"Ouderwetse schapdragers"

Karin

Nieuw lid
14 sep 2011
15
0
Hallo,

Wie kan mijn helpen aan de officiële benaming van dit soort schapdragers?
image.jpg
image.jpg

Weet iemand misschien hoe groot het vlak waar de schapdragers op rusten minimaal moet zijn?
Alvast bedankt
Karin.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Even op inhaken, daar ga ik binnenkort ook wat meedoen. Ik ga ze zelf maken maar altijd als ik ze zie waar je ze kan kopen is die hoek geen 45 graden, als ik zo schat zal het een hoek van 60- 65 graden zijn. Als ik ze zelf maak maak ik ze op 45graden met een formaat zaag want de zaag kan niet verder kantelen. Maar, eigenlijk vind ik het mooier om de hoek stijler te maken. Iemand een idee hoe je dat machinaal doet?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.170
352
Etten-Leur
@Karin,

ik zou de keeplatten max 1/3 vd houtbreedte inlaten, maar vooral omdat het zo niet storend is. Ik heb ze ook wel halfrond gezien en gemaakt.

Je kunt ze lijkt me prima maken met een afkortzaag of lintzaag. (of met de kapzaag..)

Met vriendelijke groet,

Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Even op inhaken, daar ga ik binnenkort ook wat meedoen. Ik ga ze zelf maken maar altijd als ik ze zie waar je ze kan kopen is die hoek geen 45 graden, als ik zo schat zal het een hoek van 60- 65 graden zijn. Als ik ze zelf maak maak ik ze op 45graden met een formaat zaag want de zaag kan niet verder kantelen. Maar, eigenlijk vind ik het mooier om de hoek stijler te maken. Iemand een idee hoe je dat machinaal doet?


Eerst de latten zagen en dan de latten staande haaks zagen, dan hoef je de zaag minder te kantelen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Vorig jaar heb ik er vier gekocht. Maar door niet goed op te letten waren het twee verschillende maten door elkaar.
Ik heb er toen twee latten bij gemaakt, met de juiste maat.
Met de hand heb ik ze ingezaagd en met een beitel de kepen er uit getikt.
Het gaat behoorlijk snel. Misschien niet zo snel als met een machine, maar het zal niet veel schelen.
Tenzij je er 50 moet maken natuurlijk. :rolleyes:

Groeten, Raymond
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
50 niet, maar ik heb er wel een keer 32 met de hand gemaakt. Eenmaal op weg gaat dat inderdaad heel snel, haaks inzagen en uitsteken met een scherpe beitel, het haakse kantje voor het mooi even meenemen met de beitel. Voor zover ik weet staan de acht bibliotheekkasten die ik toen gebouwd heb nu, twintig jaar later, nog steeds in een kapitale verbouwde boerderij in Rumpt. Zag er echt imposant uit.

Ik zou nog steeds niet weten hoe dat machinaal te doen, althans met voor normale mensen bereikbare machines.

Groet, Rob.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb ze ooit in mijn oude huis zelf gemaakt met behulp van de zaagtafel en een decoupeerzaag. Was wel veel aftekenen, maar erg goed geslaagd. Op de zaagtafel eerst alle zaagsneden onder een hoek van 90 graden zover mogelijk ingezaagd. Vervolgens alle zaagsnedes onder de hoek met behulp van schuiftafel en aanslag erop onder de juiste hoek ingezaagd. Vervolgens alles afgemaakt met decoupeerzaag.

Oh ja ik had het met twee balken gedaan. Door de balken nog een keer over de lengte door de midden te zagen had ik er zo vier. Dus als je een lekker zaagdiepte hebt kan je het wellicht met een balk doen en er drie of zelfs vier uithalen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Eerst de latten zagen en dan de latten staande haaks zagen, dan hoef je de zaag minder te kantelen

Die vat ik ff niet, kan je dat verder toelichten? Ik heb het over de woutermannen (staanders), als je die in het midden van de lat schuin wilt zagen, kan je toch niet staand zagen? Of ik we praten langs elkaar….:rolleyes:


Ik moet er trouwens acht maken. Zou het niet zo zijn dat als je bij een er iets naast zit, de plank scheef komt te liggen?
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik moet er trouwens acht maken. Zou het niet zo zijn dat als je bij een er iets naast zit, de plank scheef komt te liggen?

Dit kun je voorkomen door ze per set (4) keeplatten samen te klemmen en in 1 keer te zagen.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
725
30
BE / Tienen
Is maar een ideetje, maar kun je ze, als je er één hebt, of na het maken van een mal, niet gewoon met een kopieerfrees in de bovenfrees maken en daarna de ronde hoek rechtsteken met een beitel?
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ouderwets hoeft niet helemaal strak te zijn;)

Ik sta op het moment alles netjes te maken en omdat het dan te strak is te verouderen met hamers, schrapers, verbranders, schuurpapier enz enz. Dus als zo'n lat een beetje afwijkt van de anderen geeft (hier) niets.....

cas
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Das ook een manier van slordig werken te verdoezelen haha.

Ouderwets hoeft niet helemaal strak te zijn;)

Ik sta op het moment alles netjes te maken en omdat het dan te strak is te verouderen met hamers, schrapers, verbranders, schuurpapier enz enz. Dus als zo'n lat een beetje afwijkt van de anderen geeft (hier) niets.....

cas
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ha ik heb wat ideeen opgedaan. Dank daarvoor. Duurt nog wel even voordat ik er daadwerkelijk aan ga beginnen. Dus, tijd zat om er nog even over te brainstormen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.