Afwerkmiddelen/lijm in koude schuur

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Mijn vraagje is hoe jullie in de winter met het lijmen van hout en gebruik van lakken/oliën omgaan.
Ik heb zelf een verbouwde varkenschuur als hobby ruimte. Is wel geïsoleerd en er staat ook een houtkachel in waarmee ik het behaaglijk warm kan krijgen.
Maar, als ik in de winter hout wil verlijmen, of iets wil aflakken, dan zie ik vaak op de verpakking staan; 'gebruiken boven 8 graden, op kamertemperatuur gebruiken, etc.'
Ik kan dus de schuur wel warmstoken, maar als het goed vriest dan is al het hout ook best koud. Dan duurt het wel even stoken voordat het hout ook warm genoeg is.
Maakt dat dan nog uit voor het lijmen/lakken? Of kan ik de lijm/lak op kamertemperatuur bewaren en dan ook wel op koud hout gebruiken?
Ik zal vast wel niet de enige zijn met een onverwarmde schuur;)

Op een zaterdag dan kan ik na een paar uur stoken alles wel op temperatuur krijgen, maar als ik eens een avondje iets wil gaan lijmen/lakken, gaat dat problemen geven?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
antwoord is simpel: Ja

Veel van die produkten hebben een minimale (of maximale) temperatuur nodig om tot goede sterkte te komen (vooral 2k produkten zijn hier erg gevoelig voor)
Voor wat betreft lakken komt er nog een ander punt bij, namelijk je viscositeit, de vloei van je lak
Als het te koud is vloeit het niet mooi en wordt je noeste arbeid in 1x teniet gedaan door een lelijke laklaag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.