digitaal kruishout van Veritas

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Of het nou hier of bij handgereedschap thuis hoort, er zit per slot een batterij in, wist ik zo gauw niet, maar dit is wel een grappig handigheidje van Veritas, een schuifmaat met ingebouwd snijwieltje.

jaap

99W7554s2.jpg

99w7554i.jpg
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Oooee, ja, die wil ik idd ook wel hebben. IS dat ergens in Nederland te bestellen of moet je het via de VS doen aangezien het limited buy oid is ??
 

WR1944

Oud hout
Ik heb hem gelijk besteld. Voor $29,50 kan je dit natuurlijk niet laten lopen. Ik zat al met een schuin oog naar de instelbare versie te kijken maar dit is natuurlijk veel sjieker.
http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=71310&cat=1,42936&pb=1#pb

Je kan hem in millimeters instellen want ze moeten rekening houden met de Canadese markt en de Canadezen hebben gelukkig het licht gezien in de jaren 70 en zijn sinds 1980 grotendeels metrisch. Daar hoef ik me gelukkig niet meer mee te bemoeien. ;-)
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Wel jammer dat er een voordeel wegvalt: bij de analoge maakt het niet uit hoe je het vasthoudt. Aftekenen doet het altijd. Je kan ook heel makkelijk de hoek om zonder van greep te veranderen.. en met deze rechthoekige versie kan dat dus niet meer. Nu is het ook wel zo als je deze in cilindrische versie maakt, het geheel wsl wel erg omvangrijk wordt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooi apparaat. De goedkoopste verzendmethode is $13.56 USD. Omdat ik alleen dit ding zou willen bestellen, wordt dat wat veel helaas...

@Sam: ik snap dat nadeel van je niet echt?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Met een ouderwetse (analoge)schuifmaat en een slijpsteen kom je ook een heel eind. De vaste bek een inkorten en er een mooi puntje aan slijpen.

i.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik vond 'm ook er interessant. Zekers de hele set.... Maar is hij ook echt haaks? Dat wil nog wel eens mankeren bij zulke systemen. Dan moet je bij verstellen altijd weer even de haaksheid opnieuw instellen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De Incra is natuurlijk een pracht markeerlineaal. Maar hij vult een eigen niche, a.h.w. een beetje naast een kruishouttype aftekengereedschap als de Veritas.
De Incra levert heel duidelijke en weggumbare lijnen op van 0,25 mm. Het rolmesje type Veritas levert zeer nauwkeurige markeringen, die tevens aanzetten voor beitel zijn en zo ook het overnemen van de markering nauwkeuriger maakt en bij zagen kans op uitbraak positief beinvloed (voorzichtiger kan ik het niet zeggen:)).
Daarmee is de Incra niet slecht maar is in bepaalde situaties handiger en prettiger. In andere situaties is de Veritas beter (in gevallen waar nauwkeurigheid van groot belang is).

Voor het aftekenen van rechte hoeken kan de Incra ook nog eens dienen maar is daarvoor niet nauwkeurig; hij is er ook niet primair voor bedoeld. Hij mag voor zijn primaire functie van aftekengereedschap ook best flink in hoek afwijken. Voor een 0,5% afwijking in de afgetekende maat mag de rechte hoek 6 graden afwijken :).

Ik zou ze graag beide hebben.


mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@Sam: ik snap dat nadeel van je niet echt?
Ik heb nu de analoge versie en als ik afteken, maakt het niet uit hoe ik het ding vasthou, aftekenen zal het wel doen omdat het rond is. Deze digitale versie is niet rond, dus je kan niet langs alle kanten afschrijven. Ofte, ik moet het op een bepaalde manier vasthouden :p Echt zwaar nadelig is het niet het is meer als een klassiek kruishout. Maar ik hou wel van het rond kruisstaaltje :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wim, mag ik vragen waar je deze zoal voor gebruikt ? Een mesje om aan te tekenen is toch het meest naukeurigst ?
Op het filmpje ziet het wel heel handig uit, maar ik kan me er in de praktijk weinig bij voorstellen.

Die Incra set wil ik ook nog hebben, makkelijker en preciezer aftekenen lijkt niet te gaan.

Wat ik zelf lastig vind met de kruisstaal van veritas die ik ook heb (die ronde) is dat je een doorlopende lijn krast, als je vervolgens maar een deel van die lijn weghaalt (zwalustaarten) dan blijf je in het resterende hout achter met een diepe kras. Die is lastig weg te krijgen en dat vind ik net ff een nadeel van op die manier aftekenen.

Volgens mij wil je ze dus beide, want voordeel van de mesmethode is natuurlijk inderdaad de aanzet voor de beitel en het minder risico op uitbreken.

nogmaals, beide nodig dus en de digitale is wel heel mooi.
 

WR1944

Oud hout
Hedenmorgen rond koffietijd was er een klop op de deur. In Nederland in dit jaargetijde is dat meestal iets Sinterklaas gerelateerd maar hier is het UPS. En er stond inderdaad een doos van Lee Valley op de front porch.
Snel open gemaakt en het kruishout te voorschijn getoverd.
Het voelt erg solide aan, een beetje zwaar in de eerste momenten maar zodra je het gebruikt val het idee helemaal weg. Alles voelt erg precies aan, het beweegt soepel en volkomen spelingvrij. Je voelt gewoon de precisie.
Het gebruik wijst zich vanzelf. Op een vlakke ondergrond het wieltje gelijk met de voorkant maken, op 0 stellen en krassen maar. Naast millimeters is de aanwijzing in decimale inches en fractionele. Maar die laatste twee hadden ze van mij mogen houden. Het uitlezen gaat in honderdsten van millimeters maar voor houtbewerken is dat overkill. Met het instellen probeer je natuurlijk zo dicht mogelijk bij de gewenste maat te komen. Maar ik ben bang dat ik mezelf moet trainen om het op een paar tienden afwijking te houden. Naast een kruishout (dit zou eigenlijk kruisijzer of kruisstaal moeten zijn) is het ook te gebruiken om diepten van bijvoorbeeld groeven te peilen of om frezen op hoogte te stellen. De schuifmaat heeft er een concurrent bij gekregen.

Drie generaties kruishout.
P1011624q.jpg

Er is een ruim en stabiel aanlegvlak.
P1011625q.jpg

Voorzien van een overzichtelijk en makkelijk te bedienen toetsenbord.
P1011627q.jpg

Over enige tijd zal ik wat praktijkervaring loslaten op het forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.