Hoe boorkop HM2 verwijderen

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik heb een HM2 combi toestel met freestafel, langgatboor en tafelzaag kunnen kopen.
Nu weet ik niet hoe ik de boorkop kan verwijderen. De documentatie is hier niet duidelijk in.
Ik vermoed dat dit met een speciale sleutel moet, die ik alvast niet heb meegekregen bij het apparaat... :(

Iemand ideëen hoe ik dit kan oplossen (liefst low-budget).
Zijn er speciale toebehoren nodig om het zaagblad vast te zetten? Het spouwmes heb ik er alvast opgezet.

Zie ook deze foto:
boorkop hm2.jpg
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Als het met die twee ringen er achter moet: een haaksleutel. Je hebt ze met een pin en met een blok aan het einde.

zoiets dus?
844.jpg


Heb ik er dan twee van nodig (één per ring?)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
klopt, 2 van die haaksleutels, 1 aan de flens van de boorkop ander aan het deel waar de kop ingedraaid word. Dan losdraaien. Das het risico met dit soort machines kopen dat je moet zorgen dat je alles erbij krijgt. Die sluetels zijn redelijk universeel maar zou zo niet weten waar je ze kan kopen.

En inderdaad, het zijn op de foto de achterste 2 ringen die van elkaar moeten
 

tuoh

Oud hout
Die twee ringen hebben er niks mee te maken, die dienen om de schaafas op zijn plaats te houden en te kunnen bijregelen. Je moet eens kijken IN de boorkop als ie volledig opengedraaid is, soms zie je op de bodem ervan een schroef zitten die je moet losdraaien. De kop zelf zit vermoedelijk op een korte cone. De simpelste manier is om eerst op zoek te gaan naar een handleiding, is er geen geklooi nodig.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Die twee ringen hebben er niks mee te maken, die dienen om de schaafas op zijn plaats te houden en te kunnen bijregelen. Je moet eens kijken IN de boorkop als ie volledig opengedraaid is, soms zie je op de bodem ervan een schroef zitten die je moet losdraaien. De kop zelf zit vermoedelijk op een korte cone. De simpelste manier is om eerst op zoek te gaan naar een handleiding, is er geen geklooi nodig.

Sorry Tuoh, maar die 2 ringen hebben er volgens mij alles mee te maken.

je hebt 2 van die haaksleutels nodig. Op de foto zie je in het midden van de voorste ring een sleufje, dit is het sleufje van de boorkop. De achterste ring is van de aandrijving. (sleufje zit op foto iets naar rechts) Op beide een sleutel zetten en dan de sleutel op de boorkop naar links draaien (dus gewone draad) en de achterste sleutel naar rechts dus. Dan zou ie los moeten gaan.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb nooit geweten dat een boorkop behalve met een inwendige schroefdraad ook met een inwendige conus kon worden bevestigd. Ik dacht altijd dat de Morseconus één geheel was met de boorkop. En ook de aanduiding B18 kende ik niet. Op m'n oude dag toch nog iets bijgeleerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.