Oude kloostertafel welk houtsoort?

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
We hebben een oude kloostertafel van meet dan 200 jaar oud gekregen . Daar zitten hele lelijke waslagen oid oo die ik eraf heb geschuurd de waslagen waren ernstig beschadigd .Andere middelen werkten niet. Nu moet ik ook de poten nog kaal zien te krijgen.

maar ik heb geen flauw idee welk houtsoort het is misschien iemand hier die weet welk houtsoort het is.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 343
  • image.jpg
    image.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 342
  • image.jpg
    image.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 344
  • image.jpg
    image.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 343
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Hmm, ik wil je niet teleurstellen, maar ik denk dat menig antiekliefhebber in tranen uitbarst als die hoort dat je de waslagen hebt weggeschuurt..... Weg is het bijzondere patina van een antieke tafel:( en misschien ook de waarde?



Fons
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
inderdaag. Je had beter kunnen gaan poeten.

Hmm, ik wil je niet teleurstellen, maar ik denk dat menig antiekliefhebber in tranen uitbarst als die hoort dat je de waslagen hebt weggeschuurt..... Weg is het bijzondere patina van een antieke tafel:( en misschien ook de waarde?



Fons
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Bedankt voor je reactie. Helaas waren de waslagen erg lelijk geworden en op sommige plaatsen beschadigd. We hebben de tafel gekregen en willen die ook echt gebruiken in ons gezin in de woonkeuken. Dus het is ons niet te doen om de waarde te behouden maar om een tafel te hebben die als fijne keukentafel kan functioneren in ons huis. Verkopen willen we die niet en een tafel hebben staan die je zelf niet mooi vind door de afwerking die hij heeft en er daardoor een zeil overheen moet leggen is ook zonde.
maar ik kan me de tranen van sommigen voorstellen hoor.
ik hoop wel hulp te krijgen hier...
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
inderdaag. Je had beter kunnen gaan poeten.

De waslaag was tot op het hout beschadigd... En we vonden de kleur die het toen had niet echt bij ons huis passen... Tja doet misschien pijn om te horen voor een antiekliefhebber maar het hout was echt niet meer te zien onder alle lagen, je kon er ook zo met je nagel krassen in maken en vlekken bleven er op liggen.
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Heel aardig dat jullie ook nog mee willen denken over de houtsoort.
Hoort dat bij vuren dat je ook een soort van oranje vlekken op het lichte hout ziet?
We willen te tafel denk ik met een hardwax behandelen, moet de komende 20 jaar gezinseet/speel/werk tafel in de woonkeuken worden. We hebben bruin leren stoelen en een eiken houten vloer die een klein vlaagje wit heeft .
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Toen ik net manlief vertelde dat het waarschijnlijk vuren is reageerde die dat dat niet kon want die tafel is niet te tillen, echt loeizwaar en met 2 man net te tillen. Waarschijnlijk is het onderstel van een ander houtsoort.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
200 jaar oud vuren in flinke afmetingen? Als je een blad hebt van 90x180x5cm en even aanneemt dat het 460kg/m^3 is (de volumieke massa van modern vuren), dan weegt je blad alleen al bijna 40 kilo. En het zou mij niks verbazen als dat oude vuren nog wat zwaarder is.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik kreeg bij het zien van de tekening van het hout ook een waaibomen gevoel, dus idd vuren of grenen. Maar ls kenners hier zeggen dat het vurenhout is dan is het vurenhout;) En wat dat betreft is het wellicht minder erg dat jullie de tafel opnieuw behandelen. Vurenhout heeft historisch geien ook veel minder waarde.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Afgaande op de kleur en de houtdraad zou ik durven denken aan douglas... En zie ik op het onderstel niet wat kleine spiegeltjes? Beuk misschien? Dit verklaart dan ook meteen het gewicht...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nou, waaibomenhout... Ik zou voor de plank op de bovenste foto best wat geld neer willen leggen. Mooi getekend, prachtig tafelblad! Ik ga inderdaad ook voor door de tand des tijds gekleurd vurenhout, onderstel voorzover ik kan zien inderdaad beuken? Die spiegeltjes meen ik ook te zien.



Groet, Rob.
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Hebben jullie nog goede tips om het geheel weer mooi af te werken. Zie dat er nogal wat vakkennis hier aanwezig is dus laat me graag voorlichten.
En die oranje vlekken, zijn die minder oranje te krijgen, ben niet zo'n liefhebber van oranje gekleurd hout namelijk.

Het tafelblad is trouwens gemaakt uit 1 stuk, er is een boomstam zeg maar opengeklapt, een heerlijke robuuste tafel dus. Nu nog weer netjes zien te krijgen.
De poten , heeft daar nog iemand tips voor hoe ik die kaal krijg zodat ik die hetzelfde ga krijgen als het blad...
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Hier nog 2 foto's van de zijkant
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 140
  • image.jpg
    image.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 142

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Schuren, schaven, de toplaag eraf en je hebt weer een tafel zo goed als nieuw. Ik gok grenen. Je hebt ook gelijk een goed begin voor een NIEUWE ouderwetse werkbank. Je ziet dit soort tafels weleens voorbij komen nadat ze geloogd zijn. Ook heel mooi , maar mischien wel een beetje vloeken tegen de antiek liefhebbers.

Gewoon doen wat je er mee wilt. Alles beter as naar de vuilstort.
HG Hugo
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Maar we moeten natuurlijk de tafel wel afwerken zodat die te gebruiken is als keukentafel. Dus vuil en waterafstotend. Ik dacht zelf aan een hardwaxolie met wat kleur erin . Maar weet niet hoe dat gaat uitpakken op dit hout. Heb er alleen mee op eiken gewerkt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De poten, tsja, daar krijg je een zware klus aan denk ik. Je kan de chemische kant op gaan en afbijtmiddelen proberen, maar ik heb daar zelf minder goede ervaringen mee. Een alternatief is om het onderstel te (laten) zandstralen. Dat werkt goed en is, op het eventuele transport na, het makkelijkste werk. Er zit een bedrijf in Hillegom waar ze het voor je kunnen doen maar je kan daar ook per kwartier (meen ik) een straalcabine huren om het zelf te doen. Kosten vallen op zich wel weer mee, zie

http://www.zelfzandstralen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=80

Geen idee waar jullie wonen, maar er zijn wel meer van dit soort bedrijven te vinden als dit niet bereikbaar is.

mocht je dat niks vinden, dan zou ik gaan schrapen met ondersteuning van de goeie ouwe fohn. Je moet dan wel eerst een stukje testen, hitte doet soms meer kwaad dan goed omdat de gesmolten lak/verf/whatever dan diep in het hout gaat zitten en je het er helemaal niet meer af krijgt. Ouderwets schraapstaal kopen, kost weinig, handschoenen aan en afzien. Over het slijpen van schraapstalen zijn op deze site pagina's vol geschreven, even de zoekfunctie gebruiken.

Afwerking: ik ben zelf een fan van olie-achtige afwerkingen, maar als de tafel zwaar op zijn lazer krijgt in het gebruik ga ik toch voor een stevige, degelijke laklaag, die bij te werken is indien nodig en ook weer relatief eenvoudig te verwijderen, wederom indien nodig. De oranje kleur wegkrijgen, dat zou ik niet weten. Ik vind het zelf erg mooi, eigenlijk.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.