Riviera 20' classic inboard mahogany runabout

hozie

Nieuw lid
23 nov 2013
3
0
heb op dit forum al wat rondgekeken.
en heb al veel informatie opgedaan van mensen die een runabout gebouwd hebben.
ik wil er ook een gaan maken.
heb nog geen ontwerp gekocht maar was aan denken om de riviera te maken van glen l.
nu ben ik alleen aan het kijken wat het me allemaal gaat koste.

mijn vraag is wat is het beste houd om het frame mee te maken.
en hoeveel hout heb je nodig?

alvast bedankt.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Hoeveel geld zou je kwijt willen zijn, voordat je aan het varen toekomt? Ik heb er niet aan gerekend, maar kan je zonder dat wel zeggen, dat je voordat je vaart meer dan 50.000 euro kwijt zal zijn. Overigens wel een schitterende boot!!
 
Laatst bewerkt:

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Dulcinea. Ik vind de schatting van 50.000 euro wel erg overdreven.

Laten we stellen dat je het zo goedkoop mogelijk wilt (afgezien of dat slim is)

Bouwbed Frame (vuren en spaanplaat) - 300 euro
Spanten multiplex (we gaan alles bewerken met epoxy) - 200
Huid multiplex - 2000 euro
toplaag fineer - 300 euro
Epoxy, filler, glasweefsel - 2000 euro
Motor (niet al te groot / evnetueel tweedehands) - 5000 euro
Lak - 1000 euro
Beslag (stuursysteem) - 1000 euro

TOTAAL = 11.800

Ik weet dat je nog het een en ander mist en dat dit een grove schatting is maar 50.000 is ook een beetje overdreven.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Hoi Bram en TS.

Het hangt natuurlijk af wat je uitgangspunt is. Voor alle duidelijkheid heb ik een een plaatje bij het geheel gezocht.

Als je zo'n boot wil betalen, ben je echt niet klaar met 12.000,-. Dan heb je een imitatie die alleen lijkt op het uitgangspunt. Zowel qua materiaal als motorisering zal je een veelvoud kwijt zijn,wat jij gerekend hebt. Je rekent, ergens 1000 euro beslag voor de besturing...er is meer alleen dan dat. Ook voor de motorisering zal je aan vermogens van een paar honderd pk nodig hebben. Jouw bederag ben je al bijna kwijt aan schroef en aandrijflijn.

Je kan voor jouw bedrag wel een boot bouwen...maar niet een die TS voor ogen heeft.

Ik ben een botenliefhebber, alhoewel meer zeiler (heb zelf een houten zeilboot), dan een motorbootvaarder, maar vind de schepen zoals deze wel een lust voor het oog.

(Qua kosten heb ik vorig jaar zelf wat ervaring opgedaan: mijn eigen boot 8m geschilderd en wat kleine aanpassingen gedaan en was al meer dan 3000,- euro kwijt (bijv. 250 euro schuurpapier, 100 euro afplakband etc), huur van de loods niet meegerekend).
 

Bijlagen

  • riviera.jpg
    riviera.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 464

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Prachtige boot. Als je bezig bent komen we met z'n allen een keer kijken. Ik neem koekjes mee voor bij de koffie. :)

Waar wil je ermee gaan varen?

Op de glen-l site wordt gesteld dat 19.000 dollar (15.000 euro) een aannemelijke prijs is voor de 30cm kortere Monaco. Als je rekent op 20.000,- dan zit je waarschijnlijk aardig in de buurt, zonder dat je tot al te veel conssessies wordt gedwongen. Overigens kun je als amateur, als je ruimte hebt om je project even te parkeren en er is geen deadline die dicteert dat je nu moet bestellen, vaak flink besparen door aanbiedingen af te wachten of op te zoeken. Maar daar moet je dan wel het geduld voor kunnen opbrengen.
 

hozie

Nieuw lid
23 nov 2013
3
0
Bedankt voor de reacties.
De prijzen verschillen nogal.
Ik ga nu een lijst maken met hout en epoxy materialen.
Ik wil eerst weten wat me dat gaat kosten.
Voor de afwerken en de moter kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.
Heb gelukkig plaats genoeg. Heb ook geen tijd druk. Dus kan rustig werken en uitzoeken waar ik het beste mijn materialen kan halen.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Ik ben ook benieuwd naar deze discussie.. Als ik alleen al zie wat ik in mijn restauratie steek... (niet thuis vertellen!)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Misschien een raar uitgangspunt en niet helemaal des houts maar...

Is het niet zinvol om in je begrotingspost ook het uitgangspunt "uiteindelijke bootwaarde" mee te nemen ? Stel dat je een boot van het getoonde voorbeeld maakt tegen een (zo ) laag ( mogelijk) bedrag. Stel, 15k. Dan vind je dat toch terug in de verkoop waarde die een boot uiteindelijk vertegenwoordigd ?

We weten allemaal dat met het te water laten van een boot het niet stopt. Elk jaar moet je kosten maken voor onderhoud. Is het dan niet zinvoller geld te stoppen in een boot die ook een verkoopwaarde heeft die een beetje in lijn ligt met de gedane investeringen?

Ik bedoel...

ALs je zon schitterend schip maakt voor 15k maar geen hond wil 'm kopen dan kost je het 15k. Spendeer je 30k en het is zo goed gedaan dat het schip ook voor een bedrag in die regio verkocht zou kunnen worden... welk schip is dan duurder??


Of je het schip maakt om te verkopen is een ander verhaal maar goed... niemand heeft een glazen bol en volgende week kan het zo maar zijn dat je geen keus hebt..
 

Evert1237

Nieuw lid
10 nov 2013
8
0
mooie boot zeg ! als de bouw begint ga ik dit draadje zeker volgen.

De prijzen verschillen inderdaad nogal,

Maar ik denk dat je voor het bouwen van deze boot zeker wel richting de 20 K gaat en Misschien wel verder.
Toen ik begon aan mij sloep heb ik nog een tijdje getwijfeld tussen de sloep en een riva. (zie mijn Examenproject in jacht en botenbouw)
Maar een riva is echter te duur door zijn beslag en motor.

Een runabout zoals deze heeft meestal een grote motor nodig en dus ook een stevige fundatie en zware besturing om het geheel aan te kunnen. Dit soort dingen loopen aardig in de cijfertjes. En om voor de besturing en beslag maar 1000 euro te rekenen is veel te weinig.
De hydraulische besturing van mijn sloep koste mij al 600,- dit was met korting voor inkoopsprijs. En hier moet ik nog beslag voor laten maken.

Ik kan je verklappen dat mijn sloep al richting de 15 k gaat aan kosten en dan staat er maar een 28 pk in.
voor epoxy en afwerkings middelen zit ook al op de 3000 euro. Mijn sloep is 21 ft En de genoemde runabout 20 ft dus ik neem aan dat dit niet veel zal schelen aan kosten qua epoxy en afwerkingsmiddelen. En stel dat je je huid van multiplex gaat bouwen dan zou ik de buitenste laag wel dikker maken dan alleen fineer. (voor het schuren en lakken in de toekomst)

groet,,
 

hozie

Nieuw lid
23 nov 2013
3
0
zo na dat het even stil is geweest.
heb ik toch besloten de ontwerpen te bestellen.
ben benieuwd wat ik opgestuurd krijg.

las bij genn l dat ze het frame van mahonie hout hadden geteld.
is dit echt nodig of is ander hout ook goed genoeg.

heb het ruimte voor te bouwen al beetje opgeruimd.
heb met kerst een week vakantie dus als het mee zit wil ik dan beginnen met de bouw.

nu nog een weekje wachten op de ontwerpen.

groet..
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Tekeningen al binnen? Hoop op een mooi bouwverslag. :D
Heb zelf ook al een aantal keer naar deze boten zitten kijken... prachtig...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.