Geen hout maar wel zeer indrukwekkend stukje techniek... wie doet dit in hout?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Wie maakt dit in hout na, een 9 minuten durend filmpje over een man die een miniatuur werkende V12 motor maakt.

 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik wilde al eens gaan beginnen aan een houten versie van mechanisch speelgoed als transformers of zoids. En dan natuurlijk in het miniatuur. Dit filmpje geeft weer inspiratie om daar binnenkort mee te gaan beginnen.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
gaaf hoor, maar hoe wordt die krukas gemaakt op een draaibank? de asjes liggen niet in het midden hoe kun je die dan rond draaien?
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
De krukas wordt op schaal 1:1 op een langzaam draaiende speciale draaibank gemaakt. Ik denk dat deze krukas uit een flink aantal delen bestaat, asjes en krukaswangen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
The drijfstang pennen van een krukas worden gedraaid en geslepen door de krukas acentrisch in te spannen. In de auto industrie worden krukassen tegenwoordig uit 1 stuk gegoten of gesmeed.

kan je zien rond de 1:00 minuut.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Niet om flauw te doen, maar volgens mij is dit geen zelf-lopende motor, maar een aangedreven model. Nog steeds erg knap gemaakt, maar de kleinste V12, werkende, verbrandingsmotor is het niet. Lijkt door druk aangedreven?

Als je zoekt op Google kom je wel een paar werkende tegen, maar in de meeste zijn dan toch weer kant-en-klare onderdelen gestopt van andere miniatuur motortjes. Blijft heel mooi werk. Een kennis van me bouwt miniatuur Sterling motortjes en is nu bezig met een geheel zelfgebouwde stermotor. De perfectie in maatvoering op die idioot kleine schaal blijft me verbazen, ik krijg zoiets met mijn eikenhouten klauwen nooit voor elkaar.

Groet, Rob.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Schitterend werk, als je gaat zoeken op youtube val je van de ene in de andere verbazing. Over krukassen, die worden inderdaad excentrisch opgespannen, maar de kunst is dan ook nog om elke kruktap onder de goede hoek te krijgen. Samengestelde krukassen zie je in tweetakten, waarvan de kruktappen en drijfstangen op kogel en naaldlagers draaien. Bij vertakt motoren zijn dat eigenlijk altijd glijlagers die als 2 halve schaaltjes worden gemonteerd en met olie onder druk van binnenuit worden gesmeerd. Het enige voorbeeld van een viertaktmotor met kogel en naaldlagers is een 4 cyl MV Agusta. Die had wel een krukas uit 1 stuk, maar de lagers werden ingekerfd en dan op een speciale bank met een zwaaiend gewicht in 2en gebroken. Het geheel werd op de kruktap gemonteerd en op zijn plaats gehouden met een ijzerdraadje (rond veertje zoals een sleutelring). Krukassen worden, zoals Seek als verteld, uit 1 stuk gesmeed en dan aan de maat geslepen.

Ben het eens met Heckemann dat deze op perslucht loopt. Hieronder een echte!


jaap
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Ik ben opgegroeid op een binnenvaartschip. Wij hadden een langzaam lopende moter met bovenliggende nokkenas. Die as lag net als in het eerste filmpje open en bloot bovenop de motor. Ik keek als kind altijd naar de beweging van die stangen, veren en hefboompjes.

Het was een 'oude' Deutz die zo hoog was dat hij in de roef omhoog stak. Op de bak die er overheen gebouwd was zat aan de ene kant een rij kasten en aan de andere kant een bank waarop wij zaten. Na het varen was de bank altijd lekker warm!

André
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik denk dat dit model op perslucht draait. Het geluid kwam me persoonlijk ook niet als een v12 in de oren binnen. Zou dit model echt op fossiele brandstof draaien dan vraag ik me af waar de olie blijft.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
@houtenklaas

Ja, direct omkeerbaar. Wat dat precies betekent weet ik eigenlijk niet. De schroef was in ieder geval direct gekoppeld, geen koppeling. Stationair draaien kon niet.

Als wij achteruit wilden, moest de motor uit en met perslucht in de andere richting opnieuw gestart worden.

André
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Direct omkeerbaar is precies wat je beschrijft, niks mis mee, je weet het wel. Dat direct omkeerbare dwingt altijd respect af voor de schipper. De sluis indrijven, motor stoppen en maar hopen dat-ie het weer doet om het schip af te stoppen. Mijn zoon vaart met z'n eigen binnenschip. Ik vaar ook met een eigen oud binnenscheepje van 24 meter, maar manoeuvreren met het 60m schip van m'n zoon is alweer heel wat anders, zonder 'direct omkeerbaar' is alweer ingewikkeld genoeg ;)
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Oke houtenklaas, leuk om te lezen.
Het schip van mijn ouders bestaat al lang niet meer. Gesaneerd en verschrot om er misschien van auto's van te maken. Wie zal het zeggen?
Best mogelijk dat de motor eruit gehaald is, maar ik vermoed van niet. Wie gaat er met zo'n groot zwaar dingen slepen. Bovendien was hij al lang afgeschreven.

Mijn broer vaart ook, maar die heeft een snelloper met koppeling.

Ja het was wel spannend als er gemanoeuvreerd moest worden en regelmatig gewisseld tussen vooruit en achteruit. Het mislukte een enkele keer waardoor kostbare seconden verloren gingen en heel soms was het kantje boord met de hoeveelheid lucht.
Over het algemeen ging het wel goed.

De flessen werden volgepompt met de hoofdmotor. Maar ja, als je die niet aan de gang zou kunnen krijgen . . . . Daarvoor hadden wij een Lister. Een kleine eenpitter die ook voor de stroomvoorziening via de Accu's werd gebruikt.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.