alternatief voor een cyclone stofzuiger?

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Met mijn freeswerk tik ik er stiekum toch wel wat zakken doorheen voor mijn Festool Ct33. Qua kosten overleef ik het wel maar dat ding heeft een beroerd puntje.. Die zakken zijn van papier.... met als gevolg dat de boel scheurt als de zak te vol zit, en dat gebeurt best vaak..

Nu kan er een cyclone op maar dat maakt die ct33 nog groter en hoger. In mijn hok is dat niet heel veel ( schuin dak waar de ct33 dan niet meer onderkan).

Nu zie ik net dit voorbij komen.. http://www.festool.nl/products/accessoires/pages/detail.aspx?pid=452926&name=ct-accessoire-sbh-ct-33.

Dat is een bak bedoeld om vuil water te kunnen opzuigen. Er moeten ook speciale schuimfilters dan worden gebruiken.

Zou je die bak eigenlijk ook kunnen gebruiken voor normaal werk ? Je hebt dan een bak die je er eenvoudig kunt uittillen en in een vuilniszak kunt legen...

Is het een optie, of gaat het niet werken ?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een aszuiger heb ik geprobeerd, maar dat gaat niet echt lekker. Ik had het type waar je de stofzuigerslang in moet steken, maar een de stofzak van de stofzuiger was voller dan het reservoir van de aszuiger.

Heb de "Ikeaprullenbak" cycloon gebouwd, werkt redelijk maar ik ben er nog niet helemaal happy mee, moet er nog wat aan knutselen.

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Ja, die gebruik met een protool stofzuiger. Werkt wel goed, zuigkracht neemt wel af, maar dat zal bij al de cyclonen wel zo zijn...
Al eens in een ander topic besproken toe LIDL of Aldi hier een anbieding in hadden.


Fons
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ja, die gebruik met een protool stofzuiger. Werkt wel goed, zuigkracht neemt wel af, maar dat zal bij al de cyclonen wel zo zijn...
Al eens in een ander topic besproken toe LIDL of Aldi hier een anbieding in hadden.


Fons

uhm euh Fons,

Bedoel je dat je de as emmer gebruikt die Heckman noemt of doel jij op de waterbak van Festool die ik noem ?

De cyclonen waar iedereen nu over begint zijn me wel bekent. Het probleem dat die dingen echter meebrengen is dat je stofzuiger enkel grote word. ALS deze bak, bedoeld om water te zuigen, ook gebruikt kan worden bij frees of zaag werk etc. dan zou dat 2 voordelen geven. A ik kan die bak zo leegkieperen en B, mijn stofzuiger groeit niet....
 
A

Athanor

Guest
Ik bedoel de asemmer... Het filter dat er inzit moet wel eens wat vaker worden uitgeklopt.

Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik bedoel de asemmer... Het filter dat er inzit moet wel eens wat vaker worden uitgeklopt.

Fons

Oké dan. In mijn aszuiger zit geen filter, alleen een soort vonkenvanger van metaalgaas. Fijner stof (en dus waarschijnlijk ook droge as :confused:) gaat gewoon de stofzuigerzak in. Waardeloos ding.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Is dit anders iets?


Ja, daar heb ik ook wel eens naar gekeken. Best prijzig ding overigens, daar koop je 20 zakken voor, maar goed. Op de eoa manier lijkt het me wel handig om gewoon de emmer eruit te tillen en om te kieperen. Tevens heb je dan ALS het nodig mocht zijn ook een kant en klare waterzuiger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
De bak van festool werkt niet voor het op zuigen van droog vuil. Als dealer heb ik dit twee keer geprobeerd. Wat ik al een paar jaar gebruik is de permanente stofzak. Het is een uitgave maar voor een houtdraaier een uitkomst. Zit met de 50mm slang binnen enkele minuten vol. Ik zou deze zak niet gebruiken als ik alleen schilderwerk zou doen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
De longlife zak voor de feston is nu al op plaatsen te koop voor ca 120-130 euro.
Scheelt toch weer.
Loop er zelf ook over na te denken om er een aan te schaffen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Tja mijn visie is dat je voor de verschillende stofzuigtoepassingen een oplossing moet vinden. als je veel verf schuurt dan zou ik een goede zak voor de festool kopen en of een hepa filter of zorg voor een fijnstof afzuiger.
Maar bij hout krullen lijkt mij het handiger om een goedkoper systeem te zoeken. Aangezien je weinig ruimte hebt misschien een kleinere variant cycloon?. Ik zou een beetje zuinig zijn met zo,n longlife zak. Ik heb nog even op de festool site gekeken maar stofklasse L en M snap ik niet.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een simpele long-life stofzak is eenvoudig zelf te maken, voor mijn Karcher stofzuiger heb ik dat ook gedaan, als volgt:

-Neem een papieren stofzak, knip die open langs de geplakte naden, gebruik die als patroon.
-Koop fijngeweven stof (mijn prototype was trouwens van grove gordijnstof en die werkte al prima) en breng daar het patroon op over met enige overmaat.
-Naai de naden aan elkaar, terwijl de zak binnenstebuiten ligt.
-In een van de kortere naden naai je een ritssluiting (een fijne tand is beter dan een grove)
-Draai de zak om via de ritssluiting.
-Meet de aansluiting in je stofzuiger. Maak in twee dunne stukjes triplex gaten van die maat, met zes mm overruimte erbij opgeteld.
-Koop/leen/jat/verduister een stuk soepel leer.
-Plak op de plek waar de aansluiting moet komen één stukje triplex aan de binnenkant met contactlijm.
-Dan aan de buitenkant eerst het stukje leer, dan het tweede stukje triplex daar bovenop. De stof kan je gewoon laten zitten.
-Breng de maat van de diameter van de aansluiting PLUS 1 a 2 mm (das even uitproberen, het teveel kan je wegsnijden) over op het stukje leer enknip dat weg.
-Pas de aansluiting. Indien te krap, snij dan heel voorzichtig een randje leer weg totdat het goed stevig past.
-Klaar.

Leegmaken van de zak uiteraard middels de ritssluiting. Zaagsel en krullen gaan bij mij de groene bak in. Achter de stofzak zit er nog een fijnstoffiltertje op mijn Karcher, dat maak ik om de paar dagen schoon. Daarnaast draait er een zelfgemaakt fijnstoffilter in mijn werkplaatsje.

Mocht je zelf niet om kunnen gaan met een naaimachine, er zijn voldoende mensen die dat wel kunnen. Dit is een heel simpele klus voor iemand die bijvoorbeeld zelf kleding naait, kwartiertje werk.

Groet, Rob

PS: ik zal binnenkort toch weer eens proberen om foto's te plaatsen van al mijn zelfgemaakt dingen.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Als ik een klus heb met veel hout-spanen zoals bij een vandiktebank haal ik de stofzak er gewoon uit. Dat gaat gewoon goed, daarna schep ik de spanen over in een gewone afvalzak.
Bij de vlies stofzakken knip ik na de 1e keer gewoon de onderkant open en leeg de zak in een gewone afvalzak. Daarna rol ik de onderzijde op met een dik touw en enkele knijpers.
Zo kan ik de zak nog ongeveer 3-5 keer gebruiken, ze zijn tenslotte duur genoeg (€9/stuk). Ik koop ze overigens altijd wel in Duitsland (€6/stuk).
De longlife stofzak wordt overigens alleen geadviseerd voor niet-gezondheidsbedreigende stoffen en uitsluitend voor grove vervuiling.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb zo'n asemmer aangepast, zie hiervoor de reeds in de 2de post aangehaalde thread. Ik heb sindsdien geen stofzak meer gewisseld. Ook bij het schuren, blijft het fijn stof in de asemmer. Voor mij een afdoende, eenvoudige en goedkope oplossing.
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.