Hout opslaan

Lourens

Actieve deelnemer
10 dec 2012
32
0
Hallo houtdraaiers,

Ik surf al geruime tijd op het forum en haal hier erg veel informatie vanaf maar nu heb ik toch een vraag.
Deze morgen heb ik en partij Plataan en kastanje hout gekregen in blokken van ong 50 cm lang en 40 cm in diameter
ik wil hiervan graag in de toekomst schalen draaien.
hoe kan ik dit nu het beste opslaan?? ik dacht zelf om de stammen in schaal blokken te zagen(hart eruit zagen) en dan de kopse kanten in te smeren met houtlijm?? en dan inpakken in krantenpapier. en dan buiten onder afdak leggen.

gaat dit dan goed??

alle informatie welkom want ik zou het zonde vinden als straks alles door scheuren onbruikaar wordt.

Vriendelijke groeten Lourens.
 
ik laat stammen meestal zo lang mogelijk
zijn het kleinere blokken dan door het hard of gewoon zo laten,ligt aan de houtsoort
dat afdak en papier vindt ik wel niet echt een goed idee
ik laat de halve blokken gewoon opgestapeld in de regen liggen

het kan zijn dat er dan wel schimmel op komt maar dat geeft soms wel een leuk effect


plataan laat ik gewoon zo liggen,niet door het hard gezaagd
heb enkel een paar kleine scheurtjes gezien in hartje zomer maar zelfs dat viel wel mee

kastanje zou ik zo snel mogelijk verwerken!
anders heb je er over een maandje de paddenstoelen op staan(ook wel lekker sommige hoor)
het hout wordt ook heel snel bros en dan draait het niet meer lekker
 

Lourens

Actieve deelnemer
10 dec 2012
32
0
Rene,

bedankt voor de reactie, maar toch nog een paar vragen.

Plataan zo laten liggen. bedoel je dan gewoon buiten?. en wanneer zou ik daar dan schalen van kunnen draaien?
kastanje zo snel mogelijk verwerken.met dat "verwerken"bedoel je dan draaien of verzagen?

Gr Lourens
 
ik weet niet of je nat draait?
als dat niet het geval is dan wel doormidden zagen
aangezien ik nat draai blijft het hout vers door de regen,scheuren ontstaan dan amper bij plataan
ik leg het hout dus gewoon ergens in de tuin opgestapeld zonder er iets overheen

mocht je niet nat draaien dan zou ik kastanje doormidden zagen en ergens droog opslaan
met verwerken bedoel ik eigenlijk allebei
dus zagen zoals je ze wilt en dan eigenlijk meteen draaien
ik weet niet hoeveel je hebt en of dit haalbaar is maar ik heb begin dit jaar een stuk of 10-15 dikke blokken kastanje weg kunnen gooien en die lagen zelfs droog opgeslagen!
de padenstoelen stonden er gewoon op en het hout was te slecht geworden om nog te kunnen draaien

ik had wel het nadeel dat het hout van een boom afkwam die al behoorlijk dood was dus daar zou het ook aan kunnen liggen dat het zo snel ging

plataan heb ik nu nog liggen van begin februari dit jaar
zitten maar minuscule scheurtjes in die je er zo uitdraait(heb ze pas wel al doormidden gezaagd)
 

Lourens

Actieve deelnemer
10 dec 2012
32
0
het hout komt van de storm van 2 weken terug, is in goeie staat niet verrot ofzo.
ik ga proberen om er zo snel mogelijk schalen van te draaien
en dan op de planken om ze later af te draaien.
 

Lourens

Actieve deelnemer
10 dec 2012
32
0
wanddikte 10% van de schaaldiameter toch?

bedank voor de tips als ik een paar klaar heb ga ik wel wat foto's plaatsen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kastanje wil nogal graag schimmelen, als het paardekastanje is - en daar ga ik wel van uit. Ik heb wel eens gehoord dat je die schimmel kunt bestrijden zonder nadelige gevolgen voor (de kleur van) het hout met schoonmaakazijn - gewoon met een tandenborstel ofzo gedompeld in schoonmaakazijn de schimmel wegvegen.
 

Lourens

Actieve deelnemer
10 dec 2012
32
0
Wij gebruiken dat inderdaad ook wel op de bouw als we door vochtproblemen schimmel op het glasvlies hebben staan maken we dat dood met schoonmaakazijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.