Cycloonstofzuiger, Dust Deputy

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Beste liefhebbers,

Heb na lang wikken en wegen een cycloonstofzuiger. De Dust Deputy van oneida-air.com (a€36). Een goede kennis was bereid om hem mee te nemen uit de USA. (Let op: ze reageren niet op emails)
Een oliedrum (a€15) gekocht bij gekocht bij goedhartvaten.nl, paar gaten boren en voila. Weg met die dure stofzakken. :)

Mogelijk zijn er meer die hem al hebben maar wil laten weten dat het een aanrader is!
 

Bijlagen

  • dust 3.jpg
    dust 3.jpg
    49,7 KB · Weergaven: 1.355

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Broos : Misschien kan je er een review over schrijven ? Dan kan ik dit berichtje dan wel verplaatsen naar de review-afdeling...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel

axd000009_md.jpg
axd000009_1_md.jpg
axd000009_2_md.jpg
axd000009_md.jpg


AXD000009 $199.00
SDS090000 $77.00 ????

2” Tapered Inlet Clear Plastic Dust Deputy™
9 Gallon Static Dissipating Plastic Dust Bin
Part # Introductory PriceDescription
Includes: 9 Gal. Static Dissipating Plastic Dust Bin / 61” Hose / Connecting Elbow / Hardware / Dust Bagger
Clear Plastic Static Dissipating Dust Deputys™
Kit contains:
Shop Vacuum and Festool Hose Not Included.
Specially designed to fit the Festool CT Shop Vacuum but can be used wet or dry with any shop vacuum.
Easily latches to Festool CT shop vacuum with no additional hardware.
Big 9 gallon capacity dust box
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Werkt dat nou echt zo goed als in het filmpje? Ziet er wel erg handig uit, zeker als je ziet hoe duur die stofzuigerzakken zijn.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Probleem is 39 dollar voor een stukkie plastic is bij de Duitse reseller te krijgen voor € 75.... iemand anders nog een adres?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Begin dit jaar dacht ik op de FOG te lezen dat sommigen problemen hadden met de statische lading die hierdoor veroorzaakt is, en die hun Festool stofzuiger beschadigde.
De garantie van Festool werkt niet meer in de VS als je chipkaart springt als je een cycloon erop gebruikt want het gebeurde gewoon te vaak, Oneida had toen in aller ijl een kit op de markt gebracht om de cycloon te gronden met allerlei koper stukken.
Ik weet niet of je er een CT op gebruikt, maar als die springt moet je beter niet vermelden dat er een cycloon aan verbonden was!
 
Laatst bewerkt:

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Had het filmpje ook bekeken en het werkt inderdaad zo goed. Wel valt op dat een 50mm slang beter opneemt.
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Heb ook nog een chinees exemplaar gevonden maar deze wil niet verzenden naar nederland. Ook is mij niet duidelijk of het plastic dezelfde kwaliteit heeft....
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Gebruik inderdaad een CT22 maar ben niet zo goed op de hoogte met statische elektriciteit. Het vat is van ijzer en zal geleiden. De slangen zijn AS wat volgens mij betekent dat ze anti-statisch zijn. Heb ook voorbeelden gezien van een dust deputy met een koperen strip. Iemand hier ervaring mee of heeft iemand wijze raad?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een houten exemplaar gemaakt met kunststof aansluitingen. Ik heb een strook aluminium huishoudfolie een paar keer opgevouwen tot een strip van ongeveer 2 tot 3 cm breed, die tussen de slangeinden en de kunststof pijpaansluitingen geplaatst en het licht tintelende gevoel bij het gebruik van de slang was over.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
@Broos : Misschien kan je er een review over schrijven ? Dan kan ik dit berichtje dan wel verplaatsen naar de review-afdeling...

Misschien een idee om zoiets eens te laten maken op een 3D printer. Heb geen enkel idee hoeveel zo iets gaat kosten en of het te doen is. Dus behalve een review ook graag schetsen met afmetingen hoe het in elkaar zit. En dan het logo van woodworking.nl in reliëf toegevoegd op de zijkant.
 

Asterix

Nieuw lid
16 dec 2013
2
0
Omgeving Hoorn
Ik heb uit Frankrijk een clone (dust commander) laten overkomen. Gebruik ook de CT22 en ga zeker een koperen brug tussen beide stofzuigerslangen plakken.

Ik heb de dust commander op een houten (systainer 4 formaat) kist gemonteerd. Bij de eerste proefopstelling viel mij direct op dat stof wat op de houten kist lag aangetrokken werd door de dust commander tgv statische elektriciteit. Reden genoeg om het probleem serieus te nemen. Gebruik 2x Festool AS slangen. Moet hiervoor nog wel betere koppelstukken zien te krijgen.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Heb de laatste tijd veel MDF zitten frezen en nu de zak in mijn dust deputy bijna vol was heb ik geprobeerd een snel video'tje te maken met de mobiele telefoon.

Er zit ongeveer 24L stof in de container waarvan ongeveer 75% MDF schat ik.
Het ding werkt echt wel goed! Aanrader naar mijn mening.

Ik heb nog geen problemen ervaren met statische elektriciteit.

 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Voor mij persoonlijk was de hoofdreden voor die dust deputy het feit dat de boom arm, hoewel erg practisch in gebruik, het wisselen van stofzakken enorm vervelend maakt. Ik zat elke keer een 5min lang te worstelen met die duwstang en boom arm om de motorbehuizing terug op zn plaats te krijgen. Echt sukkelen.

Nuja ik geef toe het ziet er niet echt uit en neemt veel meer ruimte in beslag dan een zuiger zonder al die meuk er op, maar nu is het wel terug makkelijk om zakken te wisselen. Met die duwstang en boom arm er aan is het sowiso een log ding. Die cycloon er bij verandert daar weinig aan.
 
Laatst bewerkt:

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Je hebt ook van die as-stofzuigers (voor houtkachels bijvoorbeeld) en die heb je met ingebouwde motor of als tussenvat bij een stofzuiger.
Kun je zoiets ook gebruiken als stofzuiger bij het houtbewerken ?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Je hebt ook van die as-stofzuigers (voor houtkachels bijvoorbeeld) en die heb je met ingebouwde motor of als tussenvat bij een stofzuiger.
Kun je zoiets ook gebruiken als stofzuiger bij het houtbewerken ?

Gebruik ik nu, maar probleem is dat de filters zo snel volzitten, dat je na 2x zagen alweer de helft van je zuigkracht verliest.. Principe is leuk, maar werkt niet goed..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.