teak hout

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Geen idee of ik hier op de juiste plek zit maar goe...

Word er door iemand hier eigenlijk voor teak hout wel eens gebruik gemaakt van oude voordeuren ? Ik was net wat aan het zoeken en kom voor 100 euro een oude teakdeur tegen. ( http://url4u.nl/teakdeur)

Nieuw teak hout schijnt lang niet zo mooi te zijn als het oude spul maar... in welke mate kun je nog iets met dit hout ?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
na ja... Mijn eigen voordeur is wel van teakhout volgens 2 timmermannekes en 1 schilder die ermee bezig is geweest. Die laatste is restaurateur van dekken van Riva boten dus die zou het moeten kunnen zien, zeker omdat die mijn deur tot op het hout volledig kaal heeft gehaald. Mijn deur is de originele deur uit 1930. Toen was dat denk ik anders.

Maar goed, STEL dat je een teak houten deur te pakken hebt, kun je met dat hout op zich iets of zit er echt verschil tussen teak van toen en nu ?
 
A

Athanor

Guest
Het was bij de jaren 30 huizen regelmatig voorkomend dat er teakdeuren werden gemaakt. Ik denk dat er tussen het teakhout van die tijd en de goede kwaliteit van tegenwoordig geen verschil zit. Alleen is er de laatste decennia plantageteak op de markt gekomen dat absoluut niet te vergelijken valt met de ouderwetse kwaliteit.


Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Teak krijgt pas zijn goede eigenschappen als de boom minstens 80 jaar oud is. Plantageteak is vaak maar 15 jaar, daarom is dat ook niet geschikt voor buiten toepassingen etc.
edit: in Indonesie, Java vind je wel teakplantages waar oudere bomen staan, sommige plantages zijn meer dan 100 jaar oud.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.