zwartgerande schaal

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Deze essen schaal maar eens anders behandeld: rand gezwart - binnen zijde waaiervorm in gedraaid met messing borstel op de boormachine - buitenzijde met profiel wiel gedecoreerd.
Uiteindelijk in de Danish Oil gezet. Door het opruwen wordt de essenschaal donkerder.
Afm:32 bij 8,5 cm.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
PB170009.jpg

PB170010.jpg

PB170012.jpg

PB170013.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Jan ik vind de schaal op de eerste foto heel mooi. Dezelfde schaal op de laatste foto vind ik minder. Maar nette vorm en gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak. Hoe heb je de rand gezwart met beits of werkt ijzerazijn ook op essen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Lijkt op het eerste gezicht weer een prachtige schaal Jan, maar kan Wim ook wel volgen. Maar wat is de perfecte afwerking, moet het altijd 3 cijfers achter de komma glad en zuiver zijn, of zorgt het aanbrengen van een voelbaar (en zichtbaar) lijnenspel (texture is een mooi engels woord hiervoor) dat het werkstuk de middelmaat ontspringt?? Heb er alle vertrouwen in dat Jan niet zomaar iets laat zien, maar "live" zou het wel gemakkelijker maken. Je ziet wel vaker dat hout, en de vorm die de houtbewerker er aan geeft, de kijker uitnodigt om ook zijn/haar handen te gebruiken; mensen mogen het graag even aanraken, voor mij een signaal dat de maker geslaagd is!

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb een brok gekregen van een Duitse houtdraaier (Nistle) tijdens de "draaidag" bij Jan Hovens in Venlo. Hij vertelde dat het essen was en ik herkende dit ook als zodanig. Het draaide ook als essen: fijne lange slierten - ietwat taai. Opgeruwd hout kleurt over het algemeen donkerder dan hout met een glad oppervlak. Wellicht dat danish oil met een scheutje paraffine dit proces versterkt. De tweede foto geeft uiteraard een vertekend beeld omdat ie van bovenaf genomen is.
De zwarte rand is gebeitst. Dit verloopt gemakkelijk in de randen. Daarom moet je de beitst vroeg opbrengen voordat de binnen en buitenkant helemaal klaar zijn. Dan draai je er nog een stukje vanaf en maakt zo de randen weer zuiver.
Wanneer je kijkt op www.houtenschalen.nl dan zie je nog mooiere van de meester zelf.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.