houtworm

anja

Nieuw lid
31 okt 2009
1
0
www.werkplaatscambium.nl
Ik heb een paar prachtige stammen eikenhout gekregen, maar er zit veel houtworm in. Ik kom dit probleem vaker tegen. Hoe kan ik stammen van deze grootte het best behandelen op een milieuvriendelijke wijze. Ik heb gehoord van vriezen en behandeling met gas. Waar kan ik dit laten doen met wat grotere partijen in Gelderland en wat zijn de kosten hiervan?
Anja
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Zijn de stammen al gezaagd? Meestal zit de houtworm alleen in het spinthout. Gewoon het spinthout eraf zagen. Spinthout is bij eik toch alleen maar brandhout.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Anja, Jokke heeft gelijk.
Ikzelf heb ook aardig wat eikenhout liggen, wat ik soms voor mijn draaiwerk gebruik, en zie ook dat er wormpjes inzitten vlak onder het oppervlak in het spinthout, maar niet verder.
Ad
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Als de wormgaten maar niet te groot zijn, want dan kunnen het wel eens
larven van boktorren zijn. Die hebben er echt zin in en vreten ook het kernhout aan.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Omdat de Pereboom was dood gegaan is hij gesnoeid en heb ik enkele stammetjes mogen meenemen.
Lengte 80 cm diam. van 30 tot 15 cm. dus ideaal voor draaiwerk
Prachtig hout, ik had er nog nooit mee gewerkt tot ik ontdekte waardoor de boom dood ging.
In enkele stukken zaten werkelijk hele nesten houtworm met daarbij stijf opeen gepakt, kluiten larven. Denk hierbij aan larfjes van enkele milimeters.
Ik heb de schors verwijderd en het hout geisoleerd van de rest opgeslagen.
Met één stuk wat erg was aangetast heb ik geexperimenteerd hoe de houtworm te bestrijden.
Eerst het stuk gedrenkt in een bad petroleum, resultaat zo'n 12 kevertjes kwamen naar buiten.
Na het droging van enkele dagen heb ik het hout afgedraaid en kwam ik de larven tegen waarvan ik niet zeker was of ze dood waren.
Het volgende stuk hout heb ik daarom in de magnetron gedaan, niet te lang want het vocht in het hout zet uit en zou kunnen openbarsten dit tussenpozen een aantal malen herhalen.
Voorzover ik nu kan beoordelen zijn in iedergeval de kevertjes dood en ook de larven.
Voor kleine werstukken is dit mogelijk een oplossing om je het geklieder met gif, petroleum etc. te besparen
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Het aangetaste hout kan ook best iets extra's geven. Ik zie wel meer objecten met boorgaten van beestjes, en dat lijkt best leuk eigenlijk. Moeten ze wel dood zijn, anders gaat hun feestje te lang door.

Voorbeeld:
Wormy.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.