danckaert vlak vandiktebank

Rudyz

Nieuw lid
6 nov 2013
2
0
Ik heb een oude danckaert schaafbank staan , ik vraag me alleen af hoe de aandrijving van de doorvoer voor de vandikte bank hoort ,het heeft gewerkt met een vlakke riem van de electromotor naar de doorvoer aandrijving die je met een koppeling in en uit z'n werk kan zetten maar moet je deze dan kruisen ,want anders draait de doorvoer de verkeerde kant op, misschien heeft iemand hier een foto van

rudy
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Rudy,

Heb je een foto van de huidige situatie oid? Dit is voor mij een beetje te summier. Verder is er in België een museum , mot.be, waar ze erg veel informatie hebben over oude machines, misschien kunnen zij je verder helpen.

Groeten en succes ermee,

Hans
 

tuoh

Oud hout
Draait de motor niet verkeerd?
Normaal gezien word de platte riem niet gekruist, de asafstanden zijn te kort om dit zonder extreme slijtage van de riem te laten gebeuren.
Even een plaatje gezocht van een gelijkaardige machine, daar zie je de juiste riemconfiguratie. Bij mijn weten is dit bij Danckaert altijd op deze manier gebouwd. Sommige types hadden een V-snaar naar de schaafas, de rollenaandrijving is altijd met een platte riem opgelost.


5138333262.jpg
 

Rudyz

Nieuw lid
6 nov 2013
2
0
bedankt voor de foto, dit is inderdaad de machine, ik heb er ook aan gedacht dat de motor verkeerd omloopt maar dit lijkt niet te kloppen met de schaafrichting.de aandrijvijng gebeurt nu dmv twee wielen Zal morgen nog eens kijken naar de machine
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.