Axminster fence upgrade

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Na lang vloeken op de langsgeleider die bij mijn Makita MLT100 werd bijgeleverd vorige week dan maar een upgrade kit besteld bij Axminster.
zie http://www.axminster.co.uk/axminster-rip-fence-upgrade

Gisteren aangekomen en vandaag gemonteerd, en wat een verschil!!
Montage op de tafelzaag was op 10min gedaan, parallel afstellen met het zaagblad was heel eenvoudig en is gelukt tot op 0,1mm.

Heb er nog niks mee gezaagd, dat zal voor tijdens het weeken zijnm slapende kindjes en te koud in de garage ...

- gemonteerd
CAM00071.jpg
CAM00074.jpg

- geleider vooraan hangt vast met 2 van deze L-profieltjes, eerst vond ik dit maar niks maar uiteindelijk hangt alles vast zonder speling en is er geen beweging in te krijgen. Als dit tijdens gebruik blijkt dat het toch wat steviger moet zijn vervang ik we beide door een stalen L-profiel over de hele lengte
CAM00076.jpg

- regelschroeven om de zijgeleider parallel met het zaagblad af te stellen
CAM00079.jpg

- het meegeleverd meetlint was nogal strak opgerold, heb het omhooggehangen om het hopelijk terug mooi recht te krijgen
CAM00080.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hoe wordt deze zijgeleider aan zijn uiteinde vastgezet? Dit ivm deflectie van de zijgeleider.....
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Op de foto lijkt het dat de zijkant van het de zaagtafel niet loodrecht naar beneden staat, maar onder een kleine hoek. Klopt dit, en zo ja, kan je dat dan compenseren bij de L-brackets?
 
Laatst bewerkt:

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Hoe wordt deze zijgeleider aan zijn uiteinde vastgezet? Dit ivm deflectie van de zijgeleider.....

Uiteinde wordt niet vastgezet, is denk ik ook niet nodig. Na het parallel afstellen van de geleider met het zaagblad heb ik ertegen geduwd en er zat geen beweging in. Heb er niet met volle kracht tegen geduwd, maar denk toch harder dan wat hout er zal op uitoefenen. Praktijk zal uitwijzen of het echt zo stevig in elkaar zit.
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Op de foto lijkt het dat de zijkant van het de zaagtafel niet loodrecht naar beneden staat, maar onder een kleine hoek. Klopt dit, en zo ja, kan je dat dan compenseren bij de L-brackets?

Als je het over foto 3 hebt dan lijkt het inderdaad of de voorkant van de zaagtafel niet loodrecht naar beneden gaat maar dit is maar schijn. Of beter gezegd loopt de hoek niet mooi recht maar de voorkant op zich wel.
Moest de voorkant helemaal niet mooi recht lopen dan had ik een probleem, en zouden de L-bracjets moeten geplooid worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.