Diston zaag gerestaureerd

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Via EBay heb ik de onderstaande zaag gekocht. In Engeland voor £ 15,-. En £ 18,- verzend kosten.

image.jpg

Na een uurtje schuren.
Een uurtje vijlen en zetten is dit het resultaat.

image.jpg

Het lijkt alsof er golven in zitten, maar dit is nog wat oud roest of verf ofzo.
De zaag is helemaal recht.
Ik heb zelfs de indruk dat de zaag nooit gebruikt is, en dat ie alleen lag te verroesten. En dat er iemand erg creatief met verf eroverheen is gegaan.

De zaag is origineel op schulpen gezet, en dat is precies wat ik zocht.
Na het schuren was ie aardig bot. Er zat ook nog verf en roest in de tanden.
Ik heb 'm nu ook alleen scherp gevijld en 'm op schulpen laten staan.
Het is de tweede keer dat ik een zaag vijl, maar het resultaat is fantastisch!!!!
Hij zaagt echt heel goed.

image.jpg

Dit is in eiken. Het gaat als een trein.

Groeten, Raymond
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bedankt!
Het draaibankje doet het goed.
Ik heb er nog niet veel mee gedaan, maar ik had laatst een rond stukje esdoorn nodig en dan is het wel erg handig om een draaibankje te hebben staan.
Ik moet nog steeds een leuk setje draaibeitels halen, maar dat zal pas in januari worden.
Het stukje esdoorn heb ik met een gewone beitel gedaan.
Het is misschien niet zoals het hoort, maar het doel was een klein rond stukje esdoorn, en dat ging prima.

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zonde van die mooie roosjes. :p

Kuddo's voor die eerste stappen op het zagenslijperspad. Dat zou iedere handzaag gebruiker moeten leren.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Raymond, hoe kom jij aan je zaag slijp wijsheid? Ik heb hier een aantal zagen liggen voor de schroot, maar misschien dat ik ze dus een keer kan slijpen....
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Hier op het forum is er al veel over geschreven.
Ik dacht dat Caspar Labarre hier het nodige over geschreven heeft.
Is ter zake zeer kundig
Er zijn er wel meer.

Jammer van de bloemetjes:D
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bedankt allemaal.

De bloemetjes heb ik van het weekend buiten gezet. :eek:

Afgelopen zomer heb ik aan mijn vader gevraagd of hij me het vijlen van een zaag kon voor kon doen. van hem heb ik dan ook die zettang en nog wat zaag vijltjes.
Hij had ook nog een zaag liggen, een cross-cut, en die heb ik toen onder zijn toezicht gevijld.
Verder heb ik hier op het forum de draadjes er over gelezen.
Maar verder is het toch vooral goed voor ogen houden hoe elk tandje het hout moet weg zagen.
Ik ben heel ruimtelijk en visueel ingesteld, en kan me dan ook bij ieder tandje inbeelden hoe ik 'm gevijld wil hebben. Hoe schuin het vlakje moet zijn, en hoe het puntje bovenop moet worden.
Eigenlijk let ik niet eens op onder welke hoek ik de vijl vast hou. Maar meer hoe het resultaat moet worden.

Een beetje spiritueel: 'wees de tand' ;)

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.