Kersenhouten wandkastje

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Vorig jaar heb ik de verloofde voor haar verjaardag een bad gegeven. Dat was simpel genoeg, alle aansluitingen zaten er (gelukkig) al. Maar toen ik het bad eenmaal geplaatst had, moest er "iets" op de wand boven het bad komen, om spullies in/op te zetten.
Omdat de badkamer al met kersenhout was gestoffeerd, heb ik van hetzelfde hout een simpel wandkastje bedacht. De maatvoering is aangepast aan het tegelpatroon op de wand.
Het hout heb ik uitgezocht bij Fijnhout in Amsterdam. Dikte "duims", circa 19 cm breed. Na het vlakken en van-dikte schaven bleef er circa 21 mm aan houtdikte over
:image.jpg
Het afgenomen materiaal werd omgezet in een verbazende hoeveelheid houtmot:
image.jpg
Omdat ik nog nooit iets met zwaluwstaarten gemaakt had, was dit was een mooie gelegenheid om het eens te proberen. Ik wilde dat op de zaagtafel doen, en heb een slede gemaakt, die ik vast kan klemmen op de roltafel van de Minimax combimachine. Voor het zagen van de pennen staat het zaagblad rechtop, en de slede onder een hoek van 10 graden tov de zaagrichting, het zaagblad heeft vlakke/rechte tanden.
Voor het zagen van de staarten staat de slede haaks op de zaagrichting, met het zaagblad 10 graden gekanteld. Dit is dan een ander zaagblad, waarvan alle tanden onder een hoek van 10 graden geslepen zijn (dezelfde kant op).
Het resultaat zag er zó uit:
image.jpg
Het kastje begint vorm te krijgen:
image.jpg
Vóór het verlijmen heb ik de binnenkant alvast éénmaal in de hardwaxolie gezet, met afgeplakte lijmnaden.
Ná het verlijmen en schuren van de verbindingen:
image.jpg
Ik heb geschuurd met korrel 120/180/240, en daarna twee lagen Glimtrex aangebracht (dat is een Duitse Hardwax olie, die door een lokale parkethandel verkocht wordt, lijkt op Osmo, maar ik vind 't zelfs iets beter):
image.jpg
Hier nog een paar foto's van het kastje, ná aankomst op zijn bestemming. Ik het het opgehangen met twee ouderwetse rek-ogen, die zijn ingefreesd in de achterzijde van de buitenste verticale schotjes.
De verloofde was er blij mee, ik mag blijven;)
image.jpg
image.jpg
image.jpg

PS: waarom heten "zwaluwstaarten" in het Engels "dovetails"? Dezelfde verbinding, andere vogel...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 519
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dat is mooi geworden.
En die zwaluwstaarten zijn ook heel goed gelukt. Heb je meer foto's van de slede die je gebruikt hebt?
Niet dat ik een zaagtafel heb, maar ik ben wel heel erg benieuwd.

Groeten, Raymond
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hi Raymond,
Dank je! Ik heb er een paar filmpjes van, die op mijn Ipad staan, maar kreeg ze niet ge-upload. Hier een paar foto's van een ander (recenter) zwaluwstaart project, met dezelfde slede:
image.jpg
image.jpg
Groet, bri
 

just

Nieuw lid
24 nov 2012
9
0
Hi Bri,
Dat ziet er strak uit zeg. Ik ben erg gecharmeerd van deze methode om zwaluwstaarten te maken. Ik zou het zelf ook graag toepassen in mijn eigen project.
Kun je me misschien vertellen wat voor zaagbladen je gebruikt hebt? En hoe kom je aan een zaagblad dat onder een hoek geslepen is?
Groet,
Just
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hoi Just,

mijn machine werkt met 250mm zaagbladen, asgat 30mm. Dat is een vrij gangbare maat, maar als jij iets anders hebt, gaat dat net zo goed.
Mijn zaagbladen laat ik slijpen via MZS slijpservice in Hillegom, dat is bij mij in de buurt. Die stuurt ze door naar Veldman slijperij in Heerhugowaard. (David Veldman heet de baas).
De twee bladen die ik voor lip- en zwaluwstaartverbindingen gebruik zijn van het merk "Flury Systems", type 250x3.2/2.2x30 Z=24.
Dat is een niet al te duur blad (circa € 58), dat 24 wisseltanden heeft.
Voor rond de € 20,- herslijpen ze zo'n blad in de hoek die jij wenst. Dus kom je op een kleine € 80 per blad. Een aardige investering voor een paar zwaluwstaarten, maar ik vond het de moeite waard, als je de bladen eenmaal hebt, ga je ze ook vaker gebruiken.
Voor alle duidelijkheid: voor het zagen van de pennen zet je het blad met de rechte tanden verticaal, en de geleider onder de gewenste hoek.
Voor het zagen van de staarten neem je het blad waarvan de tanden allemaal onder dezelfde hoek staan, het blad stel je schuin onder diezelfde hoek, en de geleider haaks op de zaagrichting. Ik heb gekozen voor 10 graden, maar als je 8, 9, 12 of wat dan ook wilt: dat maakt die slijperij niets uit, die stellen een slijpmachine in, en dat is het.
Ik ben bezig met twee filmpjes ervan, komt eraan...
Tot zover, bedtijd...
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
PS: de methode heb ik niet van mijzelf (op het gebied van houtbewerking is alles al eens bedacht!), maar uit Fine WoodWorking, waar ik een digi-abo op heb. Zoek maar even onder "Tablesawn dovetails", auteur Steve Latta. Wordt vervolgd, bri
 

WR1944

Oud hout
Ik neem aan dat je met die schuin geslepen zaagtanden maar één kant van de zwaluwstaart kan zagen. Om de andere kant te doen moet je de plank omdraaien en dan de overliggende kant van de staart doen. Doe je eerst de staarten of eerst de pennen? En hoe stel je alles in om zulk strak werk te krijgen? Het zijn inderdaad strakke staarten.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hi Wim,
Je moet bij het zagen van de staarten inderdaad de plank een keer omdraaien. Dat heeft tot gevolg dat het zaagblad bij één van de twee bewerkingen "aan de zichtkant" naar buiten komt. Om afsplinteren zoveel mogelijk te voorkomen plak ik er een stukje tape op, en hou ik er een vers stukje MDF achter, en goed aanknijpen tijdens het zagen.
Overigens zaag ik eerst de pennen. Die teken ik éénmaal af, daarna gebruik ik "spacer" blokjes voor de resterende 3 (of meer), dat werkt sneller. Na het zagen van de pinnen teken ik ze over op het "tailboard", met een 0.5 mm vulpotlood.
En dan is het een kwestie van héél goed kijken voordat je de eerste staart-zaagsnede maakt, het is net als bij de kapper: mensen willen zich soms laten "bijknippen", maar een kapper kan alleen "afknippen"
Ik ga nu echt proberen er een filmpje van bij te doen:
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
En dan hier het filmpje over het zagen van de staarten:
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Een heel mooie oplossing voor het maken van zwaluwstaarten, had het al eens in FWW gelezen, maar interessant dat het door een van onze forumleden is gerealiseerd. Is een stimulans om er eens mee aan de slag te gaan. Ik laat nu een zaagblad bijslijpen naar rechte tanden voor groeven. Kijken of ik nog en blad kan laten bijslijpen onder een hoek. Onder welke hoek heb jij de staarten gezaagd?


Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hoi Fons,
Ja, het was leuk om dit eens helemaal uit te vogelen, echt iets voor een pensionado! Ik heb gekozen voor 10 graden, een mooi rond getal,
Maar je zou ook nog kunnen kijken naar wat je aan zwaluwstaartfreesjes al hebt liggen, dan kun wellicht zagen en frezen combineren, met dezelfde hoek. CMT heeft bv. een mooie 9* frees, nr. 522.140.11, als ik die zou hebben had ik voor 9 graden gekozen...
Zelf vind ik rond de 9 à 10 graden er het mooiste uitzien. Groet, JaapBri
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
die verbindingen zien er super strak uit! mooi hoor.

Was het gewoon een kwestie van aftekenen en dan juist mikken met de zaag?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Inderdaad, met een stilstaande zaag het werkstuk nauwkeurig placeren, daarbij het widia zaagtandje als referentie gebruiken, en dan nèt naast het potloodstreepje zagen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.