slijpen met optigrinder en cbn stenen

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Slijpen met een traag draaiende werkbankslijpmachine met CBN stenen 200 mm doorsnede heeft iemand hier ervaring mee.

hier een link naar het systeem http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/2193

Ik ben namelijk geen tormek fan duurt mij allemaal te lang.
Maar zal dit systeem dan het ultieme slijpbeeld geven.

En wie weet misschien een andere leverancier of merk slijpmachine die prijstechnische interessanter is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb op marktplaats een oude 300 mm slijpmachine gekocht, 380V, ook 1450 toeren. 2 nieuwe slijpstenen er op en dat werkt heel fijn.
Grote slijpstenen slijten minder snel, lopen minder snel vol en zo'n grote slijpmachine die je nauwelijkst hoort is gewoon een cool apparaat.
Na het uitzetten draaien de stenen nog bijna 10 minuten na - soms kan ik 2x slijpen voor 1x stroom.

Toevallig ben ik bezig met de restauratie van een 2e machine zoals die, maar ik moet nog even foezelen met de beschermkappen, de nieuwe
stenen zijn kennelijk net iets te dik.

CBN klinkt leuk, maar die zijn >200 mm niet meer zomaar te krijgen en echt heel duur. Los daarvan, ik slijp ook wel eens stiekem een puntje
aan een spijker, of een vlak kantje aan een gewoon stuk ijzer o.i.d. en dat zou ik met CBN niet meer durven.

Ter indicatie: voor 300x40x76 mm slijpstenen naar keuze in Edelkorund betaalde ik zo'n 85 euro per slijpsteen.
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wat ik mij afvraag, is het niet juist altijd bij een traagdraaier dat het langzaam gaat?
Of scheelt ook qua snelheid of je droog danwel nat slijpt?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij een natte slijpmachine draait de slijpsteen altijd langzamer, omdat het anders ontzettend spettert. Tenzij je een industriele machine met koelwaterpomp hebt, maar die ken ik alleen als borenslijper, niet voor draaibeitels.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Mijn voorkeur gaat uit naar een traag draaiende dit heb ik al geleerd op mijn goedkope hmb dat dit belangrijk is.
Tevens gaat mijn voorkeur uit naar een grote diameter in verband met het snijvlak.
Dus in principe heb ik de keuzen tussen de creusen 150 mm ( 269,- euro) en optigrind 200 mm ( 212,- euro ).
Ik denk dat ik mijn keus al heb gemaakt en voor de opti grinder ga , alleen de wit steen korrel 80 staat me nog niet aan maar goed voor het prijsverschil kan ik altijd nog een
andere steen kopen. Het merk Norton heeft er in elk geval genoeg

http://www.saint-gobain-abrasives.com/KeramischenOrganischGebondenSlijpstenen.aspx

En anders is misschien de diamanten van hmb het uitproberen waard
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik slijp momenteel met die diamant en ik ben van mening dat dat niet langzaam draaiend hoeft.
ik druk er nouwelijks anders loopt de steen vol en je beitel warm en afnemen doet ie toch rap!
tot nog toe bevalt hij prima
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.