Verkrijgbaarheid onderdelen vandiktebank

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Hallo allemaal, ik heb een combinatie machine op het oog van mecanils. Het gaat me met name op de vlak Vandikte bank.

Nu vroeg ik me af hoe het zit met de verkrijgbaarheid van onderdelen. Zijn er bedrijven die dit nog leveren voor oude machines? En wat zijn onderdelen die je wel eens zou moeten vervangen, behalve de messen?

Alvast dank!
 

tuoh

Oud hout
:D:D

Mecanils, een Belgische fabrikant van houtbewerkingsmachines voor de hobbyist, was gevestigd in het Waalse landsgedeelte. Oerdegelijk en zeer zwaar van bouw, maar ook flink achterlopend op de hedendaagse normen of vereisten. Voordeel hiervan, sleutelen aan de machine vraagt geen verfijnt gereedschap, een setje uit een oude Lada is al ruim voldoende.
Als je niet beter weet denk je dat die spullen uit de oude USSR komen:D:D

IK denk dat de fabriek al jaren gesloten is, nieuwe onderdelen kan je dus vergeten. Nu zitten er buiten de gewone slijtage aan riemen en dergelijke niet veel zwakke punten in het ontwerp van die oudere types. De nieuwere dat is wat anders, die zijn blijkbaar snel op de markt gebracht in een poging om het tij nog te keren, maar te laat en te snel.

Een goed werkende machine gaat zijn job zeker doen, maar bij een mechanische panne sta je er alleen voor. Eventuele kapotte onderdelen zal je dan ergens moeten laten repareren of nieuw laten maken. Het zal zelden voorkomen, maar je zal altijd zien als .....

Mvg,

André
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Bedankt voor de duidelijke reactie?

Het gaat in dit geval om de Mecanils la Louviere. De machine loopt goed en is inderdaad oerdegelijk. Afstellen gaat prima en de schaafrol heeft drie messen. Ook is de aanvoertafel langer dan de gemiddelde hobby schaafbank (heb nu een kopie van de EB HC260).

Wat bedoel je met achterlopend op de hedendaagse normen of vereisten? Functioneel of technisch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.