Kistje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als kado voor Sinterklaas heb ik van het weekend in razend tempo een kistje geknutseld. Er lag nog een plank kersen van Rick en die is het slachtoffer geworden van mijn vlijt. In alle haast een paar stomme fouten gemaakt, maar aan de andere kant is het ook wel leuk om eens snel resultaat te zien. Uiteraard de zwaluwstaarten met het nieuwe zaagje gemaakt.

Rick, bedankt nog voor de prachtige plank. Helaas staan mijn fotografische kunsten nog in de kinderschoenen.



IMG_1048.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi kistje Kees.
Toch leuk dat het ff in een weekendje kan. Ik zou daar een week of drie over doen.
En die sierrandjes heb je toch wel met een houten profielschaaf gemaakt toch?

Groeten, Raymond
 
A

Athanor

Guest
Fraai klassiek resultaat van noeste arbeid, Kees!


Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi Kistje,! Ben ook wel benieuwd of het profiel met de hand is gemaakt. Niet dat machinaal minderwaardig is,alles behalve dat, maar van Seek verwachten we natuurlijk handwerk :cool:

Heb je de deksel vastgezet met scharnieren of komt er nog een greep op en ben je niet bang voor kromtrekken?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Euh... Mijn profielschaafjes liggen nog te verstoffen in een donker hoekje. Ik heb de plank ook machinaal op dikte gebracht. Maar de afzuiger is weer eens kapot dus wel alles met stoffer en blik opgeruimd. Telt dat ook?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Deksel zit met scharniertjes en ik ben inderdaad bang voor kromtrekken. Het is min of meer een copie van een antieke kist uit India maar die had wel een stevig slot.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee, want die heb ik niet.

Basislijn afgetekend met een winkelhaak en een mes. Voor de zwaluwstaarten heb ik ooit een malletje met een 1:6 hoek gemaakt van een blokje hout. Ten slotte de haakse lijntjes met een kleine blokhaak en weer het mes.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Kees, ok dat verklaard wat ik zie, in een ander topic over de digitale veritas kruishout noemde ik dat ik een nadeel vond van aftekenen met een mes dat je op de gedeeltes die blijven staan de snede blijft zien en dat die lastig weg te schuren is. Als je naar jouw kistje kijkt zie je dat volgens mij, op de basis van de staarten zie je de aftekenlijn nog lopen.

Overigens opbouwend bedoeld en niet als kritiek, mooi kistje geworden met strakke staarten. Dat zijn de betere klaaskado's
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik hoorde of heb het ergens gelezen dat tegenwoordig ook wel opzettelijk de aftekenkrasjes niet worden weggehaald om zo te laten zien dat het echt handwerk is. Als dat waar is zal er waarschijnlijk binnenkort een machine zijn die na de machinale bewerking de krasjes toevoegd :).

mooi kistje en mooi hout.

Mvg
Klaas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh ja, dat bedoel je. Ik vind zo'n lijn helemaal niet storend. Integendeel. Je mag best zien dat hier een ambachtsman (aheum...) bezig is geweest.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik vind het een prachtig kistje.
Wat dat aftekenen betreft....ik zie er geen barst van.
Moet denk ik toch eens naar de oogarts:p
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
erg sjiek - is van het betere werk volgens mij - zou je de opbouw van de bodem van het kistje en eventueel ook van het deksel eventueel kunnen tonen / toelichten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.