Hulp gezocht voor keuze Draaibank

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik zit me geregeld op dit forum te verlekkeren aan de mooie creaties die er worden gemaakt met de draaibank.
Heb thuis ook al enkele mooie, bijzonder houtstukken liggen
Ik werk in de bosbouw, dus neem alle incourante stukken mee naar huis. had eerst het idee om ze dan eens een keer te verkopen, maar zit me nu steeds meer te bedenken om zelf dan maar een draaibank te kopen.
Nu ben ik iemand die liever gelijk iets goeds (en soms dan ook duur) koop dan een goedkoop prulding. Dus t mag best wel wat kosten.
Wat ik er mee wil maken zijn toch vooral schalen, potten. Dus in eerste instantie geen tafelpoten of zo.
Heb al een mooie review gelezen van jan pranger over een MIDI draaibank http://www.drechselbedarf-schulte.de/de/online-shop/drechselbaenke/midi_drechselbank_350_fu_-_0_75_kw_1_ps_detail.html
Dit is dan gelijk wel weer een hele hoop geld, maar is zo'n machine om mee te beginnen en om wat ik er mee wil goed genoeg?
Of zijn er nog goedkopere alternatieven.?
Want wat heb ik nog meer nodig om met het draaien te beginnen, behalve beitels.?
Is het verstandig om gelijk een goede machine te kopen, en dan voor de beitels eerst te beginnen met een goedkoop setje. En dan naderhand maar eens kijken in welke beitels ik meer zou willen investeren?

En op zo'n HBM, die zijn natuurlijk ook veel goedkoper, kan ik daar ook schalen mee maken? Of zijn die daar weer te ligt voor?

Als iemand me nog wat tips kan geven, en als Jan Pranger dit leest, hoe bevalt de machine nu, nadat je hem een jaartje hebt gebruikt?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De MIDI van Schulte (ook bij axminster en andere) bevalt uitstekend - is zeer stabiel ook bij onevenwichtige stukken - echt een eerste, starter of tweede machine, die je nooit meer wegdoet. Ik gebruik hem voor het kleinere werk, omdat ik het meest draai op de Killinger 3000. Als je serieus van plan bent om te draaien stap dan direct in met deze MIDI. Neem er een goede chuck bij en drie goede beitels.
Wanneer je ervaring op wilt doen, dan kan de HBM zijn dienst bewijzen en later fungeren als tweede machine.
Woon je in de buurt van Lemmer - kom even langs - kunnen we even gezellig wat uitproberen.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Onthou dat zo'n midi ook weer geld opbrengt, als het houtdraaien toch niet leuk blijkt.

Wat ik mis en je wel nodig hebt is een slijpmachine. Voor hss-beitels zijn de grijze stenen niet goed, je moet witte (of roze, rode of blauwe, maar die zijn zeldzaam) stenen hebben. Afhankelijk van het type beitels kan er ook nog iets van slijphulpstukken nodig zijn.

Wat je vooral niet moet vergeten is het volgen van een cursus.

Niet alleen bespaart je dat een hoop 'oeps' momenten waarbij je met je neus bovenop een stuk snel draaiend hout staat, maar het geeft je ook de kans om eens met verschillende draaibanken te werken, verschillende beitels te proberen en verschillende dingen te maken voordat je geld uitgeeft aan dingen die je niet nodig hebt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik heb ook de midi, met verlengstuk, van Schulte.
Bevalt uitstekend, is zeer stabiel.
Je kan er goed schalen op draaien, je kan beginnen met een stuk hout van ongeveer 35 cm doorsnee.
Ik kan er zelfs tafelpoten mee draaien.
De centerhoogte van de kleine HBM is niet zo hoog als de midi.
De midi heeft een zwaardere motor.
Hij begint bij ongeveer 80 toeren te draaien, bij gekke stukken hout is dat heel fijn
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
OKay, alvast bedankt voor deze info. Helaas Jan, ik woon niet in de buurt van Lemmer, anders was ik zobiezo eens langs gekomen.
Ik ken hier bij ons in de buurt nog wel enkele mensen (vrienden van vrienden van vrienden) die ook aan houtdraaien doen, ik ga daar dus eerst maar eens een keertje langs.
Ook zit ik er aan te denken om dus idd een cursus te volgen, bij ons in de buurt zit iemand die cursussen geeft, volgens mij heeft hij ook enkele draaibanken staan.
Gaat er mij nu eerst om hoeveel ik dus kwijt ben, wat ik allemaal nodig heb.
Want er komt dus nog een chuck bij, goede beitels. En dan nog een goed slijpsysteem.
Dan ben je dus met een 1000 euro nog niet klaar denk ik?
Dan zal t nog wel geen kerstkadootje worden, misschien met pasen dan maar....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Hoewel ik geen ervaring heb met deze machine lijkt het mij een zeer goede keuze. Ik sluit me volledig aan bij de voorgaande opmerking betreffende cursus, hier heb ik zelf geen moment spijt van gehad, slijpmachine en beitels. Leer snijdend draaien.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De midi van Schulte is een goede keuze. http://dehoutdraaierij.nl/galerij/Publicatie1.pdf
Echter als je je wil toeleggen op schalen zal je eraan tekort komen. 1 PK vind ik te weinig om lekker schalen te draaien en ik zou een onderstel van een paar 100 kilo willen toevoegen.
Als je de ruimte hebt bedenk dan dat je op een grote bank heeeeeele kleine dingen kan draaien, maar andersom gaat niet.
En tenslotte: koop 1 goeie bijtel geschikt voor schalen. een crown PM, of een Hamlet, of Vicmarc. Fingernail geslepen, ongeveer 15 mm, deep fluted. Kost afhankelijk van de kwaliteit tussen de 50 en 80 euro, maar je kan er nagenoeg alles mee doen. En zorg tegelijk voor een goed slijpsysteem. evt met mal zodat je iedere keer exact hetzelfde profiel slijpt. Daar heb je veel plezier van!

succes!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ronald, een grote draaibank kost dan toch ook gelijk weer stukken meer? Ben me een beetje aan het oriënteren nu, wil dus wel iets goeds kopen, maar heb ook wel een max.
Dacht dus zelf aan 1000 euro max. Ik las op je site (mooie site trouwens) dat je ook aan demonstratie draaien hebt gedaan, afgelopen september nog bij schulte en ook in legden.
Komen er aankomende tijd nog meer van zulke demonstratie dagen, of volgend jaar een keer? Dan kan ik beter eerst een keer dan gaan kijken, zodat ik verschillende machines en houtdraaiers kan spreken. Op die manier hoop ik dan een beetje een beeld te kunnen krijgen van wat er zoal te koop is...
En ik kan ook wel een keertje naar schulte rijden, is vanaf ons maar een goed uurtje, dus daar is nog een keer te komen.
Ik las trouwens ook dat je in doetinchem woont, kan ik anders een keer bij je langs komen je machines bekijken? ik woon in winterswijk, dus behoorlijk in de buurt.
Zal wel volgend jaar een keer worden, ben aankomende tijd nog met van alles bezig.
 
dat is een metaaldraaibank zo te zien
en ook niet echt van een geweldige kwaliteit,is vergelijkbaar met een ferm of huvema
ik zou dit soort draaibanken voorlopig links laten liggen,ze brengen in tegenstelling tot een goede bank meestal niet meer veel op mocht het draaien niks worden
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dit is een echte houtdraaibank en zeker niet te vergelijken met Ferm of Huvema.
Koste destijds toch tussen de 1500-2000 gulden!
Kity leverde best goed gereedschap ik vind het jammer dat hiervan niets meer te krijgen is.
 
oeps! je hebt gelijk!
ik dacht dat er een houder voor een metaalsnijbeitel op zat maar dat is een kopieerinrichting

verder kan die bank wel zoveel gekost hebben maar hij ziet er niet echt solide uit...
ik durft te wedden dat als je daar een lekker blokje hout op legt dat ie door de hele werkplaats danst...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
De midi draaibank ziet er super degelijk uit. Ik heb er zelfs maar 1 keer op gedraaid maar dat beviel me goed. De verhalen die ik hoor zijn enkel positief te noemen. Ik verwacht niet dat je voor je budget een betere nieuwe draaibank zal vinden. Zaken zoals chuck,beitels,slijpgereedschap ed kunnen je budget nog iets oprekken...
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Iedereen bedankt voor de tips.
Ik ga eerst eens eerdaags bij een paar houtdraaiers op bezoek, ondertussen houd ik ebay en marktplaats maar goed in de gaten. Er staan geregeld mooi dingen op, maar zoals al eerder gezegd, vaak zijn het eigenbouw, of van die hele lichte dingen. Maar omdat ik er geen haast mee heb komt er misschien nog wel eens een buitenkansje voorbij.
In het nieuwe jaar zal ik dan ook maar eens naar schulte rijden, laat ik me daar ook maar eens voorlichten.
Nu kwam ik ook nog de volgende machine tegen, is goedkoper dan de Midi, kan grotere werkstukken aan (heeft wel een lichtere motor) en je kunt de motor draaien voor schalen.
http://www.capellemanmachines.be/houtdraaibank_CL3_record_power.htm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.