Is het Felder of ACM.

tuoh

Oud hout
Bovenstaande vraag stelde ik mij toen ik op de site van Felder hun lintzagen eens nader bekeek. Voor mij is het duidelijk dat al hun lintzagen zuivere ACM machines zijn, weliswaar in een ander kleurtje maar technisch volledig identiek. Bij hun grotere machines is het heel duidelijk te merken. Maar ook de Hammer machines zijn in feite aan ACM schatplichtig. Die Oostenrijkse machines komen dus niet uit China maar uit Italie:p

Dit doet niks af aan de kwaliteit van de machines, ACM is een gerenomeerd bouwer van lintzaagmachines, maar het viel mij gewoon op;)

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Jazeker, kwalitatief zit het sowieso snor, maar qua prijssetting weet ik het niet. Het is misschien geen slecht idee om eens naar de prijzen van ACM te gaan kijken:p Dat zou wel eens goed kunnen meevallen. In sommige gevallen kan de "juiste" kleur heel wat schelen in prijs:D De Felder 510 is in feite de ACM Jolly trouwens.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Het verbaast me niet hoor, vele merken lintzagen zijn van origine volgens mij afkomstig van een paar Italiaanse producenten. Overigens kan ik niet op de site van ACM komen:(

Fons
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Is me ook opgevallen toen ik een paar jaar geleden mijn Hammer lintzaag kocht.
Zoek maar eens op Laguna bandsaws,ander merk,zelfde zaag, gemaakt in Italië.


Geert
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Volgens dit forum hier maakt Felder nu de Hammer lintzagen zelf in Oostenrijk, met enkele verbeteringen tov ACM, zwaardere wielen en meer pk.

Ik had wel eerder gehoord dat de Lintzagen uit Italië kwamen, maar ACM is gelukkig een gereputeerd merk. . Maken inderdaad ook Laguna voor in de VS, ik dacht zelf dat Robland in de VS sommige machines onder de naam Laguna verkoopt?
 
A

Athanor

Guest
Laguna was jarenlang de dealer van Robland in de VS. Op het Robland forum kwam het merk regelmatig langs. Kan dus best zo zijn dat hun paneelzagen van Robland afkomstig zijn. Overigens is dat voorheen actieve forum nu een vrij stille club geworden. Een van de grondleggers ervan, Brian, is al jaren geleden ook van de Robland naar Felder overgestapt....

Fons
 
A

Athanor

Guest
De Felder 510 is in feite de ACM Jolly trouwens.

Mvg,

André

Ik kon nu op de ACM site kijken. De Jolly is zoals ik het zie inderdaad de basis van de Felder 510, maar dan wel met veel aanpassingen, mogelijk specifiek voor Felder gemaakt. Ik zie verschillen in de wieldiameter van 45 naar 50 cm. De stofafzuiging is ook aanzienlijk anders, met een afzuiging aan de zijkant en een aan de onderkant op een andere plek. En da natuurlijk de Felder geleidingsrail rondom het machineblad. Daarnaast is de Felder met een 3pk motor uitgerust.

Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Om een aantal dingen recht te zetten:
ACM Was inderdaad jarenlang de leverancier voor Felder en vele andere houtbewerkingsfabricanten. Nu is Felder de nieuwe series FB 510 en FB 610 in eigen productie gaan maken in Oostenrijk. Wel met een aantal verbeteringen (aldus Felder) http://www.talkfestool.com/vb/bandsaws/4527-felder-fb600.html Zie link voor verdere details.
Omdat ze in eigen geheet worden geprouveerd zijn ze ook iets goedkoper dan vergelijkbare machines van andere italiaanse producenten zoals centaur(minimax) en griggio.
De Jolly van ACM is een ander verhaal. Deze zaag wordt in Azie geproduceerd, en schijnt ook Aziatische kwaliteit te hebben. Hierdoor is de zaag ook veel goedkoper dan een vergelijkbare europese zaag. De Jolly lijkt me dan ook niet de basis van de FB 510. Kijk eerder eens naar de ACM star 500 die lijkt veel meer op de FB510.

Overigens zijn het allemaal goede machines….waar we waarschijnlijk allemaal plezier van zouden beleven.
 
A

Athanor

Guest
Het was ook de boodschap van de Felder verkoper toen ik vorig jaar naar een 50cm lintzaag informeerde. Mijn vraag was of er een Hammer in die maat te verwachten was. Toen was deze zaag in de planning, met het bericht dat het oude model FB500 duurder was dan de te verwachten FB510 en deze machine beter zou worden. Dat klopt wel met het bericht vanaf nota bene een Festoolforum:rolleyes: Blijft toch wel wat verwarrend als je allerlei details ziet, zoals de hendels en knoppen op de machine die exact gelijk zijn aan de ACM producten. Maar ja, er zal ook nog wel veel samengewerkt worden tussen dergelijke fabrikanten; vanwege inkoopvoordelen mogelijk.


Fons
 

tuoh

Oud hout
De lintzagen van Felder met de nummering: 640,740,840,940 zijn sowieso echte ACM machines. De types met nummering 510 en 610 zijn dan in feite (door Felder) gemodificeerde ACM's, o.a. te zien aan de bladverstelling met een (veel) betere techniek en een groter verstelbereik. Bij ACM is dit standaard tot 20°, en daar heb ik mij al dikwijls aan geërgerd wegens te weinig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.