Welk hout voor kist met zwaluwstaartverbindingen?

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Ik wil graag een kist maken voor een versterker. Uiteraard moet het kistje er wat mooi uitzien, vandaar dat ik graag een zwaluwstaartverbinding zou willen maken, ongeveer zoals hier afgebeeld: http://durgamama.files.wordpress.com/2011/11/hand-cut-dovetail-joint.jpg

Echter, welk hout kan ik het beste nemen? Ik heb een poging gedaan met verlijmd eikenhout. Dat werkt helaas niet zo heel goed; het hout splijt/breekt nogal snel op de verlijmde stukken. Een tweede poging heb ik gedaan met vurenhout, dat werkt veel gemakkelijker, maar ik vind het hout niet zo mooi.

Wat is jullie advies? Alvast bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Noten met hard maple is een combinatie. Verlijmd eikenhout zou niet mogen breken of splijten op de lijmverbindingen. Splijten ze bij het maken van de verbindingen? Waar splijten ze?
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Noten met hard maple is een combinatie. Verlijmd eikenhout zou niet mogen breken of splijten op de lijmverbindingen. Splijten ze bij het maken van de verbindingen? Waar splijten ze?

Het hout breekt inderdaad op de lijmverbinding bij het inpassen van de zwaluwstaart verbinding. De verbinding is strak gemaakt en hier en daar klemt er een en ander. Plank gekocht bij formido, ik vermoed van discutabele kwaliteit.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Hallo Harm,

Als het hout precies op de lijmnaad splijt is er bij het lijmen iets niet goed gegaan. Als het hout net naast de naad splijt dan waren de staartjes mogelijk toch net iets te goed passend.:p

Ik zou zeggen: neem eens contact op met Rick Koorman van MasaveHout. Hij weet alles over hout, alles over kistjes en kan ook nog alles wat je nodig hebt netjes op maat gezaagd bij je thuis laten bezorgen.
(nou ja, neem contact op, Rick kennende zal hij, als hij dit topic ziet, ongetwijfeld contact met jou opnemen) :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Ad Beumer....;)

Diverse houtsoorten zijn inderdaad mogelijk. Ook eiken zal een optie zijn. Vreemd dat zo'n plank op de lijmnaden breekt....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik ben bezig met zwaluwstaarten in afromosia. Het komt niet goed. Het hout is bros en breekt gemakkelijk uit tijdens het steken. Ik denk dat ik het kistje op een andere manier in elkaar ga zetten.
Padoek gaat uitstekend. Geolied heeft dit een prachtige glans.
Wel kijken om een stuk met rustig verloop in de nerf. Warrig hout is moeilijker om netjes te steken.
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Wat voor versterker is het eigenlijk en moet je vaak met die kist gaan slepen? Een zware houtsoort lijkt mij dan niet echt handig.
Daarin heb je gelijk... Maar in dit geval gaat het om een versterkerkastje met speakers waarin ik een computer(tje) ga inbouwen (Raspberry pi, zie ook: http://www.raspberrypi.org/faqs). De bedoeling is om een Airplay server hierop te installeren zodat je met je iphone (of ipad) muziek hiernaar toe kunt streamen.

Kortom, het is niet de bedoeling om er veel mee te slepen. Bovendien is het kastje maar 24x24x24cm.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Een rasberry pi, die ken ik wel. Leuk om er een audiospeler van te maken.

Wat betreft houtsoorten... Voor de zwaluwstaarten maakt het niet uit. Noten werkt fijner dan eik, maar met beide kun je prachtige verbindingen maken.
Waar je vooral op moet letten is klankkleur. Normale audiospeakers hebben een kast van mdf, zodat de klankkleur niet onvoorspelbaar wordt beïnvloed door het houtsoort. Een houten kast beïnvloed de klank behoorlijk en het zou jammer zijn als je muziek niet meer klinkt zoals het bedoeld is. Aangezien je ook de speaker wilt inbouwen, zou ik zeker voor mdf gaan.
Ik heb zelf een gitaarversterkers van mahony (mesa boogie), maar daarbij is het de bedoeling dat de klank beïnvloed wordt.

Ik ben benieuwd naar foto's van het eindproduct. Veel succes ermee.
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Mijn kistjes zijn inmiddels af. Uiteindelijk heb ik ze gemaakt van Mahonie multiplex. Zie voor het eindresultaat de bijgevoegde foto's.
IMG_1429.jpg
IMG_1431.jpg
IMG_1435.jpg
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Dat zijn mooie kistjes geworden Harm! Kun je eens beschrijven hoe je de "inhoud" hebt gemaakt? Ik heb ook wel eens zitten denken wat ik met m'n Pi's zou kunnen maken en zo'n airplay speaker lijkt me wel wat.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Qua kisten ziet het er mooi uit, over de afwerking ben ik minder enthousiast. Ik denk dat je met nog een paar schuur- en lakrondes het geheel er nog veel mooier uit kan laten zien...Da's natuurlijk alleen mijn persoonlijke mening hoor
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er valt mij iets heel anders op :p

Voor de de functionaliteit van de zwaluwstaart verbinding zitten de staarten en nesten verkeerd om.
Om goed gebruik te maken van het klemmende effect van de zwaluwstaart had de bovenkant de zijkant moeten zijn.
Op deze manier voegt de zwaluwstaart geen extra waarde aan de onuittrekbare verbinding.

Misschien is dit niet belangrijk voor dit kleine kastje. Maar toch.
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
@zweihaak: Dat had ik inderdaad ook gezien. Maar ik heb er bewust voor gekozen ze zo te maken. Ik vond het in dit geval mooier ogen. Voor het kistje maakt het niet zoveel uit.

De afwerking is inderdaad nog niet top. Omdat het een kerstcadeautje was heb ik nogal moeten haasten om de kistjes af te lakken. Dat heeft niet tot het allerbeste resultaat geleid.

Ik ga nog een derde kistje maken, hiervoor heb ik nu beukenhout gekocht. Ik ben nog op zoek naar een mooi hout wat hierbij past. Ik zou graag twee panelen in beuken willen doen en twee panelen in een donkerdere houtsoort. Iemand een idee?
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
@rocknrolla: Ik ga hier een blogpost aan wijden. Zodra deze beschikbaar is zal ik je de link toesturen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.