inches naar centimeter

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo mannen (en vrouwen),

Ik heb verschillende plannetjes in inches. Ik weet dat 1inche 2,54cm is en 1feet 30,48cm.
Doch wat doe je met bv. 4 1/4 inches?
Dit is 4,25inches * 2,54 = 10,4775 cm.
Dit is natuurlijk niet af te tekenen. Weet iemand hoe best zo'n plan aan te passen naar centimeter, zonder dat er meetfouten ontstaan?
Thanks al.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
4 1/4 inch is 10,795 cm, geen 10,4775.
Zoekend via Google kom je wel handige sites tegen waar nog wel meer op staat dan alleen 4-den: Klik
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Heb je al overwogen om meetgereedschappen met Inch aanduidingen te gebruiken? Het is even wennen, maar het imperiale meetsysteem zit opzich best logisch in elkaar waardoor het redelijk eenvoudig aanwent om ermee te werken.

Ik heb diverse projecten uitgevoerd met alleen het gebruik in inch. Vond het een leuke uitdaging en je hebt geen gedoe met afrondingsfouten.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Dit lijkt me een kolfje naar de hand van onze Inch-criticus WR1944 ;););)


Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Gewoon in inches gaan werken, dat wil best snel wennen. Een jaartje geleden heb ik linialen en rolmaten in inches aangeschaft. Rolmaten op de zwarte markt in Beverwijk voor 95 cent, liniaaltje van 30 cm bij de action voor 99 cent. Je kan je er geen buil aan vallen en het werkt best lekker, meer " timmermannig" Slaat nergens op, maar zo voelt het wel.

Gewoon doen, succes!!

Groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het vermoeden dat een paar forumleden een mondwasbeurt met groene zeep hebben verdiend. Het is diep treurig dat ik vanuit het laatste zich geindustrialiseerd noemende land waar nog inches worden gebruikt moet horen dat in de bakermat van het metrich systeem (Europa) over het gebruiken van inches wordt gesproken. Ik moet zelfs m'n toetsenbord en m'n vingers met alle kracht dwingen om die antieke maateenheden te produceren. ;-)
Maar ik heb het mezelf wel makkelijk gemaakt, ik ben van nature lui. In een spreadsheet heb ik een conversietabel gemaakt. Eigenlijk meerdere.
Ik geloof niet dat het uploaden van spreadsheets lukt op dit forum maar het is redelijk simpel te maken.
Omdat ik bij bijvoorbeeld boren en andere zaken de diameter precies wil weten heb ik die tabel nodig. Voor de rest werk ik zoals reeds geopperd met een rolmaat met mm en inches op zak. In het algemeen is dat precies genoeg. Voor mij is het altijd wat puzzelen om op die rolmaat het juiste streepje van bijvoorbeeld 8 3/16" te vinden. En ik wil daar ook niet handig in worden. Veel calculators kunnen een vaste bewerking doen, in dit geval "X 25,4". Als je het getal in inches invoert en op de = drukt heb je het antwoord. Ik zou een tekening in inches vertalen naar mm en afronden op 0,1 mm. Als je wat maten bij elkaar moet optellen ga je niet te veel afwijken. Voor de praktijk rond je het af op hele of halve mm, al naar je idee van precisie.
Een ander fenomeen is het vertalen van de breuken naar decimale getallen. Met een 1/2 en een 1/4 is het nog goed te doen. Een 1/8 wordt al wat lastiger en voor een 1/16, een 1/32 en een 1/64 komen de rekenmachientjes voor de dag.
Dat het rekenen met breuken niet iedereen even goed afgaat blijkt wel uit het feit dat Lee Valley enige tijd een schijf had waarbij je de ene fractionele waarde bij de andere kon optellen. Zo kon je zien dat 23/64 + 3/8 gelijk was aan 47/64. De hele getallen kon je optellen en als het antwoord van de breuk groter was dan 1 moest je het hele getal met 1 verhogen. Simpel toch.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb ook een hekel aan het imperial systeem, als het alleen maar die inch/mm kwestie maar was. Het gebruik van S.I. maateenheden heeft talloze voordelen die niets meer met houtbewerking te maken hebben en me te ver off-topic zouden voeren.
Wel nog effie een tip, je kan in Excel gewoon ook breukmaten invoeren en je kan er dan ook gewoon mee gaan rekenen. Als je wil geef je dezelfde maat gewoon twee keer weer, je verwijst gewoon naar de andere cel en je past het formaat aan: 8 3/16 = 8.1875. Als je nu een ontwerp wil maken zonder het volledig uit te tekenen, kan je dat ook in excel doen. Je definieert alle diktes enz. die je wil gaan gebruiken en dan gebruik je gewoon formules in de stijl van : lengtebovenpaneel = breedte kast - 2*wanddikte. Het is wel jammer dat je niet op een halve milimeter kan afronden met de Round(<number>:<numberofdigits>)functie. Maar dat is dan ook weer snel opgelost door eerst maal tien, afronden via QUOTIENT(<teller>;5) en dan gedeeld door tien:cool:.
Ik hoop dat ik er iemand mee kan inspireren...
Bij deze ook nog een hart onder de riem voor onze metrisch ambassadeur in de US: Als de Engelsen het hebben kunnen leren, dan zouden de Amerikanen het ook toch wel moeten kunnen...:D (Yes, we can!)
Groetjes,
Pascal
 

WR1944

Oud hout
...Bij deze ook nog een hart onder de riem voor onze metrisch ambassadeur in de US: Als de Engelsen het hebben kunnen leren, dan zouden de Amerikanen het ook toch wel moeten kunnen...:D (Yes, we can!)....

Ik kan me aardig staande houden tussen de imperialisten. Niet alleen de Engelsen hebben het kunnen leren, ook de bovenburen, de Canadezen. Ik denk dat het Franstalige deel een flinke vinger in de pap heeft gehad met de omschakeling.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het helpt om wat standaard getallen in je hoofd te hebben. Een inch is 2,5cm. Een achtste is 3mm, een zestiende is 1,5mm enz. Dat is niet helemaal precies maar komt meestal dicht genoeg in de buurt.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Hallo mannen (en vrouwen),
Weet iemand hoe best zo'n plan aan te passen naar centimeter, zonder dat er meetfouten ontstaan?
Thanks al.

Als je alle maten van een plan wilt gaan omrekenen, krijg je natuurlijk snel fouten met de afronding. 10,4 mm wordt misschien 10, maar 20,8 mm zou je eerder als 21 aftekenen. Daarom is 1-op-1 omrekenen misschien niet altijd een goed idee.

Het is beter om enkele basismaten van het werkstuk vast te leggen: is de wanddikte 1/2 inch (12,7 mm)? Dan kies je dus 13 mm als basismaat. Als er verderop 1 inch gebruikt wordt, zou domweg omrekenen 25 mm geven. Beter is echter in dit geval 26 mm te nemen, dat is immers twee keer de basismaat.

Het lijkt me altijd beter om de proporties binnen het werkstuk te handhaven dan te gaan klooien met exacte maten. Daarmee maak je het jezelf lastig.

Enige uitzondering lijkt me als er bv. een duplicaat van een bestaand stuk gemaakt moet worden o.i.d.

Werken in inches is overigens niet alleen moreel volstrekt onverantwoord ;), maar ook erg duur. Alleen een meetlint is niet genoeg: voor je het weet heb je boortjes, frezen en weet ik wat nodig en dat zit je op een gegeven moment met een dubbele uitrusting in de werkplaats.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb het vermoeden dat een paar forumleden een mondwasbeurt met groene zeep hebben verdiend.

:p

Ik moet, grinnikend, opmerken dat ik vanmorgen begonnen ben aan alweer een projectje in inches..... Stelt niks voor, en omrekenen naar metrisch is een fluitje van een roebel, maar ik vind het af en toe dus echt grappig om in inches te werken. Trouwens, zolang de hele zeevaart nog met nautische mijlen werkt.... Dan mag ik toch eens inchen?

Zou het wel hoogst irritant vinden om in de winkel alleen maar maten in inches te vinden, geef ik eerlijk toe, dus ik voel wel met je mee, W. Het zal je misschien plezier doen als ik je vertel dat mijn jongste zoon de term inch alleen nog maar wist te verbinden aan computerhardware: hij had wel eens gehoord van een 3.5 inch floppydisk...

Sterkte daar aan de overkant!

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je alle maten van een plan wilt gaan omrekenen, krijg je natuurlijk snel fouten met de afronding.

Klopt, vandaar mijn voorkeur om dan maar gewoon inches aan te houden. Omrekenen resulteert al snel in geklooi op de kleine stukkies, zonde van de energie.

Werken in inches is overigens niet alleen moreel volstrekt onverantwoord ;), maar ook erg duur. Alleen een meetlint is niet genoeg: voor je het weet heb je boortjes, frezen en weet ik wat nodig en dat zit je op een gegeven moment met een dubbele uitrusting in de werkplaats.

Dat vind ik wel meevallen eigenlijk. Ik heb alleen mijn meetmateriaal in inches en kan me prima redden zonder verder inch-georiënteerd gereedschap.

Mijn inch projecten zijn wel relatief simpel hoor, als het wat gecompliceerder wordt wil ik toch ook wel omrekenen. Maar dan reken ik de hele boel ook door en probeer inderdaad de verhoudingen niet uit het oog te verliezen. Lastig, af en toe. De laatste keer heb ik het hele verhaal gewoon opnieuw van scratch af opgezet, uitgaand van de hier gebruikelijke materiaalmaten in mm. Dat ging stukken makkelijker dan omrekenen.

Groet, Rob.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Gewoon in inches gaan werken, dat wil best snel wennen. Een jaartje geleden heb ik linialen en rolmaten in inches aangeschaft. Rolmaten op de zwarte markt in Beverwijk voor 95 cent, liniaaltje van 30 cm bij de action voor 99 cent. Je kan je er geen buil aan vallen en het werkt best lekker, meer " timmermannig" Slaat nergens op, maar zo voelt het wel.

Gewoon doen, succes!!

Groet, Rob.

Hoe bevallen die rolmaten? ik heb ook wel eens een paar van die rolmaten uit beverwijk gehad. bleken 1 tot 2 mm per meter af te wijken! miss had ik gewoon pech. dat kan. vandaar m'n vraag.
alvast dank,
Rik
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb het vermoeden dat een paar forumleden een mondwasbeurt met groene zeep hebben verdiend.

Dan zijn we een paar, ik vind duimen leuk al zijn hun veelvoud van secundaire schalen 1/2, 1/4, 1/8... door elkaar, veeleisend. Waarom niet gewoon de traditionele lijnen(1/12) en punten (1/144). Ik kan me ook inbeelden dat je na een tijd local gaat, en het houd bij het maken van geruststellende geluiden voor het thuisfront. Zoiets als Hiertoe had ik twee platen 3/4" multiplex in drieen laten zagen dus ik had stroken van 16" breed moet ook kunnen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoe bevallen die rolmaten? Rik

Net even snel gecontroleerd adhv mijn stalen linialen: de afwijking is minimaal. Over drie voet ;) nauwelijks meetbaar. Echt degelijk zijn ze niet, maar ze kunnen wel tegen een stootje en de duurdere, die tien keer zo duur zijn, slijten niet tien keer zo langzaam....

Ben groot fan van de zwarte markt, al was het alleen maar vanwege het eten:p, maar qua gereedschap heb ik er alleen maar die rolmaten gekocht. Er wordt wel gereedschap aangeboden maar dan echt erg slechte kwaliteit, tweedehands is het aanbod groezelig en ook behoorlijk aan de prijs.

Groet, Rob.

PS: ik laat die dingen overal liggen, dus een dure ben ik niet waard. Niemand heeft me trouwens ooit opgebeld zo van, hé Hek, je rolmaat ligt nog hier.... Niet te vertrouwen, die mensheid!
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Nu moet ik eerlijk bekennen dat m'n aversie tegenover inches en alles dat hier mee samenhangt een principiele kwestie is. Het metrisch stelsel is internationaal als de norm vastgelegd dus dan houdt je je er aan. Punt. Als je ziet hoe de meter gedefinieerd is staat het schaamrood op je kaken als je ook maar even aan een andere maateenheid denkt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meter
Daar steekt de definitie van de inch heel pover bij af. En het is nog ondergeschikt aan de meter gemaakt ook.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inch

Aan ervaring met inches ontbreekt het mij totaal niet. Ik ben opgegroeid direct na de oorlog en in de opbouwperiode van Nederland was er een overdaad aan Engels en Amerikaans materiaal. Doordat de industriele revolutie in Engeland begon was al vor de oorlog veel hardware in "Engelse" maten verkrijgbaar. Tijdens m'n opleiding aan de LTS lag de nadruk nog op imperial maar de afkeer van Duitse producten begon langzaam af te nemen en kwamen metrische producten geleidelijk aan beschikbaar. Ik heb dus met beide maatsystemen leren werken en rekenen. Op de aansluitende UTS vliegtuigbouw werd de meeste hardware weer Amerikaans met al hun rare draadsoorten. Op de HTS tenslotte was het metrisch en werden inches als geschiedenis gezien.

In Amerika heb ik geen moeite om met inch-maten te werken. Alleen heb ik totaal geen gevoel bij maten groter dan 10 tot 20 cm. Dan moet ik m'n mini-rolmaatje uit m'n broekzak halen ter verificatie. Zelf werk ik uitsluitend metrisch. Omdat je bij het zelf verzinnen van je producten ook de maten verzint hou ik me aan de Duitse aanbevelingen. Als iets niet bij een bestaand onderdeel hoeft te passen zijn m'n afrondings-stappen eindigend op 10, dan op 5, dan op 2 en dan pas op een millimeter. Is iets symetrisch dan probeer ik een even getal te gebruiken. En zo kom ik tot m'n producten.
Als laatste nog een rolmaat tip: koop een degelijke rolmaat en gebruik alleen die rolmaat voor je hele product. Tussen de diverse rolmaten zit soms aardig wat verschil.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Toch even voor de nuance mannen:
Die gekke imperial units zijn voor houtbewerking niet echt hinderlijk. Alleen het rekenen in fracties kan wel eens lastig zijn.

Het echte voordeel van het meter-systeem is als je verschillende zaken in elkaar gaat omrekenen, zoals lengte, volume, snelheden etc. In het SI-systeem (waar de meter e.d. onder vallen) zijn alle eenheden aan elkaar gerelateerd: een liter is bv. exact 10x10x10 cm, ofwel 1/1000 m3. Een kilo is dan weer 1 liter water etc. Omdat alle eenheden mooi met 10-tallen, 100-tallen of 1000-tallen op elkaar passen kun je gemakkelijker de sommen uit je natuurkundeboek maken.

Dat snappen de USA'ers niet: probeer maar eens de efficiency van je auto uit te rekenen als je met gallons (volume), miles (afstand) en BTU's (british thermal units, voor energieinhoud van de benzine) moet werken. Geen beginnen aan.

Voor houtjesgeknutsel allemaal geen punt. Dat werkt ook in inches prima. Maarreh, geen feet gaan gebruiken hoor! Want 1 ft = 12 inch en dan moet je weer steeds nadenken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.