Geolied hout voorzien van epoxy

Kouzy

Nieuw lid
14 nov 2013
2
0
Dag allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot massief houten keukenbladen van Ikea.
Ik wil deze bladen gaan gebruiken en bewerken voor een projectje van mij.
Echter ik las op de website van Ikea dat deze gelamineerde hardhouten bladen voorzien zijn van een olielaag.
Kan ik deze bladen ook voorzien van een epoxycoating? Welke bewerkingen moet ik daarvoor uitvoeren, of maakt het niet uit dat er wat olie in het hout zit.

Dit is het product dat ik wil gaan gebruiken: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90123676/

Alvast bedankt,

Groet,

Kouzy
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb hetzelfde keukenblad bij mij in de Keuken. Eerst en vooral het is niet de mooiste kwaliteit van hout, ik heb de indruk dat degenen in de showroom of voor de foto's speciaal zijn uitgekozen. ;)
Maar voor de prijsvalt het best wel te doen. De bladen hebben een hele lichte behandeling met hun Behandla olie gehad. Ik had destijds er ineens wat van bijgekocht om het blad te behandelen. Nu is dit niet het meest aangewezen product, het kost niet veel, maar het is ook meer water dan olie. Nadien heb ik het blad behandeld met Leinos Hartöl. Er zijn nog andere goede oliën op de markt die veel beter zijn dan deze van Ikea. Veel nuttige informatie over houtolie vind je hier. Het is wel in het Duits maar ik heb er veel nuttige informatie gevonden.
Eens het blad terdege behandeld is met een goede olie, vormt het een degelijk beschermd werkoppervlak. Je moet er nu wel geen gekleurde vloeistoffen lang op laten liggen, maar dat spreekt voor zich, moet je trouwens op een kunststofblad ook niet doen.
Ik weet niet waarom je het met epoxy zou willen behandelen, dat is mijns inziens niet nodig. Als je dat toch nodig zou achten in jouw toepassing, zou ik er eerst een klein laagje met de zoetschaaf afhalen om een goede hechting te garanderen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes,
Pascal
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Allereerst zou ik me niet al te druk maken over de hechting van epoxy, materialen waar het slecht op hecht zijn oa poly etheen plastic en acrylaat kit. Je kunt wel last hebben van delaminatie, maar alleen als je een vocht lek hebt. epoxy en polyester kunnen slecht tegen UV staling/licht.
Vaak doe ik een of ander coating op het hout om te zorgen dat de epoxy niet in het hout trekt , ik doe dan ook een laag van minimaal 5 mm dan krijg je een super tof iriserend effect. Meestal heb ik last van luchtbelletjes.
groet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.