een klusje voor de passer.

tuoh

Oud hout
Dat moet nu lukken, krijg ik deze week de vraag om een "Trivial Pursuit" bord uit te zagen/frezen, word een stuk didactisch materiaal voor een stagiare lerares.

Het hele bord is uitgetekend met een houten latje en één spijkertje:D Tijdsduur voor het op "papier" zetten, een kleine 5min.

Daarna de plaat rond gefreesd en de taartpunten er uit gezaagd.

Bijgaand enkele plaatjes,

Het tekengereedschap.
CIMG3714.jpg

Rond frezen
CIMG3707.jpg

Taartpunten los zagen
CIMG3716.jpg

Na wat zaag en freeswerk
CIMG3717.jpg

en het "voorlopige" eindresultaat
CIMG3719.jpg

Gelukkig hoef ik het schilderwerk niet te doen, oef.

Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik ben wat onduidelijk, als je de lengte van een ribbe bepaalt hebt, wat word dan de diameter van de passer om de zeshoek uit te zetten?
 

tuoh

Oud hout
Ik ben wat onduidelijk, als je de lengte van een ribbe bepaalt hebt, wat word dan de diameter van de passer om de zeshoek uit te zetten?

Aha, op de ribbe teken je dan een gelijkzijdige driehoek, alle zijden hebben hebben hier dus de lengte van de ribbe. De tophoek van deze gelijkzijdige driehoek is dan het centerpunt voor de omschreven cirkel, de straal is de afstand tussen tophoek en een onderhoek van deze gelijkzijdige driehoek. Een gelijkzijdige driehoek zet je ook uit met een passer:D Stel dat ding in op de lengte van de ribbe, zet één punt van de passer op het begin van het lijnstuk en met de andere punt teken je een ruime kwartboog, herhaal datzelfde langs de andere kant van de ribbe en klaar, het punt waar beide ruime kwartbogen elkaar raken is de tophoek van de te tekenen gelijkzijdige driehoek.

De tekening hierboven heb ik anders opgebouwd, ben begonnen met de buitencirkel, dit was hier het cruciale gegeven, met de passer ingesteld op de straal van de cirkel verdeel je dan de cirkelomtrek, het eindresultaat is altijd een zeshoek:D

Mvg,

André
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Als je de cirkelzaag er zo in laat zakken... dan hou je op het begin en einde toch altijd nog een stukje "vastigheid" over.... breek je dat los en vijl je dat bij andre ? hoe werk jij dat netjes bij met mdf ?
 

tuoh

Oud hout
Dat klopt, maar de laatste restjes zaag ik los met een kleine handzaag, daarna met een scherpe beitel even nasteken en klaar. Als je een beitel gebruikt hou je scherpe randen over, met een vijl of schuurpapier ga je bijna altijd een vervormde hoek overhouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.