlijk. Vorig jaar met houten deuren, enkel glas en enkel kale stenen muur vroor het er stevig, maar nu ik nieuwe deuren, ramen, vloer en belangrijker: geïsoleerde wanden (10cm glaswol + 18mm mdf) en een plafond (18cm glaswol + 18mm mdf vloer + 12mm mdf plafond) erin heb zitten vraag ik me af of het boven 0°C blijft.

Ik vrees ervoor dus misschien toch maar eens gaan kijken voor een verwarminkje met vorstbeveiliging.
 
Laatst bewerkt:

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Verbruik valt inderdaad reuze mee!! Ikzelf heb nu een kist met tempex erin.. Maar of deze alle kou buiten houdt? nooit gemeten eigenlijk. Ik ga me dit weekend eens verdiepen in die warmtematjes en een thermostaat.. Heb zelf nog een oude inbouw koelkast :) Denk dat ik die ga om toveren tot verf/lijm/kit kastje.. Deze zal de temperatuur goed vasthouden lijkt me, dus het verbruik is dan te verwaarlozen denk ik zo..

Want ook mijn garage is niet vorstvrij, brrr, heel irritant maar goed niets aan te doen! Ofja ik ga niet investeren in isolatie enz. Garage te klein voor en willen toch een keer verhuizen (binnen enkele jaren)..

Als iemand meer ervaring heeft met die warmtematjes hoor ik dat graag :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een geisoleerde kast, een 100w gloeilamp en deze thermostaat: http://www.ebay.com/bhp/all-purpose-temperature-controller. Werkt perfect.

Een opm over veiligheid:
Ja een gloeilamp is inderdaad verreweg het meest veilige, mits ver beneden zijn nominaal vermogen gebruikt (zodat hoge lokale temp wordt voorkomen; stel je voor dat er per ongeluk iets tegen de lamp glijdt en oververhit raakt) en mits een zodanig totaal wattage wordt gekozen dat bij weigeren (blijven hangen) van het relais geen oververhitting op kan treden.


Je zou bijv 2 lampen van elk nominaal 100 W in serie kunnen zetten. Het vermogen zal dan totaal op beetje boven 25 watt komen verwacht ik. Voor een goed geisoleerde kast is dat ruim voldoende om vorstvrij te houden denk ik en met twee warmtebronnen is de verdeling van de temp in de kast bovendien beter.

Als hieraan is voldaan is kastverwarming met gloeilampen een superveilige oplossing.


Mvg
Klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.