festool df 500 met 4 mm domino

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Heeft iemand ervaring met de 4 mm domino?
Ik loop tegen een probleempje aan dat ik de 4 mm boor niet gecentreerd krijg in 12 mm werkstuk. De aanslag van de df 500 schijn je niet in te kunnen stellen voor hout dunner dan 16mm. Of zie ik iets over het hoofd misschien?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De mijne kan ik centreren op 12mm, dus 6mm boven het midden van de frees. Heb je de diepte aanslag genoeg naar achter getrokken? Ik moet morgen nog naar de mijne kijken maar ik denk dat er nog een truc is.
Soms moet je die zwarte stopjes op de aanslag wegnemen maar ik weet niet meer of dat hier helpt.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
je kan de diepte stop helemaal naar achter trekken en zo krijg je een paar millimeter speling.
]
Tevens een vraagje aan jullie welke maat is het sleuteltje om de freesjes te wisselen. had een domino gekocht maar de eigenaar was het sleuteltje kwijt.
 

WR1944

Oud hout
Het is een 8 mm sleutel vlgs DIN 894 als je helemaal origineel wilt blijven. Als je wat bij moet kopen moet je een goede kwaliteit kiezen want de freesjes kunnen soms hardnekkig vast zitten. Als het moeilijk gaat kan je de hals van het freesje op een harde ondergrond plaatsen en met wat tikjes van een hamer de frees los tikken. Maar doe dit wel met beleid.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
gewoon ff een sleuteltje bij een festooldealer regelen. Kost geen droppie en is het behouwd voor je domino.

Ook even de handleiding downloaden. Voor die kleine domino is er een speciale instelling die je moet gebruiken. Staat in de handleiding.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Ik trek de zwarte standaard hoogte instelling helemaal naar achteren en zet dan de vrije instelling op de laagste stand en kom dan niet verder dan 16 mm werkstuk dikte, volgens mij, dus center boor - bovenkant werkstuk = 8 mm.

Ik denk nu dat inderdaad die stopjes in de weg zitten voor de laagste stand, dat zal het zijn.
Morgen nog eens goed kijken.

Bedankt.

In de handleiding wordt alleen gesproken over de bijzondere diepte instelling bij de 4mm boor, instelling 20mm is dan feitelijk 10mm.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als je het zwarte schuifje voor de diepte-aanslag helemaal naar achteren trekt is de afstand van de onderkant van de Domino tot aan de naar voren geklapte aanslag 16 mm. De afstand van de onderkant van de Domino tot het hart van de frees is 10 mm. Dan is de afstand van het hart van de frees tot aan de aanslag 6 mm. Met een 4 mm frees is de aanbevolen materiaaldikte 3 x de gatmaat ofwel 12 mm. En laat nu die 6 mm onder de aanslag precies de helft zijn van 12 mm. Met andere woorden, als je 12 mm dik materiaal gebruikt kan je mooi 4 mm domino's toepassen. Alleen moet je wel zorgen dat je met de onderkant van de Domino vrij in de lucht hangt. Je zal het materiaal moeten laten overhangen over de rand van je bank of iets onder het materiaal leggen. Maar er is geen wet die je voorschrijft dat een domino precies in het midden van het materiaal moet zitten, een millimeter verschil maakt niets uit. Alleen moet je wel steeds van de vlakken uit gaan die flush moeten aansluiten.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
gelukt! ergens deed ik iets verkeerd. ik denk de machine op de werkbank ipv de aanslag op het werkstuk of zoiets. Bedankt voor de suggesties!
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Ik ben trouwens blij dat ik de fd 500 gekocht heb en niet de xl. Ik denk namelijk dat de xl te groot en zwaar is voor het kasten- en meubelwerk tot ongeveer salontafelgrootte, denken hè, niet zeker weten want ik heb de xl niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.