Is dit wel het juiste resultaat

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier op het forum en heb erg veel vragen over handgereedschap. Kort samen gevat ben ik (hobby) meubelmaker en houtsnijder en ik verzamel, gebruik en onderhoud oud en nieuw gereedschap en ben zeer geïnteresseerd in de geschiedenis daarvan. Dat even kort samengevat.

Ik heb een brandende vraag m.b.t. tot schaven of liever gezegd het resultaat daarvan en misschien klinkt het heel raar maar ik heb op deze vraag nooit een antwoord kunnen vinden dus vandaar dat ik hem stel:

Telkens wanneer ik bijvoorbeeld een plank hout schaaf voel ik een een hoogte verschil tussen het geschaafde en niet geschaafde deel op het hout. Ook wanneer de schaaf heel zoet schaaft. Nou weet ik dat dit onder andere kan komen door een beitel die scheef zit of zelfs een beitel die niet haaks is waardoor 1 kant dieper in het hout schaaft dan de andere kant. Dit is voor zover ik heb na kunnen gaan niet het probleem. Mijn vraag is dus of dit een normaal resultaat is en dat je bijv. van links naar rechts moet werken om dat hoogte verschil weg te krijgen. Of zou je uiteindelijk dat hoogte verschil niet meer moeten hebben en uitkomen bij 1 mooi egaal vlak?

Alvast bedankt!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het is toch logisch dat het niet geschaafde, of minder geschaafde, deel hoger ligt?

Maar het is op zich wel normaal dat je de schaafstreken nog kunt voelen als je klaar bent. De schaafbeitel zal nooit helemaal 100% recht zijn, maar idealer wijze een klein beetje bolling hebben. Zelfs als ze recht zijn heb je altijd nog de overgangen die bij de hoek van de beitel ontstaan. Daar komt nog bij dat wij geen machines zijn, dus je duwt weleens een beetje hard rechts of links.

Weet je dat de oud Hollandse zoetschaven een rechte beitel hadden met 1 hoek afgerond? Het lijkt logisch dat die inderdaad van rechts naar links over het paneel werden gebruikt met overlappende schaafstreken. In de foto van het openluchtmuseum zie je aan de vorm van de zool hoe de beitel een rechte en een ronde hoek heeft.

detail_644_3_1382012972.jpg
 

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Bedankt Seek.

Ja het klinkt inderdaad wel logisch dat het ene hoger ligt dan het andere maar ik had toch zo mijn bedenkingen. Op filmpjes zie je iedereen er gezellig op los schaven en hebben het over de schaaf en hoe fijn die werkt maar ze praten nooit over het resultaat :)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Een tegenvraag, hoe is uw beitel geslepen, heb je de hoeken van de beitel scherp of iets afgerond?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Om zoet te schaven wordt de beitel van de schaaf vaak niet recht maar wat bol geslepen. Dit kan gaan van het afronden / breken van de hoeken tot een volledig convexe vorm van de beitel. Het zijn waarschijnlijk de rechte randen van de beitel die je als 'hoogteverschil' voelt.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Met rechte hoeken krijg je inderdaad geen glad resultaat.
de 2 oplossingen zijn al door brt omschreven, mijn voorkeur gaat er naar om de hoeken 1 a 2mm af te ronden, wel in dezelfde schuinte als de vouw.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Voor een zoetschaaf slijp ik de beitel over de volle breedte licht rond.Dit door de beitel aan de zijkant licht te draaien. Als je alleen de hoeken wat wegslijpt krijg je toch nog hoekige overgangen ( voelbaar en zichtbaar) naast je schaafstreek.
Groeten, Ernie
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@ ArtHarg: bedankt voor de link, interessant stukje!

Voor wie zich niet door de hele tekst wil worstelen, hierbij de conclusie: the minimum pattern that could be distinguished from the unwrinkled reference surfaces had a wavelength of 760 nm, the amplitude of this pattern was only 13 nm.

Vertaald naar voor ons wat bekendere dimensies: je vingertop voelt een ribbelpatroon waarvan de toppen 0,00076 mm uit elkaar liggen, met een hoogte van slechts 0,000013 mm....
Het effect van enige eeltvorming is niet nader onderzocht :)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Voor een zoetschaaf slijp ik de beitel over de volle breedte licht rond.Dit door de beitel aan de zijkant licht te draaien. Als je alleen de hoeken wat wegslijpt krijg je toch nog hoekige overgangen ( voelbaar en zichtbaar) naast je schaafstreek.
Groeten, Ernie

Als je voelbaar en zichtbaar overgangen blijft voelen bij het weghalen van de hoeken is dit niet voldoende vloeiend gedaan.
overigens is het licht rond schaven ook een goede oplossing, alleen kun je dan met dezelfde schaaf niet volledig vlak meer schaven.
Als je meerdere schaven in gebruik hebt is dat geen probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.